• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Krzysztof Koprowski
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca. Linia tramwajowa w ciągu al. Havla to najnowszy odcinek tramwajowy w Gdańsku. W budowie jest linia na os. Morena, ale plany rozwoju daleko wykraczają poza te miejsca.

W Gdańsku czekają na wsparcie finansowe, by dalej rozbudowywać sieć tramwajową. Niewielu pasażerów wie o planach nowego układu komunikacyjnego. Tymczasem gdyby go zrealizować w pełni, tramwaj dotarłby nie tylko do południowych dzielnic miasta, ale nawet za obwodnicę.



Dzięki wsparciu unijnemu gdańska sieć tramwajowa w ostatnich latach jest rozwijana i modernizowana. Nie licząc trasy na Stogi zobacz na mapie Gdańska, jeździmy praktycznie po nowych torach, od niedawna docierając tramwajami także na tzw. górny taras Gdańska zobacz na mapie Gdańska.

Jednak obecna infrastruktura to zaledwie przedsmak całego układu planowanego od lat przez miejskich urbanistów. Zasadnicza koncepcja rozbudowy sieci znajduje się w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gdańska, czyli podstawowym dokumencie planistycznym miasta.

Realizacja tras tramwajowych już teraz wymusza rezerwacje odpowiedniego pasa terenu pod nowe inwestycje. Tak jest m.in. wzdłuż ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska albo w ciągu tzw. Trasy Północ-Południe. W przypadku tej drugiej drogi doskonale widać to na krótkim, niedawno wykonanym fragmencie z szerokim pasem zieleni między jezdniami, prowadzącym na parking lokalnego centrum handlowego.

Podobnie wygląda sytuacja dla tras, które jeszcze nie istnieją i nie są ujęte w studium, ale widnieją za to w planach zagospodarowania. Chodzi tu m.in. o tzw. ul. Nową Świętokrzyską oraz Nową Bulońską Południową (zwaną w studium Nową Jabłoniową), gdzie oprócz jezdni zachowano też rezerwę dla transportu szynowego.

Kolejną kategorią tras są te, które wcześniej zostały wykreślone z planów urbanistów. Najlepszym przykładem jest ul. Nowa Politechniczna, która byłaby znacznym ułatwieniem dla podróży między południową częścią miasta a Wrzeszczem i Zaspą. Dzisiaj nie jest jednak ujęta w planach zagospodarowania ani też w studium, a jedynie analizowana pod kątem możliwości powstania.

Czytaj też: Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

W podobny sposób sprawa wygląda z tramwajem na Szadółki. Wstępne koncepcje wiele osób potraktowało jako automatyczną zapowiedź budowy.

- Nie ma decyzji o budowie tramwaju w ciągu ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska. Trasa ta nie jest uwzględniona w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, a jej pomysł jest badany pod kątem możliwości technicznych i celowości - dodaje Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Krok w stronę budowy ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem w Gdańsku

Jeszcze inaczej należy traktować rozważania w zakresie tras tramwajowych, które byłyby zdublowaniem przebiegu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowa trasa kolei będzie spełnieniem najśmielszych marzeń transportowców. Co ciekawe, jej realizacji nie przewidzieli, opracowując dokumenty planistyczne. Wprawdzie między wierszami można przeczytać o jej potencjalnej budowie, ale ostatecznie jej teren zapisano jako tzw. ul. Nową Abrahama z tramwajem z Zaspy na osiedle Morena oraz... trasą rowerową.

- Ul. Nowa Abrahama jest w dokumentach planistycznych miasta, ale nie została ujęta w Bazie Priorytetów Inwestycyjnych. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego przy okazji projektowania linii PKM udowadniało, że możliwa jest budowa ulicy po północnej stronie PKM. Tramwaj w ciągu Nowej Abrahama może być zrealizowany jako para odrębnych torów obok PKM, jako wykorzystanie torów PKM dla tramwaju równocześnie z koleją albo system może funkcjonować z przesiadkami, czyli odcinek tzw. cięciwy zachodniej od Rakoczego do Strzyży byłby realizowany poprzez przesiadki na PKM. Nie ma jednak decyzji co do wyboru wariantu - mówi Piskorski.

Który kierunek rozwoju sieci tramwajowej powinien być priorytetowy?

Z powodu budowy PKM-ki wątpliwa wydaje się też sensowność realizacji trasy tramwajowej, która miałaby prowadzić za obwodnicę, do portu lotniczego, a nawet do Osowej. Częściowo trasa ta wykorzystywałaby torowisko kolejowe dzięki zastosowaniu tramwajów dwusystemowych (tzw. koltramów). Podobne rozwiązania stosowane są w wielu niemieckich miastach.

Tramwaje dwusystemowe mogłyby wjeżdżać na torowiska kolejowe w Kokoszkach, w Osowej (do Gdyni) oraz w rejonie węzła integracyjnego Most Czerwony (do Pruszcza Gdańskiego). Na wspomnianym Moście Czerwonym dodatkowo powstałaby nowa zajezdnia tramwajowa oraz autobusowa, przystanek kolejowy (SKM oraz kolei dalekobieżnej lub/i regionalnej), a nawet lądowisko dla helikopterów.

Czytaj też: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat

W studium znaleźć można także propozycje ułatwień w ruchu tramwajowym poprzez budowę bardzo krótkich, ale potrzebnych tras. Wśród nich jest m.in. przejazd między ul. Kartuską zobacz na mapie Gdańska a al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (w kierunku przystanku SKM Gdańsk Śródmieście), dla którego wiadukt wykonano już wraz z budową Trasy W-Z. Innym proponowanym rozwiązaniem jest przełożenie torowiska przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska, tak by skierować tramwaje pod przystankiem SKM Gdańsk Politechnika zobacz na mapie Gdańska przy jednoczesnej likwidacji torów między al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska i ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Likwidacje torowisk przewidziano też wzdłuż ul. Mazurskiej zobacz na mapie Gdańska w Brzeźnie oraz w Nowym Porcie - tzw. małej pętli ulicznej. Te propozycje są jednak mało realne do wykonania.

- Nie ma planów likwidacji linii tramwajowych w Nowym Porcie. Raczej też nie będzie likwidowana linia w ulicy Mazurskiej, ponieważ wykonanie dwutorowej linii w ulicy Gdańskiej (co warunkowałoby likwidację linii w ulicy Mazurskiej) byłoby nadzwyczaj trudne technicznie i potencjalnie konfliktowe - zapewnia dyrektor BRG.

Poznaj również historię tramwajów w Gdańsku:
Dotychczasowy rozwój sieci tramwajowej
Początki budowy sieci tramwajowej ponad 140 lat temu

Gdzie szukać informacji o planach i studium?
Obowiązujące studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska oraz obowiązujące plany zagospodarowania przestrzennego są ogólnie dostępne na stronach internetowych miasta Gdańska.

W przypadku poszukiwania planów najpierw najlepiej odnaleźć jego numer na mapie pokrycia miasta planami, a dopiero potem szukać odpowiedniego dokumentu.

W zakresie studium, przy analizowaniu jego rysunków warto uzbroić się w cierpliwość. Rysunki są bowiem dokumentami mocno rozbudowanymi, a tym samym mocno obciążającymi komputer.

Miejsca

Opinie (345) 4 zablokowane

  • zakorkowanie

    Tramwaje powinny jeździć do kolbud przez Jabłoniowa

    • 7 5

  • wybory ida ?

    • 19 1

  • w Gdyni nowe autobusy potrzebne od zaraz (1)

    • 6 6

    • a daj już spokój z tą dziurą

      to artykuł o Gdańsku, a ty wylatujesz z jakimś dziadostwem

      • 17 7

  • Osowa-Oliwa (3)

    Taka trasa tramwajowa jest potrzebna. Odkorkuje to w znacznym stopniu ulicę Spacerową.

    • 10 8

    • pod górkę nie podjedzie (1)

      • 4 3

      • podjedzie

        5% nachylenie to nic wielkiego. Problem pojawia się dopiero w samej Osowej. Są to gotowi oprotestować każdą inwestycję Osowiacy.

        • 4 0

    • wróć do tematu jak zbudują PKM

      • 0 1

  • obiecanki ,obiecanki specjalność PO (3)

    po wyborach okaże sie ze sa ważniejsze potrzeby

    • 15 5

    • Ja tam ufam Jarkowi kiedyś obiecał mieszkanie (2)

      teraz dołoży po 500 złotych na dzieciaka.
      Planujemy z konkubiną dorobić jeszcze z piątkę.

      • 10 1

      • : ) (1)

        Podobno i Jarek ma takie plany...

        • 3 0

        • Może "Pinokia" oglądał

          i sobie wyrzeźbi.

          • 2 0

  • Grunwaldzka (6)

    Dlaczego nie puści się linii po Grunwaldzkiej od skrzyżowania z Wojska Polskiego do pętli w Oliwie. Tyle tam powstaje biurowców, jest sporo mieszkań, duże sklepy.

    • 23 4

    • ponieważ (2)

      pomiędzy Wojska Polskiego a Abrahama nie ma na tramwaj rezerwy

      • 8 2

      • Rezerwa jest. (1)

        Wystarczy zwężyć pasy bo i tak kierowcy rozpędzają się do ponad 100km/h - sporo wypadków śmiertelnych na wysokości TOP SHOPPING. Chodniki od strony SKM też ma ponad 4m szerokości więc miejsce na przesunięcie drogi jest.

        • 4 4

        • w godzinach szczytu jest to max 10 a nie 100 km/h

          Grunwaldzka musi być przepustowa, inaczej ruch z obwodnicy też się zatka

          • 4 4

    • jest kolejka - równolegle (1)

      szkoda kasy na dublowanie linii,jeśli potem nie ma na jej utrzymanie.

      • 2 1

      • kolejka z trzeba przystankami na odcinku 5 km?

        • 0 1

    • jest SKM - zwiększyć jej częstotliwość byłoby dużo taniej

      do tego dołożyć system rowerów miejskich

      • 0 2

  • To ile miesięcy zostało do tych wyborów? (1)

    Widzę że kiełbasa wyborcza to teraz już nie obietnice a obietnice obietnic. Brawo.

    • 15 2

    • Czemu kiełbasa wyborcza?

      Akurat w Gdańsku naprawdę dużo się buduje i trzeba planować dalej co będzie.
      Świat nie kończy się na 2014-2015.
      Nowa Słowackiego już wybudowana, Armii Krajowej dokończona, PKM w budowie, linia na morenę w budowie.
      Trzeba planować co dalej.

      • 14 0

  • Mamy takie chore czasy że najszybciej rozwijają się najgorsze tereny - proszę spojrzeć na Ujeścisko (3)

    Kolejne będą Szadółki - za 5 lat będzie tam kolejnych tysiąc bloków (zwłaszcza że z dopłatami MdM), na Jabłoniowej osiedla buduje z 5-6 dużych developerów a tereny wokół wysypiska będą jednymi z najbardziej zurbanizowanych. Ziści się marzenie Adamowicza by wysypisko było w centrum miasta.

    • 46 3

    • Dlaczego najgorsze tereny? (2)

      Dolny taras po prostu już jest dobrze skomunikowany, teraz czas na górny.
      Miasto się rozwija - to źle?

      Tylko z wysypiskiem powinni coś zrobić, bo nawet na zakupy mnie tam nie ciągnie a co dopiero tam mieszkać.

      • 8 7

      • a co mają zrobić? zamknąć? ono od 40 lat tam było, to bloków dostawiono niedawno (1)

        za niższą cenę dla naiwniaków

        • 8 7

        • Nie 40 a 20 i to wysypisko dostawiono i to nielegalnie

          A domy tam były już w XIXwieku.

          • 4 0

  • Ładna niebieska linia

    Jak szlachecka żyła doprowadzająca krew i głosy do kolejnych potencjalnych wyborców :)

    • 6 0

  • Trasa na Stogi (18)

    Nowe połączenia - jak najbardziej, ale może ktoś z włodarzy przypomniałby sobie o linii tramwajowej na Stogi?! Czy starsze dzielnice w nowych inwestycjach muszą być zawsze dyskryminowane? Stogi to dzielnica głównie ludzi starszych, więc nowoczesne tramwaje, przystosowane dla ludzi niepełnosprawnych i mających trudności w poruszaniu byłyby całkiem na miejscu

    • 41 4

    • No i teraz odpowiedz sobie na pytanie. (11)

      1. Ile podatków ci ludzie przynoszą miastu?
      2. Co jest ważniejsze? Młode osiedla bez infrastruktury, czy starsze z infrastrukturą?
      3. I jeszcze aspekt polityczny - im więcej infrastruktury na nowych osiedlach, tym więcej ich będzie i będzie więcej wyborców którzy nie uciekną pod miasto.

      Młodzi muszą się codziennie przemieszczać, starsi emeryci niekoniecznie.

      • 7 15

      • A ja mam 26 lat (10)

        I nie mogę się dostać do pracy idioto?Więc nie wyrywaj się parówo bo masz zapewne tramwaj pod nosem który przyjeżdża co 5 minut i autobus 200m dalej,a na przeróbce masz 2 tramwaje które jeżdżą co 10 minut w południe i poranek i wszystko jest spóźnione albo wogóle nie przyjeżdża,straciłem pracę przez tą komunikację.a jak do domu chcesz wrócić przed 21 czy 22 to stoisz w strachu bo albo przyjedzie i dojedziesz spóźniony do domu albo nie przyjedzie i wracasz z buta lub nocnym który odjeżdża 40 minut później niż tramwaj,a przymorze,żabianka,oliwa,wrzeszcz,chełm,łostowice,o jakiej porze byś nie był co 5 minut transport nawet co 2

        • 15 11

        • W wymienionych przez ciebie dzielnicach mieszka 30 czy 40 razy tyle ludzi co na twojej pipidówie. (1)

          Dlatego tam komunikacja jeździ częściej.

          • 5 7

          • To wsiądź na stogach i zjedź do Gdańska Głównego

            między 5 rano a 11 pogadamy,dolicz 111 jeszcze bo tam też zapchane

            • 7 1

        • mieszkasz w jednej z najgorszych dzielni i chcesz luxusów? (5)

          przeprowadź się. Będzie lepiej. A jak nie stać cię - to cierp i nie podskakuj. Zapracuj i zmień sobie na lepsze

          • 6 16

          • Nie zamierzam jeść codziennie zupek chińskich (2)

            tak jak Ty bo na nic Cię nie stać bo mieszkasz w molochu 2012,tylko jak ty chcesz jechać na plażę na stogi to narzekasz że ci w d*pe za gorąco,albo że ścisk w tramwaju,a na stogach i przeróbce jest sporo miejsca by inwestować

            • 5 4

            • bliżej mam plażę na Brzeźnie (1)

              bo mieszkam w porządnej dzielnicy, a nie w krainie latających noży z patologią na zasiłkach socjalnych

              • 6 11

              • No i tam też można łatwo w łeb dostać i jeszcze być okradzionym,spoko

                także też mieszkasz w niebezpiecznej dzielnicy

                • 1 0

          • (1)

            radze ci zebys sie nie odzywał stogi i przeróbka to takie dzielnice o ktorych sie zapomina ale w okresie wakacji gdy jest pelno turystów i kazdy chce pojechac na plaże musi sie tłuc starym tramwajem ktory na dodatek ma wlaczone ogrzewanie gdzie temperatura na zwenatrz siega 20 stopni i jak tu wytrzymac? wymiana torów przydalaby sie bo naprawde strach jechac. i zgodze sie z "MIESZKANIEC PRZERÓBKI" bo mieszkam w okolicach i codziennie jezdze tymi starymi gratami, spozniaja sie a jak juz przyjada to sa nawalone ludzi ze nie ma miejsca zeby wsiasc do nich moze pan adamowicz by sie nimi przejechał i zobaczyl jak ludzie musza dojezdzac do pracy do szkol itp.

            • 10 4

            • Nie odzywać się? A jak będę to co? Zrobisz mi krzywdę? Mieszkańcy Dolnego Miasta znani są z tego.

              Nie tylko nie zasługujecie na tramwaj. Powinniście mieć bramki kontrolne jak do miasta zamkniętego.

              • 0 8

        • Ja wiem dlaczego straciłeś pracę: (1)

          Powiedziałeś " tą komunikację", zamiast " "tę komunikację". I jeszcze wyzywasz innych od idiotów. Pewnie w przypływie frustracji, zrobiłeś to kierownikowi.

          Ja pracuję w Pruszczu mieszkających w Gdyni. I da się dojechać, jak się umie planować i wyszukiwać alternatyw.

          • 1 2

          • Gardner,a skąd dojeżdżasz?

            A dojeżdżasz na rowerze? he he ?to jest twoja alternatywa?

            • 0 0

    • stogi (1)

      Dzielnia ludzi starych zameldowanych, ale ile tam mieszka młodych niezameldowanych? Tego urzędasy nie biorą pod uwagę..

      • 6 2

      • A twoja jaka jest?

        A Ty jesteś zameldowany?pokaż papiery?Tego urzędasy nie biorą pod uwagę,a jeździsz na plażę stogi na letnie imprezy?zapewne teraz skłamiesz he he he he...

        • 0 0

    • Ludzi starszych i niepełnosprawnych? A więc ludzi, którzy nie przynoszą zysków, a są jedynie ciężarem.

      Winni okazywać więcej potulności i wdzięczności że w ogóle coś dostają.

      • 0 7

    • stogi (1)

      zgadzam się to że dzielnica jest stara to nie znaczy że ma być zapomniana przez władze - jaki wizerunek dla turystów przecież plaża na stogach jest najładniejsza w trójmieście a dojazd do niej to porażka - ale władze nasze jeżdżą służbowymi samochodami i nie mają o tym pojęcia

      • 3 1

      • Tak,a poza tym są miejsca gdzie można zbudować miejsca pracy

        A jest gdzie i tego miejsca jest od zarąbania jeszcze atut z tunelem podwodnym.RAJ DLA PRZEDSIĘBIORCY

        • 0 0

    • Niestety z matematyką nie wygrasz!

      Całe stogi przynoszą tyle podatków co 1/10 Chełmu
      Stogi to głównie ludzie na zasiłkach więc po co im dobry transport?
      Stogi to zagłębie złodziejskiego procederu kradzieży metalowej infrastruktury.
      Stogi to zagłębie brudnego powietrza brudnej wody i zanieczyszczonej ziemi (Siarkopol, PortService i odpady z ukrainy port) dlatego stogi należy wygasić i przeznaczyć dla przemysłu.

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane