• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Klub miłośników gdańskiej komunikacji w portalu Trójmiasto (1)

    działa prężnie. Może pora opisać spotkania klubowe organizowane pod hasłem: dop..ymy Gdyni i pochwalimy Gdańsk

    • 4 14

    • Tego typu "klub miłośników" ma dzisiaj wolne. Wladze Gdyni robią o wiele lepsza robotę.

      • 8 1

  • oszczednosci

    panie prezydencie zlikwiduj tych darmozjadow z zkm to bedzie kasa na kursy komunikacji a przede wszystkim zlikwidowac straz miejska dac kase policji

    • 12 1

  • (1)

    Wielkie mi halo. Przecież te zmiany będą praktycznie niezauważalne.

    • 0 18

    • przecież ty jesteś praktycznie rośliną

      • 1 1

  • skoro Gdynia opowiada się za zrównoważonym transportem to niech nie robi oszczędności tego typu (2)

    podobno od lat Gdynia opowiada się za zrównoważonym transportem, namawiając mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej i rowerów, aby nie było tylu aut na drogach. oszczędności i zmiany częstotliwości kursowania pojazdów zkm, z pewnością nie zachęcą mieszkańców do zamiany aut na rowery i zkm, a wręcz przeciwnie.

    do tego bilety zkm są zdecydowanie za drogie. 3 zł. za przejazd bez względu na liczbę przystanków, a w razie konieczności przesiadki, kolejne 3 zł., to się z tego robi wartość, którą lepiej wydać na jazdę samochodem bez przesiadek. doliczając do tego powrót to 12 zł. za jedną dorosłą osobę. za dwanaście złotych niejeden człowiek musi się dziennie utrzymać, a ma to wydać na zkm bo akurat musi gdzieś dojechać. a co z rodzinami z dziećmi? jadą trolejbusem trzy przystanki, a ojciec rodziny stoi i kasuje te karnety-bilety przez połowę czasu przejazdu, bo i wartość spora.

    niczego nam mieszkańcom nie ułatwiacie i tylko bez przerwy jakieś cięcia kosztów, albo podwyżki robicie - kosztem nas.

    od kilku lat poruszam się na zmianę rowerem, zkm, skm i własnym autem. i niestety - poza świetnym samopoczuciem fizycznym z powodu używania roweru - coraz mniej widzę plusów takiego podróżowania. a miało być tak pięknie i po holendersku, prawda?

    • 24 0

    • dodatkowo macie w cenniku sprzyjajacy bilet do podróży 1 godzinnej, ale (1)

      to jest bilet Widmo, nigdzie nie można go kupić ha ha ha

      • 1 0

      • bilet 1 h kupisz u każdego kierowcy

        • 0 1

  • "Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów"
    KŁAMSTWO!!!
    Jeżdżę codziennie, nie zauważyłem, aby ilość pasażerów zmalała.

    • 9 5

  • Co za ... !

    Zabrali mi autobus, którym jeździłem do pracy, a zawsze był pełen po brzegi. Chyba rzeczywiście przesiądziemy się z powrotem do auta.

    • 18 1

  • Kto to wymyślił?

    Autobusów może być mniej w godzinach kiedy jeżdżą puste. Ale zniknęły też kursy w których autobus był wręcz przeładowany!

    • 19 0

  • pewnie dlatego wprowadzaja kursy na skwer kościuszki? (1)

    • 8 1

    • pewnie by odwrócić uwagę od cięć

      • 7 0

  • Tnie się wydatki na takie podstawy jak komunikacja miejska

    a miliony wydaje się na PR i inne głupoty

    • 22 0

  • Brawo!!! (3)

    To z pewnością zachęci mieszkańców do pozostawienia samochodów i korzystania z komunikacji miejskiej.
    Przy następnej zmianie proponuję pozostawić jedną linię, która jeżdżąc w kółko, będzie raz na dwa tygodnie zabierać wybranych pasażerów z wylosowanego przystanku.

    • 35 0

    • najlepszy komentarz jaki tu przeczytałam :))))) (1)

      uśmiałam się do łez, chociaż to co wyprawiają z nami włodarze wcale śmieszne nie jest.

      drogi autorze tego komentarza - dziękuję ci za tę chwilę :)

      • 6 0

      • proszę bardzo :)

        • 2 0

    • Uśmiałem się ale weź tak już nie pisz bo jeszcze tak zrobią ;)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane