• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odjeżdza 150 mln na Trasę W-Z

Michał Brancewicz
6 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Najdłuższa ulica w Trójmieście widziana z góry

Odwołanie Gdańska w sprawie pieniędzy na dokończenie Trasy W-Z zostanie odrzucone. Czy to oznacza, że ostatni odcinek trasy nie powstanie? Miasto ma jeszcze kilka pomysłów jak zdobyć potrzebne 150 mln zł.



Tak codziennie wygląda skrzyżowanie przy gdańskim hipermarkecie Auchan. Budowa ostatniego odcinka Trasy W-Z i węzła Karczemki radykalnie poprawi sytuację komunikacyjną w tym miejscu.

- Pozytywna decyzja przywróci nas do drugiego etapu merytorycznego, gdzie w dyskusjach z ekspertami będziemy mogli przedstawić swoje argumenty - mówił kilka dni temu Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.

Mimo tego, że oficjalna odpowiedz z Ministerstwa Infrastruktury przyjdzie dopiero 8 maja to już dzisiaj jest niemal pewne, że odwołanie Gdańska zostanie odrzucone.

- Jeśli to się potwierdzi to przygotujemy kolejne wyjaśnienia i odwołamy się do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego - wyjaśnia prezydent Bojanowski. - Myślimy też o szukaniu pieniędzy w innych źródłach, będziemy lobbować by dopisano projekt na listę indykatywną.

Jeśli Gdańsk nie otrzyma dotacji na ukończenie Trasy W-Z:

Konkurs "Przebudowa dróg krajowych w miastach" składa się z trzech części: oceny formalnej, gdzie sprawdza się, czy dokumentacja nie zawiera błędów i uchybień, oceny merytorycznej I stopnia i oceny merytorycznej II stopnia. Gdański projekt odpadł w drugim etapie.

W konkursie zorganizowanym przez Ministerstwo Infrastruktury gdański projekt został oceniony bardzo nisko i uzyskał jedynie 24 punktów na 56 możliwych. Władze Gdańska uznały ten werdykt za niesprawiedliwy i postanowiły się odwołać.

Zdaniem zastępcy prezydenta Centrum Unijnych Projektów Transportowych źle ustaliło kryteria oceny projektów kładąc zbyt duży nacisk na tzw. wykonalność projektu, czyli szybką gotowość do wykonania inwestycji (a Gdańsk nie miał wykupionych wszystkich gruntów, o co spierał się także z GDDKiA). Ministerstwo Infrastruktury nosiło się nawet z zamiarem unieważnienia konkursu ze względu na proporcję poszczególnych składowych oceny. Ostatecznie jednak zrezygnowano z tego pomysłu.

Gra idzie o niebagatelną kwotę 150 mln zł. Jeśli miasto ich nie zdobędzie, to choć zaciskając pasa mogłoby zrealizować samodzielnie to - jak mówi Andrzej Bojanowski - byłoby to nieracjonalne. W tej sytuacji budowa zostanie zapewne odsunięta w czasie.

To nie koniec kłopotów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad cały czas nie ma zagwarantowanych funduszy na budowę węzła Karczemki, który miałby powstać na połączeniu Trasy W-Z i obwodnicy Trójmiasta.

Pomimo problemów z uzyskaniem dotacji władze Gdańska utrzymują, że zgodnie z planem pod koniec tego roku zostanie wyłoniony wykonawca.

Koszt przebudowy węzła i dokończenia "wuzetki" szacuje się na 462 mln zł, z czego Trasa W-Z pochłonie 192 mln.

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • trasa WZ (1)

    a co z ulica Slowackiego - kiedy ruszy budowa??

    • 14 0

    • wedle gdańskiej tradycji - na EURO 3012

      • 6 0

  • no to po euro 2012 w gdańsku?:) (1)

    Przy ostatniej wizytacji UEFA twierdzili ze Gdańsk nie otrzyma meczów na euro bez obiecanego w kwalifikacjach dwujezdniowego połączenia z obwodnicą trójmiejską... Ponoć dokończenie W-Z było ostatnią szansą na wyrobienie się w czasie bo już wiadome było że ze słowackiego nie zdążą na czas:)

    W sumie może to i dobrze że teraz wiadomo bo nie trzeba będzie tego nikomu (prócz urzędasów którzy lubią sobie stawiać pomniki) niepotrzebnego stadionu i tym sposobem starczy kasy na inne inwestycje:>

    • 16 0

    • czyli poznańskie lobby działa skutecznie!

      • 3 1

  • to już k...*** przestaje być śmieszne

    gdzie my żyjemy, w Afryce? Czwarte największe skupisko ludności w kraju a nie może dorobić się dróg dojazdowych!

    • 21 0

  • Kolejny argument potwierdzający niekompetencje władz miasta i podległych i im pracowników.

    To dobitnie pokazuje jak nieudolnych mamy pracowników w gdańskim magistracie. Słowackiego przebudowują 10 lat i jest tylko połowa drogi. W-Z od kończa lat '80. Sucharskiego powstanie w całości za 6/7 lat. Droga zielona - nigdy. Żal, żal aż d..pę ściska.

    • 25 0

  • urzednicy zabijaja lekkoatletykę!!!

    • 8 0

  • LUDZIE !!! PIERWSZY PRZYPADEK ŚWIŃSKIEJ GRYPY W POLSCE !!! NA PODKARPACIU !!!

    TO KONIEC ŚWIATA !!! BOŻE !!! LUDZIE SPOTKAJMY SIĘ JUTRO O 18 NA PLACU ZEBRAŃ LUDOWYCH !!! BOŻE TO KONIEC ŻYCIA !!! ZARAZA DOSTANIE SIĘ ZARAZ NA POMORZE !!!!!!!!!!

    • 3 4

  • (1)

    jestem apolityczny ale widze tu wine ministerstwa infrastruktury ktore odrzucilo projekt budyn tego nie zrobil wladze miasta odwolywaly sie od decyzji.no ze nisko oceniono projekt no FAKK co to za punkty?? projekt jest dawac kase i jedziemy z inwestycja bo sie do k...neNdzy zakorkujemy!! a ja nie mam zamiaru stac znowu 2 h na WZ by z centrum dojechac do obwodnicy!!

    • 1 4

    • Do Żukowa ze Starówki 35 minut

      Do Żukowa ze Starówki - wyprzedzamy korki na WZ jadąc Kartuską do Jasienia, potem przez Rondo Kuronia, nad obwodnicą do Kiełpina i powrót na Kartuską już za obwodnicą, a nawet do Auchan też tak jest krócej o 30 min.

      • 0 0

  • Dlaczego tak się dzieje? (2)

    przyczyna jest tego bardzo prosta. To mentalność (bez obrazy) małorolnego chłopa z Kongresówki. Wschodni typ gospodarowania i zasada jakoś to będzie. najgorsze jest to, że spoleczenstwo zaczyna chyba szybciej rozumiec pewne rzeczy niż władze. Przeciez jak budowano Gdynie wszystko było pomyslane od początku do konca. Dziś stworzenie jakiejs kompleksowej wizji Miasta to dla tych ludzi jest niewykonalne. Oni nie potrafia myslec przyszłościowo w sposób kompleksowy. nasi politycy wola takie sprawy przykrywać przychylnymi głupkowatymi gadkami do wyborców i gitara. Potrzebujemy ludzi nowej zupełnie generacji, z wizja umiejacych mysleć statecznie. Nie mozna było w sposób emocjonalny i nieprzemyslany deklarowac uczestnictwa w Euro. Poza tym widac, że Adamowicz źle sonkretyzował priorytety dla miasta, to co się robii to stawianie pomników wladzy. hale , stadiony teatry może to i dobre ale najpierw trzeba do nich dojechać dac ludziom impuls do inwestowania aby później były większe pieniądze na sport i kulture. Moge wspierać PO ale partia musi zmienic twarze a najlepiej by było gdyby utworzyło sie ugrupowanie takie jak w Gdyni i przejeło władze od polityków dla gdańszczan

    • 26 0

    • język wykształciucha, czyli mądrzenie się o niczym

      Budzi się z ręką w nocniku i za swoje własne wybory obarcza "mentalność małorolnego chłopa z Kongresówki".
      Cóż za samokrytyka!

      • 0 2

    • Trzeba się z tym zgodzić. Po upadku komuny nie przypominam sobie aby była wybudowana jakakolwiek nowa droga. Robi się nawet coś odwrotnego - zabudowuje się tereny pod planowane drogi, przykładem niech będzie ul.Małomiejska. Nie przypominam sobie również, aby wybudowano jakiekolwiek podziemne przejście dla pieszych.

      Może to zbyt śmiałe, ale wydaje mi się, że obecni decydenci mają dyplomy za "jajka" o ile je mają.

      • 0 0

  • NASZA GDYNIA TO ODLEGLE MARZENIE DLA GDANSKA!!!!!!!!!

    • 2 4

  • Brawo Budyń

    Bravissimo! Teraz to masz chłopie przerąbane jak w ruskim czołgu, bo NIKT Ci już nie uwierzy.

    • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane