• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnione inwestycje w Gdyni

Patryk Szczerba
20 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Gdynia ma budżet na 2013 rok, w którym rozpocznie się lub zakończy wiele inwestycji zaplanowanych do realizacji w kończącym się roku. W naszym zestawieniu przedstawiamy pięć, o które najczęściej pytają mieszkańcy.



5. miejsce: Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni

Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny. Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny.

Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego w Gdyni i związane z nią trudności dla kierowców i mieszkańców miały zakończyć się latem. Nie udało się. Następnym terminem, w którym obiecano zakończenie prac był listopad. Szybko okazało się, że ulica pozostanie rozkopana przynajmniej do wiosny 2013 roku. Powód? Nieprzewidziane komplikacje związane z podmokłym gruntem.

Mieszkańcy okolicznych budynków narzekają na hałas, ale urzędnicy rozkładają ręce, tłumacząc, że to opracowania hydrologiczne zdecydują ostatecznie o terminie zakończenia inwestycji. Całość realizowana jest w ramach projektu "Ochrona wód Zatoki Gdańskiej" i kosztuje łącznie 18 mln zł i są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Dzięki pracom woda zawierająca takie dodatki, jak smary, wycieki oleju nie będzie spływała bezpośrednio z ulic do morza.

4. miejsce: Remont ul. Morskiej od ul. Kcyńskiej do ul. Chylońskiej zobacz na mapie Gdyni

Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta. Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta.

Drugi kwartał 2012 roku miał być prawdziwym testem na cierpliwość dla kierowców poruszających się po ul. Morskiej. Prace przy jej remoncie miały rozpocząć się najpóźniej jesienią. Przebudowy wymaga odcinek od skrzyżowania z Kcyńską z Chylońską II. Kierowcy doczekają się tam m.in. nowej nawierzchni oraz lewoskrętów. Dodatkowo stworzona zostanie nowa kanalizacja deszczowa i droga dla rowerów. W niedalekiej już przyszłości wspomóc kierowców ma inteligentny system sterowania ruchem Tristar.

Drogowcy mieli schodzić z nawierzchni w połowie 2013 roku. Do tej pory... jeszcze się na niej nie pojawili. Inwestycja musiała zostać wstrzymana po protestach radnych. Zaproponowane zmiany dotyczą skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zbożową zobacz na mapie Gdyni. Na jezdni w kierunku Rumi zostaną dodane dwa pasy ruchu do skrętu w lewo i w prawo. Tego wcześniej w projekcie nie uwzględniono, w związku z tym potrzebne było przygotowanie nowych dokumentów. Teraz wszyscy przekonują, że wiosną nie będzie już żadnych przeszkód i prace wreszcie się rozpoczną.

3. miejsce: Przebudowa ul. Przebendowskich i al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni

Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna. Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna.

Terminów zakończenia było sporo. Inwestycja miała zakończyć się w poprzednim, 2011 roku, ale Klif nie dostarczył pełnej dokumentacji. Kiedy to się stało, na przeszkodzie stanął remont wykonywany na dolnym odcinku ul. Przebendowskich za pieniądze miasta. Prace miały zacząć się w listopadzie, jednak drogowcy pojawią się na skrzyżowaniu uznawanym przez kierowców za jedno z bardziej niebezpiecznych w Gdyni dopiero w 2013 roku.

Najważniejszą zmianą będzie wydzielenie nowych pasów do skrętu w stronę Klifu oraz do ul. Przebendowskich w stronę morza. W projekcie jest też m.in. poszerzenie chodnika przy przystanku ZKM w stronę centrum Gdyni.

2. miejsce: Rozbudowa Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego zobacz na mapie Gdyni

Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego.

Rozbudowa PPNT rozpoczęła się 8 października 2010 roku. Koszt tej inwestycji to ponad 208 mln złotych. 137 mln pozyskano z funduszy Unii Europejskiej, resztę inwestuje miasto. Powierzchnia wyniesie w sumie ponad 76 tys. m kw., a swoje miejsce znajdzie w rozbudowanym kolosie 300 firm. Zakończenie prac i otwarcie inwestycji zaplanowano początkowo na listopad. Gdynianie i właściciele firm prezentu świątecznego w postaci nowego PPNT jednak nie otrzymali.

Władze miasta tłumaczą, że powodem przesunięcia są problemy ze szklaną fasadą, dla której trzeba było zamówić dodatkowe ekspertyzy oraz bankructwo jednego z głównych podwykonawców. Aktualnie jako datę otwarcia wymienia się styczeń 2013 roku. Poślizg jest więc niewielki, w związku z czym nowy termin powinien zostać dotrzymany.

1. miejsce: Budowa lotniska cywilnego w Gdyni-Kosakowie zobacz na mapie Gdyni

Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku. Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku.

Którą z wymienionych w tekście inwestycji uważasz za najważniejszą?

W lipcu pisaliśmy, że lotnisko w Kosakowie powinno mieć na początku 2013 roku już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Wcześniej padały nawet deklaracje, że zacznie działać przed Euro 2012, jednak przedstawiciele portu lotniczego i magistratu, krótko przed turniejem zaczęli wycofywać się z nich. W tym momencie pewne jest, że do końca roku ma zakończyć się budowa terminala, budynku administracyjnego i wewnętrznej drogi.

Przedstawiciele lotniska opóźnienia tłumaczą festiwalem Open'er oraz... niesprzyjającą pogodą. Wciąż trwają ostatnie prace drogowe wokół inwestycji. By lotnisko mogło funkcjonować potrzebne są jeszcze: realizacja systemu bagażowego, kontroli bezpieczeństwa i informacji oraz dokończenie budowy ogrodzenia. Pierwsi pasażerowie zostaną zatem odprawieni na lotnisku, którego koszt budowy szacuje się na 100 mln zł prawdopodobnie dopiero latem 2013 roku, czyli ponad rok po Euro 2012.

Tuż po uruchomieniu lotnisko będzie mogło przyjmować samoloty z tzw. kodu B, których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. Będą wśród nich awionetki oraz duża część business jetów. Z czasem na płycie mają lądować coraz większe maszyny. Po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, możliwa będzie na nim obsługa nieregularnego ruchu pasażerskiego w dwuletniej perspektywie. Oferta lotniska ma być także poszerzona o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego.

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Jak zaczęli to skończą.

    Skończą choćby kosztem innych inwestycji niezbędnych dla miasta. Jak metropolia to obowiązkowo z lotniskiem nawet dla jednej awionetki w miesiącu. Jakoś nie widać aby Rębiechowo pękało w szwach od nadmiaru samolotów. Raczej są tu spore rezerwy. Samoloty nie lądują tu co kilkadziesiąt sekund jak np. w Hamburgu. Po skończeniu Gdyńskiego lotniska, będziemy pewnie się głowić gdzie postawić Manhattan i park centralny. Tak trzymać Wysoki Urzędzie.

    • 6 1

  • powiem wam

    pracuje jako podwykonawca na lotnisku powiem wam wszystko wypasione bedzie wszystkie materialy 1 klasa sufity podwieszane itd nawet budynek administracyjny wypasiony piekne bedziemy mielui lotnisko naprawde

    • 3 2

  • Czy w 2013 też będzie inwestycja w psa w wielkim mieście

    • 6 0

  • Pociągnąć dalej trasę różową.

    Lotnisko dla Gdyni napewno potrzebne, ale jeszcze nie teraz. Realizację warto rozłożyć w czasie. Niech się ono pojawi, gdy Rębiechowo będzie się korkować. Wtedy bedzie łatwiej o środki na utrzymanie gdyńskiego i miejska kasa nie będzie piszczeć. Na dziś środki finanowe przenieść na kontynuację trasy różowej od byłej ulicy Lotników na wysokości ul Wielkopolskiej (korkującej się w tym miejscu coraz bardziej) do granicy z Sopotem. Jest tam takie miejsce nawet z wiaduktem w pobliżu motocrosu, które aż sie prosi aby tą trasę wpiąć do Al. Zwycięstwa.Taki ruch Gdyni może zmobilizować Sopot do działań udrażniających Al. Niepodległości. Bo oni nie mają na to pomysłu i najlepiej zostawić to "jajo" następnym rajcom.

    • 3 1

  • Co z Wielkopolską i lewoskrętami?

    Halo czy ktoś pamięta?

    • 4 0

  • WIOCHA (1)

    Buahahah to sobie lotnisko na wszej wiosce sprawiliscie

    • 5 2

    • będą lądować awionetki do oprysku okolicznych pól

      • 1 0

  • Brakuje tu jeszcze jednego , słynnej zdublowanej estakady rowerowej. Jeszcze jedno , dalczego przy Przebendowskich nie planuje się drogi rowerowej , tylko poszerzenie chodnika. Myślę że Rowerowa Gdynia powinna zainterweniować

    • 3 1

  • opener (1)

    Ciekawe co z openerem. Wykonawca już twierdzi że jest utrudnieniem. A co będzie jak lotnisko będzie funkcjonować?

    • 5 0

    • normalnie. te dwie awionetki dziennie nie powinny utrudniać festiwalu :-)

      • 1 0

  • Gdynia opozniona

    jak zwykle

    • 8 0

  • brawo

    Jak opoznienie moze wynosic ponad 100 procent planu.Zenada.Brawo urzedasy,przeciez tamtedy nikt z prezydentow do domu ,pracy nie jezdzi.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane