• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opóźnione inwestycje w Gdyni

Patryk Szczerba
20 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Gdynia ma budżet na 2013 rok, w którym rozpocznie się lub zakończy wiele inwestycji zaplanowanych do realizacji w kończącym się roku. W naszym zestawieniu przedstawiamy pięć, o które najczęściej pytają mieszkańcy.



5. miejsce: Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego zobacz na mapie Gdyni

Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny. Al. Piłsudskiego pozostanie rozkopana co najmniej do wiosny.

Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego w Gdyni i związane z nią trudności dla kierowców i mieszkańców miały zakończyć się latem. Nie udało się. Następnym terminem, w którym obiecano zakończenie prac był listopad. Szybko okazało się, że ulica pozostanie rozkopana przynajmniej do wiosny 2013 roku. Powód? Nieprzewidziane komplikacje związane z podmokłym gruntem.

Mieszkańcy okolicznych budynków narzekają na hałas, ale urzędnicy rozkładają ręce, tłumacząc, że to opracowania hydrologiczne zdecydują ostatecznie o terminie zakończenia inwestycji. Całość realizowana jest w ramach projektu "Ochrona wód Zatoki Gdańskiej" i kosztuje łącznie 18 mln zł i są współfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Dzięki pracom woda zawierająca takie dodatki, jak smary, wycieki oleju nie będzie spływała bezpośrednio z ulic do morza.

4. miejsce: Remont ul. Morskiej od ul. Kcyńskiej do ul. Chylońskiej zobacz na mapie Gdyni

Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta. Remont i przebudowa ul. Morskiej ma odkorkować jedną z głównych arterii miasta.

Drugi kwartał 2012 roku miał być prawdziwym testem na cierpliwość dla kierowców poruszających się po ul. Morskiej. Prace przy jej remoncie miały rozpocząć się najpóźniej jesienią. Przebudowy wymaga odcinek od skrzyżowania z Kcyńską z Chylońską II. Kierowcy doczekają się tam m.in. nowej nawierzchni oraz lewoskrętów. Dodatkowo stworzona zostanie nowa kanalizacja deszczowa i droga dla rowerów. W niedalekiej już przyszłości wspomóc kierowców ma inteligentny system sterowania ruchem Tristar.

Drogowcy mieli schodzić z nawierzchni w połowie 2013 roku. Do tej pory... jeszcze się na niej nie pojawili. Inwestycja musiała zostać wstrzymana po protestach radnych. Zaproponowane zmiany dotyczą skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zbożową zobacz na mapie Gdyni. Na jezdni w kierunku Rumi zostaną dodane dwa pasy ruchu do skrętu w lewo i w prawo. Tego wcześniej w projekcie nie uwzględniono, w związku z tym potrzebne było przygotowanie nowych dokumentów. Teraz wszyscy przekonują, że wiosną nie będzie już żadnych przeszkód i prace wreszcie się rozpoczną.

3. miejsce: Przebudowa ul. Przebendowskich i al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdyni

Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna. Na tym skrzyżowaniu często dochodzi do kolizji. Przebudowa jest niezbędna.

Terminów zakończenia było sporo. Inwestycja miała zakończyć się w poprzednim, 2011 roku, ale Klif nie dostarczył pełnej dokumentacji. Kiedy to się stało, na przeszkodzie stanął remont wykonywany na dolnym odcinku ul. Przebendowskich za pieniądze miasta. Prace miały zacząć się w listopadzie, jednak drogowcy pojawią się na skrzyżowaniu uznawanym przez kierowców za jedno z bardziej niebezpiecznych w Gdyni dopiero w 2013 roku.

Najważniejszą zmianą będzie wydzielenie nowych pasów do skrętu w stronę Klifu oraz do ul. Przebendowskich w stronę morza. W projekcie jest też m.in. poszerzenie chodnika przy przystanku ZKM w stronę centrum Gdyni.

2. miejsce: Rozbudowa Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego zobacz na mapie Gdyni

Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego. Pomorski Park Naukowo-Technologiczny miał być otwarty w tym roku, jednak stanie się to prawdopodobnie na początku następnego.

Rozbudowa PPNT rozpoczęła się 8 października 2010 roku. Koszt tej inwestycji to ponad 208 mln złotych. 137 mln pozyskano z funduszy Unii Europejskiej, resztę inwestuje miasto. Powierzchnia wyniesie w sumie ponad 76 tys. m kw., a swoje miejsce znajdzie w rozbudowanym kolosie 300 firm. Zakończenie prac i otwarcie inwestycji zaplanowano początkowo na listopad. Gdynianie i właściciele firm prezentu świątecznego w postaci nowego PPNT jednak nie otrzymali.

Władze miasta tłumaczą, że powodem przesunięcia są problemy ze szklaną fasadą, dla której trzeba było zamówić dodatkowe ekspertyzy oraz bankructwo jednego z głównych podwykonawców. Aktualnie jako datę otwarcia wymienia się styczeń 2013 roku. Poślizg jest więc niewielki, w związku z czym nowy termin powinien zostać dotrzymany.

1. miejsce: Budowa lotniska cywilnego w Gdyni-Kosakowie zobacz na mapie Gdyni

Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku. Budynek nowego terminala na razie można oglądać na wizualizacjach. Ma być skończony jednak do końca roku.

Którą z wymienionych w tekście inwestycji uważasz za najważniejszą?

W lipcu pisaliśmy, że lotnisko w Kosakowie powinno mieć na początku 2013 roku już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Wcześniej padały nawet deklaracje, że zacznie działać przed Euro 2012, jednak przedstawiciele portu lotniczego i magistratu, krótko przed turniejem zaczęli wycofywać się z nich. W tym momencie pewne jest, że do końca roku ma zakończyć się budowa terminala, budynku administracyjnego i wewnętrznej drogi.

Przedstawiciele lotniska opóźnienia tłumaczą festiwalem Open'er oraz... niesprzyjającą pogodą. Wciąż trwają ostatnie prace drogowe wokół inwestycji. By lotnisko mogło funkcjonować potrzebne są jeszcze: realizacja systemu bagażowego, kontroli bezpieczeństwa i informacji oraz dokończenie budowy ogrodzenia. Pierwsi pasażerowie zostaną zatem odprawieni na lotnisku, którego koszt budowy szacuje się na 100 mln zł prawdopodobnie dopiero latem 2013 roku, czyli ponad rok po Euro 2012.

Tuż po uruchomieniu lotnisko będzie mogło przyjmować samoloty z tzw. kodu B, których rozpiętość skrzydeł nie przekracza 24 metrów. Będą wśród nich awionetki oraz duża część business jetów. Z czasem na płycie mają lądować coraz większe maszyny. Po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, możliwa będzie na nim obsługa nieregularnego ruchu pasażerskiego w dwuletniej perspektywie. Oferta lotniska ma być także poszerzona o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego.

Miejsca

Opinie (229) 1 zablokowana

  • Dlaczego nie są podawani generalni wykonawcy tych inwestycji?

    Każdy by wiedział co spartolił Warbud a co Doraco...

    • 4 0

  • Oświetlana estakada rowerowa -niekończąca się inwestycja za 11mln zł

    Zapomniano o takim "niezbędnym" rowerzystom drobiażdżku, jak estakada rowerowa przy Terminalu Promowym. Inwestycja stoi z powodu błędu, ale w nocy nieczynna estakada jest oświetlona kompletem świateł. Wzorcowy przykład "gospodarności" miasta do kwadratu.

    • 14 0

  • Do wszystkich jęczących - pytanie... (3)

    Gdzie byliście 21 listopada w dniu wyborów ?
    Głosowaliście ?
    Jeżeli nie, to proszę zamilczcie, a nie wylewacie gorzkie żale na obecną ekipę, którą notabene należałoby zmienić, ale nie można, bo mocni to jesteście, ale tylko anonimowo na forach, a jak trzeba coś zrobić to są od tego inni prawda ?

    • 13 2

    • Lewa noga (2)

      Wstałeś lewą nogą? Niby czemu nie można krytykować wybranych władz? Każdej władzy trzeba patrzeć na ręce i wytykać błęy, bez wzgledu na to czy się na nią glosowało ,czy nie. Prawo do tego ma każdy.
      Głosowanie też anonimowe, więc krytyka tym bardziej też jest w takiej formie bardziej autentyczna. Nie myślę tu o krytykanctwie.

      • 0 5

      • To nie ma nic do rzeczy... (1)

        Ta ekipa rządzi już 20 lat, i co będziesz tak krytykował do śmierci ? Po co, żeby się lepiej poczuć ? Co tym zamierzasz osiągnąć ? Sama krytyka bez działania będącego jej następstwem jest zwykłą hipokryzją...
        Właśnie najprościej poprzez wybory można pokazać, że naprawdę mi zależy...

        • 4 0

        • Glosowanie

          Owszem, glosowanie w wyborach lokalnych jest b wazne, ale po wyborach chcesz by ludzie zawstydzeni swoim zlym gloowaniem, nie mieli prawa glosu w trakcie kadencji?
          Konstruktywna krytyka zawsze pożądana.

          Ta władza robi błedy, trzeba je wytykać, by ich nie popelniala. Pod koniec kadencji zrobi sie ocene przy urnie.

          • 1 4

  • OPAT, panie Szczurek, co z OPATem!!!

    Droga na wizualizacji wyglądała pięknie, czas przejść do realizacji.

    • 8 0

  • Moim zdaniem (6)

    To, żę część inwestycji ma poślizg to nawet chwalebne. I z Lotniskiem Gdynia zrobiła ukłon w stosunku do Gdańska, bo co to byłby za larum, posądzenia o jakieś knowania w odbieraniu kibiców itd. Piękne stadiony, na których już wiadomo że nie da się na nich zapełnić - jeśli już to tylko prezesom spółek. Gdynia ma swój stadion w koszcie 10% tego PGR-u i ja go uważam za naprawdę fajny. Oczywiście wymaga jeszcze trochę inwestycji otoczenie. Martwi mnie zmniejszenie wydatków na drogi, ale Gdyni nie dano nawet schetynówki jeszcze naciskano by budować orliki i całe szczęście, że mądre władze miasta odpowiednio ważą potrzeby i problemy. Na szczęście w Gdyni wszystkie inwestycje sportowe w ostatnich latach były konieczne a o innych miastach tak bym nie powiedział, choć "kolesie" na kolanie załatwiali dofinansowanie. A jeśli już są wypasione i gotowe, czy można na nich zarobić, co ja mówię zarobić utrzymać bez dotacji? A jeśli dotacja to kosztem czego ? A no kosztem sportu powszechnego, tego dla wszystkich, bo dzieciak, staruszek czy niepełnosprawny występując o dofinansowanie się tylko ośmieszy. Jak ja tu pisząc oczywiste oczywistości wtedy maszynka negatywów i PO-PiaRowców jest uruchamiana, ale mnie to akurat bardziej dopinguje niż zniechęca. W końcu jestem BEZSTRONNYM!!!
    Jak wyliczyła Rzeczpospolita więcej wybudowano i buduje się jedynie w zakresie p.nożnej tylko Brazylii, ale w 2014 r. będzie tam mundial do tego w ostatnio Polska znowu spadła o jedno oczko w dół w rankingu reprezentacji o pucharach i innych szkoda nawet pisać.

    Wracając do I m-ca - ja się akurat z tego opóźnienia cieszę gdyby było na Euro rozmyłoby się gdzieś niezauważone a tak to mam tylko prośbę do Władz Gdyni, aby otwarciu nadać odpowiedni wydźwięk.

    Pierwszym samolotem z pasażerami na przepiękne lotnisko i plaże Gdyni? Czy rejsy czarterowy z gośćmi i naszymi emigrantami zaproszonymi na wmurowaniu cegiełki pod Muzeum Emigracji. A nawet podział emigrantów co do obecnego kraju ich nowej ojczyzny z propozycjami zamieszkania w pięknych apartamentowcach na koniec swoich dni. Takiemu specjalnemu wylądowanemu pierwszemu samolotowi z pasażerami- reemigrantami na pokładzie (np.Boeing 737-800) z USA czy jakiś mały z Urugwaju nadać odpowiednią rangę.

    Co do innych obsuwach jeśli chodzi o radnych dzielnicowych za niedopełnienie właściwego obowiązku przy opiniowaniu projektu bym ich ukarał za szkody finansowe i społeczne wraz z wpisem do akt co by na drugi raz uniemożliwiło im kandydowanie i popełnianie podobnych błędów.

    Budowa kolektorów pod al. Piłsudskiego, to faktycznie kuriozum grunt sypki - kurzawka, bagnisty a może skalny czy jeszcze inny? To widzę inny błąd MIEJSKI - jak już nie raz tu pisałem, bo wraz z wyprowadzeniem wody deszczowej można było za niewielkie pieniądze wybudować małe molo z niewielką przystanią.

    • 4 19

    • miało być "zapełnić" i zarobić;))

      przepraszam

      • 0 1

    • widać PO-wcy śpią,

      bo "maszynka negatywów" jeszcze nie ruszyła;))

      • 1 1

    • czytaj dalej nasz dziennik i gazete polska

      wyluzuj "bezstronny" ha, ha,ha

      • 3 2

    • Boeing 737-800 z USA do Gdyni? Ty już może lepiej nic nie pisz o lotnictwie, bo się błaźnisz z każdym postem coraz bardziej. Po pierwsze ma za mały zasięg, po drugie jest za duży aby tam wylądować, gdyż nawet Twoi guru z UM Gdynia przyznają, że lotnisko będzie miało przynajmniej w pierwszym roku działalnośi kod referencyjny B czyli przyjmowanie samolotów o rozpiętości skrzydeł do 24 m, a to jest za mało na jakikolwiek samolot latający w przelotach regionalnych nad Polską, gdyż zwykły ATR 42 czy właśnie zakupiony przez Eurolot Bombardier Q400 maja większą.

      • 4 1

    • bezstronny ? buhaha nigdy nie czytałem bardziej tendencyjnych bzdur

      Szczurek nie da pani premii....

      A ten kompleks wobec Gdańska czas juz leczyć

      • 5 1

    • Bezstronny Zygmunt

      Bezstronny jesteś coraz bardziej sfrustrowany przez częstszą krytyką twego przywódcy.

      • 4 1

  • żałosne inwestycje oprócz parku

    technologicznego. Do tego teraz będzie ostatnie rozdanie środków z UE a gryzonlandia nie bedzie miała na wkład własny bo wszystko utopiła w lotnisku dla nikogo.
    No ale wystarczy że nierób Wojtek powie słoneczna gdynia i Gdańsk blokuje nam rozwój i znowu 90% poparcia

    • 10 4

  • Morska- remont

    Czy w planie modernizacji ujęto budowę chociażby jednego podziemnego przejścia dla pieszych zwłaszcza w okolicy ul.Zbożowej, gdzie narażane na wypadki są codziennie dziesiątki dzieciaków, bo bloki mieszkalne są po jednej stronie, a szkoły i przedszkole wybudowano po drugiej stronie tej zatłoczonej arterii.

    • 6 1

  • gdańskie kundle ujadają :) a my i tak was mamy w du... (3)

    • 7 9

    • wiemy wiemy i dobrze (1)

      dla nas kasa z UE idzie do nas dla figa jak zwykle.
      Po co nam konkurencja hłe hłe

      • 0 3

      • Idzie idzie, na walkę z analfabetyzmem...

        ...i przepada na marne ("dla nas kasa z UE idzie do nas dla figa").

        • 0 0

    • oooo jakie kompleksy!

      naprawde jest czym sie chwalić

      • 0 1

  • Tunel albo kladka pucka-chylońska to jest potrzebne dla aut

    To by byla inwestycja roku

    • 8 2

  • najważniejsze inwestycje Gdyni?

    a gdzie drogi autorze informacja dot.przebudowy ul. Chwarznieńskiej

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane