- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (232 opinie)
- 2 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (67 opinii)
- 3 Oni będą teraz rządzić województwem (66 opinii)
- 4 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (73 opinie)
- 5 W Gdyni odłowią 80 dzików (337 opinii)
- 6 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (134 opinie)
Z kamerą w centrum dowodzenia SKM
Blisko 40 mln pasażerów rocznie korzysta z Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Zastanawialiście się kiedyś, jak funkcjonuje trójmiejskie centrum SKM? Fakt, pociągi czasami się spóźniają, ale wielu ludzi dba o to, aby każdy z nich przyjechał sprawny, czysty i punktualny.
Hala napraw i rewizji
Pomimo wielu lat pracy, nadal spełnia swoją funkcję w 100 proc. To tutaj każdego dnia dochodzi do różnego rodzaju napraw pociągów. Wewnątrz są trzy elektryczne tory, na których dokonywane są przeglądy oraz drobne naprawy (o symbolach P1 i P2). Wewnątrz budynku znajduje się jeszcze jeden - czwarty tor bez "sieci", na którym dokonuje się napraw P3 i P4. Jednostka na tym torze odstawiona jest zazwyczaj na kilka miesięcy, a naprawy obejmują m.in. wymianę wózków napędowych, drzwi, okien i siedzisk.
Myjnia
W centrum SKM są dwa takie obiekty. Pierwszy to myjnia automatyczna, czyli prawie taka sama, jaką znamy ze stacji paliw. To tutaj co trzy dni pociąg myty jest z zewnątrz. Natomiast w kolejnym miejscu odbywa się codzienne sprzątanie składu. Dzięki takim zabiegom, nasze SKM-ki przyjeżdżają czyste.
GCA, czyli nastawnia
A dokładniej nastawnia dysponująca i wykonawcza. Niewielki budynek, który wygląda niczym wieża kontroli lotów. Dwie osoby, które pracują w GCA, odpowiedzialne są za obserwację nadjeżdżających pociągów oraz prowadzenie ruchu na różnych torach. W budynku GCA zmienia się również trasy pociągów, które przyjeżdżają na przegląd oraz mycie.
Dyspozytura przedsiębiorstwa czyli centrum zarządzania
W biurze Andrzeja Kwiatkowskiego jest kilka monitorów, na których wyświetlana jest na bieżąco trasa od Wejherowa do Gdańska. Dzięki temu można prowadzić obserwację i w realnym czasie rozwiązywać problemy.
- Jestem odpowiedzialny za całokształt pracy SKM, za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. Zbieram dane i informacje dotyczące pociągów kursujących na linii SKM i staram się rozwiązywać wszystkie problemy, związane z utrudnieniami na trasie - mówi Andrzej Kwiatkowski, dyspozytor liniowy do spraw przewozów.
Dyspozytura eksploatacji
To z tego miejsca starszy dyspozytor Florian dogląda obiegu składów w centrum SKM.
W pomieszczeniu, z którego dowodzi pan Florian, jest duża tablica, która pełni podobną funkcję, do tej, jaką dysponuje Tunel pod Martwą Wisłą.
- Tablica przedstawia całą naszą pracę, związaną z ruchem pociągów. Można powiedzieć, że jest idealna w swojej prostocie. Mamy na niej rozpisany każdy tor oraz każdą jednostkę, dzięki czemu z poziomu tej tablicy możemy zarządzać całym ruchem w centrum SKM, tzn. wprowadzać i wyprowadzać pociągi na trasę - tłumaczy Florian Kos.
Dziennie Szybka Kolej Miejska przewozi około 106 tys. pasażerów, 50 pociągami, pokonując przy tym dystans 17 tys. kilometrów.
Ruch pociągów elektrycznych na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia otwarto 15 stycznia 1956 roku, a w dniu 31 grudnia 1957 r. po raz pierwszy pociąg zawitał do Wejherowa, obejmując tym samym - wraz z Rumia i Redą - Małe Trójmiasto Kaszubskie.
Opinie (63) 2 zablokowane
-
2017-01-01 19:48
no ładnie
Zarobasy hahaha
- 2 3
-
2017-01-01 20:33
Największy szrot żadne miasto w Polsce nie ma tak zgniłego taboru
- 10 4
-
2017-01-02 00:02
Punktualna ? Dziś stałem na Kamiennym Potoku, baba przez megafon ryczała, że pociąg wjeżdża po czym po kilku minutach informuje, że pociąg jest opóźniony o 6 minut. To jakaś kpina . System informacji i sos zupełnie nie działa, po co ustawiono te szafy na peronach. A na dodatek od kilku dni nie działa tam automat biletowy.
Ot cała atrakcja skm- 8 1
-
2017-01-02 00:31
dlaczego odpowiedź do posta (1)
wylądowała jako nowy wątek?
- 3 1
-
2017-01-02 10:07
Wytrzeźwiej
- 0 1
-
2017-01-02 01:51
Stare pociągi SKM modernizowane na siłę to wielgachna porażka.Pod koniec zeszlego miesiaca jechalam do Gdanska ;). Wyświetlacz w tym trupie ciągle pokazywał inną trasę - raz do Gd Głównego,a raz do Tczewa :/.
- 4 1
-
2017-01-02 08:16
pozdrowienia
pozdrawiam kolege Florka i cala brac kolejarska
- 3 1
-
2017-01-02 08:52
SKM
Przy tak wielkich potokach podróżnych to cud że nasza trójmiejska SKM jeszcze istnieje. Krytykować można zawsze , a może byłoby warto spojrzeć bardziej obiektywnie.SKM wszystkiego najlepszego na Nowy Rok 2017
- 3 0
-
2017-01-02 12:36
Hehe
N57 - jednostka starszego typu. O wiele ładniej by brzmiało 'Muzeum jeżdżące na kółkach'.
- 2 1
-
2017-01-03 12:09
Ta tablica z haczykami i zawieszkami ze zdjęciem pociągu mnie rozbawiła. W XXI wieku chyba powinna być elektroniczna, no ale cała ta skm to muzeum.
- 2 3
-
2017-01-04 09:33
No proszę, komputeryzacja, ale jednak nadal sporzadza się wykresy ruchu jak na kolei warszawsko-wiedeńskiej.Pamiętam jak ojciec, kiedyś też dyspozytor ruchu. dla zabawy uczył mnie robić takie wykresy. Podobnie jak w lotnictwie tabliczki, klocki są jednak niezawodne. Odporne na brak napięcia , zawieszanie się komputerów i inne awarie.
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.