• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnione inwestycje w Gdyni

Patryk Szczerba
20 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Gdynia ma budżet na 2013 rok, w którym rozpocznie się lub zakończy wiele inwestycji zaplanowanych do realizacji w kończącym się roku. W naszym zestawieniu przedstawiamy pięć, o które najczęściej pytają mieszkańcy.



5. miejsce: Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni

Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny. Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny.

Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego w Gdyni i związane z nią trudności dla kierowców i mieszkańców miały zakończyć się latem. Nie udało się. Następnym terminem, w którym obiecano zakończenie prac był listopad. Szybko okazało się, że ulica pozostanie rozkopana przynajmniej do wiosny 2013 roku. Powód? Nieprzewidziane komplikacje związane z podmokłym gruntem.

Mieszkańcy okolicznych budynków narzekają na hałas, ale urzędnicy rozkładają ręce, tłumacząc, że to opracowania hydrologiczne zdecydują ostatecznie o terminie zakończenia inwestycji. Całość realizowana jest w ramach projektu "Ochrona wód Zatoki Gdańskiej" i kosztuje łącznie 18 mln zł i są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Dzięki pracom woda zawierająca takie dodatki, jak smary, wycieki oleju nie będzie spływała bezpośrednio z ulic do morza.

4. miejsce: Remont ul. Morskiej od ul. Kcyńskiej do ul. Chylońskiej zobacz na mapie Gdyni

Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta. Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta.

Drugi kwartał 2012 roku miał być prawdziwym testem na cierpliwość dla kierowców poruszających się po ul. Morskiej. Prace przy jej remoncie miały rozpocząć się najpóźniej jesienią. Przebudowy wymaga odcinek od skrzyżowania z Kcyńską z Chylońską II. Kierowcy doczekają się tam m.in. nowej nawierzchni oraz lewoskrętów. Dodatkowo stworzona zostanie nowa kanalizacja deszczowa i droga dla rowerów. W niedalekiej już przyszłości wspomóc kierowców ma inteligentny system sterowania ruchem Tristar.

Drogowcy mieli schodzić z nawierzchni w połowie 2013 roku. Do tej pory... jeszcze się na niej nie pojawili. Inwestycja musiała zostać wstrzymana po protestach radnych. Zaproponowane zmiany dotyczą skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zbożową zobacz na mapie Gdyni. Na jezdni w kierunku Rumi zostaną dodane dwa pasy ruchu do skrętu w lewo i w prawo. Tego wcześniej w projekcie nie uwzględniono, w związku z tym potrzebne było przygotowanie nowych dokumentów. Teraz wszyscy przekonują, że wiosną nie będzie już żadnych przeszkód i prace wreszcie się rozpoczną.

3. miejsce: Przebudowa ul. Przebendowskich i al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni

Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna. Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna.

Terminów zakończenia było sporo. Inwestycja miała zakończyć się w poprzednim, 2011 roku, ale Klif nie dostarczył pełnej dokumentacji. Kiedy to się stało, na przeszkodzie stanął remont wykonywany na dolnym odcinku ul. Przebendowskich za pieniądze miasta. Prace miały zacząć się w listopadzie, jednak drogowcy pojawią się na skrzyżowaniu uznawanym przez kierowców za jedno z bardziej niebezpiecznych w Gdyni dopiero w 2013 roku.

Najważniejszą zmianą będzie wydzielenie nowych pasów do skrętu w stronę Klifu oraz do ul. Przebendowskich w stronę morza. W projekcie jest też m.in. poszerzenie chodnika przy przystanku ZKM w stronę centrum Gdyni.

2. miejsce: Rozbudowa Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego zobacz na mapie Gdyni

Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego.

Rozbudowa PPNT rozpoczęła się 8 października 2010 roku. Koszt tej inwestycji to ponad 208 mln złotych. 137 mln pozyskano z funduszy Unii Europejskiej, resztę inwestuje miasto. Powierzchnia wyniesie w sumie ponad 76 tys. m kw., a swoje miejsce znajdzie w rozbudowanym kolosie 300 firm. Zakończenie prac i otwarcie inwestycji zaplanowano początkowo na listopad. Gdynianie i właściciele firm prezentu świątecznego w postaci nowego PPNT jednak nie otrzymali.

Władze miasta tłumaczą, że powodem przesunięcia są problemy ze szklaną fasadą, dla której trzeba było zamówić dodatkowe ekspertyzy oraz bankructwo jednego z głównych podwykonawców. Aktualnie jako datę otwarcia wymienia się styczeń 2013 roku. Poślizg jest więc niewielki, w związku z czym nowy termin powinien zostać dotrzymany.

1. miejsce: Budowa lotniska cywilnego w Gdyni-Kosakowie zobacz na mapie Gdyni

Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku. Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku.

Którą z wymienionych w tekście inwestycji uważasz za najważniejszą?

W lipcu pisaliśmy, że lotnisko w Kosakowie powinno mieć na początku 2013 roku już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Wcześniej padały nawet deklaracje, że zacznie działać przed Euro 2012, jednak przedstawiciele portu lotniczego i magistratu, krótko przed turniejem zaczęli wycofywać się z nich. W tym momencie pewne jest, że do końca roku ma zakończyć się budowa terminala, budynku administracyjnego i wewnętrznej drogi.

Przedstawiciele lotniska opóźnienia tłumaczą festiwalem Open'er oraz... niesprzyjającą pogodą. Wciąż trwają ostatnie prace drogowe wokół inwestycji. By lotnisko mogło funkcjonować potrzebne są jeszcze: realizacja systemu bagażowego, kontroli bezpieczeństwa i informacji oraz dokończenie budowy ogrodzenia. Pierwsi pasażerowie zostaną zatem odprawieni na lotnisku, którego koszt budowy szacuje się na 100 mln zł prawdopodobnie dopiero latem 2013 roku, czyli ponad rok po Euro 2012.

Tuż po uruchomieniu lotnisko będzie mogło przyjmować samoloty z tzw. kodu B, których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. Będą wśród nich awionetki oraz duża część business jetów. Z czasem na płycie mają lądować coraz większe maszyny. Po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, możliwa będzie na nim obsługa nieregularnego ruchu pasażerskiego w dwuletniej perspektywie. Oferta lotniska ma być także poszerzona o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego.

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • (1)

    A wiecie że w Pomorskim Parku Technologicznym było kiedyś technikum?

    • 1 0

    • Zawodówka też była i studium zawodowe

      • 0 0

  • Perony na dworcu by zadaszyli wyglądają jak na jakiejś pipidówce.Wstyd

    • 3 0

  • Jestem z ..

    Gdyni i mam dość tej zapyziałej wsi, w której od lat nic się nie zmieniło na lepsze . Wszystko stoi w miejscu czyli się cofa. Miasto zakredytowanych po uszy rodzinek tyrającach w gdańsku, bo tu roboty nima. Propaganda szczurorządności osiągnęła apogeum. Ludzie, notorycznie głosujecie na kogoś kto nic nie robi poaz dobrym pr, wierni wyznawcy zmanipulowani przez kilka prostych chwytów marketingowych!!!!!!

    • 8 1

  • Dziury mi załatać, studzienki wyrównać bo ch..j mnie strzela od tej jazdy - slalom gigant!!!! a co ja Alberto Tombe kulwa jestem?

    • 3 0

  • Hiszpańskie inwestycje (1)

    Nie potrafimy, i obym nie był prorokiem,wyciągać wniosków z cudzych błędów. W Hiszpanii, w ramach strumienia pomocy unijnej, zbudowano wiele lotnisk lokalnych a dziś około 10 z nich straszy pustkami i gminy muszą dopłacać. Ambicje polityków i działaczy to jedno, a twarde warunki podaży i popytu to drugie.
    Kraków ma lotnisko tak jak i odległe o 60 km Katowice. Jedzie się na to ostatnie chyba z godzinę, a tymczasem miedzy miastami leci autostrada. Nie lepiej mieć jedno ? Warszawa zbudowała lotnisko na północ, a Łódź na połuniowy - zachód od siebie. Dlaczego nie mogło powstać jedno wspólne gdzieś przy skrzyżowaniu autostrad w oparciu o szybki tor kolejowy ? Nie wiadomo.A właściwie wiadomo - kacykowie mają ambicje i wydają nie swoje pieniądze.

    • 5 1

    • Dokładnie, ale nie wytłumaczysz co poniektórym, że to bez sensu, muszą mieć lotnisko i już. O ile Kraków i Katowice jeszcze jakoś się trzymają (ale też potencjał demograficzny i ekonomiczny konurbacji górnośląskiej i Krakowa jest większy niż Warszawy razem z Łodzią, o Trójmieście nie ma nawet co wspominać) to taka Łódź już dogorywa jako lotnisko, a gdzie tu porównywać ponad 700-tysięczną Łódź do 250-tysięcznej Gdyni.
      Kolejny idiotyczny argument, to ten, że w Rębiechowie już się nie wybuduje drugiego pasa, a w Gdyni są dwa. Nieważne, że ten drugi ma 500 m, czyli nawet pasem tego nazwać nie można a po drugie jest na planie krzyża z pierwszym, czyli nic nie daje. Zresztą nie ma co dawać. Proponuję sprawdzić sobie jaki ruch potrafia generować lotniska z jednym pasem w Europie. Takie Gatwick (które formalnie ma 2 pasy, ale są tak blisko siebie, że i tak się nie wykonuje operacji na obu jednocześnie, tylko drugi (ten krótszy) robi za drogę kołowania) obsługuje 32 mln pasażerów rocznie, to o ponad 10 mln więcej, niż wszystkie polskie lotniska razem wzięte, a korzystają tylko z jednego pasa. Stansted 20 mln pasażerów rocznie, a maja tylko jeden pas i jeden terminal. To pokazuje jakie jeszcze rezerwy są w obecnym Rębiechowie. Berlin właśnie pozamykał swoje lotniska na rzecz jednego budowanego, no ale przecież Berlin to jakaś pipidówa przy Gdyni.

      • 2 0

  • No tak Szczurek (1)

    Łatwo szastać nie swoimi pieniędzmi. Po co nam lotnisko jak nas nie stać na chleb?. Ale trzeba się pokazać, bo "największe w Polsce" itd. Tylko Panie Szcurek my chcemy dróg bez wybojów, gładkich chodników i pracy. Pan jeździ samochodem, a może by tak z tydzień na piechotę pochodzić a nie kryć się w urzędzie, to by pan posłuchał zwykłych ludzi a nie tylko swoich zauszników.

    • 4 0

    • ?

      Jokoś dziwnym trafem,ten niedobry prezydent wygrał kolejne wybory...
      PISdolenie zwykłe nic więcej.

      • 0 0

  • Gdańska mentalność.

    Straszne to wzburzenie wywołało :) Jak to Gdynia będzie mieć własne lotnisko!? Jak oni śmieli??? Po co ? Nie chcą korzystać z naszego pięknego Rębiechowa? Do gdańskiej metropolii też nie chcieli należeć... Co oni sobie wogóle myślą? Chcą sami o sobie decydować,bez nas gdańska? Bezczelność normalnie.Tfu!

    • 0 0

  • podatnik

    wstyd za wykonany remont ul.druskiennickiej pomiedzy nr.22-26.remont 2tygodnie temp.-8 padal snieg.wyglada gorzej niz przed robotami/plyty jumbo/.prace odbieral chyba niewidomy.na tym odcinku droga jest gorsza niz przed remontem,chyba ze nie bylo jeszcze odbioru. wstyd wstyd moj podatek poszedl w bloto.trzeba bylo nic nie robic.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane