• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM mogą wrócić do Letnicy, a nawet do Nowego Portu

Michał Brancewicz
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
Stacja Zaspa Towarowa zlokalizowana jest blisko planowanego osiedla. Po wschodniej stronie znajduje się nawet peron, do którego prowadzą widoczne na zdjęciu schody. Mógłby tam powstać przystanek pasażerski. Stacja Zaspa Towarowa zlokalizowana jest blisko planowanego osiedla. Po wschodniej stronie znajduje się nawet peron, do którego prowadzą widoczne na zdjęciu schody. Mógłby tam powstać przystanek pasażerski.

Pojawia się szansa przywrócenia regularnego kursowania pociągów na trasie z Gdańska Głównego do Letnicy, a nawet do Nowego Portu. Wszystko dzięki planom budowy dużego osiedla w pobliżu linii SKM w Letnicy zobacz na mapie Gdańska, gdzie może zamieszkać docelowo nawet 10 tys. osób. Miasto deklaruje, że przeanalizuje zasadność wskrzeszenia tego połączenia, gdy tylko deweloper przedstawi konkretny plan zabudowy swoich terenów.



Czy SKM-ki powinny wrócić na trasę do Nowego Portu?

Od 2000 roku sukcesywnie malała liczba pasażerów, korzystających z pociągów kursujących z Gdańska do Nowego Portu. Najpierw, pod koniec 2002 r., skrócono linię do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, a dwa i pół roku później, 18 kwietnia 2005, w trasę na tym odcinku wyruszył ostatni pociąg SKM.

W 2012 roku, by kibice podczas Euro mogli łatwiej dotrzeć na mecze, wybudowano peron przy stadionie zobacz na mapie Gdańska, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Nowy przystanek, ale kursy nieregularne

Od tego czasu pociągi osobowe jeżdżą tą trasą sporadycznie, podczas meczów Lechii Gdańsk oraz innych większych imprez, odbywających się na stadionie lub w sąsiadującym z nim obiekcie Amber Expo przy ul. Żaglowej zobacz na mapie Gdańska.

W ostatnim czasie widać jednak spore ożywienie deweloperów, którzy kierują swój wzrok na Letnicę i sięgają do portfeli, kupując tamtejsze tereny. Niedawno pisaliśmy o planach stworzenia dużego osiedla na liczącym 6,3 ha terenie pomiędzy ulicami Starowiejską a Suchą zobacz na mapie Gdańska. Za ponad 60 mln złotych kupił deweloper Robyg. Inwestor zamierza ruszyć z budową jeszcze w tym roku. W ciągu kilku lat chce tu wybudować ok. 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka nawet 10 tys. osób.

Najbliżej będzie do pociągu

Niektóre budynki będą oddalone od stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zaledwie o 50 metrów. Takie położenie aż prosi się o zaadaptowanie tego przystanku na potrzeby ruchu pasażerskiego i wskrzeszenie połączenia kolejowego z centrum miasta.

- Gdy inwestor przedstawi ostateczną koncepcję dotyczącą powstania osiedla, rozpoczniemy prace nad analizą przywrócenia tego połączenia - deklaruje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Oczywiście w początkowym okresie te potoki pasażerów nie pokryją kosztów funkcjonowania linii, ale wraz z rozbudową osiedla i kolejnymi inwestycjami wokół, z pewnością zacznie z niej korzystać coraz więcej osób.
Jakie inwestycje są potrzebne, by pociągi znów mogły zacząć regularnie wozić pasażerów do Letnicy i dalej - do Nowego Portu?

- Linia 249 jest zelektryfikowana, a przed Euro zmodernizowany został odcinek od Gdańska Głównego do przystanku Kolonia. Wystarczy zatem wyremontować perony i pozostałą część trasy - mówi Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni.
Będą nowe przystanki

W tym momencie nie wiadomo jeszcze, czy pociągi miałyby zatrzymywać się na wcześniej funkcjonujących przystankach, jak Nowe Szkoty zobacz na mapie GdańskaKolonia zobacz na mapie Gdańska i zupełnie nowym na stacji Zaspa Towarowa oraz docierać aż do przystanku Gdańsk Brzeźno (dalej nie ma już torów linii pasażerskiej) czy kończyć bieg wcześniej.

- W grę wchodzi też zlokalizowanie peronów w nowych miejscach, by perony były bardziej użyteczne, ale to znacznie podniosłoby koszty i wydłużyło czas realizacji. Bez względu na to inwestycja musi zostać poprzedzona przygotowaniem studium wykonalności - dodaje Skrochocki.
Centrum rozrywki przy stadionie

Nie należy zapominać również, że miasto wciąż planuje stworzenie wielkiego centrum rozrywki przy Stadionie Energa Gdańsk od strony Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska. Niedawno pojawiły się informacje, że realizacją takiej inwestycji jest zainteresowany właściciel sieci Cinema City. Poza kompleksem kin powstałoby tu w przyszłości centrum rozrywki o powierzchni 28 tys. m kw. Wiele osób z pewnością skorzystałoby z pociągu, by tam dojechać.

Na jakim etapie jest ten projekt?

- Prowadzimy rozmowy z trzema potencjalnymi partnerami, jednym z zagranicy oraz dwoma krajowymi i przygotowujemy się do ogłoszenia konkursu. Chcemy, by stało się to jeszcze w tym roku - zapowiada Bojanowski. - Liczymy, że uda nam się znaleźć jednego inwestora na całość.
Warto również dodać, że miejska spółka Międzynarodowe Targi Gdańskie przygotowuje się do budowy hotelu z halą wystawienniczo-kongresową na parkingu zobacz na mapie Gdańska przy biurowcu AmberExpo. Jednak w tym momencie nie podaje jeszcze żadnych szczegółów.

Inwestycje

Miejsca

Opinie (211) 7 zablokowanych

  • Możnaby ożywić Gdańsk i Gdańskie Porty (1)

    Mogłaby być taka trasa:
    Gdańsk-Nowy-Port/ Brzeźno/Stadion/Gdańsk Główny/Gdańsk Olszynka/Gdańsk Przeróbka/ Gdańsk Westerplatte

    wykorzystać trasę kolejową w celu ożywienia publicznej infrastruktury portowej - jej używalność przyczyniłaby się do rozwoju strefy portowej - przedsiębiorstwa Fosfory, Siarkopol, Westerplatte,magazyny portowe w Nowym Porcie,strefę portów promowych dalekomorskich

    • 4 3

    • Dla linii pasażerskiej można by jeszcze reaktywować przystanek Nowe Szkoty jako punkt przesiadkowy przy głównej SKM-ce w kierunku Gdyni i Wejherowa. Przystanek Kolonia z racji bliskiego sąsiedztwa z SKM Stadion Expo może już raczej pełnić funkcję tylko zabytkową, chyba że miałby funkcjonować tylko w godzinach szczytu i kolejki zatrzymywałyby się na przemian raz na jednym, raz na drugim przystanku.

      • 2 0

  • Moglibyśmy mieć drugą linię SKM z Nowego Portu do Tczewa

    to moim zdaniem optymalne rozwiązanie

    • 5 0

  • ściema

    Niezły kit. Kto to wymyślił. Robyg bajki pisze żeby mieszkania pogonić . Jo słoiki kupią i Pendolino pomkną do Grudziądza

    • 1 1

  • (1)

    "W tym momencie nie wiadomo jeszcze, czy pociągi miałyby zatrzymywać się na wcześniej funkcjonujących przystankach, jak Nowe Szkoty i Kolonia i zupełnie nowym na stacji Zaspa Towarowa"

    Przystanek Zaspa Towarowa też istniał na tej linii już wcześniej (do 1973 r. pod nazwą Zaspa), a dodatkowo kolejki zatrzymywały się na bocznym peronie SKM Stocznia. Pełna trasa wyglądała więc następująco: Gdańsk Główny - Stocznia - Nowe Szkoty - Kolonia - Zaspa Towarowa - Brzeźno - Nowy Port (po skróceniu trasy od 2003 r. końcową stacją było Brzeźno).

    • 2 1

    • PS

      Kolejka SKM na tej linii kursowała do czerwca, a nie do kwietnia 2005.

      • 4 0

  • SkM

    Nie mogę się doczekać SkM z Brzezina do Gdanska , jest to super wiadomość ,

    • 2 1

  • SKMemka do Gdańska Południe

    Na własne oczy widziałem plany przedłużenia SKMki do Oruni i dalej na Chełm. Niestety jak na razie nic z tego nie wyszło. Jak widzę nabite tramwaje w godzinach szczytu to aż się prosi o takie rozwiązanie. Ktoś podsunął pomysł Gdańskiej SKMki na trasie koła przez Wrzeszcz, Zaspę, Brzeźno, Nowy Port, Przeróbkę, Stogi, Orunię, Śródmieście.

    • 4 0

  • Super!

    Super wiadomosc, powinni wznowic trase Gdansk-Nowy Port jak najszybciej. Duzo mlodziezy dojezdza do szkol w Gdansku. Pracujacy, dojezdzajacy codziennie do Gdanska rowniez beda zadowoleni z tej mozliwosci.

    • 4 0

  • Parodia

    Wyłączmy prawie całe pomorze z SKM dla dzielnic w Gdańsku. Miejmy w d*pie Tczew, Pruszcz Gd. a co ja gadam, całe południowe pomorze, bo dużo ludzi się przesiadało w Tczewie. Ale po co? Lepiej dojeżdżajmy do Gdańska 2 Godziny linią 50, albo przepłacajmy jadąc w kiblach PKP

    • 1 1

  • do Nowego Portu tak

    niech będzie jak dawniej - do Nowego Portu, a nie do Brzeźna
    to niedaleko ...
    przecież kolejka nie musi jeździć co 5 minut! :P

    • 2 0

  • Mam nadzieję że doczekam się SKM w Brzeźnie,tak jak to byłio kiedyś .W Gdańsku jest problem z parkowaniem samochodu a SKM to tylko 12 min

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane