- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (154 opinie)
- 2 Zakaz "energetyków" dla dzieci tylko w teorii (69 opinii)
- 3 Co ważniejsze: przepisy czy korki? (37 opinii)
- 4 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (64 opinie)
- 5 Ograniczają koszenie zieleni, ale nie wszędzie (28 opinii)
- 6 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (230 opinii)
Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej
Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.
Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.
Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.
- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.
Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta
Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.
W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.
W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.
- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.
Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.
- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.
Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.
Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.
Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.
W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.
Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)
- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Opinie (258) 10 zablokowanych
-
2015-03-25 10:32
komunikacja (1)
ten palant co podpisał to to niech sam jeździ komunikacją wożą ludzi jak bydło temperatura na zewnątrz plusowa a kierowcy robią w pojazdach sał-ne itp
- 17 2
-
2015-03-25 15:37
141 z Obłuża aż do Zespołu Szkół na Morskiej jest przepełniony i jest w nim zawsze gorąco. Do 103 rano na Obłużu nawet nie ma co wsiadać - pęka w szwach.
- 6 0
-
2015-03-25 10:41
to jakieś cyrki
Mam propozycje dla miasta Gdyni żeby nie mieć strat w komunikacji miejskie zlikwidujmy komunikacje miejską i zakupmy riksze wtedy będzie pięknie i ekologicznie i to jest powolna agonia komunikacji już w soboty i niedziele są likwidowane kursy a częstotliwość to woła o pomstę Chyba juz czas na zmiany w zarządzie ZKM
- 18 0
-
2015-03-25 10:50
(1)
WYBRALIŚCIE MEGALOMANÓW I KŁAMCÓW TO TERAZ MACIE ZA SWOJE!
LIKWIDACJA LINII 160 W WEEKENDY TO JAKIŚ TOTALNY ABSURD. IDENTYCZNIE JAK BUDOWA KOLEJKI NA KAMIENNĄ GÓRĘ! JAK MOŻNA LIKWIDOWAĆ POŁACZENIA Z NAJBARDZIEJ ROZBUDOWUJĄCEJ SIĘ DZIELNICY MIASTA!! CO ONI TAM JARAJĄ W TEYM URZĘDZIE?- 24 0
-
2015-03-25 10:53
własnie chyba nic nie jarają, maja po prostu zryte berety od dziecka
- 7 0
-
2015-03-25 11:01
A jak będą badania to pewnie wyjdzie, że 110% popiera prezydenta Szczurka, (1)
a Gdynia pod jego rządami to najlepsze miejsce do życia na świecie
Później zdziwienie, że tną kursy komunikacji miejskiej. No ale po co się starać jak i tak wszyscy są zadowoleni..
Gdynia tylko na tym traci- 20 1
-
2015-03-25 21:02
Mylisz się on ma naprawdę duże poparcie!!!! Robiłem badania więc wiem. Sam byłem zdziwiony.
- 1 0
-
2015-03-25 11:26
niedostosowane godziny odjazdów
spada liczba pasażerów, bo źle dostosowano godziny odjazdów. Ciekawa jestem dlaczego to się dzieje kosztem takiej dzielnicy jak Chwarzno-Wiczlino. Podobno to dzielnica, w której będzie w najbliższym czasie przybywało najwięcej mieszkańców. A komunikacja miejska kursuje tu tragicznie :-(
- 12 1
-
2015-03-25 11:52
wiem że to nudne
ale dlaczego jest tak źle jeśli jest tak dobrze?....... taka "genialna" komunikacja, nagrody, splendory itd itp a LICZBA PSAŻERÓW SPADA? NO NIE WIERZE.....
- 11 0
-
2015-03-25 11:56
spada liczba pasażerów..... (2)
bo w Gdyni nie ma już przemysłu ,kiedyś do stoczni i portu z rana i wieczorem jezdziło kilka linii autobusowych i trolejbusowych pełne pasażerów a teraz dwie może trzy i to prawie puste.Nie ma w Gdyni zakładów produkcyjnych tylko same biurowce i centra handlowe no i w sezonie trochę turystów z tego są mierne zyski.A w ZKM-ie już prawie od siedmiu lat robią oszczędności i to na kierowcach nie dając żadnych podwyżek ale sobie to oczywiście po każdych wyborach.
- 15 0
-
2015-03-25 14:24
A u Filipa przy stoczni zawsze pełno:)
- 1 0
-
2015-03-25 14:45
Teraz pewnie więcej ludzi jeździ do pracy do Gdańska
SKM + tramwaj/autobus. W Gdyni liczba pasażerów spadła o 10 mln a w Gdańsku wzrosła o 20 mln. Jakiś powód musi być
- 3 0
-
2015-03-25 12:52
Głowa Miasta Gdyni p.Wojciech...
Kieruje ten wpis do ludzi pracujących w urzędzie miasta.Chcecie zoszczedzić 3 miliony złotych,coś za coś,jako mieszkaniec Gdyni,prosze o zmiane nawierzchni ul.10 lutego(kocie łby).2 remont nawierzchni prawy pas ulicy WładysławaIV od skrzyżwania z ul.10 lutego w kierunku Hali.3 wymiana nawierzchni ul.Wójta Ratkiego przy Hali.4 Poszerzenie parkingu na ul.WładysławaIV w kierunku Hali.Mam nadzieje że weźmiecie sprawy w swoje ręce i bedziecie działać.
- 7 1
-
2015-03-25 12:56
Ropa rekordowo niska w cenie, a te je...aki belkocza o kolejnych cieciach. Do dzis pamietam wypowiedzi tepych klakierow, ze ceny biletow rosna, bo ropa podrozala, no ale dzis oczywiscie tej wazeliniarskiej holoty nie uswiadczysz - wszak wygodnych "argumentow" juz nie ma.
PS.
Przy okazji przypominam, ze Ekperyment kosztuje budzet miasta 20 milionow rocznie - i na te synekury oczywiscie kasa juz jest. Szczurek autentycznie chce w kolejnych wyborach miec o kolejne 20% mniej.- 8 0
-
2015-03-25 12:57
(1)
Przecież koledze z Samorządności który był Vice Prezydentem w poprzedniej kadencji trzeba wypłacić pensje jako nowo powołany Prezes PKM-u
- 9 0
-
2015-03-25 14:45
a wcześniej nie było tego stanowiska?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.