- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (170 opinii)
- 2 Zakaz "energetyków" dla dzieci tylko w teorii (157 opinii)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (101 opinii)
- 4 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (65 opinii)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (75 opinii)
- 6 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (80 opinii)
Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej
Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.
Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.
Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.
- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.
Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta
Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.
W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.
W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.
- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.
Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.
- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.
Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.
Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.
Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.
W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.
Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)
- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Opinie (258) 10 zablokowanych
-
2015-03-25 09:54
Proponuję zlikwidować linię 119 w kierunku Dworca Morskiego. Wozi tylko powietrze. Oraz linię 102 - to emerycka nierentowna linia ;] A także zlikwidować Kartę Dużej Rodziny - dlaczego patologia rozmnażająca się po pijaku na potęgę buja się za free?
- 8 5
-
2015-03-25 09:56
jeśli ktoś dojeżdża stale 1-2 przystanki, to powinien być bilet miesięczny (4)
za np. 10 zł (ulgowy 5 zł). Wielu ludzi płaci miesięczne na SKM i idzie pieszo codziennie 1-2 przystanki, aby zaoszczędzić dodatkowe 70 zł, bo to jednak spora kwota. Takie obrazki widać np. koło Stoczni Gdynia. Spracowani robotnicy pieszo idą na stację Gdynia Stocznia, a obok jedzie pustawy trolejbus T23 lub 24. Proponuję trasę od Stoczni do dworca Gdynia Główna albo kawałek dalej - do przystanku Hala. Ile firma by straciła, gdyby sprzedała tym ludziom bilet mies. za 10 zł? Miałaby dodatkowy dochód po 10 zł bez dodatkowych nakładów. A jaka wdzięczność?! Gdynia uchodziłaby za przyjazne miasto! Proszę zrobić kalkulację!
- 22 0
-
2015-03-25 10:26
podobnie z młodzieżą uczącą się w III liceum w Gdyni (3)
przy Legionów - wysiadają na Wzgórzu SKM i pieszo zasuwają do szkoły, bo sporo wydali na bilet mies. SKM. Za np. 5 zł mieliby bilet mies. umożliwiający przejazd na trasie SKM Wzgórze - Liceum. Byłby to przykład na społeczne myślenie ekonomiczne. Gdynia przeszłaby do kronik światowej uprzejmości wobec obywateli.
- 16 0
-
2015-03-25 10:34
przy minimalnie zwiększonych kosztach eksploatacji (2)
Firma otrzymywałaby kilkanaście tysięcy zł miesięcznie tylko za te dwie propozycje... A wizerunkowo Miasto zyskałoby więcej, niż wydając miliony na promocję Miasta.
- 9 0
-
2015-03-25 15:03
czy ZKM schyli się po te na ziemi leżące tysiące złotych (1)
a do tego tysiące gdynian będą chwalić wodzów Gdyni i ZKM?
- 2 0
-
2015-03-25 23:36
jeśli ktoś jedzie linią specjalną, to powinien dopłacić do biletu miesięcznego
(jak kiedyś), a nie kupować cały nowy bilet.
- 2 0
-
2015-03-25 10:02
dymisja tetryka olgierda w pomogłaby
- 10 0
-
2015-03-25 10:04
rodacy macie przesiąść się na rowery
wtedy komunikacja nie będzie potrzebna a pieniądze możemy przeznaczyć na pomniki,muzea i gondole
- 13 0
-
2015-03-25 10:05
Czyli będzie mniej spowalniaczy.
Miasto wychodzi naprzeciw mieszkańcom. I bardzo dobrze.
- 1 13
-
2015-03-25 10:08
Jak mogą tak kłamać z ZKM że na to nie ma wpływu planowana linia na Skwer K..... To niby
za darmo będzie uruchomiona ta linia ? Co może bez kosztów tak sobie...? Przecież to też koszty dla ZKM wiec chyba logiczne ze komus trzeba zabrać by dać innemu..... Poza tym miasto jak widać dba o obcych czasowych turystach co samochodami przyjadą na 2 dni do Gdyni a nie o mieszkańcach. Linia ma działać latem nie cały rok wiec nie jest ona dla mieszkańców i pracujących np. w Oceanarium. Brawo Gdynia .... Gdańsk górą!!!!- 14 1
-
2015-03-25 10:10
Gdynia XXI w.
Śmiechu warte !
Napinają się by utrudnić życie zmotoryzowanym a maleje liczba pasażerów.
A może to też wina Pani Dr z ZTM co to ma wyjątkowo technokratyczne podejście
do zgłaszanych problemów przez pasażerów.- 10 0
-
2015-03-25 10:11
sdd (2)
kiedy w koncu beda trolejbusy na fikakowo!
- 4 3
-
2015-03-25 10:18
na fafikowo? (1)
miały jeździć 27 bez szelek a teraz to nawet na fafikowo nic nie zajedzie
- 5 0
-
2015-03-26 19:53
A autobus 153 będzie robił nadal 70 kursów dziennie, z czego ponad połowa jest w 80% pusty autobus.
- 0 0
-
2015-03-25 10:23
Przecież to paranoja. Jesli zmniejszą częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej to mogą tylkod o niej zniechęcić. Co z polityką prokologiczną? Puste słowa? A na pierdoły kasa jest. Władze mojego kochanego miasta - opamiętajcie się!!
- 17 0
-
2015-03-25 10:27
Pomniki wielkości Pana Prezydenta same się nie zbudują!
Milczeć, hołoto, i wznosić kolejne piramidy na cześć Syna Słońca!
- 18 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.