• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Krzysztof Koprowski
24 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica. Planowany odcinek ul. Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej. Za ok. 1,98 mld zł miałby powstać odcinek Hallera-obwodnica.

Tunel pod Pachołkiem oraz Droga Zielona nie poprawią, lecz pogorszą warunki na drogach Gdańska: zwiększy się bowiem ruch na dolnym tarasie, który już teraz nie jest w stanie przyjąć większej liczby aut. Może też sprawić, że zachęceni nowym dojazdem do miasta gdańszczanie wyprowadzą się do ościennych gmin i przestaną płacić podatki w mieście.



Czy tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są potrzebne?

Gdy wydawało się, że budowa tunelu pod Pachołkiem została odłożona na bliżej nieokreśloną przyszłość, Paweł Adamowicz i Jacek Karnowski ogłosili, że będą kontynuować starania o dofinansowanie tej inwestycji z Unii Europejskiej.

Tymczasem łączny koszt tej inwestycji, wraz z Drogą Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, wynosi ok. 1,98 mld zł (sam tunel to ok. 900 mln zł, czyli o ok. 15 mln zł więcej niż tunel pod Martwą Wisłą).

Jeżeli argumentem za budową tunelu pod Pachołkiem jest chęć ułatwienia dojazdu do centrum mieszkańcom Osowej, to za planowane 2 mld zł lepiej kupić każdej z ponad 4 tys. mieszkających tam rodzin nowe, duże mieszkanie na Morenie.

Albo nieco mniejsze mieszkanie, ale za to dodatkowo po dwa samochody.

- Blisko 2-miliardowy koszt tej inwestycji jest absurdalnie wysoki. Taniej będzie kupić dla każdej rodziny z Osowej trzypokojowe mieszkanie na Morenie. Dodatkowo wystarczy jeszcze na dwa samochody dla każdej rodziny: Mercedesa klasy C oraz Opla Corsę - mówi Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin. Koszt tunelu i Drogi Zielonej pozwoliłby na zakup dla każdej rodziny z Osowej nowego mieszkania na Morenie i dwóch samochodów. W grafice przyjęto liczbę mieszkańców sprzed kilku lat - 14419 osób (stan na grudzień 2014 - 14660) oraz 4807 rodzin.
Dla kogo ma być ten tunel?

Tyle tylko, że to nie mieszkańcy 14,6-tysięcznej Osowej (to mniej niż np. 15,2 tys. mieszkańców Oruni-Św. Wojciecha-Lipiec, którzy od lat nie mogą doczekać się wielokrotnie tańszego tunelu pod torami kolejowymi) są tak naprawdę grupą docelową, dla której buduje się tunel.

To przede wszystkim mieszkańcy rozrastających się w błyskawicznym tempie przedmieść, gdzie komunikacja miejska nie funkcjonuje lub jej oferta jest niezwykle uboga.

Marzenia o własnym domu z ogródkiem skutkują zwykle tym, że rodzina ma co najmniej jeden, a najczęściej dwa samochody, którymi dojeżdża do centrum - do pracy, na zakupy, w poszukiwaniu atrakcji kulturalnych. Jednocześnie mieszkańcy przedmieść odprowadzają podatki w swojej gminie, czyli poza Gdańskiem, z którego infrastruktury korzystają.

Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew). Skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej, Niepodległości, Czyżewskiego z Drogą Zieloną. Do tego skrzyżowania podłączona zostanie też ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (rezerwa terenowa znajduje się w miejscu drzew).
Czy zatem w interesie Gdańska należy wspierać dalszy rozwój przedmieść? Przykładowo gmina Żukowo, w skład której wchodzi m.in. Chwaszczyno czy Tuchom, zwiększyła liczbę mieszkańców z ok. 19 tys. w 1995 r. do 33 tys. w 2014 r. W tym samym okresie z Gdańska ubyło 1,5 tys. osób.

- Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej spowoduje zwiększenie ruchu do środka miasta (na dolny taras), gdzie już teraz brakuje miejsc parkingowych oraz odpowiedniej płynności ruchu. Realizacja tej inwestycji pociągnie ze sobą kolejne wydatki - na poszerzanie dróg oraz budowę parkingów - zwraca uwagę Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.
Zdaniem Szmaglińskiego zdecydowanie bardziej wydajnym i tańszym rozwiązaniem jest budowa parkingu przesiadkowego park&ride w rejonie obwodnicy, a stamtąd w kierunku Oliwy utworzenie szybkiego środka komunikacji publicznej.

- Sama Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie stanowiła atrakcyjnej oferty dla mieszkańców podróżujących z okolic Osowej w kierunku Oliwy, Przymorza i Żabianki. Pociągi pojadą drogą okrężną, a przystanek PKM znajduje się na uboczu osiedla. Dlatego warto wziąć pod uwagę stworzenie niezależnego od korków połączenia autobusowego z Oliwą po wydzielonym pasie lub nawet szybkiego tramwaju. Dopiero pojawienie się korzystnej alternatywy dla transportu samochodowego poprawi komunikację między Osową i Oliwą - przekonuje Szmagliński.
Oliwę trzeba wesprzeć w inny sposób

Bo tunel pod Pachołkiem często przywoływany jest jako "ratunek dla Oliwy". Chodzi o to, by dzięki niemu i połączeniu Spacerowej z Drogą Zieloną zmniejszyć zatłoczenie na ul. Opata Jacka Rybińskiego zobacz na mapie Gdańska, która biegnie przez środek dzielnicy, tuż przy płocie Parku Oliwskiego.

- Za koszt budowy samego tunelu, wynoszący ok. 900 mln zł, Oliwa mogłaby zyskać kilkadziesiąt wyremontowanych ulic na wzór ulic Dolnego Miasta, w tym ul. Łąkowej (koszt rewitalizacji 24 mln zł) czy Wajdeloty (9,7 mln zł). Taka metamorfoza byłaby bardziej atrakcyjna dla turystów i mieszkańców niż jeden tunel poprowadzony przez wzgórze, który i tak nie rozwiąże problemów komunikacyjnych Oliwy - przekonuje Spieglanin.
W podobnym tonie wypowiada się też Jakub Szczepański z Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej.

- Budowa tunelu niewiele zmieni. Ten ruch przeniesie się w inne miejsce - na al. Grunwaldzką, która jest tuż obok. Ponieważ al. Grunwaldzkiej raczej nie da się już poszerzać, zaraz pojawią się kolejne pomysły w stylu Drogi Czerwonej. Każde doprowadzenie większej liczy samochodów sprawi, że dalej będziemy musieli "przenosić" korki w inne miejsce - argumentuje Szczepański.
Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia. Rezerwa terenowa Drogi Zielonej w rejonie osiedla Tysiąclecia.
Zdaniem urbanistów i urzędników popierających budowę tunelu wygenerowany przez niego ruch ma przejąć Droga Zielona. Raz jest ona opisywana jako niezbędne domknięcie ramy komunikacyjnej wokół Gdańska, innym razem jako droga dojazdowa do portu albo nawet jako element, który pozwoli "włączyć Jelitkowo w obszar kurortu Sopotu" (Droga Zielona w Jelitkowie przebiega między nową częścią Parku Nadmorskiego im. Reagana a Parkiem Przymorze zobacz na mapie Gdańska, a następnie tuż przy pętli tramw. zobacz na mapie Gdańska).

Zalety Drogi Zielonej grubymi nićmi szyte

- Te opisy Drogi Zielonej są wzajemnie sprzeczne. Skoro udało się wreszcie połączyć port tunelem pod Martwą Wisłą i Trasą Sucharskiego z Południową Obwodnicą Gdańska, a dalej z autostradą, nie bardzo rozumiem, po co kierować ten ruch pasem nadmorskim? Droga Zielona odetnie Żabiankę od Jelitkowa oraz Przymorze i Zaspę od terenów rekreacyjnych - przestrzega Szczepański.
Warto zauważyć, że całkiem niedawno urzędnicy wpadli na pomysł, jak uczynić z Drogi Zielonej element strategii ekologicznego transportu. Po latach powrócono do koncepcji budowy tramwaju (co najmniej na odcinku Hallera zobacz na mapie Gdańska - Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska/Chłopska). Dodajmy - w najbardziej kolizyjnej formie, spowalniając go światłami na każdym skrzyżowaniu (rzekomo, by pasażerowie mieli bliżej do przystanków).

Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie. Kładka dla pieszych nad rezerwą Drogi Zielonej przy Ergo Arenie.
- To zwykły wytrych dla pozyskania pieniędzy z Unii Europejskiej, która promuje teraz projekty zawierające transport szynowy. To samo próbuje się zresztą zrobić w ramach ul. Nowej Politechnicznej. Sam tramwaj wzdłuż pasa nadmorskiego byłby dobrym rozwiązaniem, ale jak można kogokolwiek zachęcić do korzystania z niego, gdy obok powstaje szeroka droga, element "możliwie bezkolizyjnej ramy komunikacyjnej"? - zastanawia się prezes FRAG-u.
W podobnym tonie wypowiada się też Szmagliński, który w pasie nadmorskim widziałby tramwaj z pełnym priorytetem, a samą drogę nie na wzór szerokiej al. Legionów zobacz na mapie Gdańska (tak proponuje Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego), lecz nowych ulic z tramwajami, jakie powstają na przedmieściach Paryża.

Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona. Nowa linia tramwajowa na przedmieściach Paryża. Przykład, jak mogłaby wyglądać Droga Zielona.
- Te ulice cechuje przyjazny charakter dla pieszych - ze względu na liczne przejścia oraz niewielki obszar zajęty przez układ komunikacyjny. Nawet kiedy projektuje się ulice z czterema pasami ruchu i linią tramwajową pośrodku, potrzeby pieszych są uwzględniane na każdym etapie procesu planistycznego. Wiele rozwiązań tam stosowanych można z łatwością zaadaptować do naszych warunków, żeby nadmorski odcinek Drogi Zielonej nie wyglądał jak Trasa Słowackiego zobacz na mapie Gdańska czy istniejący odcinek Drogi Zielonej od al. Grunwaldzkiej do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska - przekonuje prezes PSSTM.
Propozycja dla Sopotu

A może tunel ma pomóc Sopotowi, który na razie zadeklarował partycypację finansową w sporządzaniu dokumentów niezbędnych dla starań o pieniądze z Unii Europejskiej?

Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy. Leśny fragment ul. Reja, który łączy się z ul. Spacerową, niedaleko obwodnicy.
- Sopot posiada połączenie z obwodnicą, ale całkowicie niewykorzystane. Chodzi o ul. Reja zobacz na mapie Sopotu. Oczywiście uruchomienie jej dla ruchu indywidualnego byłoby ogromną szkodą dla środowiska, ale dlaczego jej nie poszerzyć, a następnie przeznaczyć wyłącznie dla autobusów elektrycznych czy trolejbusów i połączyć centrum kurortu lub przystanek SKM Sopot Wyścigi zobacz na mapie Sopotu z parkingiem przesiadkowym przy obwodnicy? - proponuje prezes FRAG-u.
Sprawa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej będzie tematem poruszanym na najbliższych komisjach Rady Miasta. W poniedziałek (24 sierpnia o godz. 15, sala 107 Nowego Ratusza zobacz na mapie Gdańska) dyskutować o inwestycji będą członkowie Komisji Zrównoważonego Rozwoju, zaś dzień później (godz. 16, sala 208 Nowego Ratusza) - Komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

Kolejne pieniądze na tę inwestycję

W czwartek (27 sierpnia) Rada Miasta Gdańska będzie głosować nad uchwałą o wydaniu pół miliona zł na studium wykonalności oraz raport oceny oddziaływania tej inwestycji na środowisko. Drugie pół miliona zł na ten cel przekazał już Sopot.

Decyzja odnośnie budowy tunelu i Drogi Zielonej jeszcze nie zapadła - od września miasto planuje konsultacje społeczne ws. projektów inwestycyjnych na lata 2014-20, czyli kolejną perspektywę dofinansowania z Unii Europejskiej.

Porównanie kosztów budowy Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem oraz innych inwestycji komunikacyjnych

Droga Zielona, Nowa Spacerowa i tunel pod Pachołkiem = 1,98 mld zł

- Trasa W-Z od ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska (bez węzła z obwodnicą) = ok. 149,2 mln zł,

- Trasa Słowackiego od rejonu ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska = ok. 158,3 mln zł,

- Tunel pod Martwą Wisła i połączenie drogowe ul. Marynarki Polskiej z Trasą Sucharskiego = ok. 885 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od węzła z Obwodnicą Południową zobacz na mapie Gdańska do Węzła Elbląska zobacz na mapie Gdańska = ok. 168,6 mln zł,

- Trasa Sucharskiego od Węzła Wosia Budzysza zobacz na mapie Gdańska do Węzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (z węzłami) = ok. 183,1 mln zł,

- Aleja Havla zobacz na mapie Gdańska wraz z torowiskiem tramwajowym = ok. 110 mln zł,

- Południowa Obwodnica Gdańska zobacz na mapie Gdańska = ok. 1,133 mld zł,

- Szacunkowy koszt realizacji tras: Nowej Bulońskiej Północnej, Nowej Politechnicznej, Nowej Warszawskiej, Nowej Jabłoniowej oraz Nowej Świętokrzyskiej wraz z pełnym zakresem dwóch jezdni z dwoma pasami ruchu każda oraz dwutorowej trasy tramwajowej z drogami rowerowymi i chodnikami = ok. 1,3 mld zł,

- Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (wraz z trzema przystankami w Gdyni) = 914,4 mln zł (netto),

- Koszt jednego tramwaju Pesa Jazz Duo = ok. 8,6 mln zł,

- Koszt fabrycznie nowego pociągu Newag Impuls dla SKM = ok. 17,8 mln zł

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118
  • PSSTM Gdańsk, al. Grunwaldzka 5
  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (731) ponad 10 zablokowanych

  • ktos(wiadomo) chce przytulić 3 - 5 % prowizji (2)

    więc następny i pewnie jeszcze następny tunel w Gdańsku będzie budowany przy POparciu władz.

    • 13 9

    • Bęcwale! (1)

      Zawsze w takiej aglomeracji coś się buduje. Zawsze znajdą się tacy niezależnie od opcji politycznej którzy będą chcieli sie przy okazji nachapac. Tak było, jest i będzie nie tylko u nas ,ale wszędzie na Świecie. Więc nie należałoby niczego nie robic.( niezbyt to logiczne sformułowanie)Tak po Komunie zlikwidowano cały przemysł, tłumacząc ,że niczego w Polsce się nie opłaca konstruowac i produkowac. Opłaca się jedynie sprzedawac i spekulowac grą bankową.

      • 3 1

      • I tak wychodzisz na półgłówka a do tego jeszcze wyzywasz.

        • 1 1

  • Mieszkam w dzielnicy Osowa od urodzenia i obserwuje jak wzrasta ruch. Za kilka lat trzeba będzie na pieszo do oliwy iść, ponieważ cały ruch samochodowy będzie stał... konieczne jest rozwiązanie przynajmniej bus pas lub tramwaj! A nie pieprz... ze za te pieniądze można kupić mieszkania na morenie itp...

    • 18 7

  • Obywatel

    Czy do przeciwników budowy nie dociera, że ten tunel jest niezbędny, chyba nawet bardziej niż pod Wisłą. Niech policzą ile godzin pochłania stania w korkach przez te kilkanaście lat, chyba więcej niż dwa mld zł. Ta droga jest potrzebna, a Stara Oliwa przy okazji stanie się prawdziwym kurortem. Czekam na dobre wieści. Pozdrawiam.

    • 21 22

  • szaleństwo (1)

    Pomysl absurdalny, nie rozwiazujacy zadnych problemow.
    Kążdy mieszkaniec milionowej aglomeracji ma zaplacić 2000 zl, czyli moja rodzina 8000 za obląkańczy pomysł . Jasne - jest to prosty sposob upchnięcia pieniedzy, po pod ziemia nie trzeba dlugich korowodow z wywlaszczaniem i prawami wlasnosci. Za jeden promil tej ceny proponuje przebudować skrzyzowanie spcerowa-obwodnica i umozliwić wyjazd z centrum handlowego i wjazd do niego bezposrednioo z obwodnicy z pominieciem spacerowej a korki w górę spacerowej znikna.

    • 13 15

    • nie bardzo

      • 1 1

  • osowianie nie tworzą korków (2)

    Ręce opadają czytając wypowiedzi "ekspertów" planujących miejsce zamieszkania oraz zycie innym. Proszę Państwa udrożnienie ulicy Spacerowej to nie jest problem mieszkańców Osowej , bo oni bez poroblemu dojechalby do Oliwy albo swobodnie dostali siena obwodnicę , gdyby nie samochody korkujące zjazd wjezdzające na spacerowa od strony Gdańska oraz Chwaszczyna. Jak można tak wycinkowo i w ograniczony sposób myśleć o problemie który dotyczy sprawnego przemieszcznia się kierowców z całego Trójmiasta. A pomysłodawcy zamieszkania na Morenie gratuluje ciasnoty umysłu.

    • 26 9

    • mieszkam we Wrzeszczu spacerową jezdżą może 3 razy w roku (1)

      jaki to jest problem wszystkich mieszkańców

      natomiast budowa tunelu to będzie zarżnięcie Grunwaldzkiej i to będzie problem większości mieszkańców

      budowa Drogi Zielonej to problem hałasu, spalin i komunikacji dla mieszkańców Żabianki, Przymorza, Zaspy i Wrzeszcza

      • 9 5

      • Juz tlumacze. Jak spacerowa jest zakorkowana w obie strony to ruch przenosi sie na slowackiego i mamy wtedy jeszcze bardziej zakorkowany wrzeszcz.

        • 3 3

  • Bardzo tendencyjny artykuł Panie Koprowski (6)

    Dlaczego Pan nie pisze że większość pieniędzy ma być z dotacji unijnych????
    Co za tym idzie - jeżeli budowy tunelu nie będzie, tych pieniedzy na inne szczytne cele też nie będzie !!!
    Proszę zapytać mieszkańców Oliwy co myślą o tunelu !!! A co że dużo ludzi się wyprowadziło z Gdańska - nadal pracują w mieście.
    Dawno nie czytałem tyle bzdurnych argumentów pisanych na siłę.
    Myśli Pan że nagle więcej samochodów się w mieście pojawi??? Nie będzie tyle samo tylko że się szybciej rozjadą. Pan chyba nie stał w korku rano na Spacerowej.

    • 25 17

    • (5)

      Liczba aut w Polsce rośnie lawinowo. Mamy więcej aut /tysiąc mieszkańców niż w każdej zachodnioeuropejskiej stolicy. Budowa dróg tego trendu nie zmieni - szczególnie na przedmieścia, gdzie bez auta nie da się żyć.

      • 6 1

      • (1)

        więc bez tunelu sytuacja będzię się czasem pogarszać

        • 4 6

        • z tunelem też, a dokładniej
          (wyobraź sobie stanie w korku w tunelu
          i pożar) może być tylko gorzej

          tylko komunikacja publiczna, tylko powierzchniowa

          • 1 1

      • (2)

        a skad te dane o autach?

        • 1 1

        • z łatwo dostępnych statystyk (1)

          • 0 1

          • Aha.

            • 0 0

  • Adamowicz bardzo się przejmuje problemami mieszkańców i komunikacją, tak bardzo, że

    Idealnie ulokowaną pętlę/zajezdnię autobusową na Jana z Kolna oddał pod prywatny parking. Hahahahahha!
    Teraz autobusy stoją po krzakach i zatoczkach ! a kierowcy chodzą sisusiać w krzaki.

    PKM podciagnął pod Nowe Centrum Handlowe / developera G. o ile się nie mylę / do Gdańska już nie pojedzie, będziecie mieć przesiadki. Hahhahahah.
    No i nagle zapałał miłością do ulicy wiodącej pod w/w centrum handlowe - Wajdeloty, którą nagle zapragnął zrewitalizowac! hahahahahaha! / ale już drzewem symbolem ulicy na uroczym rondzie nie za bardzo się przejął ! /
    Hihihihihihihi.

    Mogę tak długo pisać ale po co? dla kogo ?
    Kto wie, czy większość z was nie zasługuje na to co otrzymujecie, przecież każdy budyń rodzi się z rodzimych składników...

    Współczuję ludziom dobro czyniącym a reszta niczym plewy, w budyniowy piec..
    -tak tak, to właśnie o tobie napisałem. /

    • 17 5

  • Proponuję coś o dwa zera tańszego. (4)

    Może by położyć parę płyt na drodze do przedszkola na Mozarta, bo dojechać się nie da, dziwię się jak tam do kuchni dowożą towary (i jestem ciekaw jak tam pani Podpaska by rowerem jeździła).

    • 6 9

    • Nie narzekaj. Przedszkole super. (3)

      a Pani dyrektor GENIALNA.

      • 0 2

      • (1)

        a co kogo przedszkole obchodzi? Banda bachorow tylko sie drze pod oknami

        • 3 3

        • Wspomnisz jak będą cię utrzymywać na emeryturze.

          • 0 0

      • Ale droga fatalna. Mają na ecsy teatry szkspirowskie kładki i inne misie a na parę płyt nie mają?

        • 0 2

  • tu chodzi o kasę o nowego misia naszych czasów

    2 miliardy!!! wow iluż to kolesi znajdzie posadę u koryta, ile nowych mieszkań można zapisać na rodzinę,
    a wszystko my mamy w garści.
    No bo co się rozdrabniać na jakies drobne. Że niby dla ludzi???? to się nie liczy

    • 12 9

  • dziennikarze z trójmiasto.pl
    buhahahahhahahahhahahahahahahahaha

    • 12 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane