• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożyła wniosek o upadłość

Michał Sielski
17 marca 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Infrastruktura na lotnisku Gdynia-Kosakowo jest gotowa, ale według kryteriów Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadal jest to lotnisko wojskowe. Infrastruktura na lotnisku Gdynia-Kosakowo jest gotowa, ale według kryteriów Urzędu Lotnictwa Cywilnego nadal jest to lotnisko wojskowe.

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożyła wniosek o upadłość. Oprócz roszczeń miasta ma ok. 1,5 mln zł długów. Na razie nie zapłaciła firmie, która wykonała elektroświetlny system oświetlenia nawigacyjnego i jego zasilanie. Bez pieniędzy pozostali też inni przedsiębiorcy i usługodawcy, którzy pracowali na rzecz spółki.



Czy Gdynia powinna spłacić długi spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo?

Wniosek o upadłość spółki został właśnie złożony w Sądzie Okręgowym w Gdańsku. Na razie nie wiadomo jeszcze na jakich zasadach upadłość zostanie przeprowadzona.

- O tym zdecyduje sąd. Spółka nie ma bowiem możliwości zwrotu pieniędzy, które zainwestowała w nią gmina, bo wydała je na budowę infrastruktury lotniskowej. Komisja Europejska uznała to za niedozwoloną pomoc publiczną - mówi Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Przypomnijmy: chodzi o 91,7 mln zł. Problem jednak w tym, że nie tylko Gdynia jest wierzycielem spółki. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo nie płaci także przedsiębiorcom. Zarówno drobnym, jak i firmom, które wykonywały najważniejsze zlecenia. Jedną z nich jest warszawski Mawilux, który budował cały elektroświetlny system oświetlenia nawigacyjnego, czyli pozwalające na starty i lądowania oświetlenie pasów, podejścia i drogi kołowania.

Zobacz także: Komisja Europejska - 91,7 mln zł do zwrotu.

- Prace zostały zakończone, a protokół odbioru podpisany bez uwag. Firma powinna więc oddać nam 730 tys. zł wadium, które wpłaciliśmy w gotówce jako zabezpieczenie prac. Czekamy też na ostatnią transzę za ich wykonanie, czyli w sumie ok. 1,5 mln zł. Po rozmowie z władzami spółki już wiem, że tych pieniędzy nam nie wypłacą - mówi prezes zarządu Mawilexu Włodzimierz Macioł. - Twierdzą, że oddając nam nasze pieniądze złamaliby prawo. To absurd, nasi prawnicy już zajęli się sprawą - dodaje wzburzony.

Tymczasem 730 tys. zł leży na osobnym koncie spółki. Ale niektórzy prawnicy twierdzą, że ich wypłacenie byłoby nielegalne.

- Nie skonsumowaliśmy tych pieniędzy, ale szukamy możliwości prawnych, by spółka Mawilux dostała te pieniądze. Jeśli analizy na to zezwolą, natychmiast je przelejemy - zapewnia prezes zarządu spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo, Janusz Stateczny.

Mawilux powinien otrzymać też ok. 700 tys. zł za ostatni etap wykonanych i odebranych prac. Nie wiadomo jednak czy je dostanie. W podobnej sytuacji jest kilka innych firm oraz osób zatrudnionych na umowy o dzieło czy zlecenie. W sumie wierzytelności sięgają 1,5 mln zł. Tylko pracownicy zatrudnieni w lotniskowej spółce na umowę o pracę dostali wynagrodzenia za luty. Nawet władze miasta przyznają, że sytuacja jest trudna.

- Mamy w budżecie zapisane środki, które miały być przeznaczone na dokapitalizowanie spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo. Ale nie możemy ich uruchomić, bo mamy związane ręce decyzją Komisji Europejskiej - mówi Bogusław Stasiak.

Czytaj także: Fakty i mity o gdyńskim lotnisku.

Wierzyciele nie zamierzają się temu jednak biernie przyglądać i już zapowiadają podjęcie kroków prawnych z próbą zajęcia nieruchomości spółki na czele.

- Wykonaliśmy swoją pracę rzetelnie. W ostatnich tygodniach kontraktu dokonywaliśmy jeszcze oblotów i testów specjalnym samolotem-laboratorium, które kosztowały nas ponad 100 tys. zł. Skoro spółka nie miała pieniędzy, to wystarczyło renegocjować kontrakt, by nie narażać nas na dodatkowe koszty i straty. Teraz wychodzi na to, że mamy finansować czyjeś ambicje - mówi Włodzimierz Macioł.

Nie ma jeszcze wyznaczonego terminu posiedzenia sądu w sprawie upadłości, ale spółka i tak musi obecnie wszystkie wydatki uzgadniać z zarządcą sądowym. Stosowny wniosek o wypłaty dla pracowników i pokrycie części zobowiązań przygotowany zostanie na koniec marca.

Opinie (549) 9 zablokowanych

  • Kiedy urząd w Gdyni, oficjalnie, ogłosi upadłość ?

    Nieoficjalnie, upadł już dawno.

    • 4 3

  • Ad rem (2)

    Panie Sielski, za ten ''artykuł'' nie waż się pan nazywać dziennikarzem. Idź pan do SDP i dobrowolnie oddaj legitymację prasową, jeżeli w ogóle ją masz. Jeżeli z pana taki ,,dziennikarz śledczy'', na jakiego pozujesz, to szkoda, że nie dopisałeś pan, że prezydent Szczurek i wójt Włudzik mieli kaprys, wzięli sobie taśmę, odmierzyli z lotniska wojskowego tyle i tyle ha i zaczęli budować. Niestety, po lekturze pańskiego ''artykułu'', gołym okiem widać, że mamy w Polsce ''dziennikarzy'' odpowiednio zadaniowanych'', gotowych za Judaszowe srebrniki podważyć nawet ustawy rządowe.

    • 5 2

    • pewnie Sielski aplikuje do list wyborczych PO

      no i niczym Kamiński musi się wykazać, a POtem już kasiora sama do kieszeni się pcha no i jaki prestiż??

      Wszyscy widzimy jakich mamy PO(o)słów, ale i POradnych:)))

      • 3 0

    • w sensie że co?

      że Szczurek nie budował sobie ambicjonalnie lotniska? Nie wtopił 100mln NIESWOICH pieniędzy? Zamiast rzucać się na dziennikarza, lepiej zadajcie pytanie rządzącym, jakie konsekwencje swojej niegospodarności poniosą?

      • 0 3

  • Bardzo mądry pomysł

    niech unia teraz zwraca koszty z nawiązka co najmniej 100%, a do tego dodatkowymi dofinansowaniami infrastrukturalnymi.

    B.mądra decyzja P.Szczurka, nawet w tak krytycznym momencie. Widać jest w każdym calu wspaniałym samorządowcem

    • 3 3

  • gdzie był prokurator?

    od dawna było wiadomo, że spółka padnie, a mimo wszystko Szczurek jechał ze swoimi ambicjami, pozostawiając prywatnych przedsiębiorców bez pieniędzy.

    Gdynia - miasto z piachu i ambicji

    • 1 1

  • co za głupi argument z tą mgłą, stosunek braku możliwości lądowania z powodu mgły na ilość startów i lądowań , to tak jakby kopił pan mieszkanie w innym mieście dlatego , że raz w roku nie ma prądu w pana mieście, czy uważna pan, że jest to argument budowanie drugiego lotniska , bzdura

    • 1 3

  • No to i macie frajerzy kasę. Tak sie robi interesy z psychopatycznymi megalomanami z Ratburga. Ogłosza upadłości i maja was w d. Teraz wielbiciele Gdyni przez następne 20 lat będą zbierac na długi wytworzone przez Króla ratgurga.

    • 1 3

  • bzdura.zaczynacie pisać jak tvn. (1)

    LOTNISKO BĘDZIE.

    • 3 3

    • wykupisz długi ? jeśli tak to stawiaj, koło siebie

      • 1 0

  • Gdynskie ulice

    Kiedy wreszcie miasto wezmie sie za naprawe ulic a wszczegolnosci ulice kwiatkowskiego w kierunku ulicy pulkownika dabka

    • 1 1

  • Te lotnisko to w ogóle był poroniony pomysł. Na taką aglomeracje jak trójmiasto wystarczy zdecydowanie jedno lotnisko w Gdańsku, które jest wystarczająco duże i ciągle się rozrasta. Poza tym o ile się nie mylę lotnisko w Gdyni miało być już używane podczas EURO 2012, a okazuje się że dopiero teraz je kończą.

    • 1 1

  • wadium nie należy do lotniska

    właścicielem tych pieniędzy jest wykonawca, więc nie ma żadnego powodu, aby tego nie zwrócić

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane