• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oszczędności w gdyńskiej komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
25 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut. Zmiany dotkną m.in. linii 27, której wybrane kursy zostaną skrócone do pętli Karwiny Tesco, a po godzinach popołudniowego szczytu komunikacyjnego zmniejszona będzie częstotliwość do 40 minut.

Początek kwietnia dla pasażerów komunikacji miejskiej w Gdyni będzie oznaczał spore zmiany w kursowaniu wielu linii. To efekt szukania oszczędności w budżecie miasta.



Dotarliśmy do rozporządzenia, będącego dokumentem wewnętrznym Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w którym precyzyjnie przedstawione są wszystkie zmiany planowane do wdrożenia od 2 kwietnia. Oficjalnie miasto planuje zaprezentować zmiany w ciągu najbliższych dni, choć nowe rozkłady są już dostępne na stronie internetowej ZKM-u.



Oprócz drobnych korekt czasowych, nie brakuje likwidacji kursów oraz zmniejszenia częstotliwości realizacji przewozów. Wprowadzone zostaną też kolejne podziały w trasach i realizacja wybranych kursów na krótszych odcinkach między pętlami.

- Zmiany są spowodowane ograniczeniem o 3 mln zł wydatków na finansowanie zakupu usług komunikacji miejskiej w rocznym planie finansowym ZKM Gdynia - tłumaczy Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM w Gdyni.

Czytaj też: Gdynia ma budżet po gorącej sesji Rady Miasta

Organizator zaprzecza jednak, by plany uruchomienia linii trolejbusowej (z wykorzystaniem akumulatorów w pojazdach) na Skwer Kościuszki-Molo Południowe miało się odbyć kosztem pozostałych linii.

Jak zapowiadane zmiany wpłyną na komunikację miejską w Gdyni?

Sytuacja komunikacji miejskiej w Gdyni nie jest najlepsza, gdyż cały czas maleje liczba pasażerów, a kolejne cięcia raczej tego trendu nie zmienią.

W latach 2009-13 liczba pasażerów spadła o ok. 10,2 proc. z 99,2 do 89 mln osób rocznie.

W 2014 r. wpływy ZKM wynosiły ok. 68,3 mln zł, z czego ok. 61,6 mln zł stanowiły przychody ze sprzedaży biletów ZKM oraz ok. 6 mln ze sprzedaży biletów metropolitalnych wraz z rekompensatą utraconych przychodów ze sprzedaży biletów własnych.

- Dopłata samorządów do usług komunikacji miejskiej organizowanej przez ZKM w Gdyni wyniosła 86 251 627,21 zł, pokrywając 56 proc. wszystkich wydatków (przychody pokryły 44%). W tej kwocie dopłata gminy miasta Gdynia stanowiła 88,9 proc. - sumę 76 704 849,21 zł - wylicza Gromadzki.

Jak zapewniają urzędnicy, Gdynia nie naciska pozostałych członków Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, aby zgodzili się na podwyżki cen biletów.

- Takie stwierdzenie [o naciskach na inne gminy - dop. red.] nie jest prawdą - zaprzecza rzecznik ZKM.

Przy okazji cięć, trudno mówić o potencjalnych inwestycjach. Wiadomo już, że realizacja zapisów planu transportowego, w tym wprowadzenie trolejbusów na Fikakowo czy do Demptowa, nie nastąpi "w najbliższym czasie". Urzędnicy uzależniają te projekty od pozyskania środków z Unii Europejskiej w zakresie rozbudowy infrastruktury oraz zakupu taboru.

Czytaj też: Plany transportowe Gdyni: więcej trolejbusów i integracja z PKM

Gdańsk czeka na Pomorską Kolej Metropolitalną

Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa. Uruchomienie PKM oraz tramwaju na Morenę powinno nastąpić 1 września br. Nz. przystanek PKM Brętowo oraz estakada tramwajowa.
W Gdańsku na razie nie są szykowane większe zmiany w komunikacji miejskiej. Miasto wciąż czeka na przygotowanie rozkładów jazdy pociągów PKM i dostosowania do niej oferty Zarządu Transportu Miejskiego.

Dodatkowe zmiany wprowadzone zostaną też przy okazji otwarcia po wakacjach trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę) oraz tunelu pod Martwą Wisłą.

Drobną zmianą, która wejdzie w życie już 1 kwietnia, będzie przemianowanie przystanku tramwajowego "Centrum" na "Śródmieście SKM", co jest podyktowane uruchomieniem nowego przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej. Nie będzie to się jednak wiązało z korektą rozkładów jazdy ZTM.

W Gdańsku wciąż udaje się też zwiększać wpływy z biletów. W 2012 r. dochody ZTM stanowiły ok. 46,6 proc. kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, w 2013 r. - 45,9 proc., 2014 r. - 49,2 proc. Rośnie też liczba pasażerów - ze 147,8 mln w 2009 r. do 168 w 2013 r.

Mimo to nie planuje się zmian w cenach biletów co najmniej do końca roku (dotyczy to zarówno obniżenia opłat, jak i podwyżek)

- Nie da się pogodzić obniżki cen biletów z inwestycjami w nowoczesny tabor tramwajowy (78 proc. to pojazdy niskopodłogowe lub z częścią niskopodłogową) i autobusowy (w pełni niskopodłogowy). Ponadto dopiero zbliżamy się do zapisanego w planie transportowym wskaźnika odpłatności w wysokości 50 proc. - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.

Opinie (258) 10 zablokowanych

  • Karwiny Tesco? (12)

    Nie ma czegoś takiego. Jest Dąbrowa Tesco. Można chyba zerknąć na nazwy przystanków jak opisuje się zdjęcie pod artykułem?

    • 24 70

    • Karwiny Tesco (4)

      Od kwietnia zostaje przywrócona poprzednia nazwa. Poza tym warto "Mozna chyba zerknac" w materiał zawarty w artykule.

      • 49 2

      • (3)

        to po co debile to zmieniali?

        • 6 6

        • może po to by inne zmiany były mniej widoczne w natłoku informacji? (2)

          • 6 0

          • masz napisane (1)

            w związku z korektą granic dzielnic. Tesco jest na Karwinach stąd uporządkowanie.

            • 3 0

            • Ta pętla lata temu nazywała się Karwiny Euromarket który obecnie jest Tesco skąd nagle Dąbrowa a teraz znowu Karwiny?Tym widać zajmują się miejskie gryzipiórki

              • 4 0

    • Najpierw sprawdź planowane zmiany na stronie ZKM Gdynia a następnie komentuj. Od 2 kwietnia następuje zmiana nazwy przystanku na Karwiny tesco.

      • 1 0

    • (1)

      No właśnie mowa o tym, że będzie zmiana nazwy tego przystanka ;p

      • 1 0

      • Czyli koszty!!!!

        Pamiętam, że ten przystanek kiedyś nazywał się karwiny euromarket. Po co zmieniali?

        • 0 0

    • To zapraszam na obserwację ruchu ZKM w szczycie (1)

      Pod Tesco nie ważne czy Dąbrowa czy to drugie. Można zaobserwować jak w ciągu minuty w kierunku Kaczych Buków posuwa 23, 27, 181, R, 31. Ostatnie wiozą powietrze a cała kawalkada powoduje megakorek. To ma być efektywność ? W stronę Gdyni podobnie.I tak każdegp ranka i ppopołudnia.

      • 26 3

      • Tam juz jest pusto, ale po drodze tlumy. Wez sie ogarnij.

        • 3 2

    • jest zmiana z dąbrowa tesco na karwiny tesco Wystarczy tylko przeczytać cały artykuł i można się tego dowiedzieć

      • 3 1

    • karwiny tesco

      zmianie ulegnie też nazwa tej pętli

      • 2 0

  • kara za bilet powinna być proporcjonalna, czyli jeśli ma prawo do ulgi

    to i mandat ulgowy; jeśli ktoś nie dopłacił np. 50 gr, to mandat w proporcji, a nie cały. Logika i rozsądek mile widziany w każdej sytuacji.

    • 6 3

  • jeśli ktoś dojeżdża stale 1-2 przystanki, to powinien być bilet miesięczny (4)

    za np. 10 zł (ulgowy 5 zł). Wielu ludzi płaci miesięczne na SKM i idzie pieszo codziennie 1-2 przystanki, aby zaoszczędzić dodatkowe 70 zł, bo to jednak spora kwota. Takie obrazki widać np. koło Stoczni Gdynia. Spracowani robotnicy pieszo idą na stację Gdynia Stocznia, a obok jedzie pustawy trolejbus T23 lub 24. Proponuję trasę od Stoczni do dworca Gdynia Główna albo kawałek dalej - do przystanku Hala. Ile firma by straciła, gdyby sprzedała tym ludziom bilet mies. za 10 zł? Miałaby dodatkowy dochód po 10 zł bez dodatkowych nakładów. A jaka wdzięczność?! Gdynia uchodziłaby za przyjazne miasto! Proszę zrobić kalkulację!

    • 22 0

    • podobnie z młodzieżą uczącą się w III liceum w Gdyni (3)

      przy Legionów - wysiadają na Wzgórzu SKM i pieszo zasuwają do szkoły, bo sporo wydali na bilet mies. SKM. Za np. 5 zł mieliby bilet mies. umożliwiający przejazd na trasie SKM Wzgórze - Liceum. Byłby to przykład na społeczne myślenie ekonomiczne. Gdynia przeszłaby do kronik światowej uprzejmości wobec obywateli.

      • 16 0

      • przy minimalnie zwiększonych kosztach eksploatacji (2)

        Firma otrzymywałaby kilkanaście tysięcy zł miesięcznie tylko za te dwie propozycje... A wizerunkowo Miasto zyskałoby więcej, niż wydając miliony na promocję Miasta.

        • 9 0

        • czy ZKM schyli się po te na ziemi leżące tysiące złotych (1)

          a do tego tysiące gdynian będą chwalić wodzów Gdyni i ZKM?

          • 2 0

          • jeśli ktoś jedzie linią specjalną, to powinien dopłacić do biletu miesięcznego

            (jak kiedyś), a nie kupować cały nowy bilet.

            • 2 0

  • dobre pomysły, ale jeśli ktoś zapłacił mandat

    to w jego cenie powinna być jeszcze godzina jazdy z przesiadkami

    • 3 1

  • w gdynii żyję się najlepiej w Polsce (1)

    a wódz jest nieomylny i ma pełne poparcie

    • 42 1

    • ma, ale zaparcie
      Mussolini też był uwielbiany
      a skończył na latarni
      Rattus iratus też niech lepiej uważa

      • 0 0

  • (1)

    Wielkie mi halo. Przecież te zmiany będą praktycznie niezauważalne.

    • 0 18

    • przecież ty jesteś praktycznie rośliną

      • 1 1

  • kto żyw i ma na to siły niech się przesiada na rower (6)

    kupić lekkiego składaka z kołami 20 cali, którego można trzymać nawet w domu i dojedziesz tym tyle samo, co autobusem czy trolejbusem

    i masz w głębokim poszanowaniu to całe zet-ka-em z ich odwiecznymi cięciami albo podwyżkami, bo tyle co musisz to nawet składakiem zajedziesz

    NIEZALEŻNOŚĆ - to jest droga do spokoju, bez przerwy czymś targanych, mieszkańców ... kto żyw jeszcze i ma siły, niech ma gdzieś to wszystko i niezależnie pomyka swoją drogą i swoim własnym środkiem komunikacji po mieście ... bez paliwa, bez biletów i z większą przyjemnością niż w wielokrotnie śmierdzącym, przegrzanym lub niedogrzanym taborze

    ja zrobię tak od jutra. kto ze mną? łapka w górę!

    • 6 4

    • I jeszcze może dzieci do przedszkola też na rowerze? (4)

      • 4 1

      • napisano: kto żyw i może, więc jak masz dzieci i nie dasz rady to nikt cie nie zmusza (3)

        • 0 2

        • Epidemia fokomelii? (2)

          Biedne te wasze kalekie dzieci
          urodziły się bez rączek i nóżek
          muszą być wszędzie wożone.

          W sr*czu też je obsługujecie? Przechlapane.

          • 2 4

          • A ty 3,5 latka puścisz na ulice między samochody? (1)

            Gdyńska sieć dróg rowerowych nie powala. Wiesz ilu debili jeździ po drogach?

            • 6 0

            • no właśnie
              tylu debili jeździ po drogach
              tylko po to by wozić swoje pozbawione raczek i nóżek kalekie dzieci

              gdyby nie ci wożący dzieci CZOŁGAMI
              ruch zmniejszył by się o 1/3

              • 1 1

    • ja tez wsiądę w swoja nowa toyotę :)

      i tez mam w poważaniu zkm :)

      • 5 0

  • Dlaczego nie można oszczędności zacząć od połaczenia wszystkich miejskich spółek od komunikacji miejskiej w jedną?

    Przecież na pensje tych wszystkich prezesów, dyrektorów i różnych specjalistów idą co roku grube miliony

    • 12 0

  • A jak będą badania to pewnie wyjdzie, że 110% popiera prezydenta Szczurka, (1)

    a Gdynia pod jego rządami to najlepsze miejsce do życia na świecie

    Później zdziwienie, że tną kursy komunikacji miejskiej. No ale po co się starać jak i tak wszyscy są zadowoleni..

    Gdynia tylko na tym traci

    • 20 1

    • Mylisz się on ma naprawdę duże poparcie!!!! Robiłem badania więc wiem. Sam byłem zdziwiony.

      • 1 0

  • Uśmiechnij się jesteś w Gdyni (2)

    Gdynia jest, była i będzie najlepszym miastem, kto twierdzi inaczej ten troll.

    • 8 7

    • Najwięcej troll mieszka w Gdyni i to wszyscy wiedzą wiec trzeba to przyjąć na tzw. Klatę!!!

      • 1 0

    • albo realniak

      Przecież zwykłym mieszkańcom wszytko musi się podobać. Przynajmniej wg PRopagandy

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane