• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto nieugięte w sprawie płatnych parkingów w pasie nadmorskim

Maciej Korolczuk
7 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Kierowcy mylą płatne parkingi ze strefą płatnego parkowania. Urzędnicy na to uczulają i przypominają, że od 1 lipca w pasie nadmorskim trzeba płacić za postój przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Kierowcy mylą płatne parkingi ze strefą płatnego parkowania. Urzędnicy na to uczulają i przypominają, że od 1 lipca w pasie nadmorskim trzeba płacić za postój przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.

Gdańscy urzędnicy wyciągają pierwsze wnioski z wprowadzenia płatnych parkingów w pasie nadmorskim. Przy wjazdach pojawią się dodatkowe oznaczenia o konieczności wnoszenia opłat przez całą dobę i 7 dni w tygodniu, bo wielu kierowców utożsamia te miejsca z miejską strefą płatnego parkowania i uznaje, że w weekend płacić nie musi. Kwestii do poprawek jest jednak zdecydowanie więcej.



Jak oceniasz pilotażowy program płatnych parkingów w pasie nadmorskim?

Mija tydzień od wprowadzenia płatnych parkingów w pasie nadmorskim w Gdańsku. Od zeszłego piątku 13 miejskich parkingów od Sobieszewa do Jelitkowa - dotąd bezpłatnych - należy do prywatnych dzierżawców. Wprowadzenie opłat (3 zł za godzinę, całodobowo przez 7 dni w tygodniu) oburzyło mieszkańców i kierowców (671 opinii). Codziennie do naszej redakcji kolejne osoby zgłaszały szereg nieprawidłowości. Czy pilotażowy program "ucywilizowania" parkowania w pasie nadmorskim już teraz można uznać za porażkę? A może wystarczy wyciągnąć wnioski, poprawić błędy, by przekonać kierowców, że to jednak ma sens?

Przestarzałe parkomaty

Najwięcej krytycznych uwag dotyczyło niedziałających, awaryjnych (w Sobieszewie zgłaszane były już drugiego dnia) i przede wszystkim przestarzałych parkomatów. Miasto nie wymogło na dzierżawcach, by ci zapewnili kierowcom nowoczesne urządzenia, w których można płacić kartą płatniczą. Automaty przyjmują tylko bilon, nie mają stałego dostępu do prądu (przez co sprawiają wrażenie, że nie działają), nie wydają reszty, przez co w wielu miejscach (np. na parkingu przy ul. Czarny Dwór) rozmienienie gotówki okazuje się kłopotliwe.

W praktyce okazuje się też, że w wielu miejscach sprzedawcy nie są chętni do rozmieniania pieniędzy, szczególnie, gdy z takim problemem zwraca się w ciągu dnia wielu kierowców.

Wtorkowa naprawa parkomatu na Zaspie. Nasz czytelnik zaparkował tam auto o godz. 14.30 i nie mógł opłacić postoju. Gdy półtorej godziny później wrócił do auta, za wycieraczką znalazł wezwanie do zapłaty i spotkał pracownika naprawiającego urządzenie. Wtorkowa naprawa parkomatu na Zaspie. Nasz czytelnik zaparkował tam auto o godz. 14.30 i nie mógł opłacić postoju. Gdy półtorej godziny później wrócił do auta, za wycieraczką znalazł wezwanie do zapłaty i spotkał pracownika naprawiającego urządzenie.

Bezpłatne miejsca dla mieszkańców

Wobec turystów Krakowa czy Warszawy byłoby to nie fair, gdyby mieszkańcy Gdańska byli zwolnieni z opłat, a oni sami musieliby płacić - tłumaczy Maciej Radowicz, wiceszef ZDiZ.

W mailach i licznych komentarzach pod naszymi poprzednimi artykułami mieszkańcy - szczególnie nadmorskich dzielnic - dopytywali o możliwość bezpłatnego parkowania na komercyjnych parkingach. Miałoby się odbywać np. poprzez wydawanie identyfikatorów i dodatkowe oznakowanie parkingów z informacją na tablicy "nie dotyczy mieszkańców". W czwartek podczas wideoczatu z Maciejem Radowiczem - wicedyrektorem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz Agnieszką Grabowską ze Straży Miejskiej zapytaliśmy o to urzędników.

- To trudne ze względów logistycznych. Trudno sobie wyobrazić całe przedsięwzięcie, musielibyśmy bowiem wydać kilkadziesiąt tysięcy takich identyfikatorów. Poza tym to są drogi publiczne, do których wszyscy użytkownicy mają takie samo prawo. Wobec turystów z Krakowa czy Warszawy byłoby to nie fair, gdyby mieszkańcy Gdańska byli zwolnieni z opłat, a oni sami musieliby płacić - tłumaczy wiceszef ZDiZ.
Wielu kierowców szuka darmowych miejsc. Na zdjęciu zastawiona ul. Wczasy w niedzielne popołudnie. Wielu kierowców szuka darmowych miejsc. Na zdjęciu zastawiona ul. Wczasy w niedzielne popołudnie.
Zobacz także: Oceniamy nadmorskie parkingi

Tłumaczenie urzędników może dziwić, bo o ich pomyśle pisaliśmy już w kwietniu, a decyzje zapadły jeszcze wcześniej. To wystarczająco dużo czasu, by przeprowadzić akcję informacyjną i wydać identyfikatory, oczywiście nie wszystkim kierowcom zameldowanym w Gdańsku, ale chętnym np. poprzez rady dzielnic. Nadzieje na przywrócenie darmowych miejsc parkingowych rozwiewa jednak Katarzyna Kaczmarek, rzecznik ZDiZ.

- Potencjał parkingowy obszarów al. Hallera był badany przed wprowadzeniem tam parkingów płatnych. Oceniliśmy, iż miejsca postojowe w podwórkach bloków tam usytuowanych są w stanie pomieścić pojazdy mieszkańców. Po raz kolejny sprawdziliśmy to na początku tygodnia. Sytuacja nie uległa zmianie.
Podobne tablice do tej, która stoi przy parkingu na ul. Lawendowej pojawią się na wjazdach na parkingi w pasie nadmorskim. Podobne tablice do tej, która stoi przy parkingu na ul. Lawendowej pojawią się na wjazdach na parkingi w pasie nadmorskim.
To nie jest strefa płatnego parkowania

Wiele głosów - tak media, jak i sami urzędnicy - odebrali od kierowców, którzy dostali wezwanie do zapłaty po pierwszym weekendzie obowiązywania płatnych parkingów.

- Kierowcy mylą te parkingi ze strefą płatnego parkowania, a te nimi nie są. SPP, jaką znamy choćby z Głównego Miasta nakłada na kierowców obowiązek wnoszenia opłat postojowych w określonych godzinach, ale tylko w dni powszednie. Kierowcy w pasie nadmorskim uznawali więc, że parkując auto w sobotę i niedzielę są zwolnieni z tych opłat. A to błąd. W pasie nadmorskim parkingi należą do prywatnych dzierżawców i są płatne przez siedem dni w tygodniu, a także w nocy. Kierowcy muszą o tym pamiętać - dodaje Radowicz.
Urzędnicy odnieśli się też do sprawy płacenia za parking przez 24 godz. na dobę. Podkreślali, że to program pilotażowy i nie wykluczyli, że jeśli powróci w przyszłym roku (decyzja ma zapaść po wakacjach), system opłat zostanie zmodyfikowany.

Nie można płacić mobilnie

Mylenie parkingów płatnych od 1 lipca z miejską strefą płatnego parkowania niesie za sobą jeszcze jeden problem. Kierowcy chcą tam płacić za postój przez aplikacje mobilne. W efekcie ich pieniądze trafiają nie do tego adresata, do którego powinny trafić, a oni dostają mandat.

- To jeden z pierwszych wniosków, jakie wyciągnęliśmy po kilku dniach od uruchomienia parkingów. Dostawimy tam dodatkowe tablice i uczulimy kierowców, że weekend czy święta nie zwalnia ich z opłat za postój - podkreśla Radowicz.
O konieczność wnoszenia opłat za parkowanie pytali też motocykliści. Ani wicedyrektor ZDiZ, ani wicekomendant SM nie byli w stanie odpowiedzieć na to pytanie.

Opinie (479) 4 zablokowane

  • Samochody zarejestrowane w Gdańsku nie powinny płacić za parking na plaży! (15)

    Samochody zarejestrowane w Gdańsku nie powinny płacić za parking przy plaży!

    • 75 29

    • drogi masz za darmo (skladaja sie na nie wszyscy mieszkancy) i to powinno ci wystarczyc (10)

      parkingi za darmo tylko park&ride albo swój prywatny

      • 10 16

      • popatrz ktoś nie ma dzieci, a składa się na place zabaw (5)

        • 23 1

        • zgadza sie, ale takich na podatnika koszt praktycznie nie ma (4)

          99% to prywatne place zabaw. kilometr zas drogi to juz bardzo konkretne obciązenie dla kasy miasta..

          • 4 13

          • zamknijmy drogi - taki postęp a la Adamowicz (3)

            grunt, że mamy złoty nocnik, ecs'y i inne potrzebne cuda

            • 12 4

            • przeginanie jest tak nudne, że zęby bolą (2)

              skądinąd warto stopniowo wdrażać program zamykania wylotów niektórych ulic osiedlowych, aby nie były one wykorzystywane do objeżdżania korków na głównych arteriach.

              • 1 2

              • przeginanie jest tak nudne, że zęby bolą (1)

                A oszołomy w rajstopkach robią to tutaj bez chwili przerwy.

                • 1 2

              • jakaś zdolność do refleksji się pojawia

                inwektywy nadal trwają.

                Zamiast się przedstawiać tak jak to nagminnie robisz, przypomnij sobie pierwotny nick: matematyk, do tego kierowca

                • 1 0

      • No ile dołożyłeś do tej drogi drogi piechurze no ile? (3)

        Ja w jednym tankowaniu ok 200zł czystego podatku więc szczym ryj

        • 4 4

        • podaj definicję piechura (2)

          przypuszczalnie sam nim bywasz bardzo często. Do sypialni wjeżdżasz bryką?

          Wpływy z podatków od paliw i zakupu samochodów pokrywają zaledwie ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg i parkingów.

          Miasta z mieszkańcami uzależnionymi od samochodów mają kłopoty z pokryciem kosztów epidemii chorób cywilizacyjnych: przyspawanie mentalne do samochodu zwykle skutkuje kilkudziesięcioletnią ciążą spożywczą: zbadaj swoje BMI.

          • 2 2

          • Na szybko znalazłem tylko dane sprzed 5 lat (1)

            Ale sytuacja nie zmieniła się od tego czasu specjalnie:
            "Jak obliczył DGP, w 2010 r. wszyscy polscy kierowcy zostawili w kasie państwa około 50 mld złotych. To jedna piąta całkowitych ubiegłorocznych dochodów szacowanych na 250 mld złotych. Jednak tylko nieznaczna część tych pieniędzy wróciła do kierowców w postaci inwestycji drogowych."

            • 1 2

            • cytujesz nie po raz pierwszy dane opracowywane przez ludzi mentalnie przyspawanych do samochodu

              nie chodzi tylko o inwestycje drogowe z budżetu centralnego, ale nakłady na budowę i UTRZYMANIE ulic i parkingów.

              O chorobach cywilizacyjnych i kosztach ich leczenia nie wspomniałeś, temu się nie dziwię. Wielu chorych nie jest świadomych swoich ułomności, nadal proponuję mierzyć regularnie BMI, to też kosztuje.

              • 2 0

    • Tiaaa (3)

      Samochody zarejestrowane w Gdańsku nie powinny się tam pojawiać. Do każdej plaży istnieje dojazd by ZKM, korona z głowy spadnie?

      • 11 22

      • (2)

        Tak spadnie, zwłaszcza jak mam jechać godzinę i mieć po drodze 4 awarie tramwajow i spóźnione autobusy..

        • 15 5

        • Tak spadnie (1)

          To jedź autem ( nie za darmo ) i płać za parking - wygody kosztują.

          • 11 16

          • to jest niezgodne z prawami czlowieka

            Różnicowanie na biednych i bogatych ;)

            • 0 1

  • gdynianie (4)

    Gdynia ma gehennę ze Szczurkiem, to dlaczego gdańszczanie mają mieć lepiej?

    • 20 18

    • Ale Gdańsk Adamowicza już ostatnie 2 lata o ile wcześniej nie wyleci (3)

      przebrała się miarka

      • 4 1

      • a co proponujesz jego następcy? (2)

        stawiam orzechy przeciw migdałom, że jeśli nie opracuje systemu zarządzania popytem na parkowanie, to nie zyska poparcia.

        • 0 1

        • Niestety, niestety (1)

          Aktywiści w rajstopkach to tylko drobny ułamek elektoratu. Podatnicy jeżdżą do pracy samochodami i władze to wiedzą, tylko cały czas uważają, że mogą owieczki ogolić jeszcze trochę.

          • 0 1

          • zbadaj barometry opinii publicznej

            za ograniczeniem roli samochodów w mieście optuje większość mieszkańców

            • 0 0

  • To jednak jest droga publiczna. (2)

    Czyli organ samorządowy PO łamie prawo z całą świadomością.

    • 62 12

    • Dlaczego jak daje wgore wskakuje lapka w dol! Naprawcie to.

      • 7 7

    • od kiedy parking jest drogą publiczną?

      Twoje rozumienie prawa jest co najmniej kontrowersyjne.

      • 1 3

  • a gdyby się te wszystkie parkomaty nagle zapchały? (3)

    kropelką albo inną gumą do żucia?

    • 61 9

    • A w jaki sposób mogłoby im się to przydarzyć?

      Gdyby tak ktoś niechcący pacnął czymś w którym miejscu?

      Często spaceruję po tym terenie, chciałabym wiedzieć na co muszę uważać.
      :)

      • 4 2

    • można przypadkiem mieć monetę umazaną kropelką ;-)

      • 7 5

    • Wtedy, nie wolno było by tam parkować

      • 7 5

  • Olbrzymi bład władz miasta Gdanska (6)

    W czasach agresywnego działania PiS to błąd.Jaro wymyśli wybory i przez takie nie przemyslane decyzje PiS dojdzie w Gdansku do władzy.Panie Prezydencie to nie czas na takie działanie.PiS rozdaje a Pan szuka pieniedzy.Natychmiast cofnąć decyzje i przeprowadzic konsultacje z mieszkancami.

    • 75 17

    • Idź przeprowadź konsultacje u...lekarza (1)

      • 6 14

      • Juz bylem powiedzial ze tobie nic juz nie pomoze tylko lewatywa\.

        • 1 2

    • Bardzo mi przykro.

      Obawiam się, że Pan Adamowicz ten od Halla to już dawno ma nas w d......
      Bardzo mi przykro.

      • 11 2

    • Sami sobie strzelili w stopę i jeszcze idą w zaparte że to był dobry strzał :) (2)

      Nikt po nich płakał nie będzie.
      Jak dla mnie może być bezpartyjna koalicja ludzi którzy nie nienawidzą samochodów

      • 6 1

      • jeśli ktoś nie jeździ samochodem na plażę (1)

        to wcale nie musi oznaczać, że nienawidzi samochodów.

        Twój tekst dowodzi jedynie mentalnego uzależnienia od samochodu.
        Mało który z ludzi uzależnionych czymkolwiek przyznaje się do tej przypadłości.

        • 0 2

        • tak jak robi to np. dwóch minusujących

          • 0 0

  • Rozliczmy radnych! (5)

    Jako mieszkańcy mamy prawo do informacji i jawności głosowania.

    Chcemy opublikowania kto głosował za "wydzierżawieniem" przestrzeni publicznej jakiemuś prywaciarzowi, który teraz na naszym gruncie robi co mu się podoba.

    Kto za to odpowiada?!

    • 96 9

    • Miasto też na tym zarabia i za chwile będziesz miał wyremontowane chodniki czy ulice w swojej dzielnicy (3)

      • 8 28

      • Hahaha ta jasne

        Raczej Budyń kolejne mieszkanie

        • 15 4

      • miasto to wydzierżawiło prawie za darmo - kilka zł za m2 za cały miesiąc, więc nie chrzań głupot

        • 13 2

      • Ta chodnik ci wyremontuja puknij sie w ten swoj pusty biznesowy leb.

        • 9 2

    • nie trzeba robić śledztwa, całe PO głosowało co wystarczyło do przegłosowania

      Nie pierwszy raz radni i urzędnicy pokazują że to nie oni są dla mieszkańców tylko odwrotnie. Ale macie taki budyń jaki sobie wybraliście.

      • 8 2

  • Od 2 mies. wiadomo o wprowadzeniu opłat, a dziś urzędnicy nie potrafią odpowiedzieć na pytania motocyklistów (1)

    nt. sposobu realizacji uchwały... Porażka.
    Jeszcze większym faulem jest brak pomysłu i chęci rozwiązania tematu mieszkańców dzielnic objętych opłatami. Nie wierzę, że przez 2 miesiące nie dałoby się przygotować identyfikatorów i na tej podstawie obniżyć dla nich stawki.

    • 60 5

    • Zwłaszcza, że w centrum mieszkańcy mają ifentyfikatory + abonament, wiec co ten z ZDiZdu pitoli za głupoty...

      • 6 4

  • To sprawka PIS-u (1)

    • 13 27

    • A jak

      widziałem jak Jarek Kaczyński osobiście montował te trefne parkomaty. Adamowicz próbował interweniować ale GROM osłaniał całą operację i nie dał rady. Tak było

      • 6 0

  • Jeżeli nie działa parkometr - dzwonicie i zgłaszacie że nie działa + nr rejestracyjny, po takiej akcji możecie stać do końca (1)

    Nikt też nie może Was zmusić do pójścia do kolejnego parkometru.

    • 28 7

    • czyli te parkometry muszą się solidarnie popsuć?

      • 10 1

  • Bezczelność i arogancja urzędasów (3)

    zobaczymy w wyborach, zdiz też poleci.

    • 62 14

    • ale za co? za to że miasto pobiera na swoim terenie opłaty? (2)

      trzeba było kupić mieszkanie z miejscem postojowym a nie żerować na publicznym

      • 9 13

      • nie miasto (1)

        Tylko spoleczka

        • 1 2

        • miasto dostało już swoje pieniądze - poczytaj inne artykuły w tym temacie

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane