- 1 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (53 opinie)
- 2 Wyprosił z autobusu dzieci z hulajnogami (774 opinie)
- 3 Pierwsze spotkanie trzech prezydentek (311 opinii)
- 4 Protest na ul. Boh. Getta Warszawskiego (437 opinii)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (25 opinii)
- 6 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
Pociągi SKM mogą wrócić do Letnicy, a nawet do Nowego Portu
Pojawia się szansa przywrócenia regularnego kursowania pociągów na trasie z Gdańska Głównego do Letnicy, a nawet do Nowego Portu. Wszystko dzięki planom budowy dużego osiedla w pobliżu linii SKM w Letnicy , gdzie może zamieszkać docelowo nawet 10 tys. osób. Miasto deklaruje, że przeanalizuje zasadność wskrzeszenia tego połączenia, gdy tylko deweloper przedstawi konkretny plan zabudowy swoich terenów.
W 2012 roku, by kibice podczas Euro mogli łatwiej dotrzeć na mecze, wybudowano peron przy stadionie , zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).
Nowy przystanek, ale kursy nieregularne
Od tego czasu pociągi osobowe jeżdżą tą trasą sporadycznie, podczas meczów Lechii Gdańsk oraz innych większych imprez, odbywających się na stadionie lub w sąsiadującym z nim obiekcie Amber Expo przy ul. Żaglowej .
W ostatnim czasie widać jednak spore ożywienie deweloperów, którzy kierują swój wzrok na Letnicę i sięgają do portfeli, kupując tamtejsze tereny. Niedawno pisaliśmy o planach stworzenia dużego osiedla na liczącym 6,3 ha terenie pomiędzy ulicami Starowiejską a Suchą . Za ponad 60 mln złotych kupił deweloper Robyg. Inwestor zamierza ruszyć z budową jeszcze w tym roku. W ciągu kilku lat chce tu wybudować ok. 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka nawet 10 tys. osób.
Najbliżej będzie do pociągu
Niektóre budynki będą oddalone od stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zaledwie o 50 metrów. Takie położenie aż prosi się o zaadaptowanie tego przystanku na potrzeby ruchu pasażerskiego i wskrzeszenie połączenia kolejowego z centrum miasta.
- Gdy inwestor przedstawi ostateczną koncepcję dotyczącą powstania osiedla, rozpoczniemy prace nad analizą przywrócenia tego połączenia - deklaruje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Oczywiście w początkowym okresie te potoki pasażerów nie pokryją kosztów funkcjonowania linii, ale wraz z rozbudową osiedla i kolejnymi inwestycjami wokół, z pewnością zacznie z niej korzystać coraz więcej osób.
Jakie inwestycje są potrzebne, by pociągi znów mogły zacząć regularnie wozić pasażerów do Letnicy i dalej - do Nowego Portu?
- Linia 249 jest zelektryfikowana, a przed Euro zmodernizowany został odcinek od Gdańska Głównego do przystanku Kolonia. Wystarczy zatem wyremontować perony i pozostałą część trasy - mówi Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni.
Będą nowe przystanki
W tym momencie nie wiadomo jeszcze, czy pociągi miałyby zatrzymywać się na wcześniej funkcjonujących przystankach, jak Nowe Szkoty i Kolonia i zupełnie nowym na stacji Zaspa Towarowa oraz docierać aż do przystanku Gdańsk Brzeźno (dalej nie ma już torów linii pasażerskiej) czy kończyć bieg wcześniej.
- W grę wchodzi też zlokalizowanie peronów w nowych miejscach, by perony były bardziej użyteczne, ale to znacznie podniosłoby koszty i wydłużyło czas realizacji. Bez względu na to inwestycja musi zostać poprzedzona przygotowaniem studium wykonalności - dodaje Skrochocki.
Centrum rozrywki przy stadionie
Nie należy zapominać również, że miasto wciąż planuje stworzenie wielkiego centrum rozrywki przy Stadionie Energa Gdańsk od strony Drogi Zielonej . Niedawno pojawiły się informacje, że realizacją takiej inwestycji jest zainteresowany właściciel sieci Cinema City. Poza kompleksem kin powstałoby tu w przyszłości centrum rozrywki o powierzchni 28 tys. m kw. Wiele osób z pewnością skorzystałoby z pociągu, by tam dojechać.
Na jakim etapie jest ten projekt?
- Prowadzimy rozmowy z trzema potencjalnymi partnerami, jednym z zagranicy oraz dwoma krajowymi i przygotowujemy się do ogłoszenia konkursu. Chcemy, by stało się to jeszcze w tym roku - zapowiada Bojanowski. - Liczymy, że uda nam się znaleźć jednego inwestora na całość.
Warto również dodać, że miejska spółka Międzynarodowe Targi Gdańskie przygotowuje się do budowy hotelu z halą wystawienniczo-kongresową na parkingu przy biurowcu AmberExpo. Jednak w tym momencie nie podaje jeszcze żadnych szczegółów.
Inwestycje
Miejsca
Opinie (211) 7 zablokowanych
-
2016-10-06 14:30
Możnaby ożywić Gdańsk i Gdańskie Porty (1)
Mogłaby być taka trasa:
Gdańsk-Nowy-Port/ Brzeźno/Stadion/Gdańsk Główny/Gdańsk Olszynka/Gdańsk Przeróbka/ Gdańsk Westerplatte
wykorzystać trasę kolejową w celu ożywienia publicznej infrastruktury portowej - jej używalność przyczyniłaby się do rozwoju strefy portowej - przedsiębiorstwa Fosfory, Siarkopol, Westerplatte,magazyny portowe w Nowym Porcie,strefę portów promowych dalekomorskich- 4 3
-
2016-10-06 18:21
Dla linii pasażerskiej można by jeszcze reaktywować przystanek Nowe Szkoty jako punkt przesiadkowy przy głównej SKM-ce w kierunku Gdyni i Wejherowa. Przystanek Kolonia z racji bliskiego sąsiedztwa z SKM Stadion Expo może już raczej pełnić funkcję tylko zabytkową, chyba że miałby funkcjonować tylko w godzinach szczytu i kolejki zatrzymywałyby się na przemian raz na jednym, raz na drugim przystanku.
- 2 0
-
2016-10-06 16:38
Moglibyśmy mieć drugą linię SKM z Nowego Portu do Tczewa
to moim zdaniem optymalne rozwiązanie
- 5 0
-
2016-10-06 17:45
ściema
Niezły kit. Kto to wymyślił. Robyg bajki pisze żeby mieszkania pogonić . Jo słoiki kupią i Pendolino pomkną do Grudziądza
- 1 1
-
2016-10-06 18:30
(1)
"W tym momencie nie wiadomo jeszcze, czy pociągi miałyby zatrzymywać się na wcześniej funkcjonujących przystankach, jak Nowe Szkoty i Kolonia i zupełnie nowym na stacji Zaspa Towarowa"
Przystanek Zaspa Towarowa też istniał na tej linii już wcześniej (do 1973 r. pod nazwą Zaspa), a dodatkowo kolejki zatrzymywały się na bocznym peronie SKM Stocznia. Pełna trasa wyglądała więc następująco: Gdańsk Główny - Stocznia - Nowe Szkoty - Kolonia - Zaspa Towarowa - Brzeźno - Nowy Port (po skróceniu trasy od 2003 r. końcową stacją było Brzeźno).- 2 1
-
2016-10-06 18:41
PS
Kolejka SKM na tej linii kursowała do czerwca, a nie do kwietnia 2005.
- 4 0
-
2016-10-06 22:49
SkM
Nie mogę się doczekać SkM z Brzezina do Gdanska , jest to super wiadomość ,
- 2 1
-
2016-10-07 00:47
SKMemka do Gdańska Południe
Na własne oczy widziałem plany przedłużenia SKMki do Oruni i dalej na Chełm. Niestety jak na razie nic z tego nie wyszło. Jak widzę nabite tramwaje w godzinach szczytu to aż się prosi o takie rozwiązanie. Ktoś podsunął pomysł Gdańskiej SKMki na trasie koła przez Wrzeszcz, Zaspę, Brzeźno, Nowy Port, Przeróbkę, Stogi, Orunię, Śródmieście.
- 4 0
-
2016-10-07 01:37
Super!
Super wiadomosc, powinni wznowic trase Gdansk-Nowy Port jak najszybciej. Duzo mlodziezy dojezdza do szkol w Gdansku. Pracujacy, dojezdzajacy codziennie do Gdanska rowniez beda zadowoleni z tej mozliwosci.
- 4 0
-
2016-10-07 11:04
Parodia
Wyłączmy prawie całe pomorze z SKM dla dzielnic w Gdańsku. Miejmy w d*pie Tczew, Pruszcz Gd. a co ja gadam, całe południowe pomorze, bo dużo ludzi się przesiadało w Tczewie. Ale po co? Lepiej dojeżdżajmy do Gdańska 2 Godziny linią 50, albo przepłacajmy jadąc w kiblach PKP
- 1 1
-
2016-12-07 23:18
do Nowego Portu tak
niech będzie jak dawniej - do Nowego Portu, a nie do Brzeźna
to niedaleko ...
przecież kolejka nie musi jeździć co 5 minut! :P- 2 0
-
2017-09-25 18:38
Mam nadzieję że doczekam się SKM w Brzeźnie,tak jak to byłio kiedyś .W Gdańsku jest problem z parkowaniem samochodu a SKM to tylko 12 min
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.