• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnione inwestycje w Gdyni

Patryk Szczerba
20 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Gdynia ma budżet na 2013 rok, w którym rozpocznie się lub zakończy wiele inwestycji zaplanowanych do realizacji w kończącym się roku. W naszym zestawieniu przedstawiamy pięć, o które najczęściej pytają mieszkańcy.



5. miejsce: Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni

Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny. Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny.

Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego w Gdyni i związane z nią trudności dla kierowców i mieszkańców miały zakończyć się latem. Nie udało się. Następnym terminem, w którym obiecano zakończenie prac był listopad. Szybko okazało się, że ulica pozostanie rozkopana przynajmniej do wiosny 2013 roku. Powód? Nieprzewidziane komplikacje związane z podmokłym gruntem.

Mieszkańcy okolicznych budynków narzekają na hałas, ale urzędnicy rozkładają ręce, tłumacząc, że to opracowania hydrologiczne zdecydują ostatecznie o terminie zakończenia inwestycji. Całość realizowana jest w ramach projektu "Ochrona wód Zatoki Gdańskiej" i kosztuje łącznie 18 mln zł i są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Dzięki pracom woda zawierająca takie dodatki, jak smary, wycieki oleju nie będzie spływała bezpośrednio z ulic do morza.

4. miejsce: Remont ul. Morskiej od ul. Kcyńskiej do ul. Chylońskiej zobacz na mapie Gdyni

Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta. Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta.

Drugi kwartał 2012 roku miał być prawdziwym testem na cierpliwość dla kierowców poruszających się po ul. Morskiej. Prace przy jej remoncie miały rozpocząć się najpóźniej jesienią. Przebudowy wymaga odcinek od skrzyżowania z Kcyńską z Chylońską II. Kierowcy doczekają się tam m.in. nowej nawierzchni oraz lewoskrętów. Dodatkowo stworzona zostanie nowa kanalizacja deszczowa i droga dla rowerów. W niedalekiej już przyszłości wspomóc kierowców ma inteligentny system sterowania ruchem Tristar.

Drogowcy mieli schodzić z nawierzchni w połowie 2013 roku. Do tej pory... jeszcze się na niej nie pojawili. Inwestycja musiała zostać wstrzymana po protestach radnych. Zaproponowane zmiany dotyczą skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zbożową zobacz na mapie Gdyni. Na jezdni w kierunku Rumi zostaną dodane dwa pasy ruchu do skrętu w lewo i w prawo. Tego wcześniej w projekcie nie uwzględniono, w związku z tym potrzebne było przygotowanie nowych dokumentów. Teraz wszyscy przekonują, że wiosną nie będzie już żadnych przeszkód i prace wreszcie się rozpoczną.

3. miejsce: Przebudowa ul. Przebendowskich i al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni

Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna. Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna.

Terminów zakończenia było sporo. Inwestycja miała zakończyć się w poprzednim, 2011 roku, ale Klif nie dostarczył pełnej dokumentacji. Kiedy to się stało, na przeszkodzie stanął remont wykonywany na dolnym odcinku ul. Przebendowskich za pieniądze miasta. Prace miały zacząć się w listopadzie, jednak drogowcy pojawią się na skrzyżowaniu uznawanym przez kierowców za jedno z bardziej niebezpiecznych w Gdyni dopiero w 2013 roku.

Najważniejszą zmianą będzie wydzielenie nowych pasów do skrętu w stronę Klifu oraz do ul. Przebendowskich w stronę morza. W projekcie jest też m.in. poszerzenie chodnika przy przystanku ZKM w stronę centrum Gdyni.

2. miejsce: Rozbudowa Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego zobacz na mapie Gdyni

Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego.

Rozbudowa PPNT rozpoczęła się 8 października 2010 roku. Koszt tej inwestycji to ponad 208 mln złotych. 137 mln pozyskano z funduszy Unii Europejskiej, resztę inwestuje miasto. Powierzchnia wyniesie w sumie ponad 76 tys. m kw., a swoje miejsce znajdzie w rozbudowanym kolosie 300 firm. Zakończenie prac i otwarcie inwestycji zaplanowano początkowo na listopad. Gdynianie i właściciele firm prezentu świątecznego w postaci nowego PPNT jednak nie otrzymali.

Władze miasta tłumaczą, że powodem przesunięcia są problemy ze szklaną fasadą, dla której trzeba było zamówić dodatkowe ekspertyzy oraz bankructwo jednego z głównych podwykonawców. Aktualnie jako datę otwarcia wymienia się styczeń 2013 roku. Poślizg jest więc niewielki, w związku z czym nowy termin powinien zostać dotrzymany.

1. miejsce: Budowa lotniska cywilnego w Gdyni-Kosakowie zobacz na mapie Gdyni

Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku. Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku.

Którą z wymienionych w tekście inwestycji uważasz za najważniejszą?

W lipcu pisaliśmy, że lotnisko w Kosakowie powinno mieć na początku 2013 roku już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Wcześniej padały nawet deklaracje, że zacznie działać przed Euro 2012, jednak przedstawiciele portu lotniczego i magistratu, krótko przed turniejem zaczęli wycofywać się z nich. W tym momencie pewne jest, że do końca roku ma zakończyć się budowa terminala, budynku administracyjnego i wewnętrznej drogi.

Przedstawiciele lotniska opóźnienia tłumaczą festiwalem Open'er oraz... niesprzyjającą pogodą. Wciąż trwają ostatnie prace drogowe wokół inwestycji. By lotnisko mogło funkcjonować potrzebne są jeszcze: realizacja systemu bagażowego, kontroli bezpieczeństwa i informacji oraz dokończenie budowy ogrodzenia. Pierwsi pasażerowie zostaną zatem odprawieni na lotnisku, którego koszt budowy szacuje się na 100 mln zł prawdopodobnie dopiero latem 2013 roku, czyli ponad rok po Euro 2012.

Tuż po uruchomieniu lotnisko będzie mogło przyjmować samoloty z tzw. kodu B, których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. Będą wśród nich awionetki oraz duża część business jetów. Z czasem na płycie mają lądować coraz większe maszyny. Po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, możliwa będzie na nim obsługa nieregularnego ruchu pasażerskiego w dwuletniej perspektywie. Oferta lotniska ma być także poszerzona o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego.

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Morska (1)

    O przebudowie Morskiej czytamy od 2 lat. Jeżeli budowa jest przesunięta, bo projektanci czegoś tam nie przewidzieli, to niech teraz karnie za to odpowiadają !!

    • 18 1

    • Skoro czytasz o jakiejś inwestycji drogowej dopiero od dwóch lat,

      to znaczy (w gdańskim tłumaczeniu), że sugestia magistratu dopiero co wypłynęła na forum publiczne.

      • 0 2

  • Wybrukować wszystkie jezdnie kanciastymi kocimi łbami z ostrymi krawędziami

    to takie gdyńskie

    • 11 3

  • "Gdynia ma budżet na 2013 rok, w którym rozpocznie się ..."

    Jakie się rozpoczną ? Czy o to nie pytają mieszkańcy ?

    • 9 0

  • przepaść inwestycyjna (2)

    Niestety, teraz już dokładnie widać przepaść pomiędzy zarządzaniem inwestycjami w Gdyni i Gdańsku.

    • 23 3

    • Przepaść to dopiero znika. (1)

      Sprawdź ile i jakich było inwestycji gdańskich 10 lat temu (i porównaj je z gdyńskimi).

      Niebezpieczeństwo się pojawi, jeśli w Gdyni nie nastąpi następna fala inwestycji biznesowych, bo to oznaczać będzie marginalizację i zamianę w wyludniającą się sypialnię "metropolii gdańskiej".

      • 3 0

      • Masz rację. W ostatnich latach Gdynia pozostaje dalek za Gdańskiem i nie widać żadnych inwestycji biznesowychczy czy też komunikacyjnych (węzeł Maksymiliana to totalna porażka), które by zatrzymały ten trend. Krytykowane przez wielu ECS w Gdańsku sciągnie w niedalekiej przyszłości wiele osobistości, częto świata biznasu, a do Muzeum Marynaki Wojennej będą chodzić tylko szkoły (często pod przymusem) i oficerowie, którzy będą szukać swoich okrętów. Taki mały przykład inwestowania.

        • 7 0

  • Opóźnienia w Gdyni ? To nie jest możliwe !

    • 20 0

  • (4)

    Za lotnisko w Gdyni szczurka i jego ekipę bym do więzienia wtrącił. Poprostu wrzucili publiczne pieniądze w błoto bo mają chore ambicje . Im się w głowach poprzewracało........ .

    • 31 4

    • anonim - tchórz! (3)

      jaki ty jesteś dzielny, odważny,mądry, o rany! A wiesz, że to lotnisko w Kosakowie - jego rowój - jest wpisane do strategii wojewódzkiej? Wiesz o tym? Wiesz, ze ma byc lotniksiem zastepczym dla Rebiechowa? Jasne, ze nie wiesz. Bo jestes kompletny ignorant i buc.

      • 1 7

      • wow.. lotniskiem zastępczym...

        ILS cat II - 8 mln i problem rozwiązany.
        lotnisko zastępcze - 150 - 200 mln. No i ten prestiż...

        • 6 0

      • Gdańskjest lotniskiem zapasowym (awaryjnym) dla Okęcia

        A Gdyniama być dla Gdańska? Jak chcesz w Gdyni z docewlowymi 3 stanowiskami kodu C obsługiwać 10 - 20 operacjilotniczych na godzinę? Jak chcesz na noc zbazować 8-10 samolotów? Masz w ogóle blade chociaz pojęcie olotniskach?

        • 6 0

      • a czy wiesz co to znaczy zapasowym? to czemu w wypadku mgły samoloty z Gdanska nie ląduja w Bydgoszczy? wiesz czy strzelasz? Małe wyjasnienie: samoloty lądują tam gdzie linie mają podpisane umowy więc nie będą lądowac w Gdyni, a w czasie mgly polecą do Poznania lub W-wy.

        • 3 0

  • (6)

    Po co system bagazowy lub informacyjny dla awionetek?

    • 16 3

    • bo będą potrzebne (2)

      Bo to lotnisko będzie mieć również status lotniska zastępczego dla Rębiechowa. Zatem będzie przyjmować nie tylko awionetki, ale i duże samoloty.

      • 3 5

      • Nie będzie mieć takiego statusu. Lotniskiem zapasowym dla Gdańska jest Poznań, mimo że są porty lotnicze położone bliżej (jak chociażby Bydgoszcz), to nie pełnią one funkcji zapasowego, bo nie są w stanie przyjąć sporej części samolotów operujących do Rębiechowa. W Gdyni nawet jak podniosą kategorię do przyjmowania samolotów z kodem C (kolejne kilkadziesiąt baniek) to wciąż nie wyląduje tam część samolotów z Rębiechowa, bo będą za duże.

        • 7 1

      • nie bedzie bo na obecnym pasie jak i płycie nie mogą stac/lądowac maszyny kodu C czyli nawet ATR nie wyląduje, bo nie moze.
        Nawet jak kod C juz bedzie (to ok 50 mln zł extra) to linie i tak będą lądowac tam gdzie mają podpisane umowy, a nie tam gdzie blizej (np SAS jak jest mgła w Gdansku ląduje w w-wie lub ...Sztokolmie, a nie Bydgoszczy ktora jest blizej)

        • 2 1

    • Zanim cokolwiek napiszesz na temat Kosakowa, (2)

      zapoznaj się z podstawowymi informacjami dotyczącymi jego planowanego rozwoju, bo się błaźnisz (i Ty, i Twoi klakierzy). W planach rozwoju portu NIGDY nie zrezygnowano z docelowej obsługi ruchu czarterowego, a często pojawiały się też sugestie obsługi połączeń regionalnych ("bliska zagranica"). General Aviation ma być punktem wyjścia.

      Poza tym jako port zapasowy MUSI mieć możliwość odprawy i przyjmowania pasażerów lotów nie tylko czarterowych, ale i rozkładowych (choć w zakresie ograniczonym, skoro dotyczy to sytuacji nadzwyczajnych; "ograniczony" nie oznacza jednak "niecywilizowany").

      • 1 7

      • Zanim cokolwiek napiszesz na temat Kosakowa,

        zapoznaj się z raportem PWC nt. tego lotniska i ruchu lotniczego w regionie.

        • 5 1

      • A dla którego polskiego lotniska obsługującego regularny ruch pasażerski Kosakowo ma być zapasowym lotniskiem? Bo dla Warszawy, Poznania i Gdańska z pewnością nie. Żeby lotnisko mogło być zapasowym, to jego infrastruktura (pas, drogi kołowania itd.) musi być w stanie przyjąć samoloty z portu docelowego, a w Gdyni póki co to nawet ATR 42 nie wyląduje, bo jest za duży.

        • 6 1

  • A na osiedlach dziura na dziurze (6)

    dziurą pogania, urzędnicy powinni kiedyś zstąpić ze swoich awionetek i przejechać się np. po Karwinach i Fikakowie, chyba ze w planach i hasłach podczas następnych wyborów będzie "awionetka dla każdego!"

    • 17 2

    • Od łatania dziur na drogach osiedlowych są budżety spółdzielcze/wspólnotowe, (5)

      z ewentualnym dofinansowanie z budżetów dzielnicowych (które w Gdyni w przeliczeniu na mieszkańca są całkiem wysokie).
      Pomysł, że UM miałby zajmować się każdą dziurą na drogach wewnętrznych, jest nieco poroniony.

      • 3 7

      • licznik (2)

        co Ty od takiego macka wymagasz, on chciałby budować z pieniędzy gminnych Gdyni OPAT;)))

        Szkoda, że mamy tu na tym forum małolatów, a może niedouczonych frustratów.

        • 0 4

        • a to w taki razie przepraszam

          2 obrazonych wyzej urzednikow, jestescie przeciez od wyzszych celow,(lotniska itp.) i przede wszystkim od pouczania innych, najpierw troche kultury nauczcie sie moze dostaniecie kolejna podwyzke...

          • 3 0

        • ej

          a budżetu dzielnicowe nie są częscią budżetu miasta? pytam się bo nie jestem urzędasem

          • 3 0

      • doucz sie kolego razem z bezstronnym!

        drogi publiczne, a takie tez są na osiedlach wyobraź sobie to budżet UM, zgadnij kto je odśnieża i po jakich drogach jeżdżą tam autobusy einsteinie? maciek nie pisal o drocgach osiedlowych ale o drogach na osiedlach, nie tylko osiedlowych, wiec czytaj ze zrozumieniem ! a pozniej zabieraj sie za pouczanie chlopcze

        • 7 0

      • Zepsuty licznik

        Powtórzę za Maćkiem proszę się przejechać na Karwiny i Fikakowo największe dziury są na ulicach miejskich przykład ul. Gryfa Pomorskiego.

        • 2 0

  • Zasiedzenie

    Dlaczego nie podano nazw wykonawców tych przeterminowanych inwestycji. Niektórzy z tych wykonawców "przejmą "te inwestycje przez zasiedzenie tak im się spodobały, że mogliby na stałe się nimi zajmować. Ciekawe, jakie będą naliczone kary i kto na kogo zwala winę.

    • 6 0

  • Gdynia XXIw. (2)

    Jak nie ma na pomnikowe inwestycje to co dopiero z tymi co zaspokajają codzienne przyziemne potrzeby mieszkańców ? A może teraz pod presją kryzysu Gdynia przestanie wspierać inwestycje developerów co to mają 40% ZYSKU na projektach a "dogadują" się co do nakładów ze środków publicznych na zadania uatrakcjające ich BIZNES.

    • 12 0

    • A co, gdynia ma zbudować własne muzeum Drugiej Wojny Światowej, (1)

      Muzeum Solidarności lub teatr/operę?
      Dzięki bogu lista stałych wydatków na zbytki nie jest w Gdyni tak przegięta jak w Gdańsku (oczywiście gros środków na gdańskie wodotryski idzie z budżetu krajowego, czyli także od gdyńskich podatników, ale i tak część kosztów z definicji deficytowych instytucji pokrywać musi miasto Gdańsk z własnej kasy).

      • 2 2

      • czytaj ze zrozumieniem licznik!

        i wracaj do swojej urzedniczej roboty:)

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane