• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Komisja Europejska zbada sens budowy lotniska w Gdyni

Patryk Szczerba
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu. Prace przy budowie terminala w Gdyni zostały na początku czerwca przerwane. W Gdyni zapowiadają, że niedługo zostanie wyłoniony nowy wykonawca, choć jeszcze nie rozpisano przetargu.

Komisja Europejska zbada, czy plany dotyczące przekształcenia lotniska w Gdyni Kosakowie w cywilny port lotniczy są zgodne z unijnymi przepisami. Wątpliwości dotyczą przekazywania funduszy publicznych na rzecz być może nieracjonalnej - zdaniem europejskich urzędników - inwestycji.



Budowa lotniska w Gdyni to racjonalna decyzja?

Kontrowersje związane są z lokalizacją lotniska oraz szacunkami władz dotyczącymi wielkości ruchu lotniczego i zakładanych przychodów. Przedstawiciele Komisji Europejskiej wskazują na fakt, że nowe lotnisko może być zagrożeniem dla gdańskiego portu lotniczego, który znajduje się w odległości 25 kilometrów od Gdyni. Tym samym - paradoksalnie - może osłabić cały region.

- Lokalne porty lotnicze mają duże znaczenie dla dostępności regionu oraz rozwoju lokalnej przedsiębiorczości. Mimo to fundusze publiczne nie powinny być wykorzystywane do pomnażania obiektów infrastrukturalnych tam, gdzie nie ma takiej potrzeby - wyjaśnia Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za sprawy konkurencji.

Czytaj także: Budowa terminala przerwana.

Europejscy urzędnicy wskazują również, że dokapitalizowanie przez lokalne władze Gdyni i Kosakowa firmy odpowiedzialnej za budowę i prowadzenie portu lotniczego Gdynia-Kosakowo kwotą 52 mln euro może nie pokryć kosztów funkcjonowania lotniska w początkowym okresie.

Zwłaszcza, że ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część. Dodatkowo tamtejsze opłaty lotniskowe są stosunkowo niskie, więc nie ma marginesu do ich obniżenia. Jako dowód przytaczają liczby: roczna przepustowość portu lotniczego w Gdańsku wynosi pięć milionów pasażerów, ale w 2012 r. przewinęło się przez niego 2,9 mln osób. Analiza ma wykazać, czy prywatne przedsiębiorstwo działające w warunkach rynkowych dokonałoby takiej samej inwestycji.

Władze Gdyni do wątpliwości prezentowanych przez europejskich urzędników podchodzą z dystansem. Twierdzą, że to inwestycja długoterminowa, która nie musi natychmiast przynosić zysków. Co więcej, może nie przynieść ich nigdy - tak wynika z dotychczasowych wypowiedzi miejskich urzędników, bo gdy zapytaliśmy ich o stanowisko Komisji Europejskiej, nabrali wody w usta, odmawiając odpowiedzi i publikując jedynie komunikat.

Komunikat Zespołu Prasowego Urzędu Miasta Gdyni

Przed Komisją Europejską trwa procedura badania dopuszczalności pomocy publicznej dotyczącej adaptacji części lotniska wojskowego Gdynia Oksywie na potrzeby cywilnego lotniska użytku publicznego Gdynia-Kosakowo. Jest to jedno z około sześćdziesięciu prowadzonych aktualnie przez Komisję podobnych postępowań w sektorze lotnictwa, a dotyczących finansowania infrastruktury i działalności portów lotniczych oraz porozumień między portami lotniczymi a liniami lotniczymi.

Zdaniem Miasta finansowanie inwestycji lotniska Gdynia-Kosakowo jest realizowane zgodnie z wymogami dotyczącymi pomocy publicznej i prawidłowymi założeniami ekonomicznymi.

Komisji zostaną udzielone wszelkie informacje i przedłożone opracowania sporządzone na potrzeby tego projektu, a także wyjaśnienia jego specyfiki, jaką jest współużytkowanie lotniska ze stroną wojskową, a także jego komplementarności z portem Gdańsk-Rębiechowo.

O skomplikowaniu zagadnienia pomocy publicznej dla portów i linii lotniczych świadczy fakt, że Komisja Europejska aktualnie pracuje nad projektem nowych wytycznych w tym zakresie.

Zespół Prasowy Urzędu Miasta Gdyni

Opinie (524) 4 zablokowane

  • Doni zadziałał :) (5)

    a najlepsze jest to, że przygłupy Gdynianie i tak zagłosują na PO ej następną kadencji... choć PO (Doni) zrobi wszystko, by utrudnić Gdynianom życie :) Tak zakulisowo (prosząc Komisje o interwencje w sprawie lotniska...bo jakoś lotnisko Modlin obok lotniska Chopina im nie przeszkadzał) jak i oficjalnie (nie budując OPATU)

    • 17 15

    • (3)

      PO dostało w Gdyni lanie w wyborach samorządowych.

      • 3 3

      • ale jednak na PO i PiS

        czyli ten choler..y POPiS jeszcze ludzi w Gdyni rajcuje?

        • 1 0

      • nie mówimy o samorządowych (1)

        mówimy o Parlamentarnych i Eurowyborach

        • 2 0

        • czas aby dostali ZERO

          "0" !!!!!!

          • 2 0

    • W Gdyni powinny w oknach i na wszystkich tablicach, banerach,...

      zawisnąć informacje "NIE GŁOSUJEMY NA PO", bo to zwykli ....

      • 3 5

  • Przynajmniej biurokraci z UE zrobią ze Szczurkiem to czego inni nie potrafią, rozliczą go. (1)

    • 8 4

    • nie musi tego robic KE. wystarczy madrze zaglosowac

      • 1 1

  • To lotnisko jest niepotrzebne (1)

    Niestety to lotnisko jest symbolem upartosci Prezydenta Szczurka, ktory przystpil do budowy wbrew wielu racjonalnym opiniom. Jest rowniez symbolem rywalizacji z Gdanskiem zamiast wspolpracy. Nie wierze aby to lotnisko bylo rentowne w ciagu najblizszych 10 lat. Jestem Gdynianinem i z latwoscia wskazalbym inne miejsca gdzie warto wydac owe miliony oraz nastepne miliony ktore co roku trzeba bedzie wylozyc na utrzymanie tego lotniska. Ponadto to lotnisko jest zupelnie niepotrzebne, gdyz lotnisko w Rebiechowie wykorzystane jest w 60% i nadal sie rozbudowuje.
    Rebiechowo jest tez dogodniej polozone, gdyz jest w srodku trojmiasta. Lepiej miec jeden prężny port lotniczy z dobrą infrastrukturą niż budować 2 lotniska tuż obok siebie. Dotychczas bylem wyborcą i sympatykiem Prezydenta Szczurka. Obieclem sobie jednak ze jak to lotnisko powstanie to mocno sie zastanowię przy następnych wyborach.

    • 12 5

    • tak, trzeba zagłosować z rozmysłem

      • 0 0

  • Wszyscy krytykanci: będziecie jeszcze Szczurkowi dziękować, kiedy (5)

    raz czy drugi zamiast odwołanego lotu z powodu rębiechowskiej mgły, wylądujecie w Gdyni.
    Już kilka razy to przerabiałem, to wiem, co piszę.

    • 24 18

    • ILS zamontują w Gdańsku i nie będzie lądowań w Gdyni (1)

      • 6 1

      • No co właśnie trwa przetarg by podnieśc go do cat 2

        • 1 0

    • Gdynia nie będzie zapasowym lotniskiem dla Gdańska, więc nikt tam nie będzie lądował. Przewoźnicy maja popodpisywane umowy z portami lotniczymi i latają tam, gdzie im wygodniej a nie bliżej. Poza tym w Rębiechowie będzie niedługo ILS II i liczba odwołanych lądowań (która i tak już jest znikoma) jeszcze spadnie. W Gdyni pói co nie ma żadnego certyfikowanego ILSa.

      • 6 1

    • a ile razy jest ta mgła

      maksymalnie 2 razy w roku? Nie przesadzaj.

      A jak mgla bedzie w rebiechowie, to i najprawdopodobniej w gdyni tez

      • 3 1

    • na to nie wpadłem, ale to jest argument nie do podważenia - tylko debil może go kwestionować

      • 0 6

  • Tekst jest na tyle dobry (4)

    że warto w nim wyłuskiwać rodzynki.
    Takie zdanie: ruch w Gdańsku, choć spory, to nie daje podstaw do myślenia, że inny port lotniczy, będzie mógł przejąc jego część.
    Z pozoru w zdaniu tym brzmienie sensu wygląda następująco, ruch jest na tyle nieduży by inwestycja w Gdyni jest pozbawiona sensu, jako odciążenie lotniska w Rębiechowie i taki zapewne był zamysł autora.
    Jednak jeśli dokładniej przeanalizować to zdanie a także cofnąć się do czasów inwestycji rozbudowy Rębiechowa, to tak różowo juz nie jest.
    Zatem dowiadujemy się że rozbudowa Rębiechowa szybko się nie zwróci, bo lotnisko wbrew zapowiedziom nie ma większego ruchu niż przed Euro 2012 i w tej materii ruch będzie wzrastał ale w niewielkim zakresie, dwa że nawet hipotetyczna przebudowa lotniska w Babich Dołach, rozpirzy w drobny mak sens przebudowy Rębiechowa.

    • 5 2

    • W skrócie (3)

      Gdynia przedstawiła zbyt optymistyczny raport jeśli chodzi o wzrost pasażerów w Trójmieście tylko po to żeby uzasadnić budowę drugiego lotniska.

      • 5 1

      • cofni się w tamten okres (1)

        a przekonasz się, że w tamtym czasie mówiło sie o bardziej optymistycznej prognozie. Więc Gdynia nic nie przeszacowała.

        • 0 1

        • Tyle, że zakładała one brak rozbudowy istniejącego lotniska.

          • 0 0

      • To też

        • 0 0

  • uważm że (2)

    lotnisko w Gdyni to nie jest obiekt budowany od 0, to obiekt istniejący. Każdy obiekt niezagospodarowany w naszych warunkach pogodowych ulega szybkiej degradacji i dobrze się stało, że w stosownym czasie podjęto właściwą decyzję. Zazwyczaj jest za późno. Gdynia napewno jest dobrym zapleczem dla Rębiechowa, szczególnie na swoje korzystne położenie.

    • 11 10

    • A co zostało z lotniska wojskowego?

      Płot i trochę betonu, reszta do wymiany była.

      • 0 0

    • bardzo modra i wyważona wypowiedź

      szkoda, że zamiast podchodzenia analitycznego zaczynają grać emocje

      • 2 1

  • Być może to będzie takie lotnisko butikowe? (2)

    Kameralne, klienci szukający spokoju, unikatowości miejsca i usługi, a nie jakaś wielka globalna sieciówka. :-)

    • 9 6

    • No i balony, a nie tam jakies Boingi czy Airbusy mieszczące po 300 osób.

      W balonie, we trójkę zawsze bardziej kameralnie, elitarnie.

      • 1 0

    • tak dokładnie zgadzam się w 100% aby klient mógł to bardziej docenić proponuję transport z lotniska raz na tydzień...

      • 2 0

  • BUDYŃ to ma zawsze pecha... Po prostu drugi JONASZ (1)

    lotnisko jest adaptowane za ułamek kosztów budowy.
    Alternatywą jest porzucenie mienia
    wartego miliard albo i więcej (grunt)...to by się
    nazywało niegospodarność chyba?

    Argumenty że lotnisko w Gdańsku działa na 2/3 mocy?
    A port morski działa na 100%? A stocznia na 100%? Pozamykać konkurencję to Budyniowym się poprawi...

    • 1 4

    • Nie za umałek a za około 3/4 kwoty (w sumie tez ułamek, ale dośc znaczny).

      A grunt można wykorzystać na setki sposobów.

      • 1 0

  • nie irytuje mnie ze Gdynia/Szczurek buduje lotnisko... (3)

    ...ale to ze UE wtyka nos w nie swoje sprawy. I tak jest ze wszystkim. Czy Polska jest niepodleglym krajem, czy wasalem Brukseli jak niegdys Moskwy?

    • 12 10

    • UE wtyka nos w nie swoje sprawy (2)

      z czyjejs podpowiedzi

      • 3 2

      • wszyscy wiemy z czyjej?

        widać u nas pełno sprzedawczyków którym Gdynia jest sola w oku

        • 1 1

      • Najłatwiej byłoby zwalić na Kaczora, Rydzyka i kosmitów ale wystarczy przejrzeć aktualnych i dawnych członków zarządu lotniska w Rębiechowie i odpowiedź jest czytelna jak na dłoni. Warto tez przeanalizować koszty rozbudowy Rębiechowa, tam też jest odpowiedź ... Dlaczego Gdynia ma być na NIE!!!

        • 4 4

  • widząc masę negatywnych komentarzy nie sposób oprzeć się refleksji (22)

    ten kraj zaludniają idioci, nie rozumiejący , że lotnisko w odróżnieniu od stadionu jest potrzebne i zarabia na siebie. Dobrze,że miłościwie nam panujący mają poddanych kretynów (mądrzejsi i bardziej mobilni po prostu jadą tam, gdzie lotnisko jest co kawałek)bo mogą dowolnie tę chałastrę obdzierać ze wszystkiego, za wyjatkiem rozumu - tego nie mają.
    Szkoda tylko jednego, że idioci nie wymrą pierwsi zostawiając reszcie możliwość logicznego działania.

    • 31 41

    • "widząc masę negatywnych komentarzy nie sposób oprzeć się refleksji,że ten kraj zaludniają idioci"
      Mylisz się. W Gdyni mieszka wielu mądrych ludzi, co się okaże w najbliższych samorządowych wyborach. Rozróbę na portalu robi kilku lewicowych trolli, licząc, że zrobią ludziom wodę z mózgu.

      • 0 1

    • juz zaczelam tracic nadzieje (10)

      ze sa tu madrzy ludzie.ja mieszkam w sztokholmie-samo miasto wielkosci trojmiasta,aglomeracja ok 1,5 mln. i sa tu 4 lotniska.nikomu to nie przeszkadza,wszystkie dzialaja i sa zyskowne.ja powiem wiecej-jak czytam te komentarze to wlos sie jerzy jacy polacy sa glupi.polski nie bedzie.ja tego nie dozyje ale moje dzieci napewno.pzdr ze sztokholmu.przepraszam za male litery ale wynika to z daleko posunietego hedonizmu.

      • 12 9

      • Sztokholm jest stolicą kraju i hubem SAS (8)

        • 5 1

        • no i co z tego (6)

          nawet jesli jest hubem.a trojmiasto nie moze nim byc?przeciez mogloby obslugiwac 1/3 polnocna czesc Polski.ale tutaj w szwecji nie ma polakow i nikt niczego nie krytykuje.np jest tu-mimo super rozwiazanej komunikacji miejskiej-prowadzona budowa tramwaju,kolejki naziemnej,nie wiem jak to nazwac do Solnej,ktora jest osobnym miastem na styk ze sthlm.i wszyscy sie ciesza.prosze pomyslec co by bylo w Polsce.wyobrazam sobie teksty w stylu-po co,na co,do wiochy tramwaj,moze byloby cos w stylu sledziowo.....mozna tak dlugo.ja osobiscie pochodze z gdyni a kocham cale trojmiasto.uwielbiam sopot,gdansk.jak jestem w polsce to jezdzimy rowerami po calym trojmiescie,nawet po gdanskich dzielnicach np matarnia i ogladamy jak wszystko ladnie sie zmienia.a co do lotniska to uwazam,ze tylko sie cieszyc.przeciez ja np czesto latam i ile bylo takich przypadkow,ze z powodu mgly samoloty byly przekierowywane np.do poznania.naprawde dziwie sie ludziom,ze sa tak zawistni i zasciankowi.

          • 0 4

          • aż żal komentować. (4)

            Odnośnie twego stwierdzenia co do HUB-u to widzę, że nie rozumiesz o co chodzi.
            Co do obsługi 1/3 Polski, czyli części Północnej jak to mówisz to widzę, że kompletnie nie znasz realiów. Bydgoszcz i Szczecin ma własne lotnisko i jak dodasz do tego, że Bydgoszczy to jeszcze dojedziesz 2h, więc mogli by jeszcze brać pod uwagę start z Gdańska, to Szczecin jest na tyle odległy, że bliżej mają Poznań.

            Biorąc pod uwagę odległość dużych miast to musimy ograniczyć się do ok 2mln ludzi max. Dodaj do tego zarobki w pl i zrozumiesz, że my tak często jak Szwedzi nie latamy i nie będziemy latać.

            Co do budowy tego czegoś co ty nazwać nie potrafisz to dla twej wiadomości my mamy już coś takiego jak SKM, co łączy się także z małymi miasteczkami, a nowobudowany PKM połączy lotnisko np z Żukowem, więc nie ma co się zachwycać.

            Co do mgły to ile razy w życiu się ci to trafiło, bo ja nikogo nie znam, co by to doświadczył. A sam lądowałem raz w Warszawie, a nie w Gdańsku, ale to było z 6 lat temu i to nie z powodu mgły, a oblodzenia.

            • 4 1

            • nie wiem (2)

              sama.na hubach sie nie znam ale skoro sthlm moga obslugiwac 4 lotniska na 1,5 mln.ludzi to niech mi ktos wytlumaczy dlaczego na polowe mniejsze 3miasto 2 lotniska to za duzo.a jesli doliczyc slupsk,elblag i inne mniejsze miasta spokojnie najblizsze okolice zamieszkuje ponad milion ludzi.2 lotniska to za duzo???

              • 0 3

              • A na czym się znasz (1)

                Sthlm jest stolicą więc i ruch posiada większy. Do tego proponuje się zapoznać w jakiel odległości od Sthlm są lotniska.

                Arlanda 40km od miasta.
                Bromma w cetrum
                Skavsta - tanie linie - 100km od miasta
                Västerås - także ponad 50km

                Czyli można powiedzieć, że u nas też już są 2 Gdańsk i Bydgoszcz.

                Sthlm z racji bycia stolicą posiada dużo większy ruch biznesowy i ze względu na swoje położenie innymi środkami transportu jest bardzo ciężko się dostać. Dolicz to, że Szwedzi latają częściej niż Polacy to masz odpowiedź.

                • 2 2

              • a moze

                gdyby drugie lotnisko powstawalo w gdansku,np.na olszynce to byloby nagle baaaaardzo potrzebne i niezbedne???

                • 1 3

            • wlasnie!!!

              a dlaczego jeszcze nie ma dzikiego wrzasku na temat budowy kolai metropolitalnej?????no oczom nie wierze!!po co to budowac???!!!-przeciez sa autobusy,tramwaje,pkp,pks,taxi,rowery,hulajnogi-czy pominelam jakis srodek lokomocji???aaaa,no jeszcze na nogach mozna dojsc.no juz nalogowi hejterzy i opluwacze-nie slychac waszego ryku i inwektyw.do dziela.teraz to napewno dostane same plusy!!!a tak na marginesie to jak sie tak na was patrzy z boku i czyta wasze komentarze to ja i nie tylko ja mam wrazenie,ze tam w Polsce sa chyba ukryte kamery i wkrecacie ludzi,a moze krecicie swiat wedlug kiepskich???pozdr. dla normalnej mniejszosci

              • 0 3

          • jolka

            nie znasz realiow to sie zamknij, jedno lotnisko w 3miescie i tak sobie przedzie, wyniesie sie ryan czy wizz i bedzie cienko prząsc, po co nam drugie

            • 3 3

        • ha ha ha

          tymi minusami tylko przyznajecie mi racje!!!!widze,ze nie pomylilam sie wcale.a przy okazji na 9 stronie komentarzy napisal ktos bardzo madry wpis o historii lotniska w gdyni od 9132 roku.prosze poczytac

          • 0 2

      • przepr.powinno byc jezy

        • 1 2

    • Od kiedy lotnisko jest potrzebne i zarabia na siebie.

      Na pewno w jednym się z Tobą zgadzam, że ten kraj zamieszkują idioci, tyle że tacy jak Ty, którzy myślą, że rozumy pozjadali.

      Lotnisko identycznie jak stadion musi zarabiać. Z tą różnicą, że na stadionie mogą się odbywać różne rzeczy, a na lotnisku już tak prosto nie jest.

      Póki co jeszcze nikt nie pokazał, że lotnisko w Gdyni będzie zarabiało, a na pewno do 2020 zarabiać nie będzie, bo nie ma zezwolenia na obsługę większych samolotów niż awionetki.

      Równie dobrze można powiedzieć, że w Niemczech jest od cholery stadionów.

      Póki co Gdańskie lotnisko nie może za dobrze zarobić, więc rozumiem, że trzeba wpieprzyć 2 wtedy będą miasta jeszcze więcej dokładały.

      • 3 0

    • (1)

      Tacy są Polacy,Skopać, poniżyć itd.

      • 6 3

      • Tacy są Polacy

        sąsiad ma, moge skorzystać, wejśc w spółkę, nieee. Muszę mieć swoje.

        • 2 1

    • przypominam (5)

      Cała Polska międzywojenna budowała okno na świat Gdynię. Gdynia powstała jak feniks z popiołów, dzięki negatywnemu nastawieniu Gdańszczan do polskich obrotów towarowych, mimo, że wielkość Gdańska powstała dzięki obrotom handlowym z Polską.. Ostatni Gdańszczanie opuścili Gdańsk pod koniec lat 50 - tych, ale zawiść i nienawiść wśród napływowego ludu pozostała. Naukowcy powinni wyjaśnić tą sprawę.

      • 17 11

      • Pora się obudzić,

        bo czas kiedy "cała Polska budowała okno na świat Gdynię" minął.

        • 2 2

      • Głupoty piszesz zuzanno

        że Gdynia powstała jak feniks z popiołów, oj głupoty. Poczytaj sobie definicję feniks, feniks z popiołów. No ale może tego w gdyńskich gimnazjach nie uczyli, a takim razie przepraszam za uwagę.

        • 4 2

      • Cała Polska pakowała w Gdynię, bo Gdańsk nie należał w tamtym okresie do Polski, a kraj potrzebował duzego portu nadbałtyckiego, który by całkowicie kontrolował.

        Podziękuj Niemcowi, że Gdańska nie oddał, inaczej Szczur rządziłby nadal wiochą rybacką.

        • 5 1

      • całiem mądry wniosek

        pewnie coś tam promieniuje i szkodzi dla Gdańszczan, dlatego Finowie postanowili zbadać Wiślinkę

        • 10 6

      • raczej IPN powinien wyjaśnić

        wygląda na to, ze pozostali zdrajcy lub kompletni durnie

        • 10 2

    • widząc masę negatywnych komentarzy z Gdańska

      powinniśmy zrobić anszlus

      • 9 11

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane