• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Z tych wszystkich biznes planów wyliczyli tyle, że w tym roku przeznaczyli 21mln na dokładnie do Parku Technologicznego w Radłowie. To jest burza umysłów w dobie propagandy z cyklu - yyyyy nie mamy pieniędzy.

    • 34 1

  • Mata co chcieliśta przy urnie wyborczej.

    • 40 1

  • Jasne , przecież to wszystko dla dobra pasażerów,głownie karanie ,iście szatańskie pomysły.

    • 15 0

  • w gdynii żyję się najlepiej w Polsce (1)

    a wódz jest nieomylny i ma pełne poparcie

    • 42 1

    • ma, ale zaparcie
      Mussolini też był uwielbiany
      a skończył na latarni
      Rattus iratus też niech lepiej uważa

      • 0 0

  • ...

    Hehe...oni jeszcze o podwyżkach cen biletów myślą??
    Wszystkie podwyżki przez ostatnie lata podobno były z uwagi na rosnące ceny paliw. Obecnie ceny paliw spadły o 1 zł, a oni zamiast o jakiejś minimalnej obniżce to kombinują z podwyżką????
    Śmiech na sali.
    Pewnie jak za rok paliwo wróci do 5zł to znów powiedzą, że ceny paliw rosną, więc podwyżka

    • 44 1

  • , (2)

    najlepiej byłoby gdy każdy pasażer miał obowiązek kupić bilet i chodzić pieszo wdedy by wyszli na swoje. a tak to ciekawe ile ty trzech prezesów zarabia, może by tam poszukać oszczędności?

    • 36 0

    • Dzień pieszego pasażera

      • 20 0

    • Sporo,jak na nasze warunki,myślę że około 15 tys,średnio,jak nie więcej.

      • 6 0

  • zmniejszając liczbę kursów, osłabiają atrakcyjność komunikacji miejskiej

    czekanie godzinę na autobus lub dojście ponad km zniechęca do komunikacji zbiorowej. Nikomu nie chcę się tyle czekać czy iść, więc samochód jest naturalnym wyborem. W Gdańsku jest coraz więcej kursów i linii autobusowych, a wpływy się zwiększają. Paradox

    • 50 1

  • (2)

    Taaaaaaa, ja rozumiem, ze spadek liczby pasazerow to mniej wplywow. Ale ciecia w kursach spowoduja, ze tych pasazerow bedzie jeszcze mniej. Za to jeszcze wiecej ludzi przesiadzie sie do samochodow. I tak kolo sie zamyka. Niebawem Gdynia stanie sie najbardziej smrodliwym i halasliwym miastem.
    Zeby jeszcze sie przylozyli do drog rowerowych.
    Ale tu tez kuleje :(

    • 43 3

    • z portu znowu wali (1)

      więc nowe hasło:
      zatkaj nos jesteś w Gdyni

      • 12 2

      • Miejski propagandzista Marych w akcji...

        • 3 2

  • "W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie."

    nic dziwnego skoro u kierowcy nie można nawet kupić jednego biletu.
    Durnie w ZKM wymyślili sobie że będa je sprzedawać hurtowo po 5 szt.
    Takie sa efekty rządzenia niereformowalnych idiotów (w ZKM i w UM)

    • 39 4

  • Muzeum Emigracji lekką ręką 49 000 000 zł a na komunikacji się oszczędza (3)

    • 60 1

    • do muzeum nikt nie przyjedzie (1)

      bo tam WALI, śmiedzi i cuchnie. Znowu coś przypłyneło?

      • 15 3

      • Zasyp port i powiększ muzeum.

        • 11 1

    • Stawiają sobie pomniki za życia,grunt to wiara w własną boskość,ave Cezar.

      • 15 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane