• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kolej Metropolitalna: pociągiem elektrycznym w 25 minut z lotniska do centrum Gdańska

Maciej Naskręt
17 grudnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu. Węzeł przesiadkowy Strzyża przy ul.  Wita Stwosza . Budowa stacji wymusi częściowe rozebranie istniejącego nasypu.

To już prawie pewne: Kolej Metropolitalna powstanie w najbardziej korzystnym dla pasażerów wariancie. Będzie dwutorowa, w pełni zelektryfikowana i z bezkolizyjnym połączeniem z istniejącymi torami na Zaspie. Trasę z centrum Gdańska do Rębiechowa pokona w 25 minut.



Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej. Bezkolizyjne połączenie linii dalekobieżnej i Kolei Metropolitalnej.
Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej. Przebieg i przystanki na trasie Kolei Metropolitalnej.
Składy SKM-ki, nazywanej komunikacyjnym kręgosłupem Trójmiasta, poruszają się ze średnią prędkością ok. 37 km/h. Pociągi Kolei Metropolitalnej mają być sporo szybsze. - 55 km/h na godzinę to minimum, ale chcemy, aby pociągi jeździły jeszcze szybciej - zapowiada Krzysztof Rudziński, szef należącej do samorządu województwa spółki Pomorska Kolej Metropolitalna, która zbuduje i będzie zarządzać największą kolejową inwestycją na Pomorzu.

By jednak to osiągnąć, trzeba wydać więcej pieniędzy, niż pierwotnie zakładano: wariant najbardziej oszczędny KM miał kosztować ok. 440 mln zł, podczas gdy ten, który prawdopodobnie zostanie zrealizowany, ok. 720 mln.. Dzięki deklaracji minister rozwoju regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej, że polski rząd zarekomenduje Komisji Europejskiej sfinansowanie 85 proc. kosztów budowy KM, wiemy już, że pieniądze na ten cel się znajdą.

Pociągi: tylko elektryczne

Wiadomo już, że cała trasa KM będzie zelektryfikowana. - Wyłącznie pociągi zasilane energią elektryczną są na tyle mocne, by w terenie pagórkowatym zapewnić przyspieszenie niezbędne do sprawnego funkcjonowania naszej linii. Tego nie można powiedzieć o pociągach spalinowych - mówi Rudziński.

Dwa tory kolejowe, osobne tory dla tramwaju

Na całej,18-kilometrowej trasie KM ułożone zostaną dwa tory kolejowe, dzięki czemu pociągi nie będą musiały czekać na siebie na stacjach, przy których musiałyby powstać mijanki. Niemal na pewno projektanci trasy zrezygnują ze wspólnych torów z tramwajami na odcinku między ul. Abrahama w Oliwie a Moreną. W tym miejscu linia tramwajowa pobiegnie obok nasypu, na którym ułożone zostaną tory kolejowe. Dzięki temu nie trzeba obawiać się utrudnień w ruchu, które wynikałyby z kursowania dwóch różnych środków transportu po jednym torze.

Wiadukt na Zaspie

Utrzymanie tak wysokiej prędkości będzie możliwe także m.in. dzięki bezkolizyjnemu włączenie torów Kolei Metropolitalnej do istniejących torów dalekobieżnych na wysokości stacji SKM Zaspa.

- W pierwszym etapie inwestycji powstanie jedna estakada nad torem dalekobieżnym, po której pojadą składy z Gdańska w kierunku lotniska. W drugim etapie, gdy liczba użytkowników KM jeszcze wzrośnie, wybudujemy dwie kolejne estakady, które pozwolą bezkolizyjnie połączyć się z torami SKM. W sumie więc powstaną aż trzy takie obiekty - zapowiada Krzysztof Rudziński.

By jednak wpiąć bezkolizyjnie tory KM w istniejący tor dalekobieżny, wymaga on przebudowy. - W przyszłym roku rozpocznie się remont linii E-65. Porozumieliśmy się już z Polskimi Liniami Kolejowymi, aby podczas prac poszerzyć torowisko i stworzyć rezerwę na estakady naszej kolei - mówi Rudziński.

Niewiadoma

Choć o trasie KM wiemy już niemal wszystko (zobacz dokument pdf zmieszczony w tekście) wciąż po znakiem zapytania stoi przebieg torowiska w Matarni. Rozważane są dwie koncepcje: pierwsza zakłada, że tory pobiegną na estakadzie na zachód od obwodnicy. Stacja wtedy powstałaby na wysokości parku handlowego "Matarnia". Druga koncepcja przewiduje odejście linii od obwodnicy i budowę stacji w tunelu pod ul. Budowlanych.

Prace ruszą za rok

Budowa Kolei Metropolitalnej ma ruszyć dokładnie za rok. Jako pierwszy, w 2012 r., powstanie odcinek między Osową a portem lotniczym w Rębiechowie. Dopiero wtedy rozpocznie się uzyskiwanie decyzji potrzebnych do budowy linii od Wrzeszcza do portu lotniczego. Ten odcinek będzie gotowy w 2015 r.

Inwestycja pochłonie prawdopodobnie ok. 720 mln zł. 85 proc tej kwoty dołoży Unia Europejska. Ok 13 proc. będzie pochodzić z kredytów bankowych. 2 proc., czyli ok. 14,5 mln zł stanowią środki z budżetu województwa pomorskiego.

Założenia rozwiązań projektowych pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Miejsca

Opinie (374) ponad 10 zablokowanych

  • A z Moreny

    Przystanek Wróbla Staw bliżej Moreny

    • 0 0

  • Chciałbym coś uściślić

    W przypadku Kolei Metropolitarnej od początku było wiadomo, że jeśli w ogóle powstanie to będzie miała dokładnie taki przebieg. Zauważcie, że 95% przebiegu trasy w ogóle nie było przedmiotem rozważań. A to dlatego, że KM jest tylko i wyłącznie odtworzeniem istniejącej niegdyś trasy. Te wszystkie zawołania "czemu nie przez dzielnice południowe", "czemu tak daleko od osiedli", "czemu tam gdzie nikt nie mieszka" są bez sensu. Nikt przecież projektując przebieg trasy nie zastanawiał się gdzie będzie ona najbardziej opłacalna, tylko od początku jej przebieg był znany. A cześć wypowiadających się osób zdaje się być obrażona, że kolejna inwestycja omija dzielnice południowe....

    Co do przystanku Zaspa, to pan Skiba chyba się przejął opinią leniwego radnego (wypracowaną przez lata więc nie ma się co obrażać), bo od początku było wiadomo, że przystanku Zaspa nie będzie. Wystarczy spojrzeć na mapę. Poza tym KM nie ma we Wrzeszczu charakteru lokalnego i tyle.

    • 1 0

  • ścieżki rowerowe są zbędne?

    • 0 0

  • pociag = zatrowanie halasem

    wspolczucie dla tych co mieszkaja kolo torow. podobno po 7wagonie puszczaja nerwy. Pod ziemie z tym!!!!!!!!!!!!

    • 1 2

  • Nikt nie pomyslal by wybudowac Transrapid (2)

    na slupach nad lasami. To by byla decyzja z jajem, po prostu XXI wiek.
    No ok, to wybrane rozwiazanie tez jest dobre, ale wolal bym maglev;)

    • 2 0

    • wez poprawke ze zyjemy w Polsce ;] i tak wielki sukces ze jakakolwiek kolej tamtedy pojedzie

      • 1 0

    • wez poprawke ze zyjemy w Polsce ;] i tak wielki sukces ze jakakolwiek kolej tamtedy pojedzie

      • 1 0

  • DLR

    A dlaczego na pierwszej stronie prezentacji jest kolejka DLR z Londynu? czy będzie podobna, sterowana automatycznie.

    • 0 0

  • prezentacja

    wg mnie prezentacja jest świetna!

    • 1 0

  • czyli jednak cos sie posuwa do przodu...

    poza tym dobrze ze nie robia spotkan ze zwierzatkami lesnymi a propos przebiegu trasy PKM i nie prosza ich o zgode na przeprowadzenie linii na ich terenie :]

    • 1 2

  • Naprawdę ładne wizualizacje. Wolałbym aby tramwaje jechały do wszystkich dzielnic Gdańska, ale najważniejsza to Rębiechowo, jeszcze lepszym rozwiązaniem będzie to jak metro by jechały z Centrum do Rębiechowa i te stacje metra by powstały:
    - Centrum
    - Stocznia
    - Politechnika
    - Galeria Bałtycka (Wrzeszcz)
    - Słowackiego
    - Matarnia
    -PORT LOTNICZY GDAŃSK RĘBIECHOWO IM. LECHA WAŁĘSY LUB GDAŃSK-TRÓJMIASTO... :)
    - i niech pojedzie na wenus, wtedy będzie to najdłuższa linia metra we wszechświecie.

    Może nazwiemy tej linii metra jako "burak metrowy"
    Jest sobota...

    • 0 2

  • Wróbla Staw, chyba ostatnie wraz z Doliną Strzyży miejsce "dzikiej" przyrody...

    w zasięgu autobusu miejskiego.... łabędzie, żaby, śpiewające ptaki... maliny, cudnie pachnące sosny... czy cywilizacja koniecznie musi to niszczyć?

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane