• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Południowa: 50 proc. więcej aut niż planowano

Michał Sielski
19 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych. Z Południowej Obwodnicy Gdańska korzysta wiele ciężarówek, na czym zyskują też kierowcy samochodów osobowych.

Lipcowe pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska zobacz na mapie Gdańska wskazują na wielkie zainteresowanie kierowców tą trasą. W niektórych miejscach natężenie samochodów przekracza plany o 50 proc., w innych sięga już nawet ruchu prognozowanego na 2020 rok. Przedstawiciele GDDKiA przekonują jednak, że drogi nie będzie trzeba w najbliższych latach poszerzać.



Gdy budowano Obwodnicę Południową, planowano odciążenie głównie Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska, ale też całego centrum Gdańska oraz trasy W-Z, które zatykały się głównie przez samochody ciężarowe, jadące tranzytem. I udało się, ale nikt nie przypuszczał, że pójdzie tak szybko i zmiany będą tak wielkie.

Po roku funkcjonowania drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zleciła pomiary ruchu na Południowej Obwodnicy Gdańska. Wyniki są zaskakujące. Po pomiarach, które odbyły się w lipcu w dzień powszedni okazało się, że pomiędzy węzłem Gdańsk Południe, na którym na POG można wjechać z obwodnicy Trójmiasta a zjazdem na Trakt św. Wojciecha, jeździ nawet 18,7 tys. samochodów na dobę (szczegółowe liczby na poszczególnych węzłach na infografikach po prawej). Tyle nie miało ich być nawet w 2020 roku, gdyż planiści zakładali, że za siedem lat liczba sięgnie 17 tys. aut.

- To wielki sukces i najlepszy dowód na to, jak bardzo droga była potrzebna. Teraz nikt już nie pamięta innych tras i korków na nich, podobnie jak np. korków na Węźle Karczemki zobacz na mapie Gdańska, który przed rozbudową był permanentnie zatkany. Przyzwyczajamy się do dobrego, ale przecież o to chodzi, bo wszyscy na tym korzystają - przekonuje Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jeździsz Południową Obwodnicą Gdańska?

Kto skorzystał najbardziej? Przede wszystkim kierowcy jeżdżący Podwalem Przedmiejskim, ale też trasą W-Z, a nawet ul. Łostowicką. Według badań gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni miesiąc po otwarciu POG liczba samochodów ciężarowych na Podwalu spadła o ponad połowę. Szybciej jedzie się też w stronę Elbląga, choć kłopotem jest fakt, że niedaleko za zjazdem z POG droga zwęża się do jednego pasa. Projekt rozbudowy odcinka Koszwały - Kazimierzowo gotowy będzie w przyszłym roku, więc jak dobrze pójdzie, prace budowlane zaczną się na koniec 2014 roku.

Urzędnicy GDDKiA szacowali, że początkowo z nowej obwodnicy będzie korzystać 12-14 tys. pojazdów na dobę. Już jest dwukrotnie więcej, a samochodów i entuzjastów tej drogi ciągle przybywa. Czy oznacza to, że szybko będzie trzeba dobudowywać trzeci pas, a jeśli nie będzie na to pieniędzy, droga się zakorkuje?

Spokojnie, do tego jeszcze daleko. Także dwupasmową obwodnicą Trójmiasta jeździ nawet 55 tys. samochodów na dobę, a na dobrą sprawę zatyka się tylko w momencie zwężenia do jednego pasa z powodu wypadku lub samochodów nie mieszczących się na pasie do zjazdu i blokujących prawy pas obwodnicy.

- Przepustowość mamy zagwarantowaną na wiele lat, teraz najważniejszy jest odcinek drogi S7 w Koszwałach, bo tam wystarcza nawet najmniejsze utrudnienie i tworzą się spore zatory - podkreśla Piotr Michalski.

Opinie (193) 1 zablokowana

  • Skandal

    "Teraz nikt już nie pamięta innych tras i korków na nich, podobnie jak np. korków na Węźle Karczemki "

    Większe wolne od pracy i się korkuje regularnie przed węzłem Karczemki, ciężko pod górkę zrobić 3 pasy !!!

    Planiści z koziej d... trąby.

    • 11 9

  • lipiec, więc sezon wiele przyjezdnych

    Napewno w innych miesiącach martwych turystycznie niema aż takiego ruchu.

    • 10 3

  • (1)

    Boże myślcie i redaktorzy i komentatorzy. Pomiar był wykonywany w lipcu w trakcie sezonu urlopowego gdzie bardzo dużo ludzi przyjeżdża nad morze. Aby dokładnie określić obciążenie należałoby dokonać pomiaru każdego miesiąca i obliczyć średnią. Na pewno poza sezonem jest znacznie niższa co nie wpływa na zasadność jej istnienia, była to bardzo ważna inwestycja.

    • 18 6

    • Tyle że poprzednie badanie tez było robione w Lipcu tyle że rok temu,,

      ew. przed oddaniem POG do użytku. i na podstawie tego mozeby wynieść jakieś tam wnioski ile osób jeździ ta a ile talta drogą teraz i wtedy (rok temu)

      • 3 0

  • do szkoły uczyć sie liczyć....

    planowano 14tyś aut jest DWA RAZY WIĘCEJ badania wykazały 18,7tys. od kiedy 14*2 jest 18,7 ????
    "pomiędzy węzłem Gdańsk Południe, na którym na POG można wjechać z obwodnicy Trójmiasta a zjazdem na Trakt św. Wojciecha, jeździ nawet 18,7 tys. samochodów na dobę"..."Urzędnicy GDDKiA szacowali, że początkowo z nowej obwodnicy będzie korzystać 12-14 tys. pojazdów na dobę. Już jest dwukrotnie więcej, a samochodów i entuzjastów tej drogi ciągle przybywa."

    • 16 1

  • ciekawe

    ten sam artykuł ale pod innym tytułem był w piatek na trojmiasto.pl - nie ma o czym pisać?

    • 3 0

  • Należy poprawić oznaczenie wjazdu na POG! (1)

    O ile na zjeździe z głównej nitki w odgałęzienia boczne na węźle na wysokości Straszyn są w miarę dobrze oznaczone, o tyle zamiejscowych kierowców często zaskakuje słabo oznaczony moment zjazdu w kierunku na Warszawę. Wielokrotnie widziałem dziwne manewry jadąc z Gdynie w kierunku na Straszyn, gdzie kierowcy potrafili nawet cofać po tym, jak mijając wiadukt byli zaskakiwani tablicą z nazwą "Warszawa" 20m przed oczami. Wyraźne oznaczenia z nazwami Pruszcz Gdański (lewy pas) i Warszawa(prawy pas), powinny wisieć na wiadukcie i być widoczne ze 100m. Jadąc zachowuję tam dodatkowe 30m gdy jadę za kimś zamiejscowym.

    • 23 2

    • Potwierdzam, Warszawa (7) nie jest dobrze oznaczona

      Drogowcy zróbcie coś bo z tego może być wypadek! Ludzie zawracają na jednokierunkowej!

      • 5 1

  • Okazja (1)

    Myślę ze ukazują się fuszerki i dlatego mówią ze porusza się więcej aut niż planowali .

    • 5 4

    • Fakt w jednym miejscu się zapada.

      • 1 0

  • poszerzać to nie, ale

    z pewnością będzie ją trzeba szybciej remontować

    • 7 1

  • Kiedy zostanie usunięty uskok widoczny na zdjęciu...

    Oby nie było jak na S7 przed Ostródą ha ha ha ha...

    Droga ta ułatwiła mi komunikację z Trójmiastem, do tego zjazd kierunek Westerplatte rewelacja (wreszcie barierki dokończyli).
    Z niecierpliwością czekam na dalszy odcinek i moja wioseczka będzie miała super dojazd do 3City!!!

    • 5 3

  • Och,wy mordy.

    Wywieżć was na wyspę bezludną, może wreszcie coś byście docenili.

    • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane