• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Teraz już wiadomo dlaczego jest takie ciśnienie na bilety metropolitarne

    Gdynianie potrzebują sposobu jak taniej dojechać do Gdańska

    SKMka z Gdyni + tramwaj / autobus w Gdańsku

    • 4 0

  • Gdynia?

    Dziwicie sie że maleje liczba pasażerów jak kierowcy to zawistne chłopki którzy powinni przesiąść sie na zaprzęgi konne a nie wozić ludzi.Skąd wy ich bierzecie?Spod urzędu pracy?W ruchu miejskim poruszają sie jak sloń w składzie porcelany...
    "...przyjedźcie do Łodzi,zobaczycie tramwaj co bez konia chodzi..."

    • 2 3

  • Dlaczego nie można oszczędności zacząć od połaczenia wszystkich miejskich spółek od komunikacji miejskiej w jedną?

    Przecież na pensje tych wszystkich prezesów, dyrektorów i różnych specjalistów idą co roku grube miliony

    • 12 0

  • dobre pomysły, ale jeśli ktoś zapłacił mandat

    to w jego cenie powinna być jeszcze godzina jazdy z przesiadkami

    • 3 1

  • kara za bilet powinna być proporcjonalna, czyli jeśli ma prawo do ulgi

    to i mandat ulgowy; jeśli ktoś nie dopłacił np. 50 gr, to mandat w proporcji, a nie cały. Logika i rozsądek mile widziany w każdej sytuacji.

    • 6 3

  • A już chciałem kupić bilet miesięczny...

    ...a wy zmniejszacie częstotliwość kursów, więc pocałujcie mnie w d*pę!!! 100 zł wydam na LPG ;)

    • 3 0

  • NOWOŚĆ PREZESI W SPÓŁKACH MIASTA

    nikt się nie zainteresuje tym iż w spółkach miasta miły następujące zmiany

    PKM Gdynia

    Prezes Zarządu Spółki - Bogusław Stasiak (od 18.03.2015 r.)
    Członek Zarządu Spółki - Piotr Topolewicz ( od 5.05.2014 r.)
    obaj panowie mianowani na to stanowisko bez konkursu.

    Sekretariat Tel.: (58) 622 00 71
    PKA Gdynia

    Prezes Spółki - Lech Żurek
    kolejny przykład żę prezesem spółki miejskiej można zostać bez konkursu

    Sekretariat tel: 58 623 05 76 tel: 58 663 03 96

    prosiłbym trojmiasto.pl o wyjaśnienie sprawy

    • 2 0

  • Zmiany w PKM

    Z dniem 2 kwietnia 2015 r., wprowadzone zostają istotne zmiany w funkcjonowaniu gdyńskiej komunikacji miejskiej. Do najważniejszych z nich należą:

    · zmiany tras linii: 103, 137, 172, 180 i 190,

    · likwidacja funkcjonowania linii 160 w soboty, niedziele i święta.

    · uruchomienie linii 228 w soboty oraz 740 we wszystkie dni tygodnia,

    · wprowadzenie nowych czasów jazdy na liniach: W, 103, 104, 105, 119, 121, 125, 128, 140, 147, 150, 160, 196,

    · zmiana nazwy przystanku Dąbrowa Tesco na Karwiny Tesco,

    · zmiana charakteru przystanku Łużycka ze stałego na warunkowy.



    Szczegóły zmian: A U T O B U S Y

    Zmiany tras

    · Autobusy linii 103 w wybranych kursach z Obłuża dojeżdżać będą tylko do pętli Redłowo SKM. Trasa podstawowa nie ulega zmianie.

    · Linia 137 zostaje skierowana do pętli Witomino Leśniczówka. W wybranych kursach z Witomina Leśniczówki, wprowadzony zostaje zajazd na ul. Polną. W kierunku przeciwnym autobusy nie będą zajeżdżać na ul. Polną.

    · W kursach linii 172 z Wiczlina Niemotowa do Gdyni Dworca Gł. PKP wprowadzony zostaje zajazd na pętlę Karwiny Tuwima. Tym samym autobusy linii 172 w kierunku Śródmieścia nie będą zatrzymywać się na przystanku Myśliwska 01. Na trasie zajazdu będzie obowiązywać przystanek Karwiny Tuwima 01 (przy wiacie) oraz Brzechwy 01 (po zawróceniu na pętli).

    Dodatkowo, dotychczasowe kursy linii 172 z Kaczych Buków do Gdyni Dworca Gł. PKP wykonywane będą z oznaczeniem linii 740, bez zajazdu na pętlę Karwiny Tuwima.

    · Linia 180 w kursach ze Szpitala w Redłowie do Karwin funkcjonować będzie na skróconej trasie: ul. Powstania Styczniowego, Legionów, Stryjską, al. Zwycięstwa i dalej stałą trasą (z pominięciem ul. Redłowskiej). Trasa w kierunku Szpitala w Redłowie nie ulega zmianie.

    · W wybranych kursach linii 190 ze Śródmieścia do Witomina wprowadzone zostają zajazdy na ul. Polną.

    Nowe czasy jazdy

    Na liniach: W, 103, 104, 105, 119, 121, 125, 128, 140, 147, 150, 160, 196 wprowadzone zostają nowe czasy jazdy, w dostosowaniu do wyników badań i czasów jazdy innych linii na wspólnych odcinkach tras. Dodatkowo, nowe czasy wprowadzone zostają na odcinku Wiczlino Chwarzno Witomino.

    Dąbrowa Tesco = Karwiny Tesco

    Ze względu na wyznaczenie uchwałą Rady Miasta Gdyni nowych granic dzielnic, zmieniona zostaje nazwa przystanku Dąbrowa Tesco na Karwiny Tesco.

    Łużycka = Łużycka n/ż

    Ze względu na niewielkie wykorzystanie przez pasażerów przystanku Łużycka, dla linii 103, 109 i 172, zmieniony zostaje jego charakter na warunkowy (w obu kierunkach).

    • 0 0

  • A do lotniska...

    A do lotniska z Gdyni jest 7 ( słownie: siedem ) kursów autobusowych. Dla porównania z lotniska do Wrzeszcza lub centrum Gdańska jest 100 ( słownie: sto) kursów na dobę.

    • 0 0

  • Z rozwojowości

    przechodzimy do cięć...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane