• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Gdynia - Witomino Stare

    Najprościej jest odciąć ludzi od komunikacji miejskiej i zlikwidować linię 137 na przystanku Witomino polna w soboty a od pon do piątku pozostawić ją czynną do godziny 12:21 gdzie nikt w takich godzinach nie korzysta. Jak widać domki jednorodzinne muszą być zmotoryzowane.

    • 2 0

  • kto żyw i ma na to siły niech się przesiada na rower (6)

    kupić lekkiego składaka z kołami 20 cali, którego można trzymać nawet w domu i dojedziesz tym tyle samo, co autobusem czy trolejbusem

    i masz w głębokim poszanowaniu to całe zet-ka-em z ich odwiecznymi cięciami albo podwyżkami, bo tyle co musisz to nawet składakiem zajedziesz

    NIEZALEŻNOŚĆ - to jest droga do spokoju, bez przerwy czymś targanych, mieszkańców ... kto żyw jeszcze i ma siły, niech ma gdzieś to wszystko i niezależnie pomyka swoją drogą i swoim własnym środkiem komunikacji po mieście ... bez paliwa, bez biletów i z większą przyjemnością niż w wielokrotnie śmierdzącym, przegrzanym lub niedogrzanym taborze

    ja zrobię tak od jutra. kto ze mną? łapka w górę!

    • 6 4

    • ja tez wsiądę w swoja nowa toyotę :)

      i tez mam w poważaniu zkm :)

      • 5 0

    • I jeszcze może dzieci do przedszkola też na rowerze? (4)

      • 4 1

      • napisano: kto żyw i może, więc jak masz dzieci i nie dasz rady to nikt cie nie zmusza (3)

        • 0 2

        • Epidemia fokomelii? (2)

          Biedne te wasze kalekie dzieci
          urodziły się bez rączek i nóżek
          muszą być wszędzie wożone.

          W sr*czu też je obsługujecie? Przechlapane.

          • 2 4

          • A ty 3,5 latka puścisz na ulice między samochody? (1)

            Gdyńska sieć dróg rowerowych nie powala. Wiesz ilu debili jeździ po drogach?

            • 6 0

            • no właśnie
              tylu debili jeździ po drogach
              tylko po to by wozić swoje pozbawione raczek i nóżek kalekie dzieci

              gdyby nie ci wożący dzieci CZOŁGAMI
              ruch zmniejszył by się o 1/3

              • 1 1

  • od lat nie mogę doprosić się o wcześniejsze wjechanie A133 przy Hali na Jana z Kolna (1)

    przed T23 lub T24. Oba wg rozkładu wjeżdżają o np. 7:34/35, ale jakimś cudem T23 może wjechać pół minuty przed T23 a następny (T24) nie przyjedzie za 7 min. (wg rozkładu) a np. po 12 min. Czasami decyduje czerwone światło przy Urzędzie Skarbowym - albo jesteśmy do przodu, albo do tyłu... Nie ma mocnego, który by ustawił rozkład tak, aby T23 był przy Hali ze 2 min. przed A133?

    • 2 0

    • miało być -

      przed T23. Oba wg rozkładu wjeżdżają o 7:34/35, ale jakimś cudem T23 może wjechać pół minuty przed A133"

      • 1 0

  • "zrównoważony transport" oznacza - więcej administracji, mniej pojazdów,

    choć nowocześniejszych? I spadek liczby pasażerów? A do tego system Tristar za prawie 200 baniek...

    • 4 0

  • brak słów

    To są jakieś JAJA jak będzie funkcjonować 190..

    • 5 0

  • Komunikacja miejska będzie nadal zdychać
    a miasto zamieni się w jeden dziki parking
    A niektóre głąby nazwą to pożądanym postępem.

    a zarządy zamiast

    połączyć identyczne taryfy gdańską i gdyńską, by na godzinnym bilecie z jednego miasta można było dokończyć w drugim, by gdynianie kupowali swe bilety w gdańskich automatach, a gdańszczanie kupowali karnety u gdyńskich kierowców

    zamiast zadbać o wygodę swych pasażerów, jeszcze im utrudniają. Bezmózgi.

    • 10 0

  • Propaganda coś cicho dziś siedzi. Coś chyba nie zależy im na nagłośnianiu sprawy ;) (1)

    • 6 0

    • Zaprzyjaźniony redaktor już wrzucił artykuł chwalący gdyńską komunikację

      tak by odwrócić uwagę od problemu z cięciem połączeń

      • 6 0

  • Gdynianie podzielą się na dwie grupy - zadowolonych (bo ich nie dotyczą zmiany)

    i niezadowolonych (bo ich dotyczą).

    • 5 0

  • co do rentowności - czy ktokolwiek pytał gdynian, czy należy zmieniać

    autobusy na niskopodłogowe? albo czy ma być system Tristar? Podjęto za nas decyzje a potem są artykuły o wyższych kosztach eksploatacji... Powinni zapytać - czy chcesz nowocześniejsze autobusy i bilety po 3 zł, czy niezbyt nowoczesne i 2,5 zł za bilecik?

    • 6 0

  • Koszty.... (2)

    Dzisiaj pierwszy raz od x czasu przejechałem sie trolejbusem...
    tragedia jaki jest stan zawieszenia w solarisach !!!!

    jak wjchał na zatoczkę z kostki brukowej to sie bałem że coś zaraz od leci z neigo..

    rozumiem że one są "prawie nowe" ale ta zawiecha to chyba samego kierowce niepokoi...
    CZY ITD Sprawdza od czasu do czasu stan komunikacji miejskiej ??
    bo przeglądu tak wybite zawieszenie to nawet po znajomosci by chyba nie przeszło...

    • 7 1

    • Ja od czasu do czasu jeżdżę trajtkiem 31 z Dąbrowy do Orłowa i serio nie rozumiem idei trolejbusów. Wolne to, jak się jedzie Wielkopolską, to autobusy wyprzedzają trajtka, stoi w tych samych korkach, co autobusy i samochody, komfort taki sobie (ale to już bardziej zależy od konkretnego egzemplarza), wymaga dedykowanej infrastruktury, która kosztuje. Może w czasach smrodzących Ikarusów to jeszcze miało jakiś sens, ale obecnie, gdy są autobusy na gaz ziemny, elektryczne czy nawet zwykłe spalinowe też już nie emitują takich ilości co stare rzęchy, to idea trolejbusu traci sens.

      • 5 1

    • zapytaj władz miasta kto normalny brukuje ulicę( zatoczki) najlepsze zawieszenie nie wytrzyma jak musi sto razy dziennie tłuc się po czymś takim

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane