• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Plusy i minusy nowego odcinka Trasy Słowackiego

Maciej Naskręt
19 grudnia 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą. Brak przejścia przez ul. Chrzanowskiego, na wysokości skrzyżowania ze starą ul. Słowackiego. Mieszkańcy chodzą tu jak chcą.

Po otwarciu Trasy Słowackiego we Wrzeszczu szybciej dojeżdża się z górnego tarasu Gdańska m.in. do al. Grunwaldzkiej, ale ruch w przeciwną stronę jest mniej płynny, niż wcześniej.



W ostatnią sobotę udostępniono kierowcom estakadę nad al. Grunwaldzką przy Galerii Bałtyckiej i wiadukt nad torami kolejowymi tuż obok. To były ostatnie, dotąd zamknięte elementy wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego. Droga osiągnęła pełną przejezdność.

Od chwili otwarcia estakady i wiaduktu kierowcy szybciej dojeżdżają do al. Grunwaldzkiej. Nie ma znaczenia, czy jadą od strony Zaspy, czy z Matarni - w każdym z tych kierunków podróż odbywa się płynniej. Dodatkowo jesienne prace zlecone przez gdański Zarząd Dróg i Zieleni na skrzyżowaniu przy ETC zobacz na mapie Gdańska, polegające na jego rozbudowie, zapobiegły korkom na al. Rzeczypospolitej i al. Legionów.

Otwarcie estakady spowodowało jednak spore korki przed rondem de La Sallezobacz na mapie Gdańska. Duża liczba aut jadących z Wrzeszcza, które w godzinach popołudniowego szczytu usiłują tu skręcić w lewo, w ul. Potokową, czeka w zatorze sięgającym nawet kilkuset metrów. Wszystko przez źle ustawione światła, które nie są w stanie obsłużyć większego ruchu od strony al. Grunwaldzkiej.

Sytuacja wygląda identycznie jak dwa lata temu na skrzyżowaniu w Matarni zobacz na mapie Gdańska, kiedy to zamknięto ul. Słowackiego od lotniska w kierunku Banina. Wtedy głównie mieszkańcy gminy Żukowo tłumnie zaczęli skręcać w ul. Budowlanych. Tak jak w tamtym przypadku, tak i teraz na skrzyżowaniu na Niedźwiedniku, inżynierowie ruchu potrzebują nieco czasu na wyregulowanie świateł do lewoskrętu. W ciągu tygodnia powinniśmy pojechać szybciej przez rondo de La Salle.

To tyle o kierowcach. Teraz problemy mieszkańców dzielnicy. Po otwarciu wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego kontrowersje wśród nich budzi wycofanie autobusów miejskich z tzw. starej ul. Słowackiego. Mieszkańcy, choćby z ul. Makuszyńskiego zobacz na mapie Gdańska, zamiast 200-metrowego spaceru mają teraz do przystanku dobre 800 metrów, podczas których będą musieli pokonać (nieukończony jeszcze) tunel pod dwujezdniową Słowackiego.

Ale nawet, gdyby zachciano przywrócić autobusy na dawnej ul. Słowackiego, to miałyby one poważny problem z poruszaniem się po niej. Zjazd z ul. Chrzanowskiego od strony ul. Nowej Słowackiego zobacz na mapie Gdańska jest wyjątkowo ciasny i mogłyby tam pojechać wyłącznie autobusy o długości do 10 metrów.

Cześć mieszkańców narzeka także na wykonanie ekranów akustycznych. Uważają oni, że materiał, z którego zostały wykonane wcale dźwięku nie pochłania, lecz go odbija. Sugerują, że powinny one przypominać ekrany przy lotniskowym odcinku Trasy Słowackiego, po których może piąć się roślinność.

Podczas konsultacji społecznych prowadzonych jeszcze w 2009 roku, władze miasta i inwestor Trasy Słowackiego zapowiadali, że okna wyeksponowane na nową drogę zostaną wymienione na bardziej dźwiękoszczelne. Ta sprawa wciąż pozostaje niezałatwiona. Gdańskie Inwestycje Komunalne, które są inwestorem trasy tłumaczą, że potrzebne jest kolejne badanie i analiza hałasu w obrębie Trasy Słowackiego. Można żałować, że podobnej analizy nie przeprowadzono w sprawie ustawienia ekranów akustycznych, być może połowa z nich okazałaby się nieprzydatna.

Jak oceniasz nową Trasę Słowackiego we Wrzeszczu?

Można zakładać, że niebawem mieszkańcy okolic starej ul. Słowackiego będą wnioskować o likwidację w ciągu tej ulicy sygnalizacji oraz wytyczenie większej liczby przejść dla pieszych. Szkoda, że nie zrobiono tego podczas budowy Trasy Słowackiego.

Pretensje mogą mieć też rowerzyści podróżujący Trasą Słowackiego. Ok. 200 metrów za skrzyżowaniem ulic Nowej Słowackiego i Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska wykonano zjazd z jezdni w kierunku Niedźwiednika. Problem w tym, że kierowca zjeżdżający z jezdni może nie dostrzec w porę jadącego z pierwszeństwem rowerzysty. Widoczność kierowcom w tym miejscu znacząco ograniczają ekrany akustyczne, które należało wykonać z przezroczystego materiału.

Choć za nami huczne otwarcie estakady i wiaduktu, to budowa Trasy Słowackiego wcale się nie zakończyła. W wielu miejscach brakuje chodników i roślin, wciąż zamknięte są np. tunele dla pieszych. Choć z tego ostatniego mieszkańcy raczej się cieszą: pokonywanie ulicy schodami czy windami sprawia przyjemność chyba wyłącznie ich projektantom.

Wykonawcą wrzeszczańskiego odcinka Trasy Słowackiego były firmy OHL, Hydrobudowa, PBG i Aprivia. Za budowę zainkasowały 159 mln zł. Budowa drogi ruszyła w marcu 2011 r. i otrzymała dofinansowanie w wysokości 85 proc. z Unii Europejskiej.

Dzięki oddaniu do użytku nowej estakady i wiaduktu, trasę od ronda de La Salle do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej pokonuje się znacznie szybciej niż wcześniej.

Miejsca

Opinie (231) 5 zablokowanych

  • Jezdze codziennie z Zaspy na Matarnie. (3)

    Jestem bardzo zadowolona,szybko, schludnie, milo. Polacy to taki dziwny narod- dostaliby gwiazdke z nieba- narzekaliby po co nam ta gwiazdka...albo dlaczego ona taka mala lub za bardzo zlota....Wesolych swiat i mniej marudzenia zycze drodzy rodacy.

    • 10 7

    • głupia jesteś i nic nie rozumiesz ,do garów babo a nie wypowiadać się na poważne tematy (1)

      • 6 3

      • O wypowiedź godna anonima internetowego

        Z tą różnicą, że ona ma pracę, a ty pewnie tylko o niej marzysz.

        • 2 4

    • Nie byłabyś taką optymistką jak byś jeździła w odwrotnych kierunkach. Gwarantuje Ci to

      • 3 0

  • Zróbmy z centrum miasta węzeł autostradowy. (1)

    Nastawiajmy piardyliard ekranów akustycznych, wszystko poprzecinajmy tunelami niech mieszkańcy centrum skradają się jak szczury bo panicze, którzy kupili mieszkania przy wysypisku śmieci bo było najtaniej muszą teraz dojechać do swoich fabryk.
    To nie jest żadne rozwiązanie a takie drogi będzie trzeba szybciej przebudowywać niż się spodziewamy. Miasto nie jest tam gdzie da się dojechać samochodem tylko tam gdzie toczy się życie. Misterny mechanizm który reguluje się poprzez procesy społeczne i urbanistyczne dłużej niż przez jedno pokolenie. Każda destrukcja jest łatwa a jej naprawienie trwa ogromnie długo i jest kosztowne. Takie rozwiązania jak kolej metropolitalna, komunikacja zbiorowa to przyszłość nie kolejne autostrady, ekrany akustyczne, estakady i tunele w centrum miasta. To nie na tym polega nowoczesność.

    • 7 4

    • Jasne że tak. Tylko gdyby 100% tych nikczemnych i podłych samochodziarzy wybrało komunikację zbiorową

      wtedy czułbyś się w niej jak koń transportowany do Włoch. Masakra. Wtedy odwołałbyś wszystko co mówisz. Ma być wybór. Wielu wybrało inaczej niż Ci się podoba. Możesz tylko głowę spuścić, albo kupować bilet do Kopenhagi.

      Tunele są z definicji bez wpływu na korzystanie z przeszkód pod którymi przebiegają.

      Krajem z dobrobytem to takie, w których transport wszystkich i wszystkiego jest szybki, tani i bezproblemowy. Wtedy jest życie. A aucie jest życie. W tramwaju jest przeżycie.

      • 2 2

  • nowa łódzka

    ROK za pasem jak otworzyli pętlę przy Nowej Łodzkiej, ale kupa, lepiej tam sie nie pchać. Wolę jechać na około przez Macki i Trakt. tyle kasy i taka kupa. Bydyń poddaj się

    • 0 5

  • zielona fala ... (1)

    Dobrze by było na ul. Słowackiego ustawić tzw. zieloną falę bo teraz gdy się rusza z jednych świateł i jedzie nie więcej jak 50km to na następnych światłach znowu się staje.

    • 2 1

    • A kto tam tak wolno jeździ?

      • 0 0

  • Mnie tylko zastanawia kto projektował odcinek Hynka.

    Brawa dla niego za zaprojektowanie parkingu pod wejściem do budynków i a ścieżkę rowerową i chodzik po stronie ulicy.

    Oczywiście wszystko było by ok gdybym dniu dzisiejszym nie dowiedział się że parking zostaje likwidowany.

    Dzisiaj postawili pachołki zagradzające wjazd na parking. jutro podeśle zdjęcia.

    Pozdrawiam projektanta i proszę o niepracowanie już w tym dziale.
    zaprojektuj sobie człowieku łóżko może ?

    Śmiech na sali i nic więcej.

    • 1 2

  • (4)

    "pokonywanie ulicy schodami czy windami sprawia przyjemność chyba wyłącznie ich projektantom."

    a jak inaczej ograniczać korki niż budując tunele? lepiej byłoby postawić światła co 200 m i wtedy na trójmieście dziennikarze narzekaliby, że nowa droga a nie ma płynnego ruchu. Dokładnie tak było z aleją Havla...

    • 4 2

    • (1)

      Tunelami w mieście powinny jeździć samochody.

      • 2 2

      • Byłoby to kłopotliwe, gdyby punkty docelowe znajdowały się nad tunelami.

        Tunel dla aut jest bardziej skomplikowany, kosztowny... Budowa wyłącza z użytku okolicę na dłuższy czas niż coś banalnego jak tunel dla pieszych, w którym spędzasz 30 sekund. Co kłamstwo i pieniactwo mówić o tym jak o traumie. To żałosne.

        • 1 0

    • rozwijać transport zbiorowy i rowerowy-tak najefektywniej zwalczysz korki (1)

      ludzie zacznijcie w końcu myśleć, korki nie znikną od budowy dróg

      • 2 1

      • Korzystanie z tego typu transportu jest bolesne i upokarzające.

        Polak ma dość umartwiania się, bo go umartwiano przez pokolenia, gdy zachodnie pokolenia miały luksusy. Teraz jest tego głodny. Jak świat, światem, budowa dróg likwidowała korki. To cię boli. Pewnie jak złamiesz paznokieć, obcinasz całą rękę?

        • 1 0

  • Ekrany akustyczne to porażka wizualna i estetyczna (1)

    psują miasto, powinny być stosowane tylko w niezbędnych do tego miejscach, ale na pewno nie w centrach miast.

    • 3 6

    • Jestem mieszkańcem ul. Słowackiego i bardzo sobie cenie zainstalowane na niej ekrany akustyczne.

      • 3 0

  • Pytanko

    A gdzie są progi zwalniające? Jest ulica to powinien być próg.

    • 2 3

  • Tunele (3)

    I znowu specjalista od podziemnych przejsc dla pieszych niejaki pan redaktor ma żal że takowe powstały na Trasie Słowackiego cytuję " W wielu miejscach brakuje chodników i roślin, wciąż zamknięte są np. tunele dla pieszych. Choć z tego ostatniego mieszkańcy raczej się cieszą: pokonywanie ulicy schodami czy windami sprawia przyjemność chyba wyłącznie ich projektantom." Najlepiej zasypać tunele i zrobić więcej przejść dla pieszych to będzie bezpieczniej !!! Ile jeszcze razy będzie ten redaktorek pisał swoje bzdury ???

    • 4 1

    • tunelami w mieście powinny jeździć samochody (2)

      • 2 2

      • To za dużo zachodu.

        • 0 0

      • riposta

        A przed każdym z nich powinien iść gość z chorągiewka i machać że jedzie auto a jeśli nie masz autka to możesz galopować konikiem ale nie więcej niż 20 km/h (tylko jak to zmierzyć ? ) bo inaczej będzie mnóstwo stratowań :) he he he dodam że jestem kierowcą . rowerzystą a także pieszym !!

        • 1 1

  • wołanie me ktoś słyszy?

    jaśkowa dalej zapchana już nic nie da się zrobić! Ratujcie! Myślałem że słowaka odciąży jaśka!i klops!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane