• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z kamerą w centrum dowodzenia SKM

Arnold Szymczewski
1 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Z kamerą w gdyńskim centrum monitoringu wizyjnego

Blisko 40 mln pasażerów rocznie korzysta z Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Zastanawialiście się kiedyś, jak funkcjonuje trójmiejskie centrum SKM? Fakt, pociągi czasami się spóźniają, ale wielu ludzi dba o to, aby każdy z nich przyjechał sprawny, czysty i punktualny.



Hala napraw to miejsce, w którym są naprawiane wszystkie usterki pociągów. Hala napraw to miejsce, w którym są naprawiane wszystkie usterki pociągów.

Hala napraw i rewizji

Pomimo wielu lat pracy, nadal spełnia swoją funkcję w 100 proc. To tutaj każdego dnia dochodzi do różnego rodzaju napraw pociągów. Wewnątrz są trzy elektryczne tory, na których dokonywane są przeglądy oraz drobne naprawy (o symbolach P1 i P2). Wewnątrz budynku znajduje się jeszcze jeden - czwarty tor bez "sieci", na którym dokonuje się napraw P3 i P4. Jednostka na tym torze odstawiona jest zazwyczaj na kilka miesięcy, a naprawy obejmują m.in. wymianę wózków napędowych, drzwi, okien i siedzisk.

Myjnia

W centrum SKM są dwa takie obiekty. Pierwszy to myjnia automatyczna, czyli prawie taka sama, jaką znamy ze stacji paliw. To tutaj co trzy dni pociąg myty jest z zewnątrz. Natomiast w kolejnym miejscu odbywa się codzienne sprzątanie składu. Dzięki takim zabiegom, nasze SKM-ki przyjeżdżają czyste.

GCA, czyli nastawnia

A dokładniej nastawnia dysponująca i wykonawcza. Niewielki budynek, który wygląda niczym wieża kontroli lotów. Dwie osoby, które pracują w GCA, odpowiedzialne są za obserwację nadjeżdżających pociągów oraz prowadzenie ruchu na różnych torach. W budynku GCA zmienia się również trasy pociągów, które przyjeżdżają na przegląd oraz mycie.

Z tego miejsca dyspozytor dogląda całokształtu pracy SKM. Odpowiada m.in. za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. Z tego miejsca dyspozytor dogląda całokształtu pracy SKM. Odpowiada m.in. za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim.

Dyspozytura przedsiębiorstwa czyli centrum zarządzania

W biurze Andrzeja Kwiatkowskiego jest kilka monitorów, na których wyświetlana jest na bieżąco trasa od Wejherowa do Gdańska. Dzięki temu można prowadzić obserwację i w realnym czasie rozwiązywać problemy.

- Jestem odpowiedzialny za całokształt pracy SKM, za prowadzenie całego ruchu oraz za nadzór nad nim. Zbieram dane i informacje dotyczące pociągów kursujących na linii SKM i staram się rozwiązywać wszystkie problemy, związane z utrudnieniami na trasie - mówi Andrzej Kwiatkowski, dyspozytor liniowy do spraw przewozów.
Florian Kos jest odpowiedzialny za wszystkie tory kierujące pociągi do centrum SKM. Florian Kos jest odpowiedzialny za wszystkie tory kierujące pociągi do centrum SKM.

Dyspozytura eksploatacji

To z tego miejsca starszy dyspozytor Florian dogląda obiegu składów w centrum SKM.

W pomieszczeniu, z którego dowodzi pan Florian, jest duża tablica, która pełni podobną funkcję, do tej, jaką dysponuje Tunel pod Martwą Wisłą.

- Tablica przedstawia całą naszą pracę, związaną z ruchem pociągów. Można powiedzieć, że jest idealna w swojej prostocie. Mamy na niej rozpisany każdy tor oraz każdą jednostkę, dzięki czemu z poziomu tej tablicy możemy zarządzać całym ruchem w centrum SKM, tzn. wprowadzać i wyprowadzać pociągi na trasę - tłumaczy Florian Kos.
Dziennie Szybka Kolej Miejska przewozi około 106 tys. pasażerów, 50 pociągami, pokonując przy tym dystans 17 tys. kilometrów.

Historia kolei miejskiej w Trójmieście sięga początku lat 50., kiedy to 4 marca 1951 roku uruchomiono pierwszy pociąg elektryczny z Gdańska Głównego do Gdańska Nowego Portu. W następnych latach kontynuowano budowę nowej, wydzielonej trasy kolejowej z Gdańska Głównego do Gdyni.

Ruch pociągów elektrycznych na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia otwarto 15 stycznia 1956 roku, a w dniu 31 grudnia 1957 r. po raz pierwszy pociąg zawitał do Wejherowa, obejmując tym samym - wraz z Rumia i Redą - Małe Trójmiasto Kaszubskie.

Opinie (63) 2 zablokowane

  • no ładnie

    Zarobasy hahaha

    • 2 3

  • Największy szrot żadne miasto w Polsce nie ma tak zgniłego taboru

    • 10 4

  • Punktualna ? Dziś stałem na Kamiennym Potoku, baba przez megafon ryczała, że pociąg wjeżdża po czym po kilku minutach informuje, że pociąg jest opóźniony o 6 minut. To jakaś kpina . System informacji i sos zupełnie nie działa, po co ustawiono te szafy na peronach. A na dodatek od kilku dni nie działa tam automat biletowy.
    Ot cała atrakcja skm

    • 8 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz jak funkcjonuje centrum zarządzania SKM

    dlaczego odpowiedź do posta (1)

    wylądowała jako nowy wątek?

    • 3 1

  • Stare pociągi SKM modernizowane na siłę to wielgachna porażka.Pod koniec zeszlego miesiaca jechalam do Gdanska ;). Wyświetlacz w tym trupie ciągle pokazywał inną trasę - raz do Gd Głównego,a raz do Tczewa :/.

    • 4 1

  • pozdrowienia

    pozdrawiam kolege Florka i cala brac kolejarska

    • 3 1

  • SKM

    Przy tak wielkich potokach podróżnych to cud że nasza trójmiejska SKM jeszcze istnieje. Krytykować można zawsze , a może byłoby warto spojrzeć bardziej obiektywnie.SKM wszystkiego najlepszego na Nowy Rok 2017

    • 3 0

  • Hehe

    N57 - jednostka starszego typu. O wiele ładniej by brzmiało 'Muzeum jeżdżące na kółkach'.

    • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz jak funkcjonuje centrum zarządzania SKM

    Ta tablica z haczykami i zawieszkami ze zdjęciem pociągu mnie rozbawiła. W XXI wieku chyba powinna być elektroniczna, no ale cała ta skm to muzeum.

    • 2 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Zobacz jak funkcjonuje centrum zarządzania SKM

    No proszę, komputeryzacja, ale jednak nadal sporzadza się wykresy ruchu jak na kolei warszawsko-wiedeńskiej.Pamiętam jak ojciec, kiedyś też dyspozytor ruchu. dla zabawy uczył mnie robić takie wykresy. Podobnie jak w lotnictwie tabliczki, klocki są jednak niezawodne. Odporne na brak napięcia , zawieszanie się komputerów i inne awarie.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane