• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa Politechniczna, niezależnie od przyjętego wariantu do realizacji, wymusi wyburzenie całej pierzei widocznej na zdjęciu po lewej stronie. Nowa Politechniczna, niezależnie od przyjętego wariantu do realizacji, wymusi wyburzenie całej pierzei widocznej na zdjęciu po lewej stronie.

Gdy powstanie nowa trasa tramwajowa łącząca Plac Komorowskiego z ul. Bulońską, to dzięki istniejącej już wtedy linii wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej, przejazd między Wrzeszczem i południem Gdańska potrwa 14 minut.



Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż u. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż u. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Zestawienie wszystkich przystanków planowanych na trasie. Zestawienie wszystkich przystanków planowanych na trasie.
Szacowany czas przejazdu przez ul. Nową Politechniczną i obecny czas trasą przez Śródmieście. Szacowany czas przejazdu przez ul. Nową Politechniczną i obecny czas trasą przez Śródmieście.
Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło szkic nowej trasy tramwajowej, która ma powstać w ciągu tzw. ul. Nowej Politechnicznej (czytaj więcej o jej przebiegu). To pierwsza oficjalna prezentacja tego przedsięwzięcia i jednocześnie bardzo wczesny etap planowania. Z tego powodu lokalizacja przystanków, ich nazwy, forma skrzyżowań czy inne, bardziej szczegółowe rozwiązania mogą ulec jeszcze wielu zmianom.

- Chcemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej, w której skupimy się na trasie tramwajowej, bo ul. Nowa Politechniczna jest tak ważna właśnie ze względu na korzyści, jakie da biegnący nią tramwaj. Jesteśmy gotowi na sfinansowanie dokumentacji, ale na samą realizację projektu będziemy ubiegać się o uzyskanie możliwie największego dofinansowania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

Miasto planuje przygotować dokumentację inwestycji do końca 2015 r. Następnie, pod warunkiem pozyskania środków unijnych, budowa realizowana byłaby najszybciej w 2016 r. i nie później niż do 2020 r.

Dokumentacja miałaby charakter wariantowy, co oznacza, że projektant przygotowałby kilka wizji dla ul. Nowej Politechnicznej, uwzględniając przy tym powstanie wariantu docelowego, czyli dwie dwupasmowe jezdnie wraz z torowiskiem, jak i minimalnego, czyli wyłącznie trasy tramwajowej.

Dopiero potem miasto zdecyduje się na wybór ostatecznego projektu i wykonanie pełnej dokumentacji. Byłoby to więc rozwiązanie podobne, jak z ul. Nową Bulońską, gdzie ostatecznie z wariantu dwóch jezdni i tramwaju, wybrano wariant jednej jezdni i tramwaju.

Sama trasa tramwajowa w ciągu ul. Nowej Politechnicznej ma jednak zdecydowanie wyższy priorytet nad drogą ze względu na koszty, jak i zachęcenie do przesiadki z auta na komunikację miejską.

- Z naszych wstępnych wyliczeń wynika, że czas podróży z pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska do przystanku Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska [przez ul. Nową Warszawską - dop. red.] wyniósłby 19 minut, podczas gdy trasą przy Dworcu Głównym PKP wynosi 31 minuty. Gdyby podróż rozpoczęła się z planowanej nowej pętli w rejonie ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska ten czas uległby skróceniu do zaledwie 12 minut. To bardzo rozsądna konkurencja wobec podróży samochodem - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Z szacunków ZTM wynika, że już dziś 40 proc. pasażerów z tzw. dzielnic południowych podróżuje w stronę Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Grupa ta jest na tyle liczna, że kursujące dziś autobusy warto zastąpić bardziej wydajnymi tramwajami.

Jednocześnie układ torowiska w Śródmieściu nie jest w stanie przyjąć większej liczby pojazdów, a Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie w stanie zastąpić tramwaju przez ul. Nową Politechniczną.

- Tramwaj nie będzie konkurencją dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. PKM-ka obsługuje bowiem tereny na północy, zaś tramwaj obszary, gdzie PKM nie dociera. Sieć tramwajowa będzie więc komplementarna wobec kolei - dodaje Zomkowski.

  • Odcinek Nowa Bulońska - Trzy Lipy.
  • Odcinek Trzy Lipy - Wileńska.
  • Odcinek Wileńska - Traugutta.
  • Odcinek Do Studzienki - Plac Komorowskiego

Tramwaj i ruch samochodowy będzie skierowany pod istniejący wiadukt. Dla pieszych i rowerzystów planuje się wykonanie tuneli po obu stronach wiaduktu. Tramwaj i ruch samochodowy będzie skierowany pod istniejący wiadukt. Dla pieszych i rowerzystów planuje się wykonanie tuneli po obu stronach wiaduktu.
Na nowej trasie tramwajowej o długości ok. 5 km ma powstać dziewięć nowych przystanków, które będą w większości usytuowane na wysokości istniejących odpowiedników autobusowych.

Byłyby to kolejno (roboczo nazwane) przystanki: Nowa Bulońska zobacz na mapie Gdańska (wjazd w ciąg ul. Nowej Politechnicznej z Nowej Bulońskiej), Sąd-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska, CH Morena/GPN-T zobacz na mapie Gdańska, Schuberta zobacz na mapie Gdańska, Wileńska zobacz na mapie Gdańska, Jarowa zobacz na mapie Gdańska, Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Droga Czerwona zobacz na mapie Gdańska (następnie tramwaj włączałby się w istniejącą sieć przez Wyspiańskiego i Plac Komorowskiego).

Dodatkowo w przypadku budowy również drogi, powstałyby skrzyżowania z ulicami: Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska, na przedłużeniu ul. Lema zobacz na mapie Gdańska, Trzy Lipy zobacz na mapie Gdańska, Wileńska (poprzez nowy łącznik) zobacz na mapie Gdańska, tzw. Nową Medyków/Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Jarową zobacz na mapie Gdańska, Krętą zobacz na mapie Gdańska (tylko na prawe skręty), Traugutta zobacz na mapie Gdańska, na wysokości dojazdu do posesji ul. Do Studzienki 27-31 zobacz na mapie Gdańska (na prawe skręty), Matejki zobacz na mapie Gdańska, al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, Uphagena zobacz na mapie Gdańska, Drogą Czerwoną/Białą zobacz na mapie Gdańska, Leczkowa zobacz na mapie Gdańska, Danusi zobacz na mapie Gdańska (prawe skręty), Saperów zobacz na mapie Gdańska (prawe skręty) oraz Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Budowa trasy tramwajowej będzie oznaczała, że na odcinku Wyspiańskiego-Miszewskiego tramwaj będzie wbudowany w jezdnię (na wzór al. Hallera zobacz na mapie Gdańska czy ul. Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska), aczkolwiek urzędnicy skłaniają się do organizacji ruchu zabraniającej wjazdu na torowisko.

Na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska tramwaje będą mogły nie tylko pojechać prosto, ale i (jeśli okaże się to możliwe z technicznego punktu widzenia) włączyć się w biegnące nią torowisko. Wiadomo jednak, że skrzyżowanie to nie będzie przebudowane na wyspę centralną.

Przejazd pod torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska zostanie natomiast przeznaczony wyłącznie dla tramwajów i samochodów. Piesi i rowerzyści (droga rowerowa jest przewidziana na całym biegu ul. Nowej Politechnicznej) mieliby do dyspozycji dwa nowe tunele, zbudowane obok istniejącego przejazdu.

Wstępny szacowany koszt budowy samej trasy tramwajowej (bez ulicy) wyniesie ok. 144 mln zł, na co składają się 22 mln zł potrzebne do wykupu gruntów oraz 2 mln zł na wyburzenia budynków i przesiedlenia mieszkańców.

  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.

Czy budynki wzdłuż ul. Do Studzienki powinny być wyburzone?

- Budowa wymusi wyburzenia sześciu budynków mieszkalnych, siedmiu mieszkalno-usługowych, dwunastu handlowo-usługowych oraz dziewięciu innego typu (w tym garaże). Łącznie w budynkach przeznaczonych do wyburzenia zameldowanych jest 131 osób, które zamieszkują 58 lokali - wylicza Edyta Damszel-Turek, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Wyburzenia starych budynków budzą sporo kontrowersji. Ul. Do Studzienki, po zupełnie niepotrzebnej rozbiórce kamienic przy ul. Jana z Kolna, jest bowiem jedną z ostatnich ulic, która posiada obustronne miejskie pierzeje. Na nieszczęście dla tych kamienic, nie są one objęte ochroną, gdyż od lat przewiduje się poszerzenie korytarza komunikacyjnego. Dodatkowo, jeden z budynków czeka już tylko na rozbiórkę - ma zamurowane okna i wejścia.

- Dołożymy wszelkich starań, aby wyegzekwować prawną ochronę obiektów przy ul. Do Studzienki. Ustawa o ochronie zabytków podkreśla, że jeżeli obiekty wykazują wartość historyczną, artystyczną czy naukową, a ich zachowanie leży w interesie publicznym, to są zabytkiem niezależnie od tego, czy znajdują się w jakiejś ewidencji, rejestrze czy nie - zapowiada Tomasz Korzeniowski, prezes gdańskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.

Czy zatem istnieje alternatywa wobec burzenia? Wojciech Chmielewski, architekt i historyk sztuki, uważa, że tak. Proponuje on poprowadzenia tramwaju przez podwórza kamienic oraz między kamienicami a zabudowaniami Politechniki Gdańskiej.

- Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. Miejsca jest tam na tyle dużo, aby poprowadzić torowisko tramwajowe. Na odcinku bliżej al. Grunwaldzkiej, jedną nitkę tramwaju można natomiast skierować przez ul. Do Studzienki, zaś drugą "zapleczem" kamienic lub obie nitki skierować na ul. Do Studzienki. Na końcowym odcinku ul. Do Studzienki tramwaj wpuszczony byłby w jezdnię wraz z autami, choć te powinny być raczej kierowane na sąsiedni układ uliczny, a przede wszystkim zostawać na parkingach typu Park&Ride na górnym tarasie.

Innym rozwiązaniem, chroniącym budynki, ale zwiększającym ruch na sąsiednich ulicach oraz prawdopodobnie utrudniającym organizację ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką, byłoby przekształcenie ul. Do Studzienki w deptak (z przejazdami przez niego do posesji na wzór ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska) na odcinku od ul. Fiszera do Traugutta zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoliłoby to podnieść warunki życia mieszkańców kamienic, które nie są objęte wyburzeniami. Jednocześnie dałoby to szansę na stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dla pieszych spacerujących w stronę nieco zapomnianego Parku w Królewskiej Dolinie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa ulica jednojezdniowa powstałaby wzdłuż kampusu Politechniki Gdańskiej, zaś deptak od niej oddzielałoby torowisko tramwajowe. Na odcinku od ul. Fiszera/Matejki, ul. Do Studzienki byłaby deptakiem z dopuszczeniem ruchu tramwajowego i autobusowego, zaś ruch samochodowy przekierowany byłby w stronę ul. Fiszera-Bohaterów Getta Warszawskiego z nowym skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych zobacz na mapie Gdańska, które byłoby rekompensatą za zlikwidowane, i mimo obietnic nieodtworzone, przejście przy Teatrze Miniatura zobacz na mapie Gdańska. Byłoby to też prostsze skrzyżowanie z al. Grunwaldzką od tego, które powstanie po dołożeniu poprzecznego ruchu tramwajowego do istniejącego Do Studzienki-Grunwaldzka-Miszewskiego.

Oba warianty zostały jednak już na wstępie odrzucone przez BRG.

- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - ucina dyskusję Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (236)

  • Wybory się zbliżają

    Ale o tym nie przeczytamy!

    • 5 4

  • Wystarczająco zdemolowaliście co cenne w tym mieście !!!! (2)

    Żal patrzeć na to co się wyrabia w gdańsku. Z tego co można zaobserwować to wszystko idzie na łatwiznę. Wyburzyć, pociągnąć i już wszyscy będą szczęśliwi. Przed wojną wiele zmian zachodziło ale nie tak drastycznych bo naprawdę analizowano wiele, wiele alternatyw. I na dobrą sprawę to coś zawsze da się wymyślić, by zachować większą część budynków przynajmniej tych okazałych z pięknymi wnętrzami ( teraz się już takich nie robi a szkoda ). No i tak ciekawe co z jantarem? Piękne budynki mieszkalne które przetrwały wojnę, są świadectwem urody wrzeszcza mają być wyburzone a to coś ma pozostać !!! ??? To jakaś kpina !!!! Zburzyć jantar i na tyłach budynków puścić tranwaj, zaś co do komunikacji samochodowej to ograniczyć ja do jedno kierunkowej lub wcale, niech ludzie jeżdżą komunikacją miejska a nie autami, benzyna i tak ciągle jest mega droga. Taniej jest kupić bilet całodzienny jak ciągle tankować samochód. Tak uważam, bo wtedy będzie wilk syty i owca cała. Przemyślcie to panie piskorski !!!Wystarczająco już zdemolowaliście co cenne w tym mieście !!!! Sztuką jest zachować coś cennego historycznego jak rozwalić i tyle !!! Zachowujcie historię gdańska nie tylko w centrum !!!!

    • 29 16

    • (1)

      Przed wojna ... no wlasnie, przed wojna 50km/h to bylo szybko, a samochodow jak na lekarstwo.
      Od tego czasu aglomeracja sie rozrosla a wraz z tym jej potrzeby.
      Co do urody budynkow mieszkalnych - watpliwa.
      A skoro juz poruszasz kwestie "mieszkalnosci" tych budynkow - sadze, ze ich obecni lokatorzy beda raczej zadowoleni z przeniesienia z walacych sie zaniedbanych ruder przylegajacych do ruchliwej drogi na nowe budownictwo w jakims cichym miejscu.
      Koszt nie zawsze decyduje. Czesto decydujacym czynnikiem jest czas dojazdu.
      Jesli np. jedziesz z miejsca N do miejsca O ponad godzine podczas gdy piechota przez las masz 40 minut to cos na rzeczy jest. To powinno byc usprawnione.

      Moglbys rowniez zauwazyc, ze brak sprawnej komunikacji skutecznie wygania biznes z miasta w inne rejony kraju. A to jest praca dla mieszkancow, to sa podatki do kasy miasta, to sa srodki na rozwoj i konserwacje tego co rzeczywiscie cenne.

      • 4 10

      • kolega zabytek mówił o myśleniu przedwojennym, które można wsunąć na siłe jeszcze w koniec XIXw, Ty mówisz nie o współczesności, ale o wieku XX.

        A teraz obudź się śpiochu, mamy wiek XXI. Ludzkość odkryła, że deptak z przejazdem dla tramwajów i rowerów, starymi kamienicami wokół i kafejkami wśród nich odgrywa ważniejszą rolę miastotwórczą i stwarza przyjaźniejsze środowisko biznesowe niż PRZEPUSTOWOŚĆ!

        • 10 4

  • (2)

    Szkoda, że wszystkie inwestycje drogowe w Gdańsku wiążą się z dewastacją tego co piękne i zabytkowe i tworzyło kiedyś klimat tego miasta - dzisiaj będącego ambasadorem kiczu i braku pomysłu, pełnego biurowców i udających nie wiadomo co bloków, gdzie ludzie nie widują słońca i zaglądają sobie do garnków ("GARNIZON"???!!!).
    Niby wzorujemy się we wszystkim na "zachodzie", ale jakoś wzorców Amsterdamu i portowych miast angielskich nie widać - tam dba się o każdy kawałek zabytkowej fabryki i stoczni i wkomponowuje się w rozwijające się miasta - u nas - stocznia znika, stare budynki płoną, a jak nie - to się je burzy.

    • 38 4

    • Widać ,widać Amsterdam! (1)

      Prezydent Adamowicz koniecznie chce przerobić gdańszczan na Holendrów,
      wszyscy na rowery!
      Ale nie zdaje sobie sprawy że w Amsterdamie nie ma Górnego Tarasu.

      • 4 9

      • są w Europie miasta z większymi przewyższeniami od Gdańska

        gdzie udział ruchu rowerowego jest kilkakrotnie większy niż na dolnym tarasie Gdańska. Pomyśl także o rowerach wspomaganych elektrycznie, to nie boli.

        • 8 6

  • A gdzie ścieżki rowerowe?! (2)

    Nie widzę ścieżek rowerowych! Nie widzę!
    przynajmniej 3 -pasmowe w obie strony!
    I spowaniacze dla tramwajów przed przystankiem niech będą!

    • 8 14

    • Sciezki rowerowe ? (1)

      Zlituje sie, to co juz zostalo zrobione to w wiekszosci jakas prowizorka. Zmarnowana kasa na stworzenie czegos co i tak nie spelnia swojej funkcji.
      Patrz sciezka nad morzem z 10km/h ...

      A jesli pojedziesz droga dostaniesz mandat.

      • 4 3

      • W artykule jest jak wół napisane że droga rowerowa jest planowana

        • 2 2

  • o to dopiero teraz (1)

    się zrobi burdel na skrzyżowaniu grunwaldzka/miszewskiego, jakby do tej pory mało tam się działo

    • 18 6

    • jak tam wprowadzą "docelową" dwupasmówkę,

      to okaże się, że Grunwaldzką trzeba poszerzyć do 5 pasów w każdą stronę plus lewo- i prawoskręty, więc od razu wyburzmy obie pierzeje Grunwaldzkiej. Wtedy już niewiele z tego miasta zostanie, więc proponuję przenieść stolicę Gdańska do Żukowa.

      • 15 1

  • smutek i żal po starym wrzeszczu

    w jego miejsce realizacja młodzieńczych marzeń odchodzącej ekipy pod wezwaniem św. Przepustowości.
    zrobimy tramwaj, żeby unia dała kaskę, a przy okazji autostrada naszych snów!
    przystanek "Droga Czerwona" - Boże, ratuj nas!

    PISKORSKI - już czas na emeryturę!

    • 23 3

  • Nie wiem jak można mieszkać w "mieście" nie mając depresji. Rozpoczęte przez ruskich niszczenie Gdańska jest cały czas (2)

    Zabytki są burzone pod drogi albo palone. W cywilizowanych państwach takie rzeczy były 50 lat temu minimalnie.

    • 28 0

    • Kur... Jakie zabytki, RUDERY! Tak samo, jak rudery przy Małomiejskiej powinni zrównać z ziemią, ale tam niestety jest obejście (1)

      • 3 11

      • sam jesteś rudera

        ktoś kiedyś narysował tam w zachwycie nad motoryzacją (i w celu przerycia poniemieckiego Gdańska) dwupasmówkę. Od tego czasu tych budynków NIE WOLNO było remontować. Stąd taki a nie inny ich stan. One są jeszcze do uratowania.

        • 5 2

  • Nie wiem, co teraz znaczy planista (1)

    Kiedyś to był człowiek, co miał rozum i stare łączył z nowym albo tworzył nowe. Teraz widoczne, żeby tworzyć, trzeba rozpirzyć wszystko, co już istnieje i w to miejsce postawić własną kupę, którą i tak rozpirzy kolejny projektant i postawi swoją. Kupą, panowie, kupą, bo kupa to najważniejsza rzecz.. Czy już nie ma takich mądrali jak niemce, które nawet myślały o wentylowaniu miasta, o lokalnych zawirowaniach wiatru, o skłonnościach zalewowych itp. Duma budynia (PKM) - to nic innego jak odtworzenie starej niemieckiej kolejki. Popatrzcie na stare plany Gdańska i koncepcje niemiaszków, tramwaje jeżdżące po Starym Mieście, planom od stoczni do nowego portu itp. Szczęka opada, co oni już wiedzieli wtedy, a my dziś płacimy za kolejne remonty tego samego, bo nikt nie potrafi spojrzeć w przyszłość i zaplanować porządnie naszej trójmiejskiej infrastruktury...a kupa zostanie do czasów kupy następnej.

    • 24 5

    • ch**, d** i kamieni kupa

      przecież to program partii, która rządzi w mieście.

      • 5 2

  • błędna nazwa przystanku

    nie Miszewskiego, a Do Studzienki. Miszewskiego kończy się przed skrzyżowaniem z Aleją Grunwaldzką.

    • 6 0

  • Wyjazd z Do Studzienki 31C

    A co z wjazdem i wyjazdem do bloków usytuowanych przy Do Studzienki 29-31C ??? Przecież już teraz jest ogromny kłopot z dojazdem do posesji !!!! Obecny projekt sparaliżuje ruch na tym odcinku drogi. Chyba pan architekt tyłka nie ruszył zza deski kreślarskiej i nie obejrzał terenu, na który chce wpuścić ruch tramwajowy. :-?

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane