• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Rębiechowie bije kolejny rekord

Marzena Klimowicz-Sikorska
15 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Rozbudowa lotniska idzie pełną parą. Rozbudowa lotniska idzie pełną parą.

W czwartek, 18 listopada, na trójmiejskim lotnisku w Rębiechowie wyląduje dwumilionowy pasażer w tym roku. To rekord wszech czasów, ale ambicje lotniska są jeszcze większe. Jak przyznaje sam prezes lotniska - "Wciąż uczymy się latać".



Czy Trójmiejskie lotnisko ma szansę stać się ważnym punktem przesiadkowym na lotniczej mapie Europy?

Cztery lata temu lotnisko im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie świętowało pierwszego milionowego pasażera, obsłużonego od początku roku. 18 listopada władze lotniska będą miały kolejny powód do otwarcia szampana, gdyż to właśnie tego dnia na lotnisku ma zostać obsłużony dwumilionowy pasażer. Ambicje portu są jednak większe, otwarcie w 2012 r. nowego terminalu ma zbliżyć lotnisko do 5 mln pasażerów odlatujących i przylatujących w ciągu roku.

- To infrastruktura, która właśnie powstaje, a więc drugi terminal, droga kołowania i płyta postojowa pozwoli nam za kilka lat obsłużyć w jednym roku blisko 5 mln pasażerów - mówi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego w Gdańsku. - Kiedy to nastąpi, w dużej mierze zależeć będzie od tego, jak rozwijać się będzie ruch lotniczy, czyli pośrednio - jak będzie rozwijał się region.

Z każdym tygodniem widać, jak rośnie nowy terminal. Niedługo zakończą się roboty żelbetowe, lada dzień ruszyć ma budowa słupów i stelażu dachu, który kształtem będzie przypominał morskie fale. Jak na razie prace idą zgodnie z harmonogramem, wyprzedzając go nawet o kilka tygodni. - Montaż konstrukcji stalowej przypada na okres zimowy, nie wiemy, jakie będą wówczas panować warunki, czy prace będą mogły przebiegać na zewnątrz, czy będą potrzebne namioty. Jednak na razie jesteśmy spokojni, bowiem jeśli chodzi o terminal, mamy nawet trzy tygodnie wyprzedzenia, a w przypadku płyty postojowej i drogi kołowania dużo więcej - dodaje prezes.

Zmiany nie ominą też Terminala 1, którego parter zostanie niemal całkowicie przebudowany. Docelowo zostać ma tylko punkt wypożyczania samochodów i punkt informacji turystycznej.

- Będziemy tam sporo burzyć, dzięki czemu zyskamy większą przestrzeń. Obecnie, jak przylatują pasażerowie spoza strefy Schengen, dochodzi do sytuacji, że czasem muszą nawet stać na zewnątrz budynku. A przy taśmociągach z bagażami zdarzają się dantejskie sceny. Dlatego docelowo na parterze do momentu dobudowania brakującej części terminalu będą znajdować się przyloty - wyjaśnia Tomasz Kloskowski.

Terminal 2 będzie wyposażony w najnowocześniejszy w Polsce system odprawy bagażowej. Zamiast awaryjnych taśmociągów, które blokują się już w momencie, gdy paski od bagaży wkręcą się w którąś z rolek, będą wózki.

- Ten system przypomina trochę rollercoaster - po sieci torów będą jeździć wózki. Każdy z takich "wagoników" będzie dedykowany jednej walizce. Po wpisaniu rejsu wózek przejedzie przez prześwietlarkę, a potem w odpowiednie miejsce, gdzie zostanie zrzucony bagaż, który następnie trafi razem z innymi do określonego samolotu - wyjaśnia Tomasz Kloskowski.- W przypadku, gdy jeden z wózków się zepsuje, zostanie on natychmiast zepchnięty, a bagaż ręcznie przeniesiony we właściwe miejsce. Ten system zapewnia większą przepustowość, większą kontrolę nad bagażem, a także mniejszą awaryjność.

To nie jedyna nowość. Całe lotnisko będzie wyposażone w centralny system bezpieczeństwa, a więc dodatkowe bramki i prześwietlarki rentgenowskie, które mają usprawnić odprawę pasażerów. Po wprowadzeniu systemu nie będzie już podziału na strefę Schengen i non Schengen, każdy pasażer będzie wchodzić do jednej centralnej kontroli, gdzie będzie znajdować się dziewięć stanowisk z odprawą. Przewidziano też dodatkowe stanowiska dla pasażerów odwiedzających Gdańsk w związku z Euro 20102. - Teraz mamy po jednej i drugiej stronie Schengen po trzy bramki, z których wykorzystywane są dwie, ponieważ Straż Graniczna nie ma wystarczająco dużej ilości pracowników, przez co mamy wieczne korki przy odprawie - wyjaśnia prezes.

Czy nowoczesne systemy bezpieczeństwa zmniejszą liczbę fałszywych alarmów, których efektem jest ewakuacja całego terminalu, a w konsekwencji opóźnienie odlotów? - Nikt na razie nie wymyślił jednego skutecznego sposobu, zapobiegającemu fałszywym alarmom. Na dużych lotniskach możliwe jest wyłączenie strefy, gdzie znajduje się porzucony bagaż. "Stary" terminal jest na tyle mały, że ta strefa obejmuje go w całości. Na nowym jednak będziemy już stosować tę metodę, jednak i tak wolimy chuchać na zimne, bo na kilkaset fałszywych alarmów może się trafić jeden prawdziwy - dodaje prezes lotniska.

Zdecydowaną większość alarmów wszczynają sami pasażerowie, którzy zamiast wyrzucić nadbagaż, wolą porzucić go w reklamówce na terenie lotniska.

- Jako naród wciąż uczymy się latać, a latamy masowo dopiero od 2004 r., czyli od momentu wejścia do Unii Europejskiej. Wcześniej latali tylko bogaci, teraz lata każdy, kto chce. Myślę, że jesteśmy dopiero w piątej klasie szkoły podstawowej, jeśli chodzi o "naukę" latania. Pasażerowie muszą się nauczyć, że nadprogramowej bielizny, którą biorą, a którą my znajdujemy potem w porzuconych na lotnisku reklamówkach, się w ten sposób nie pozbywa, a normalnie wyrzuca się do kosza. W efekcie wzywana jest policja, straż pożarna, służba celna, pogotowie, nawet saperzy, cały terminal jest ewakuowany, loty opóźnione, a pozostali pasażerowie zdenerwowani. Wiele mamy jeszcze w tej kwestii do nadrobienia - mówi prezes Portu Lotniczego.

Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • Euro 20102

    Polska będzie mistrzem.

    • 3 2

  • A czy w terminalu głównym będą DYSTRYBUTORY BUDYNIU ??? (2)

    • 15 4

    • budyń jako substancja szkodliwa nie może znajdować się na pokładzie ponieważ sprawia zagrożenie

      • 1 0

    • Podobno budyń ma być, ale będzie używany zamiast wody w muszlach klozetowych

      • 1 0

  • SKM w ciągu jednego roku przewozi ok 230 mln osób

    Ale kto jeździ jakąś tam SKM-ką. Motłoch, prawda? A jaśnie państwo samolotami do Warsiawy i za granicę. Dlatego lepiej jest zlikwidować ul Słowackiego i postawić tam terminal oraz wywalić 1 mld na KM a nie inwestować w jakieś tam komunikacje zbiorowe, prawda?

    • 14 1

  • Rekalama Gdanska jego liotniska i prezydenta

    Do miasta Gdańska samolotem!! , do centrum miasta tylko helikopterem,

    Proponuje podciągnąć jakąś rzeczkę pod lotnisko, można będzie się spławić do Strzyży , a potem to już kanałami do Wrzeszcza,

    • 14 2

  • A ja mam pytanie do zarzadu lotniska Lecha Walesy (6)

    Ile darmowych abonamentów przekazaliście redaktorom Wybiórczej?
    Bo co otworze tę gazetę, to czytam peany nt. tego lotniska no i zmuszanie Gdyni do zaorania własnego z dwoma psami startowymi, najlepiej usytuowanego i wyposażonego w sprzęt naprowadzający.

    • 10 10

    • (1)

      w Cewicach jest jeszcze lepsze lotnisko, a wioska podobnej wielkości...

      • 4 4

      • a wioska podobnej wielkości do Gdańska

        zapomniałem dodać

        • 3 4

    • Bezstronność??? (3)

      Po pierwsze. Ty nawet nie wiesz co to znaczy być bezstronnym
      Po drugie. Zastanowiłeś się czyj jest wspomniany przez Ciebie sprzęt naprowadzający???
      Pomyśl zanim coś napiszesz

      • 2 2

      • A CO UKRADZIONY Z GDAŃSKA? (2)

        • 1 0

        • (1)

          A słyszałeś o takiej instytucji jak MON???

          • 0 0

          • Widać, że Gdynia jest b.dobrym gospodarzem

            skoro chce wykorzystywać dla nas wszystkich sprzęt nie w pełni wykorzystany a jakże potrzebny dla naszego bezpieczeństwa.

            Mogę tylko przyklasnąć mądrości Prezydenta Szczurka.

            • 0 0

  • region się rozwija, pasażerów przybywa

    drugie lotnisko cywilne dla Trójmiasta powoli staje się koniecznością.

    • 7 3

  • Ja 12 listopada tak samo pobiłem rekord ... przejazdu !!!

    Start godzina 16. Z lotniska ulicą Słowackiego do dworca we Wrzeszczu ponad 1,5 godziny ... brawo !!!

    • 18 1

  • byłem tam dzisiaj - celnicy chmascy zaskakująco (1)

    Polecam to w końcu uporządkować, bo osoba, którą odprowadzałem była zaskoczona niezrozumiałą ostrością zachowań.

    No i opisanie wejść ... wszystkie napisy kierują na bramkę Schengen a po kolei każdy zawijał z pod tej bramki na drugą stronę do bramki z wylotami poza strefę Schengen ... nie mam pojęcia dlaczego tak to rozstawiają

    • 4 2

    • Oprowadzałem, szwagierkę w ubiegłą sobotę i nie było tego kłopotu...

      kolejka była tak długa, że sięgała bramki "szengenowskiej" więc nikt się nie musiał bujać od jednej do drugiej.

      • 0 0

  • to głównie cargo dla polskiej taniej siły roboczej i ich rodzin

    to głównie cargo dla polskiej taniej siły roboczej i ich rodzin- powinien sie nazywać terminal towarowy Human Resources

    • 3 2

  • a nie taniej będzie uruchomić 2 lotnisko w Gdyni? (2)

    • 5 9

    • A po co w Gdyni lotnisko ?

      Lepiej akwen dla hydroplanów, wszak to miasto z morza.

      • 4 1

    • w ktyni

      to od razu kosmodrom zbudować..

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane