• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdejmują sygnalizatory, by przyspieszyć tramwaje

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna. Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna.

Znikają światła, które niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajowy. Właśnie zdemontowano trzy sygnalizatory w ciągu ul. Kartuskiej, a do końca roku być może uda się wykonać podobną operację w ciągu al. Zwycięstwa.



Czy należy zastępować sygnalizatory na przejściach przez tory urządzeniami do głosowego ostrzegania o zbliżającym się tramwaju?

Tramwaje na Siedlcach, choć mają wydzielone torowisko, zawsze jeździły wolno. I nie chodzi tu o stan techniczny torów, bo kilka lat temu przeszły one kapitalny remont, ale nadmierną liczbę sygnalizacji, które są słabo ze sobą skoordynowane i pozbawione priorytetu przejazdu dla transportu zbiorowego.

Teraz ma się to zmienić. Właśnie zdecydowano o zdjęciu trzech sygnalizatorów, ustawionych na przejściach pieszych przez tory - w rejonie przystanków Paska zobacz na mapie Gdańska, Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, Skrajna zobacz na mapie Gdańska.

Wkrótce planuje się odpowiednio skorygować rozkłady jazdy, dostosowując czas przejazdu do nowej organizacji ruchu.

- Badamy, jak nowa organizacja wpływa na rzeczywisty czas przejazdu. Po zebraniu danych podejmiemy decyzję, gdzie i w którym miejscu skrócić rozkładowe czasy przejazdów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Szacuje się, że maksymalnie czas przejazdu przez Siedlce skróci się o kilka minut. To jednak ma duże znaczenie nie tylko dla wygody pasażerów, ale pozwoli też na oszczędności w budżecie miasta.

- Krótszy czas przejazdu to mniejsze zapotrzebowanie na tabor do zapewnienia odpowiedniej częstotliwości kursowania [w godzinach szczytu tramwaje przez Kartuską jeżdżą co ok. 4-6 minut - dop. red.], a to przekłada się na koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej - dodaje Zomkowski.
Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd. Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd.
Na razie nie ma szans na wzbudzanie wszystkich sygnalizacji, które pozostały na trasie, przez tramwaj. Powód jest prozaiczny - w ciągu ul. Kartuskiej nie ma wykonanego systemu Tristar.

Tristaru nie ma także na najnowszej trasie na Morenę (Piecki-Migowo). Na trasie tramwajowej wykonano wprawdzie niezbędne instalacje do ewentualnej rozbudowy systemu, ale póki co pozostaje ręczna regulacja świateł.

- Na trasie od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do krańcówek na Migowie zobacz na mapie GdańskaBrętowie zobacz na mapie Gdańska skorygowane zostały ustawienia sygnalizacji świetlnej pod kątem ruchu tramwajowego. Najwięcej w czasie przejazdu udało się zaoszczędzić na odcinku Belgradzka zobacz na mapie Gdańska-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni.
Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki. Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki.
Bez zmian pozostanie cykl sygnalizacji świetlnej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, która tamuje ruch tramwajowy z Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w stronę Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska i Siedlec. W efekcie, w godzinach szczytu potrafią się tworzyć tramwajowe korki.

- Do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie będziemy wprowadzali tutaj zmian. Ustawienie świateł z większym priorytetem dla tramwajów oznacza pogorszenie sytuacji na głównym ciągu. To przełoży się nie tylko na ruch indywidualny, ale także autobusowy - wyjaśnia Wawrzonek.
Czytaj też: Pierwszy fragment asfaltu w tunelu pod Martwą Wisłą

Warto dodać, że tramwaje na Podwalu Grodzkim wkrótce wstrzyma kolejna sygnalizacja - na wyjeździe z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska. To inwestycja, która towarzyszy przebudowie układu drogowego wraz z realizacją centrum handlowego Forum Gdańsk.

Niestety wraz z dodatkowymi światłami nie przewiduje się utworzenia przejścia naziemnego, które mogłoby być powiązane z przystankiem tramwajowym Dworzec Główny, nieprzystosowanym do potrzeb osób starszych, rodziców z wózkami czy pasażerów z większym bagażem, udających się na pociąg.

Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych. Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych.
Niewykluczone natomiast, że jeszcze w 2015 r. - o ile będą oszczędności na innych tegorocznych projektach inwestycyjnych - tramwaje przyspieszą między Wrzeszczem a Śródmieściem. Tutaj także przewidywane jest zdjęcie sygnalizatorów z przejść dla pieszych - m.in. na przystanku Chodowieckiego zobacz na mapie Gdańska oraz Politechnika zobacz na mapie Gdańska.

Zarówno na Siedlcach jak i wzdłuż al. Zwycięstwa sygnalizatory będą docelowo zastąpione komunikatami głosowymi na wzór pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska czy skrzyżowania ul. Pomorskiej i Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie tego typu ostrzeżenia funkcjonują z powodzeniem już od dłuższego czasu.

Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu. Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu.
- Decyzja o likwidacji sygnalizatorów jest jak najbardziej słuszna. Większość pieszych ignoruje czerwone światło i przed przejściem przez tory upewnia się jedynie, czy nie nadjeżdża żaden pojazd. Jednocześnie światła niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajów. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Docelowo powinna być realizowana detekcja nadjeżdżających tramwajów i wyświetlany sygnał ostrzegawczy wraz z odtwarzaniem ostrzeżenia głosowego "uwaga tramwaj". Samo ostrzeżenie głosowe jest niewystarczające w przypadku osób niedosłyszących, oraz często ginie w szumie ulicznym - ocenia decyzję urzędników Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Miejsca

Opinie (184) 2 zablokowane

  • Za dwa tygodnie ktoś wpadnie pod tramwaj i założą z powrotem.

    • 4 5

  • (3)

    Kilku rozjechanych przechodniów (np. niedosłyszących) na Siedlcach i budyń zaraz przywróci sygnalizację. Ale kto za to poniesie odpowiedzialność?

    • 3 9

    • Na SKM Zaspa

      przechodzą nawet bez sygnalizatorów ostrzegawczych przez linię SKM i jakoś to działa.

      • 4 0

    • Oprócz sygnalizatora dźwiękowego będzie też sygnalizator wizualny nadjeżdżającego tramwaju. Poza tym wystarczy się po prostu obejrzeć, czy nic nie jedzie. W wielu miejscach na świecie działa takie rozwiązanie i jakoś trup nie ściele się tam gęsto.
      To, że ty potrzebujesz wszędzie świateł, zakazów, nakazów, bo samodzielnie nie potrafisz zadbać o siebie, to nie znaczy, że każdy tak ma.

      • 1 0

    • ile trupów jest na pętli Oliwa codziennie?

      • 2 0

  • Światła na morenie to pijany sen chorego kretyna

    Na odcinku 800 metrów jest 8 niezsynchronizowanych świateł.
    Żeby zawrócić na wysokości przychodni trzeba 2 razy odstać na czerwonym, chociaż jadący od strony Jaśkowej i tak czekają na swoim czerwonym.
    Gratulacje dla projektantów.

    • 21 0

  • Kartuska-Zakopianska (1)

    zdemontowanie świateł przy dwoch szkolach gdzie mnostwo dzieci i młodziezy -ODWAZNE!!

    • 6 6

    • kartuska

      Mamo droga po co światła jeśli dzieci i tak biegają na czerwonym przed tramwajem- to nie jest odwaga tylko głupota.

      • 0 0

  • A kto je wcześniej tam instalowałł?

    TRISTAR wcale nie będzie lepszy

    • 4 0

  • belgradzka piekarnicza? tam stoi zawsze ! (1)

    co on za farmazony gada ? Tramwaj jak ruszy z sidlec stoi na skrzyżowaniu z kartuską no ale dość krótko do 1 min na następnym skrzyżowaniu stoi lub o ile pociśnie ostro to na pomarańczowym przejeżdża. Natomiast na piekarniczej stoi zawsze i to najdłużej na całej trasie ! A już najlepsze są światła na skrzyżowaniu z bulońską tam nawet 3 minuty i potem ciąg bulońskiej po co w ogóle tam są aż 3x światła ??? Wiadomo, że się nie da ustawić wszystkiego na cacy i ja to rozumiem, ale co on gada za farmazony , że miedzy belgradzką a piekarniczą jest dobrze ?

    • 8 0

    • Wawrzonkowi wychodzi w papiurkach, że dobrze :P normalnie parodia powagi. To jest jakaś masakra!

      • 2 0

  • Odnoszę wrażenie, że to jakieś deja vu! Sygnalizatory zdjęto po to by usprawnić ruch tramwajów a ZTM wpada na pomysł by obciąć z rozkładów kilka minut. Zastanawiam się więc po co to wszystko. Czy tam pracują jacyś maksymalnie nieskończeni debile? Obcięcie rozkładów jazdy, teraz spotęguje dotychczasowe problemy. ZTM nie chce się uczyć na błędach mądrzejszych. Instytucja miastu tak potrzebna jak świni siodło!

    • 7 1

  • Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. (2)

    A gdzie przestrzegają?
    Czy za to ktoś im chociaż palcem pogrozi?

    • 9 4

    • kogo nie przestrzegali - sygnalizatorów???!!! (1)

      • 1 0

      • tramwaj nie przestrzegali przed sygnalizatorem

        :)))

        • 0 0

  • (1)

    Super chcecie przepiszyc czas jazdy tramwajow ale w miejscu gdzie jest szkola przystanek zakopianska dzieci nie patrza czy jedzie tramwaj tylko ida cala grupa i co wam to da beda wypadki. Ciekawe kiedy bedzie pierwszy. Brawoooooo dla ztm

    • 5 2

    • Akurat dzieci ostatnie są do przestrzegania świateł.

      • 1 2

  • A proponuję sygnalizacji.... (1)

    Przystanek zakopiańska.
    Przejście dla pieszych przez tory.przechodze przez przejazd tramwaj rusza i namnie dzwoni mimo że jestem na przejsciu.Widac zasada przejścia dla pieszych motornivzych nieobowiązuje.

    • 2 3

    • jak rusza ma zadzwonić.
      taka procedura

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane