• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Sens ? Bezsens.

    • 9 7

  • urzędnik wie lepiej plebsie !

    wczoraj moskwa dzis bruksela, co nie lemingi ?

    • 15 12

  • Bezstronny - możesz wytłumaczyć jakie to 2 pasy startowe posiada gdyńskie lądowisko? (7)

    Możesz opisać jakiej wielkości Apron posiada ten przytułek Szczurka i ile samolotów klasy choćby C jest w stanie przyjąć?
    Jak na razie na tym lądowisku nie wylądował żaden samolot w dosłownym tego słowa znaczeniu.
    I nie wyląduje.
    Może jakiś ATR Cargo z arbuzami.
    Czy raz możesz zacząć realnie rozumować?
    Ja wiem, że wasz Prezio potrzebuje peonów na swoją cześć.
    Ale deko obiektywizmu!
    Wywalone setki milionów zeta w błoto, bo może za naście lat coś tam wyląduje.

    • 43 20

    • Bogu Zeusie (5)

      Tobie chyba najbardziej jest znana potrzeba przeobrażenia lotniska Babie Doły w Gdyna-Kosakowo niczym historia narodzin z morskiej piany Afrodyty.

      Wielka szkoda, że jak za czasów sprzedajnej Polski, który znamy z historii - no ale z wypowiedzi ignorantów jasno można wydedukować, że oni takiej wiedzy nigdy nie posiedli i nie posiądą oprócz ustawicznego prania mózgu. I słuchają z nominacji doradca ekonomiczny niczym z koziej d..p trąb nawet jerychońskich grających po murami naszej kochanej ojczyzny na nutę przedstawicielstwa Komisji Europejskiej i pod dyrygenturą z takim niewiernym Tomaszem Gibas'em, który giba wszystko i wszystkich, że budowa lotniska w Gdyni jest bezzasadna za to u jego niemieckich mocodawców, biorąc pod uwagę fakt, takich portów lotniczych jest cztery razy więcej na takie ośrodki jak Gdynia i NORDA nie wspominając o Pomorze. Gdańskie, finansowane przez rząd i euroKouchoz nie ma w dłużej perspektywie racji bytu. Port w Gdyni powstaje natomiast za samorządowe pieniądze w porozumieniu z MW i NATO.

      • 10 19

      • przepraszam, zapomniałem dopisać NASA (4)

        • 7 3

        • Bezstronny - za przeproszeniem - nie o Afrodycie i o dyrdymałach (2)

          Ale o lotnisku.
          Zadałem konkretne pytanie.
          A Ty jak Bezzębny Prezes - o niemieckich mocodawcach, o nacjonalizacji, o ziemi dla rolników - lata .50.
          A nie wiedziałem że NASA porty morskie buduje.

          • 16 5

          • (1)

            w przypadku coraz bardziej realnego wykrycia życia pozaziemskiego; Lotnisko Kosakowo stanowić będzie jądro komunikacji i handlu z kosmitami;
            NASA wkrótce to oficjalnie ogłosi

            • 11 2

            • Zenonie od Zeusa

              co się dzieje z jeśli chodzi o słowa i myśli, zatraciłeś tożsamość? sam piszesz i odpowiadasz sobie jako bezstronny ?? czyżby jakieś majaki, myśli uporczywe samolociki, rakiety??? jesteśmy świadkami, dualizmu POspolitego z kimś oddzielnym, i słowa choć są odrębne n iby wyrażają dwie osoby - w tym moją skromną. Gdy nie ma słów, dla ciebie jest przerwa, czy jesteś świadomy swego istnienia?. Między tobą a mną, między świadomością a egzystencją, jest zasadnicza bariera innego postrzegania i istnienia. Jesteś w przegranej sytuacji egzystencjalnej. I to jest pewnie motywacja nadal bycia nie w pełni świadomym. Jest to zaprzeczenie, paradoks. Oto poznałeś sytuację, w której jesteś jej świadomy, a równocześnie w niej jesteś. Zwykle, gdy jesteś czegoś świadomy, to coś staje się oddzielne od ciebie. Jeśli z czymś z kim się utożsamiasz, w końcu przestaniesz być Zenonem Kocurmanem a czymś odrębnym i innym mam nadziej nie bezstronnym ja midziałbym ciebie wyżej poprzez imię na Olimpie ale wówczas czy nie jesteś świadomy?. Tak dzieje się w złości, zawiści i w seksualnej ekstazie. Ty taką ekstaze przeżywasz przy kompie - współczuje. Jednością stajemy się tylko wtedy, gdy jesteśmy nieświadomi.
              ten prawdziwy bezstronny

              • 2 6

        • no to co ci wychodzi najlepiej jak i twojej opcji

          to podrabianie podpisów i zakłamanie.

          W jakim kraju mi przyszło żyć i co oni z niego robią?

          • 1 6

    • Protestantyzm w natarciu

      Nikomu nie przeszkadzało jak za komuny w każdej większej gminie w naszym regionie było lotnisko wojskowe. Nie słyszałem, żeby ktokolwiek protestował. A teraz wielu jeszcze nie nauczyło się pisać a już protestuje.

      • 7 6

  • Nareszcie ktoś się zainteresował

    ego "naszego" nieomylnego gospodarza miasta! Lotniska mu się zachciało, a może jeszcze pomnik postawić za publiczne pieniądze naszemu wszechwładcy?

    • 32 21

  • Ciekawę...

    kto przesłał donosik do owej komisji? Czyżby otwarty na współpracę, itp., itd. - Gdańsk?

    • 26 18

  • To zemsta za to, że nasz Geniusz nie popiera Donalda Tuska.

    • 27 10

  • a co ma do tego EU....chyba, sie chlopaki z Brukseli rozpedzili z tymi kontrolami...

    ...nie mam nic przeciwko gdyby zajeli sie sprawa Amber Gold czy Jozefem Bakiem.

    Przy okazji, czy Jozef Bak juz siedzi.... ?

    • 22 15

  • "Po co jest ten miś?"

    Po co jest ten miś? Nikt nie wie po co i nikt nie będzie pytał. A my jako konsultanci zarabiamy 10%. Więc im on jest droższy...?
    Najlepiej zarabia się na tworzeniu lotniska (spółka, zarząd, rada nadzorcza, itp) A miś do jesieni sobie zgnije... I zrobi się protokół zniszczenia... Bo u nas najlepiej zarabia się na słomianych inwestycjach.

    • 26 6

  • zablokowana w jednym czasie gdynia morska estakada orłowo potem jakiś infobox a teraz bezsensowne lotnisko kartoflisko mieszkańcy długo pamiętają

    • 23 13

  • W okolicy Królewca są trzy lotniska, z czego jedno czynne, a pozostałe dwa wojskowe (jedno na mierzei Wiślanej) zarośnięte krzewami.
    Ale gdzie Królewcowi do Trójmiasta.

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane