• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Zbadac sens ekonomiczny budowy stadionow (6)

    No ladnie to prosze bardzo to zbadac!!!!

    • 55 24

    • Ue stolec wie

      Ue niech segreguje smieci a nie wtraca sie do tego na czym si enie zna

      • 11 9

    • Stadiony

      Jakos nie przeszkadzalo ue buodwac stadiony z publicznych pieniedzy deficytowe?? To jest komuna tym wolno a tamtym nie, gdynia i wroclaw jedyne wolne miasta w polsce

      • 20 14

    • Dziennikarze niech sie tym zajma jacys (1)

      Gdzie sa ci dziennikarze, juz powinni robic o tym artykul dlaczego w gdansku nie bada sie sensu kolei metropolitalnej, stadionu inwestycji kompletnie bezsensownych, bo kto normalny bedzie jezdzil koleja naokolo jak autobusem albo autem smignie prosto slowackiego, dziennikarze gdzie jestescie!!!! Walczcie o nasze sprawy

      • 11 12

      • Wyłącz capsa

        Bo żyłka trzaśnie.

        • 5 2

    • Ale zajechalo komuna

      • 9 2

    • Sama budowa ma sens,

      problem z zarządzaniem. Jedynym bezsensownym stadionem była modernizacja ITI TVN - Łazienkowskiej. Legia powinna grać na Narodowym...

      • 3 1

  • Powiem tak !!! UE robi wszystko zeby Polska byla wiocha zalezna od Niemiec i Francji ! ,,powaznie ! (5)

    W Niemczech czy Francji lub UK moga budowac wszystko i nawet sto lotnisk pod miastami lecz u nas nie mozna bo by sie rozwoj zaczal ! Rozwoj Polski jest oscia w gardle UE juz od 89 roku bo im zagrazamy. Po 89 zaczal sie w polsce rozwoj i jak niemcy zobaczyli ze mozemy ich dogonic w 20 lat to kazali stworzyc program tzw. '' Schladzania naszej gospodarki ''. Ludzie ! kto schladza opozniona o 100 lat gospodarke zaraz po chwilowym rozwoju ? ,, tak robi tylko Lobby krajow UE ktore obawiaja sie konkurencji bo Niemcy i Francja chca rzadzic a reszta biedakow ma byc europejskimi niewolnikami. Co UE przeszkadza male lotnisko gminne ? bo to szukanie dziury w calym . Niech sie UE odwali od Gdyni i tyle !. Zarobki nam obnizyli do glodowych 300 euro a sami maja po 3000 euro a teraz nam beda mowic ze lotniska nie mozemy miec ,,,nosz Qurna masza nac ! Niech we Francji zamykaja lotniska a nie tu ! NIE BEDZIE NAM NIKT WOLNOSCI OGRANICZAL !!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 54 83

    • Dobre, bo śmieszne :)

      • 9 4

    • Jak on sie nazywa Joaquin to napewno sie zna na tym :)

      jak by sie nie znal to by sie inaczej nazywal a tak ! Joaquin szacun :)rispekt :)

      • 1 2

    • (1)

      Przecież to kolega z Gdańska histeryczne płacze odstawiał przed KE, że koniecznie muszą się tym zająć i lotnisko w Gdyni zablokować.

      • 10 8

      • jak uda się zablokować lotnisko Gdynie

        to wezmą się za port, bo tylko w Gdańsku powinien być jak i giełda w Renku, o czym kiedyś piał ich przedstawiciel minister z czasów Wałęsy i wojewoda Pusz dziś wybitny "ochraniacz środowiska" niemieckimi odpadami.
        Tu jakoś unia nic nie widzi i jest ślepa:))

        • 2 4

    • Powinieneś to napisać w plusquamperfectum ;-)

      Bo to już jest czas zaprzeszły, a nie czynności w toku.

      • 2 1

  • super

    I bardzo dobrze niech się wezmą za szczurka i kolesi

    • 55 23

  • Zdaje się, że wzorem Klasyka

    Prezia Szczurka nic nie przekona, że białe to białe a czarne to czarne.
    Lotnisko ma być bo będzie na nim lądować x awionetek na tydzień oraz 19 motolotni - w tym 6 dwuosobowych.
    Zapewni to nowoczesny terminal oraz 2 pasy startowe.

    • 44 26

  • Megalomania ! (1)

    Dla mnie to megalomania Szczurka ,propaganda sukcesu i
    P. R. Mieszkam na Obłużu i już teraz trudno wytrzymac wieczorne loty helikopterów M.W. Jak otworzą lotnisko cywilne to będzie jeszcze gorzej. A dojazd na lotnisko ( pomiędzy garażami ) jak w Koziej Wólce .Na krzyżówce Kwiatkowskiegi-Dąbka codziennie korki , mimo że lotnisko jeszcze nieczynne .Trzeba by tunel do lotniska zbudować pod tym skrzyżowaniem ,może by ludzie na lot dojechali na czas.Inwestycja na wyrost i nie przygotowana .

    • 66 20

    • To się wyprowadź do Koziej Wólki

      nikt Ci nie każe mieszkać na Obłużu

      • 10 24

  • dyrektywy jak w RWPG (1)

    :(

    • 20 10

    • ten skrót należało zacząć czytać od tyłu i znowu do przodu:
      Gierek podzieli wszystkim równo, Rosji wszystko, Polsce stolec.

      • 0 6

  • A co robili wczesniej (1)

    Jewropiejscy Urziendniki. Nie kapowali na co dają kase. Popieram lotnisko w kosakowie.

    • 29 27

    • -----

      Gdynia nie korzystała z funduszy europejskich!

      • 5 4

  • UWAGA UWAGA Szczegóły inwestycji

    dostępne w INFOBOXIE...zapraszamy.

    • 33 7

  • "wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, (9)

    a EUROKOŁKOZ nie zauważył, że dla ponad trzy razy większego z dwoma pasami startowymi lepszą lokalizacją amerykańskim TOCAN-em itd. itp.

    To zamglone maleństwo Gdańskie jest zagrożeniem dla prawdziwie POLSKIEGO i POMORSKIEGO w Gdyni-Kosakowie?. Ja rozumiem, że na takim małym, gdzie kolesie wcześniej wykupili działki, dobrze jest wyprać UE i z naszych podatków kasę i jest to jakiś argument, bo widzimy to na bieżąco przy budowie dróg i autostrad;))

    Tylko jakim prawem UE mąci i się wtranżala w prawnie podjęte decyzje i zgodnie z obowiązującymi procedurami samorządowymi, rządowymi a nawet za zgoda NATO.
    Mogę tylko pogratulować niezłomności i dopinania do końca rozbudowy lotniska Gdynia-Kosakowo - przy takim podkadzaniu świń, sztucznych przeszkód,złośliwości,..... dla determinacji Prezydenta Wojciecha Szczurka i jego zespołu.

    Brawo Prezydencie, cała Gdynia dziękuje!!!

    A sprzedawczyki wiadomo czego i kogo, niech już nie szczekają za judaszowe srebrniki i zamkną paszcze.

    • 41 75

    • (5)

      Lotniska zawsze konkurują. Lepiej mieć jedno porządne, które może konkurować z Poznaniem, Wilnem czy Kaliningradem niż dwa, które będą w jednej lidze z Bydgoszczą, Toruniem czy Zieloną Górą. Liczba przylotów nie zwiększy się tylko dlatego, że będą dwa lotniska.

      • 24 9

      • No i dobrze (4)

        stwórzmy z GDYŃSKIEGO - H U B międzynarodowy. Okęcie niestety hubem nie jest. I są małe szanse, by nim zostało. A jednak sprawa polskiego hubu lotniczego pozostaje otwarta mamy szczególną okazje ponieważ taki przydałby się nie tylko na Polskę i południowy Bałtyk.

        Zwłaszcza, że byłby to wielki Polsko-Chinski projekt.

        To się też należny jedynemu polskiemu kosmonaucie, który tu mieszkał i był dowódcom w Babich Dołach.

        • 5 25

        • Panie prezydencie

          pomożemy Panu w wielkiej rozbudowie jako wolontariuszze za free. Rzeknij tylko słowo, a zjadą się całe zastępy, niczym na Open-era.

          • 16 0

        • (1)

          To nie będzie żaden hub. Jeśli miałby być hub to drugie lotnisko powinno znajdować się maksymalnie na Osowej lub Kokoszkach.

          • 9 2

          • wystarczy, że to pomocnicze i zapasowe bedzie w Gdańsku

            Tylko patrzeć na prozę życia tak to chore państwo nawet nie chce kłopotu i wcisnęło nam opłatę eksploatacje trasy kwiatkowskiego na dostatek sami ją musieliśmy pobudować, faktycznie to jest prawdziwa gospodarka gospodarza miasta i jakoś unia tego nie widzi. Z drugiej strony skoro nie ma kasy dla gdyni to jak sobie człowieku wyobrażasz kontrole - uruchomienie lotniska to sprawa gdyni i kosakowa a inny kasa na stół wtedy i kontrola. Fakt nie jesteśmy kuwejtem i nie stać nas nawet w najmniejszym stopniu na działalność aby w gdyni lotniska nawet wojskowe stały niewykorzystane. Zejdź na ziemię bo widzę że tobie pewnie nie zależy na lotnisku tylko na walce. Weź pod uwagę jedno, nikt nie zainwestuje w ten biznes jeżeli nie uruchomi chętnych, którzy faktycznie w okolicy będą widzieli interes tzn. Przyloty i odloty towarów z naszego miasta i tranzytu. Nie zdziw się że jak dla huba nic nie wyjdzie to są inne jeszcze możliwości. Takie są prawa rynku. Powiem jeszcze jedno, ratunkiem wg mnie dla lotniska by było jakby władze przejęło pis, ponieważ po donosi na gdynię i ciągle rzuca kłody po nogi - nasz człowiek i wtedy ludzie nie narzekają. To by było najlepsze rozwiązanie.

            • 1 1

        • globalna walka o lotniska

          Bo Niemcom zalezy - choć mają już wielki hub (trzecim lotniskiem w Europie, po londyńskim Heathrow i paryskim Charles de Gaulle, jest Frankfurt), port powstający na miejscu NRD-owskiego Schoenefeld ma duże ambicje: został pomyślany dla 50 mln pasażerów rocznie, w tym takich, którzy zostali dowiezieni z mniejszych portów w zachodniej i środkowej Polsce.

          A w Chińczykach dla Gdyni faktyczna nadzieja, bo u siebie w ciągu 8 lat powstanie hub zdolny obsłużyć w ciągu roku 160 mln pasażerów. To prawie dwa razy więcej niż w zeszłym roku przewinęło się przez Atlanta International Airport, największe lotnisko świata. Pekin w 2020 będzie miał 200 mln pasażerów rocznie, którzy będą korzystali aż z 9 pasów startowych.

          A Emirowi Dubaju nie wystarcza już ultranowoczesny terminal, bo w większej konkurencji nie ma szans.

          Indie w ubiegłym roku otworzyły w Delhi port, który skalą i nowoczesnością nawet w Azji nie ma sobie równych.

          Czas aby w Gdyni powstał ogromny HUB nie tylko dla basen M.Bałtyckiego, Skandynawii i łączności z wielkim światem

          • 8 13

    • Myszko, to ty we wlasnej osobie pisales? (1)

      "prawdziwie POLSKIEGO i POMORSKIEGO w Gdyni-Kosakowie?."

      • 9 3

      • no tak pierwsze dla Gdyni było w Rumi

        a drugie w Gdyni_Kosakowie

        A koty za gdańskie płoty, WYNOCHA !!!

        • 3 8

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • To lotnisko to pomnik głupoty władz tego miasta. (4)

    Powinno być im.Wojciecha Szczurka.

    • 76 35

    • ta wypowiedź to popis głupoty leminga

      • 4 18

    • a czemu nie dwa lotniska w trojmiescie wszedzie blisko i pewnie troszke taniej ale lepiej marudzie .

      PS. Niedlugo unie nam nakaze s**** na rozkaz !!!!!!!!!!!!!!!

      • 5 11

    • To wasze Lotnisko jest jak

      nasz Teatr Szekspirowski, a Infobox jak ECS... Koszty różne, ale sens podobny...

      • 10 5

    • i będzie takie imię nosiło - muszę mieć lepszy pomnik niż śp. Kaczyński L.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane