• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Rębiechowie bije kolejny rekord

Marzena Klimowicz-Sikorska
15 listopada 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Rozbudowa lotniska idzie pełną parą. Rozbudowa lotniska idzie pełną parą.

W czwartek, 18 listopada, na trójmiejskim lotnisku w Rębiechowie wyląduje dwumilionowy pasażer w tym roku. To rekord wszech czasów, ale ambicje lotniska są jeszcze większe. Jak przyznaje sam prezes lotniska - "Wciąż uczymy się latać".



Czy Trójmiejskie lotnisko ma szansę stać się ważnym punktem przesiadkowym na lotniczej mapie Europy?

Cztery lata temu lotnisko im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie świętowało pierwszego milionowego pasażera, obsłużonego od początku roku. 18 listopada władze lotniska będą miały kolejny powód do otwarcia szampana, gdyż to właśnie tego dnia na lotnisku ma zostać obsłużony dwumilionowy pasażer. Ambicje portu są jednak większe, otwarcie w 2012 r. nowego terminalu ma zbliżyć lotnisko do 5 mln pasażerów odlatujących i przylatujących w ciągu roku.

- To infrastruktura, która właśnie powstaje, a więc drugi terminal, droga kołowania i płyta postojowa pozwoli nam za kilka lat obsłużyć w jednym roku blisko 5 mln pasażerów - mówi Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego w Gdańsku. - Kiedy to nastąpi, w dużej mierze zależeć będzie od tego, jak rozwijać się będzie ruch lotniczy, czyli pośrednio - jak będzie rozwijał się region.

Z każdym tygodniem widać, jak rośnie nowy terminal. Niedługo zakończą się roboty żelbetowe, lada dzień ruszyć ma budowa słupów i stelażu dachu, który kształtem będzie przypominał morskie fale. Jak na razie prace idą zgodnie z harmonogramem, wyprzedzając go nawet o kilka tygodni. - Montaż konstrukcji stalowej przypada na okres zimowy, nie wiemy, jakie będą wówczas panować warunki, czy prace będą mogły przebiegać na zewnątrz, czy będą potrzebne namioty. Jednak na razie jesteśmy spokojni, bowiem jeśli chodzi o terminal, mamy nawet trzy tygodnie wyprzedzenia, a w przypadku płyty postojowej i drogi kołowania dużo więcej - dodaje prezes.

Zmiany nie ominą też Terminala 1, którego parter zostanie niemal całkowicie przebudowany. Docelowo zostać ma tylko punkt wypożyczania samochodów i punkt informacji turystycznej.

- Będziemy tam sporo burzyć, dzięki czemu zyskamy większą przestrzeń. Obecnie, jak przylatują pasażerowie spoza strefy Schengen, dochodzi do sytuacji, że czasem muszą nawet stać na zewnątrz budynku. A przy taśmociągach z bagażami zdarzają się dantejskie sceny. Dlatego docelowo na parterze do momentu dobudowania brakującej części terminalu będą znajdować się przyloty - wyjaśnia Tomasz Kloskowski.

Terminal 2 będzie wyposażony w najnowocześniejszy w Polsce system odprawy bagażowej. Zamiast awaryjnych taśmociągów, które blokują się już w momencie, gdy paski od bagaży wkręcą się w którąś z rolek, będą wózki.

- Ten system przypomina trochę rollercoaster - po sieci torów będą jeździć wózki. Każdy z takich "wagoników" będzie dedykowany jednej walizce. Po wpisaniu rejsu wózek przejedzie przez prześwietlarkę, a potem w odpowiednie miejsce, gdzie zostanie zrzucony bagaż, który następnie trafi razem z innymi do określonego samolotu - wyjaśnia Tomasz Kloskowski.- W przypadku, gdy jeden z wózków się zepsuje, zostanie on natychmiast zepchnięty, a bagaż ręcznie przeniesiony we właściwe miejsce. Ten system zapewnia większą przepustowość, większą kontrolę nad bagażem, a także mniejszą awaryjność.

To nie jedyna nowość. Całe lotnisko będzie wyposażone w centralny system bezpieczeństwa, a więc dodatkowe bramki i prześwietlarki rentgenowskie, które mają usprawnić odprawę pasażerów. Po wprowadzeniu systemu nie będzie już podziału na strefę Schengen i non Schengen, każdy pasażer będzie wchodzić do jednej centralnej kontroli, gdzie będzie znajdować się dziewięć stanowisk z odprawą. Przewidziano też dodatkowe stanowiska dla pasażerów odwiedzających Gdańsk w związku z Euro 20102. - Teraz mamy po jednej i drugiej stronie Schengen po trzy bramki, z których wykorzystywane są dwie, ponieważ Straż Graniczna nie ma wystarczająco dużej ilości pracowników, przez co mamy wieczne korki przy odprawie - wyjaśnia prezes.

Czy nowoczesne systemy bezpieczeństwa zmniejszą liczbę fałszywych alarmów, których efektem jest ewakuacja całego terminalu, a w konsekwencji opóźnienie odlotów? - Nikt na razie nie wymyślił jednego skutecznego sposobu, zapobiegającemu fałszywym alarmom. Na dużych lotniskach możliwe jest wyłączenie strefy, gdzie znajduje się porzucony bagaż. "Stary" terminal jest na tyle mały, że ta strefa obejmuje go w całości. Na nowym jednak będziemy już stosować tę metodę, jednak i tak wolimy chuchać na zimne, bo na kilkaset fałszywych alarmów może się trafić jeden prawdziwy - dodaje prezes lotniska.

Zdecydowaną większość alarmów wszczynają sami pasażerowie, którzy zamiast wyrzucić nadbagaż, wolą porzucić go w reklamówce na terenie lotniska.

- Jako naród wciąż uczymy się latać, a latamy masowo dopiero od 2004 r., czyli od momentu wejścia do Unii Europejskiej. Wcześniej latali tylko bogaci, teraz lata każdy, kto chce. Myślę, że jesteśmy dopiero w piątej klasie szkoły podstawowej, jeśli chodzi o "naukę" latania. Pasażerowie muszą się nauczyć, że nadprogramowej bielizny, którą biorą, a którą my znajdujemy potem w porzuconych na lotnisku reklamówkach, się w ten sposób nie pozbywa, a normalnie wyrzuca się do kosza. W efekcie wzywana jest policja, straż pożarna, służba celna, pogotowie, nawet saperzy, cały terminal jest ewakuowany, loty opóźnione, a pozostali pasażerowie zdenerwowani. Wiele mamy jeszcze w tej kwestii do nadrobienia - mówi prezes Portu Lotniczego.

Miejsca

Opinie (128) 8 zablokowanych

  • Rekord Gdańska

    Gratuluje. Pewnie na koniec roku poziom 2.200.000 realne.
    Czy jest szansa na 2.500.000 w roku 2011 może tak ale czy to pozwoli przegonić Katowice chyba jeszcze nie.
    Informacje o lotniczych statystykach na
    http://www.airportsbase.com

    • 1 0

  • Bezplatny parking?! Ktora ekonomie na to stac!

    Swiat ledwo lapiek koniec z koncem,szuka oszczednosci gdzie moze, a w przebogatej Polsce wszystko powinno byc rozdane za darmo.Brawo! 5+ z ekonomii.

    • 1 0

  • Szkolenie przeciw nadgorliwości dla celników z Rębiechowa

    Jedyne co mnie ogromnie wkurza to nadgorliwość celników, odwiedziłem już kilka portów lotniczych i stwierdzam, że nasze służby mają straszne poczucie misji albo coś w tym rodzaju. Przylatując do Gdańska mam wrażenie że zaraz mnie zamkną TAKA kontrola. Wylatując też nie jest lepiej, dowód osobisty albo paszport to najlepiej do czoła sobie przykleić tyle razy sprawdzają, tylko czekać jak im się ruch zwiększy to ciekawe czy też będą tacy nadgorliwi

    • 1 5

  • Nie mamy co narzekać na lotniska

    Naprawdę,niektóre finlandzkie ,albo greckie lotniska wyglądają jak u nas sprzed 20-30 lat(nie wiem jak winnych krajach bo nie byłem)

    • 2 1

  • to wkoncu moze wywala ta mafie taxi pod terminalem w tych smiesznych kamizelkach (1)

    kto na cos takiego wydal zgode???????????????????///

    • 1 0

    • racja kroja naiwnych norwegow i innych obcokrajowcow 2-3razy wiecej

      zlodziejska rasa!precz z lotniskowa korporacja!!!!!!!

      • 0 0

  • Panie prezesie ...

    Panie prezesie wiele osób już się nie może doczekać aż opłacana przez Pana firma prywatna przejmą kontrolę bezpieczeństwa, będzie tak cudownie ... wszyscy uśmiechnięci, przyjaźni, szczęśliwi i kompetentni, będzie Pan mógł zatrudnić tak wiele osób ile będzie Pan chciał, ciekawe tylko jak to się będzie miało to pańskich zysków, ta zła SG na którą tak wszyscy narzekają w końcu odstąpi Panu ten niewdzięczny kawałek pracy.

    Porty lotnicze już liczą ile będzie kosztowało ich przejęcie kontroli bezpieczeństwa ... i nie są z tego szczęśliwe. Państwo polskie z przyjemnością przestanie "sponsorować" prywatne firmy. Obywatele już nie mogą się doczekać :)

    • 3 0

  • ZROBCIE COS PANOWIE (2)

    A ZLOTÓWY DALEJ KROJA NAIWNYCH OBCOKRAJOWCOW!Z LOTNISKA DO HOTELU GDYNIA ZA 220ZŁ?????????????????ZLODZIEJE!STOJA PILNUJA ZEBY INNY ZLOTOWA NIE WYRWAL KLIJETA A SAMI KROJA NORWEGOW!!

    • 1 0

    • TO JAK ZA DARMOO

      200 ZLOTY TO NIE DUUZO, W KONCU JEST AUTOBUS. A POLSCY PASAZEROWIE UMIA SIE ZAPYTAC O CENE TAXI DO GDYNI?A ILE KOSZTUJE TAKSOWKA ZA GRANICA NA TAKIM DYSTANSIE??

      • 0 0

    • city plus taxi GDYNIA pojedzie za 80zl w dzien

      120 w nocy

      • 0 0

  • 220 zl za 20 km????/co to za korporacja tam jezdzi???i co na to wladze lotniska???

    ludzie nie jezdzijcie za tak bandyckie stawki,lepiej zadzwonic po tansze taxi,np/dajan.komfort i teraz weszla nowa korporacja i nazywa sia as,oni jezdza za 1,8 zl,za kilometr.i kazdy moze sobie przeliczyc ile zaplaci np do gdyni.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane