• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Hahaha a to dobre (1)

    Kupowali, lansowali aby przemieszczać się komunikacją miejską to miało mieć wpływ na zmniejszenie korków. Aby uzyskać zamierzony cel potrzeba na to czasu nawet kilka lat aby kierowcy przesiedli się z samochodów na komunikację. Jak widać szybko władze naszego grodu wycofały się z pomysłu "w trakcie drogi".
    To jak skoczyć na spadochronie i podczas lotu stwierdzić, że trzeba wycofać się z pomysłu.
    OSZCZĘDNOŚCI ? no cóż skoro kaasę się przewaliło na pierdoły typu kolejka górska. Do czego zmierzamy do Gubałówki ? Lotnisko?

    • 23 1

    • uśmiechnij się jesteś w Gdyni ;)

      • 1 1

  • Co to ma znaczyć?

    To są jakieś cuda na kijach.Oszczędności się zachciało i teraz ludzie jak głupi mają stać nie wiadomo ile i czekać na autobusy?Jakoś wcześniej wszystko było ok i nikt się nie skarżył.
    Gdynia protestuje!

    • 22 1

  • władze Gdyni same nie wiedzą czego chcą

    raz walczą o przesiadanie się z samochodów do komunikacji miejskiej,żeby zmniejszyć korki uliczne, a potem odwrotnie

    • 23 0

  • W Kościerzynie od kwietnia br komunikacja miejska będzie za darmo. Tak uchwalili radni miasta w Kościerzynie. (1)

    Bogatą Gdynię stać na lotnisko za 100 mln, a nie stać na bezpłatna komunikację ?

    • 28 0

    • te 10 ikarusów w Kościerzynie mogli zrobić za darmo. W dużym mieście bezpłatna komunikacja to jest utopia ( no chyba ze w Dubaju)

      • 1 0

  • A na sRistar kase mieli

    Oszczędności...no bo przecież też grube miliony poszły na Tristar który nie działa no i oczywiście musieli paru urzędasów znowu zatrudnić by się gapili w monitor-ki, no i oczywiście przeniesienie do nowych pomieszczeń na 10lutego itp. A mieszkańcy..niech tuptają ...przecież to samo zdrowie.

    • 17 0

  • NIE ZGADZAM SIĘ (2)

    Niedość, że 170 jest 3 razy na godzinę to jeszcze chcą zmniejszyć kursy. Co ja mam, z wieśniakami 146, 105, 173 jeździć? Nie! Protestuję

    • 13 4

    • polac mu! (1)

      Obluzanin ma racje, wchodzisz do takie 173 albo 146 i wtedy dochodzi do ciebie ta swiadomosc ze wpadles jak sliwka w gow*no. Pelno ludzi, oni sami nie moga tego zniesc ale to ich jedyny srodek komunikacji, Wioski oraz dzielnice polnocne zostaja w takim razie dotkniete bardziej od reszty, poniewaz sa one na obrzezach i z dojazdem gdziekolwiek jest straszna lipa. Panie Prezydencie, Z*ebal Pan

      • 2 1

      • tsk"

        za czasow Franciszki Cegielskiej Bylo o wielle lepiej

        • 1 0

  • Czarno to widze

    Szukanie oszczędności poprzez ciecia w komunikacji miejskiej moim zdanie oznacza, ze miasto ewidentnie zmierza nie w kierunku rozwoju, a degradacji.
    Zmniejszenie liczy autobusów oznacza zwiększenie liczby samochodów na drogach, a przecież dróg i pasów przez noc nie przybędzie, a to oznacza korki, straty czasu, pogorszenie jakości powietrza, a potem to już efekt kuli śnieżnej, ucieczka ludzi z miasta, brak napływu kapitału i inwestorów...

    • 24 0

  • Szczurek ty darmozjadzie jeden (6)

    Wywalasz właśnie 6 mln. zł na niechcianą przez mieszkańców kolejkę na Kamienna Górę, a żałujesz 3 mln. zł na potrzebne dla wielu autobusy. Masz totalnie wylane na bardzo ważne dla całego 3city SKM i PKM, którymi jeździło, jeździ i będzie jeździć wiele tysięcy Gdynian, a wywaliłeś grube miliony na Muzeum Emigracji.
    Ty osioł jesteś, przestałeś się totalnie już liczyć z potrzebami mieszkańców Gdyni, z naszymi, z moimi potrzebami.
    Sprzedajesz się jakimś z telewizji organizując kolejny raz Polsaty sr*ty,
    za kolejne miliony, podczas gdy Inni (mieszkańcy) krzyczą tobie w mediach, na forach, że nie chcą już tego.
    TY wstrętny samolubie, byleś kiedyś dobrym człowiekiem, dobrym Prezydentem,
    ale Kim jesteś teraz ? Sam sobie odpowiedz Wrogu naszego miasta.
    Zmień się i swoje samolubne poczynania,bo.....

    • 56 0

    • (2)

      Forma nie podoba mi się, ale z treścią się niestety absolutnie zgadzam.

      • 22 0

      • forma jest niestety nie do przyjęcia (1)

        zatem powinna być skasowana, niezależnie od ewentualnej słuszności postulatów

        • 1 22

        • Najogólniej i najpospoliciej

          Darmozjad - osoba która dużo bierze, ale od siebie niewiele daje,
          Osioł - zwierzę z natury leniwe, które trzeba poganiać by jakiś z z siebie dało.
          Totalnie wylane - brak jakiegokolwiek zaangażowania, tu w wybrane przykładowo inwestycje.
          Sprzedajesz się - topienie miasta i mieszkańców za srebrniki z rzekomej, niczym nie potwierdzonej reklamy miasta, w dodatku wbrew woli mieszkańców tego miasta.

          Za to w zamian:
          brak inwestycji w PKM - ciągle tylko słowa o nowych stacjach,
          brak zaangażowania w sprawy SKM
          brak
          inwestycji w OPAT i w tunel na Północnej,
          brak koncepcji, brak projektu, brak wykonawstwa Chwarznienskiej oraz
          ronda na Witominie, brak ewentualne obwodnicy Witomina

          Czy to mało ? Trudno utrzymać tutaj grzeczną formę i nie przesadzić w słownictwie.
          Głosowałem na Szczurka, ale na takiego z poprzednich kadencji. Ten obecny jest jakiś mało zaangażowany w te najważniejsze sprawy inwestycyjne miasta.
          W ogóle w ostatnich latach jest jakoś mało widoczny....

          • 9 0

    • Najprawdziwsza prawda.

      • 4 0

    • Horała

      Horała, spadaj na bambus

      • 1 1

    • SAMA PRAWDA, nic więcej

      a że forma, no cóż, adekwatna do zachowań wywołanego do tablicy

      • 0 0

  • oszczędności? wystarczy pocisnąć PKM, PKA i PKT!!! (2)

    Prywatni jezdza za nizsze stawki, wiec trzeba linie oddawac prywatnym firmom, to beda oszczednosci. Jest jednak zasada nie robienia dymu. Pieniedzmi zamyka sie usta przeciwnikow. Zwiazki zawodowo dostaja wszystko, co chca, a my za to placimy!!!

    • 7 11

    • Milcz lemingu ,jesteś podstawiony przez ZKM.Wasz idol nienawidzi związków .dobrze wiesz za co.

      • 0 1

    • zapytanie

      Skąd wzieły się u ciebie urojenia.Nie wiesz o czym piszesz.Kierowcy tych spółek od siedmiu lat nie dostali ani grosza.

      • 0 0

  • NOWY PREZES ZKM GDANSK (1)

    DOWIEDZIALEM SIE OD ZNAJOMEGO ZE ZKM GDANSK MA NOWEGO PREZESA W OSOBIE PANA LISICKIEGO NIEZLY UBAW TO PO CO BYL TEN KONKURS NA NOWEGO PREZESA SKORO WIADOMO BYLO KTO NIM ZOSTANIE.

    • 7 5

    • Grunt to zmienić temat

      O to co w Gdańsku nie się martwią gdańszczanie. U nich liczba pasażerów jakoś rośnie a u nas cięcia i podwyżki dla pasażerów

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane