• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa 30 km/h do końca roku obejmie połowę gdańskich ulic

Maciej Naskręt
10 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku. Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku.

W 2013 r., jak w poprzednich latach, kolejne gdańskie ulice zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h - nazywaną też "tempo 30". Ponadto, w nowych strefach zostaną wyznaczone również skrzyżowania równorzędne.



Czy wprowadzenie stref "tempo 30" na drogach to trafiony pomysł?

Miejscy inżynierowie ruchu nie odpuszczają kierowcom dociskającym nieco mocniej pedał gazu w samochodzie. Będą oni musieli zwolnić na kolejnych osiedlach w Gdańsku. ZDiZ wyznaczył ulice, które zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h.

- Na chwilę obecną mamy już ok. 26 proc. ulic objętych strefą i będących pod nadzorem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Natomiast do końca tego roku do stref uspokojenia ruchu zostanie włączona ok. połowa wszystkich gdańskich ulic - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

- Bardzo często zdarza się bowiem, że pieszy, nie chcąc czekać na zielone światło, wbiega na jezdnię tuż pod nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd. Elementy uspokojenia ruchu powodują natomiast, że pojazdy zwalniają do minimalnej prędkości, a pieszy nie musi czekać, żeby przejść przez jezdnię - mówi Kaczmarek.

Gdzie teraz w Trójmieście możemy napotkać strefy "tempo 30"? Od kilku lat funkcjonuje ona w Śródmieściu Gdańska. Nieco młodsza jest ta na Dolnym Mieście. Pojawiły się one także na wielu gdańskich osiedlach.

Strefa "tempo 30" od 10 października 2012 r. obowiązuje też w centrum Sopotu. Szczegółowy jej zakres możesz sprawdzić tutaj. Dodatkowo dwie strefy powstaną przy szkole i przedszkolu na ul. Kolberga, od Cieszyńskiego do ŚLO oraz na ul. 23 Marca, na odcinku przy przedszkolu.

W Gdyni natomiast nie ma ulic objętych strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h. Jednak o ich wprowadzenie domaga się część rowerzystów.

Do końca tego roku strefy "tempo 30" wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:

- Oliwa - rejon ul. Grottgera zobacz na mapie Gdańska,
- Żabianka - rejon ulic: Wejhera zobacz na mapie Gdańska, Orłowskiej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Rybackiej zobacz na mapie Gdańska,
- Chełm - ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska,
- Strzyża,
- Osowa - cała dzielnica, z wyłączeniem ulic: Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska i częściowo Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska,
- Wrzeszcz Dolny - rejon ulic: Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska, Wybickiego zobacz na mapie Gdańska, Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Brzeźno - rejon ulic: Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska, Łozy zobacz na mapie Gdańska, Portowców zobacz na mapie Gdańska, Gałczyńskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Siedlce - rejon ulic: Zakopiańskiej zobacz na mapie Gdańska, Bema zobacz na mapie Gdańska, Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska, Ojcowskiej zobacz na mapie Gdańska, Malczewskiego zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (518) 10 zablokowanych

  • Czegos tu nie rozumiem (9)

    Wyglada na to ze 30 km/h jest po to aby samochod bezpiecznie(praktycznie w miejscu) zatrzymac przed wyskakujacym na droge pieszym. Zakłada sie wiec ze to pieszy nie przepisowo korzysta z jezdni. Jezeli tak to trzeba edukowac i karac pieszych a nie kierowcow stawiajac glupie ograniczenia. Jesli jednak stawia sie ograniczenia, mozna podejrzewac ze akcja wymierzona jest tylko w portfele kierujacych

    50 km/h jest bardzo bezpieczna predkoscia

    • 29 12

    • (4)

      nie wiem dlaczego ktos minusuje...

      • 1 2

      • pieszym jest też dziecko lub chory umysłowo (3)

        oni nie muszą wiedzieć kto ma pierwszeństwo, wiec moga ginąć?

        • 1 4

        • (2)

          tak jak pisalem, przy 50km/h nikt nie zginie, jest to bezpieczna predkosc w miescie, nie jest to moj wymysl, a wynik badan prowadzonych przy obnizeniu predkosci w miescie z 60 do 50. Wiec skad nagle 30?

          • 1 4

          • stad, aby pieszy mogl wejsc na ulice nie patrzac sie na nic ;-)

            • 1 2

          • poczytaj, może zrozumiesz

            prawdopodobieństwo ujścia z życiem lub tylko z lekkimi obrażeniami jest przy prędkości 30 km/h dużo wyższe niż przy 50 km/h- kierowca ma więcej czasu na reakcję.

            • 0 1

    • uwielbiam te plakaty 50km/h = życie....

      czyli idąc tym rozumowaniem 100km/h = 2 życia :)

      • 4 1

    • chcesz się spróbować z samochodem jadącym 50km/h aby się przekonać?

      daj znać gdzie i kiedy abym mógł się przekonać czy to jest bezpieczne

      • 4 1

    • pokrótce

      według badań potrącenia pieszego z prędkością 30 km/h prawdopodobieństwo odniesienia przez niego poważnych obrażeń lub śmierci wynosi tylko 5% zaś przy 50 km/h prawdopodobieństwo to rośnie do 45%.
      itd. czas reakcji, droga hamowania etc.

      • 5 0

    • nie zawsze chodzi o wtargnięcie na jezdnię

      pamiętaj, że w niektórych miejscach są wąskie chodniki, niekoniecznie poprawnie odśnieżone - sam raz wjechałem na butach pod autobus (na szczęście, stojący na światłach).

      • 3 0

  • popieram strefę 30 w Gdańsku (1)

    należy nią objąć całe miasto z obwodnicą włącznie. W centrum powinna zaś obowiązywać strefa 10, a w szczególnie niebezpiecznych miejscach strefa 5. Rowerzyści wzorem Sopotu powinni być karani mandatami za jazdę szybszą niż 10 km/h, także w lasach TPK. Piesi nie powinni przekraczać 5 km/h, włączając w to biegających po plaży. Wolniej = bezpieczniej

    • 25 6

    • przestań przeginać

      i nie udawaj gościa z poczuciem humoru. Wyłącz silnik, włącz myślenie

      • 0 1

  • bzdura (1)

    te ograniczenai są stawiane bez wczesniejszych badań, czy dana ulica jest ulica niebezpieczną czy nie. Tak samo skrzyzowania równorzędne. Po co robić rewolucję na osiedlach, gdzie taka organizacja ruchu obowiązuje "Od wieków" i nigdy na takich skrzyżowaniach nie doszło do wypadku. Oczywiście teraz do nich dojśc może po zmianie organizacji ruchu. takim przypadkiem jest Strzyża osiedle domów jednorodzinnych, gdzie chcą zrobić skrzyżowanai równorzędne. Dlaczego w POlsce zawsze wszytsko się przewraca do góry nogami, nawet to co dobrze funkcjonuje.

    • 4 8

    • jeżeli Polska przoduje w UE-27 jeśli chodzi o liczbę ofiar wśród pieszych

      na terenach miejskich, to znaczy że Gdańsk wprowadzając więcej ograniczeń do 30 km/h dołącza do krajów cywilizowanych, stawia system z głowy na nogi.

      • 0 0

  • Już wam raz Peło zafundowało jeżdzenie na światłach przez cały rok teraz idą dalej (8)

    Kto był w Niemczech, Francji albo Hiszpanii to wie, że tam nie trzeba jeżdzić na światłach tylko w POlsce. Zobaczcie ile wydajecie więcej na paliwo, żarówki i naprawy alternatorów oraz wymiany częstsze akumulatorów, w końcu stać was żyjecie na zielonej wyspie i wam się powodzi.

    • 14 15

    • (1)

      W wielu miastach na zachodzie ustawione są fotoradary. Tylko że kilkaset metrów przed nimi stoi znak informujacy, że stoi fotoradar, a kilkadziesiąt metrów przed fotoradarem zamontowane jest urządzenie pomiaru prędkości, które na wyswietlaczu pokazuje z jaką prędkością jedziesz i czy nakazaną prędkośc przekraczasz. I taki fotoradar służy poprawie bezpieczeństwa a nie tylko i wylacznie łupieniu kierowców.

      • 9 1

      • jozek, nie umiesz czytać tabliczek: kontrola radarowa?

        weź tabletki lub zmień lekarza

        • 0 0

    • Dlaczego minusujecie ten komentarz czy nie płacicie więcej dzięki durnym przepisom

      • 4 2

    • W calej Skandynawii jezdzi sie na swiatlach (1)

      • 2 2

      • A czy ktoś pisał powyżej o Skandynawii???? Koleż podał Francje, Niemcy i Hiszpnię

        Czemu nie umiecie czytać ze zrozumieniem. W całej Skandynawi żyje mniej ludzi jak w jednym Niemieckim landzie. W Islandii już w lato nie trzeba jeżdzić na światłach. Ta twoja odpowiedz to jak tekst a w USA biją murzynów.

        • 5 1

    • Irek nie produkuj się tak

      bo się spocisz chłopie

      • 1 3

    • Irek (1)

      w całej Skandynawii się jezdzi na swiatłach w Niemczech tez więc nie piernicz a Hiszpanie jeżdza fatalnie.Nie kłam na tym forum a swoje przemyslenia w buty sobie wsadz

      • 4 3

      • Doinformuj się co do Niemiec

        • 2 1

  • (5)

    Samochod który wlecze się 30 km/h i rzęzi pomiedzy 2 a 3 biegiem wydziela o wiele większa ilośc spalin. Mieszkańcy powinni podziękować wlodarzom miasta oraz wszelkiej masci ekooszołomom za troskę o ich zdrowie bo tego syfu z rur wydechowych bedą teraz wdychać o wiele więcej.

    • 23 13

    • chyba stary dizel (1)

      • 5 3

      • powinienieś się podpisać "wujek staszek mistrz cietej riposty"

        • 2 3

    • szybciej jedziesz-częściej hamujesz i ruszasz (1)

      na 4tym biegu samochodem i 80km/h pojedziesz wiec wyluzuj, spalin wiecej nie bedzie jesli będziesz jezdzil ekonomicznie czyli jak najmniej ostrych hamowan i ruszen byle do 50tki. Przy 30 duzo mniejszy halas

      • 6 1

      • Geniuszu, twórco nowych teorii motoryzacyjnych twój talent tu sie po prostu marnuje. Ciebie to powinien zatrudnić jakiś "holdzwagen" albo inny "dzeneral motur". I jeszcze mowisz, że przy 30 km/h jest mniejszy halas? Ustalmy więc 5km/h. Wtedy już wogóle cisza katedralna na ulicach zapadnie.

        • 2 8

    • Większe spalanie czy aby napewno

      Większej różnicy w spalaniu między 50, a 30km nie będzie. Jeżeli będziesz jechał równo to będzie to ekonomiczna jazda i bez większego zużycia.

      Chyba, że mówisz o jeździe 80km/h to prawda wtedy zużycie będzie większe, ale osiedla i 80km/h to jakieś nie porozumienie. 80 to poza miastem lub na drogach do tego przystosowanych np W-Z.

      • 6 1

  • A ja zaryzykuję teorię,

    że to tylko prowadzi do tego, że piesi poczują się pewniej i chętniej będą przekraczać jezdnię w dowolnym miejscu - przecież zdążą zauważyć nadjeżdżający pojazd, a jak nie to on zdąży wyhamować.

    • 8 3

  • Głupota Polaków zaczęła się od zaranie IIIRP

    Czyli od Tyminskego i jego czarnej teczki. Przyjechał czlowiek z niewiadomo skąd . Pożniej okazalo się że ustawiony i obstawiony przez stara bezpiekę i o malo nie wygral prezydenckich wyborow konkurując ze swym kolegą .
    Wyłączcie TVN i włączcie rozum.

    • 16 3

  • (1)

    30km/h to jest prędkość rowerzysty, a nie samochodu.

    • 14 5

    • nie w Sopocie

      • 2 1

  • Rowerem można przekroczyć prędkość

    Teraz będzie można dostać mandat za jazdę rowerem.
    Fajne uczucie. Dostajecie fotografie z fotoradaru a tam zdjęcie na rowerku i 33km/h hehehe

    • 18 1

  • Brawo!!! (1)

    A paniska w limuzynach noga z gazu aby przypadkiem coś ciężkiego wam nie wpadło do wozu przez przednią szybę.

    • 7 8

    • No i co?
      Ja ryzykuję wymiane szyby i ewentualnie koszty lakiernika. A Ty albo pobyt szpital albo pobyt w alei sztywnych.
      A jeżli do tego wlaziesz przed maskę samochodu w miejscu niewyznaczonym to mi za remont samochodu zapłacisz frajerze.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane