• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • komunikacja (1)

    ten palant co podpisał to to niech sam jeździ komunikacją wożą ludzi jak bydło temperatura na zewnątrz plusowa a kierowcy robią w pojazdach sał-ne itp

    • 17 2

    • 141 z Obłuża aż do Zespołu Szkół na Morskiej jest przepełniony i jest w nim zawsze gorąco. Do 103 rano na Obłużu nawet nie ma co wsiadać - pęka w szwach.

      • 6 0

  • to jakieś cyrki

    Mam propozycje dla miasta Gdyni żeby nie mieć strat w komunikacji miejskie zlikwidujmy komunikacje miejską i zakupmy riksze wtedy będzie pięknie i ekologicznie i to jest powolna agonia komunikacji już w soboty i niedziele są likwidowane kursy a częstotliwość to woła o pomstę Chyba juz czas na zmiany w zarządzie ZKM

    • 18 0

  • (1)

    WYBRALIŚCIE MEGALOMANÓW I KŁAMCÓW TO TERAZ MACIE ZA SWOJE!

    LIKWIDACJA LINII 160 W WEEKENDY TO JAKIŚ TOTALNY ABSURD. IDENTYCZNIE JAK BUDOWA KOLEJKI NA KAMIENNĄ GÓRĘ! JAK MOŻNA LIKWIDOWAĆ POŁACZENIA Z NAJBARDZIEJ ROZBUDOWUJĄCEJ SIĘ DZIELNICY MIASTA!! CO ONI TAM JARAJĄ W TEYM URZĘDZIE?

    • 24 0

    • własnie chyba nic nie jarają, maja po prostu zryte berety od dziecka

      • 7 0

  • A jak będą badania to pewnie wyjdzie, że 110% popiera prezydenta Szczurka, (1)

    a Gdynia pod jego rządami to najlepsze miejsce do życia na świecie

    Później zdziwienie, że tną kursy komunikacji miejskiej. No ale po co się starać jak i tak wszyscy są zadowoleni..

    Gdynia tylko na tym traci

    • 20 1

    • Mylisz się on ma naprawdę duże poparcie!!!! Robiłem badania więc wiem. Sam byłem zdziwiony.

      • 1 0

  • niedostosowane godziny odjazdów

    spada liczba pasażerów, bo źle dostosowano godziny odjazdów. Ciekawa jestem dlaczego to się dzieje kosztem takiej dzielnicy jak Chwarzno-Wiczlino. Podobno to dzielnica, w której będzie w najbliższym czasie przybywało najwięcej mieszkańców. A komunikacja miejska kursuje tu tragicznie :-(

    • 12 1

  • wiem że to nudne

    ale dlaczego jest tak źle jeśli jest tak dobrze?....... taka "genialna" komunikacja, nagrody, splendory itd itp a LICZBA PSAŻERÓW SPADA? NO NIE WIERZE.....

    • 11 0

  • spada liczba pasażerów..... (2)

    bo w Gdyni nie ma już przemysłu ,kiedyś do stoczni i portu z rana i wieczorem jezdziło kilka linii autobusowych i trolejbusowych pełne pasażerów a teraz dwie może trzy i to prawie puste.Nie ma w Gdyni zakładów produkcyjnych tylko same biurowce i centra handlowe no i w sezonie trochę turystów z tego są mierne zyski.A w ZKM-ie już prawie od siedmiu lat robią oszczędności i to na kierowcach nie dając żadnych podwyżek ale sobie to oczywiście po każdych wyborach.

    • 15 0

    • A u Filipa przy stoczni zawsze pełno:)

      • 1 0

    • Teraz pewnie więcej ludzi jeździ do pracy do Gdańska

      SKM + tramwaj/autobus. W Gdyni liczba pasażerów spadła o 10 mln a w Gdańsku wzrosła o 20 mln. Jakiś powód musi być

      • 3 0

  • Głowa Miasta Gdyni p.Wojciech...

    Kieruje ten wpis do ludzi pracujących w urzędzie miasta.Chcecie zoszczedzić 3 miliony złotych,coś za coś,jako mieszkaniec Gdyni,prosze o zmiane nawierzchni ul.10 lutego(kocie łby).2 remont nawierzchni prawy pas ulicy WładysławaIV od skrzyżwania z ul.10 lutego w kierunku Hali.3 wymiana nawierzchni ul.Wójta Ratkiego przy Hali.4 Poszerzenie parkingu na ul.WładysławaIV w kierunku Hali.Mam nadzieje że weźmiecie sprawy w swoje ręce i bedziecie działać.

    • 7 1

  • Ropa rekordowo niska w cenie, a te je...aki belkocza o kolejnych cieciach. Do dzis pamietam wypowiedzi tepych klakierow, ze ceny biletow rosna, bo ropa podrozala, no ale dzis oczywiscie tej wazeliniarskiej holoty nie uswiadczysz - wszak wygodnych "argumentow" juz nie ma.

    PS.
    Przy okazji przypominam, ze Ekperyment kosztuje budzet miasta 20 milionow rocznie - i na te synekury oczywiscie kasa juz jest. Szczurek autentycznie chce w kolejnych wyborach miec o kolejne 20% mniej.

    • 8 0

  • (1)

    Przecież koledze z Samorządności który był Vice Prezydentem w poprzedniej kadencji trzeba wypłacić pensje jako nowo powołany Prezes PKM-u

    • 9 0

    • a wcześniej nie było tego stanowiska?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane