• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Proponuję zlikwidować linię 119 w kierunku Dworca Morskiego. Wozi tylko powietrze. Oraz linię 102 - to emerycka nierentowna linia ;] A także zlikwidować Kartę Dużej Rodziny - dlaczego patologia rozmnażająca się po pijaku na potęgę buja się za free?

    • 8 5

  • jeśli ktoś dojeżdża stale 1-2 przystanki, to powinien być bilet miesięczny (4)

    za np. 10 zł (ulgowy 5 zł). Wielu ludzi płaci miesięczne na SKM i idzie pieszo codziennie 1-2 przystanki, aby zaoszczędzić dodatkowe 70 zł, bo to jednak spora kwota. Takie obrazki widać np. koło Stoczni Gdynia. Spracowani robotnicy pieszo idą na stację Gdynia Stocznia, a obok jedzie pustawy trolejbus T23 lub 24. Proponuję trasę od Stoczni do dworca Gdynia Główna albo kawałek dalej - do przystanku Hala. Ile firma by straciła, gdyby sprzedała tym ludziom bilet mies. za 10 zł? Miałaby dodatkowy dochód po 10 zł bez dodatkowych nakładów. A jaka wdzięczność?! Gdynia uchodziłaby za przyjazne miasto! Proszę zrobić kalkulację!

    • 22 0

    • podobnie z młodzieżą uczącą się w III liceum w Gdyni (3)

      przy Legionów - wysiadają na Wzgórzu SKM i pieszo zasuwają do szkoły, bo sporo wydali na bilet mies. SKM. Za np. 5 zł mieliby bilet mies. umożliwiający przejazd na trasie SKM Wzgórze - Liceum. Byłby to przykład na społeczne myślenie ekonomiczne. Gdynia przeszłaby do kronik światowej uprzejmości wobec obywateli.

      • 16 0

      • przy minimalnie zwiększonych kosztach eksploatacji (2)

        Firma otrzymywałaby kilkanaście tysięcy zł miesięcznie tylko za te dwie propozycje... A wizerunkowo Miasto zyskałoby więcej, niż wydając miliony na promocję Miasta.

        • 9 0

        • czy ZKM schyli się po te na ziemi leżące tysiące złotych (1)

          a do tego tysiące gdynian będą chwalić wodzów Gdyni i ZKM?

          • 2 0

          • jeśli ktoś jedzie linią specjalną, to powinien dopłacić do biletu miesięcznego

            (jak kiedyś), a nie kupować cały nowy bilet.

            • 2 0

  • dymisja tetryka olgierda w pomogłaby

    • 10 0

  • rodacy macie przesiąść się na rowery

    wtedy komunikacja nie będzie potrzebna a pieniądze możemy przeznaczyć na pomniki,muzea i gondole

    • 13 0

  • Czyli będzie mniej spowalniaczy.

    Miasto wychodzi naprzeciw mieszkańcom. I bardzo dobrze.

    • 1 13

  • Jak mogą tak kłamać z ZKM że na to nie ma wpływu planowana linia na Skwer K..... To niby
    za darmo będzie uruchomiona ta linia ? Co może bez kosztów tak sobie...? Przecież to też koszty dla ZKM wiec chyba logiczne ze komus trzeba zabrać by dać innemu..... Poza tym miasto jak widać dba o obcych czasowych turystach co samochodami przyjadą na 2 dni do Gdyni a nie o mieszkańcach. Linia ma działać latem nie cały rok wiec nie jest ona dla mieszkańców i pracujących np. w Oceanarium. Brawo Gdynia .... Gdańsk górą!!!!

    • 14 1

  • Gdynia XXI w.

    Śmiechu warte !
    Napinają się by utrudnić życie zmotoryzowanym a maleje liczba pasażerów.
    A może to też wina Pani Dr z ZTM co to ma wyjątkowo technokratyczne podejście
    do zgłaszanych problemów przez pasażerów.

    • 10 0

  • sdd (2)

    kiedy w koncu beda trolejbusy na fikakowo!

    • 4 3

    • na fafikowo? (1)

      miały jeździć 27 bez szelek a teraz to nawet na fafikowo nic nie zajedzie

      • 5 0

      • A autobus 153 będzie robił nadal 70 kursów dziennie, z czego ponad połowa jest w 80% pusty autobus.

        • 0 0

  • Przecież to paranoja. Jesli zmniejszą częstotliwość kursowania komunikacji miejskiej to mogą tylkod o niej zniechęcić. Co z polityką prokologiczną? Puste słowa? A na pierdoły kasa jest. Władze mojego kochanego miasta - opamiętajcie się!!

    • 17 0

  • Pomniki wielkości Pana Prezydenta same się nie zbudują!

    Milczeć, hołoto, i wznosić kolejne piramidy na cześć Syna Słońca!

    • 18 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane