- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (226 opinii)
- 2 Ukradli 25 tysięcy złotych przez kody BLIK (73 opinie)
- 3 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (104 opinie)
- 4 Lodzińska i Borawski wiceprezydentami (138 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (279 opinii)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (26 opinii)
Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej
Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.
Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.
Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.
- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.
Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta
Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.
W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.
W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.
- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.
Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.
- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.
Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.
Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.
Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.
Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.
W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.
Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)
- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Opinie (258) 10 zablokowanych
-
2015-03-25 06:08
Karwiny Tesco? (12)
Nie ma czegoś takiego. Jest Dąbrowa Tesco. Można chyba zerknąć na nazwy przystanków jak opisuje się zdjęcie pod artykułem?
- 24 70
-
2015-03-25 06:12
Karwiny Tesco (4)
Od kwietnia zostaje przywrócona poprzednia nazwa. Poza tym warto "Mozna chyba zerknac" w materiał zawarty w artykule.
- 49 2
-
2015-03-25 09:58
(3)
to po co debile to zmieniali?
- 6 6
-
2015-03-25 13:35
może po to by inne zmiany były mniej widoczne w natłoku informacji? (2)
- 6 0
-
2015-03-25 15:03
masz napisane (1)
w związku z korektą granic dzielnic. Tesco jest na Karwinach stąd uporządkowanie.
- 3 0
-
2015-03-26 00:04
Ta pętla lata temu nazywała się Karwiny Euromarket który obecnie jest Tesco skąd nagle Dąbrowa a teraz znowu Karwiny?Tym widać zajmują się miejskie gryzipiórki
- 4 0
-
2015-03-25 19:46
Najpierw sprawdź planowane zmiany na stronie ZKM Gdynia a następnie komentuj. Od 2 kwietnia następuje zmiana nazwy przystanku na Karwiny tesco.
- 1 0
-
2015-03-25 13:29
(1)
No właśnie mowa o tym, że będzie zmiana nazwy tego przystanka ;p
- 1 0
-
2015-03-25 17:39
Czyli koszty!!!!
Pamiętam, że ten przystanek kiedyś nazywał się karwiny euromarket. Po co zmieniali?
- 0 0
-
2015-03-25 07:37
To zapraszam na obserwację ruchu ZKM w szczycie (1)
Pod Tesco nie ważne czy Dąbrowa czy to drugie. Można zaobserwować jak w ciągu minuty w kierunku Kaczych Buków posuwa 23, 27, 181, R, 31. Ostatnie wiozą powietrze a cała kawalkada powoduje megakorek. To ma być efektywność ? W stronę Gdyni podobnie.I tak każdegp ranka i ppopołudnia.
- 26 3
-
2015-03-25 12:50
Tam juz jest pusto, ale po drodze tlumy. Wez sie ogarnij.
- 3 2
-
2015-03-25 09:50
jest zmiana z dąbrowa tesco na karwiny tesco Wystarczy tylko przeczytać cały artykuł i można się tego dowiedzieć
- 3 1
-
2015-03-25 09:20
karwiny tesco
zmianie ulegnie też nazwa tej pętli
- 2 0
-
2015-03-25 23:39
kara za bilet powinna być proporcjonalna, czyli jeśli ma prawo do ulgi
to i mandat ulgowy; jeśli ktoś nie dopłacił np. 50 gr, to mandat w proporcji, a nie cały. Logika i rozsądek mile widziany w każdej sytuacji.
- 6 3
-
2015-03-25 09:56
jeśli ktoś dojeżdża stale 1-2 przystanki, to powinien być bilet miesięczny (4)
za np. 10 zł (ulgowy 5 zł). Wielu ludzi płaci miesięczne na SKM i idzie pieszo codziennie 1-2 przystanki, aby zaoszczędzić dodatkowe 70 zł, bo to jednak spora kwota. Takie obrazki widać np. koło Stoczni Gdynia. Spracowani robotnicy pieszo idą na stację Gdynia Stocznia, a obok jedzie pustawy trolejbus T23 lub 24. Proponuję trasę od Stoczni do dworca Gdynia Główna albo kawałek dalej - do przystanku Hala. Ile firma by straciła, gdyby sprzedała tym ludziom bilet mies. za 10 zł? Miałaby dodatkowy dochód po 10 zł bez dodatkowych nakładów. A jaka wdzięczność?! Gdynia uchodziłaby za przyjazne miasto! Proszę zrobić kalkulację!
- 22 0
-
2015-03-25 10:26
podobnie z młodzieżą uczącą się w III liceum w Gdyni (3)
przy Legionów - wysiadają na Wzgórzu SKM i pieszo zasuwają do szkoły, bo sporo wydali na bilet mies. SKM. Za np. 5 zł mieliby bilet mies. umożliwiający przejazd na trasie SKM Wzgórze - Liceum. Byłby to przykład na społeczne myślenie ekonomiczne. Gdynia przeszłaby do kronik światowej uprzejmości wobec obywateli.
- 16 0
-
2015-03-25 10:34
przy minimalnie zwiększonych kosztach eksploatacji (2)
Firma otrzymywałaby kilkanaście tysięcy zł miesięcznie tylko za te dwie propozycje... A wizerunkowo Miasto zyskałoby więcej, niż wydając miliony na promocję Miasta.
- 9 0
-
2015-03-25 15:03
czy ZKM schyli się po te na ziemi leżące tysiące złotych (1)
a do tego tysiące gdynian będą chwalić wodzów Gdyni i ZKM?
- 2 0
-
2015-03-25 23:36
jeśli ktoś jedzie linią specjalną, to powinien dopłacić do biletu miesięcznego
(jak kiedyś), a nie kupować cały nowy bilet.
- 2 0
-
2015-03-25 23:34
dobre pomysły, ale jeśli ktoś zapłacił mandat
to w jego cenie powinna być jeszcze godzina jazdy z przesiadkami
- 3 1
-
2015-03-25 07:25
w gdynii żyję się najlepiej w Polsce (1)
a wódz jest nieomylny i ma pełne poparcie
- 42 1
-
2015-03-25 23:09
ma, ale zaparcie
Mussolini też był uwielbiany
a skończył na latarni
Rattus iratus też niech lepiej uważa- 0 0
-
2015-03-25 09:17
(1)
Wielkie mi halo. Przecież te zmiany będą praktycznie niezauważalne.
- 0 18
-
2015-03-25 22:55
przecież ty jesteś praktycznie rośliną
- 1 1
-
2015-03-25 13:22
kto żyw i ma na to siły niech się przesiada na rower (6)
kupić lekkiego składaka z kołami 20 cali, którego można trzymać nawet w domu i dojedziesz tym tyle samo, co autobusem czy trolejbusem
i masz w głębokim poszanowaniu to całe zet-ka-em z ich odwiecznymi cięciami albo podwyżkami, bo tyle co musisz to nawet składakiem zajedziesz
NIEZALEŻNOŚĆ - to jest droga do spokoju, bez przerwy czymś targanych, mieszkańców ... kto żyw jeszcze i ma siły, niech ma gdzieś to wszystko i niezależnie pomyka swoją drogą i swoim własnym środkiem komunikacji po mieście ... bez paliwa, bez biletów i z większą przyjemnością niż w wielokrotnie śmierdzącym, przegrzanym lub niedogrzanym taborze
ja zrobię tak od jutra. kto ze mną? łapka w górę!- 6 4
-
2015-03-25 13:31
I jeszcze może dzieci do przedszkola też na rowerze? (4)
- 4 1
-
2015-03-25 13:38
napisano: kto żyw i może, więc jak masz dzieci i nie dasz rady to nikt cie nie zmusza (3)
- 0 2
-
2015-03-25 13:48
Epidemia fokomelii? (2)
Biedne te wasze kalekie dzieci
urodziły się bez rączek i nóżek
muszą być wszędzie wożone.
W sr*czu też je obsługujecie? Przechlapane.- 2 4
-
2015-03-25 14:49
A ty 3,5 latka puścisz na ulice między samochody? (1)
Gdyńska sieć dróg rowerowych nie powala. Wiesz ilu debili jeździ po drogach?
- 6 0
-
2015-03-25 22:49
no właśnie
tylu debili jeździ po drogach
tylko po to by wozić swoje pozbawione raczek i nóżek kalekie dzieci
gdyby nie ci wożący dzieci CZOŁGAMI
ruch zmniejszył by się o 1/3- 1 1
-
2015-03-25 13:26
ja tez wsiądę w swoja nowa toyotę :)
i tez mam w poważaniu zkm :)
- 5 0
-
2015-03-25 21:51
Dlaczego nie można oszczędności zacząć od połaczenia wszystkich miejskich spółek od komunikacji miejskiej w jedną?
Przecież na pensje tych wszystkich prezesów, dyrektorów i różnych specjalistów idą co roku grube miliony
- 12 0
-
2015-03-25 11:01
A jak będą badania to pewnie wyjdzie, że 110% popiera prezydenta Szczurka, (1)
a Gdynia pod jego rządami to najlepsze miejsce do życia na świecie
Później zdziwienie, że tną kursy komunikacji miejskiej. No ale po co się starać jak i tak wszyscy są zadowoleni..
Gdynia tylko na tym traci- 20 1
-
2015-03-25 21:02
Mylisz się on ma naprawdę duże poparcie!!!! Robiłem badania więc wiem. Sam byłem zdziwiony.
- 1 0
-
2015-03-25 16:11
Uśmiechnij się jesteś w Gdyni (2)
Gdynia jest, była i będzie najlepszym miastem, kto twierdzi inaczej ten troll.
- 8 7
-
2015-03-25 20:50
Najwięcej troll mieszka w Gdyni i to wszyscy wiedzą wiec trzeba to przyjąć na tzw. Klatę!!!
- 1 0
-
2015-03-25 16:37
albo realniak
Przecież zwykłym mieszkańcom wszytko musi się podobać. Przynajmniej wg PRopagandy
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.