• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    ..Że dożyłem takich czasów w których Gdańskiem rządzi banda ludzi niekompetentnych z ilorazem z podstawówki (nie obrażając podstawówki)... dramat. Bez tego Gdańsk cały stoi a oni jeszcze bus pasy robią i przejścia dla pieszych.
    Na dodatek z kierowców robią i**otów mówiąc, że to nie wpłynie na ruch...masakra.

    • 15 6

    • No niestety..

      • 2 0

  • Czy to w ramach uspokojenia ruchu wybudowano nowy tunel pod Okopową ?

    • 6 2

  • Nalezy dazyc do redukcji aut z centralnej czesci miasta czyli wzdluz Grunwaldzkiej i Niepodleglosci (1)

    tam jedynie transport publiczny i pozwolenia dla mieszkancow, reszta na obrzeza i dojezdzac transportem publicznym.

    W zamian tramwajow, autobusow powino byc wiecej i o lepszej zdecydowanie siatce polaczen. Tanszy transport publiczny.

    Caly obszar objac winietami na wjazd np 20PLn diesel, 10 pln benzyna, hybryda 1pln.

    • 7 7

    • A elektryki 50 bo są nieekologiczne.

      • 1 1

  • Zamiast przejść

    czekam na zmianę kodeksu drogowego na bardziej ludzki, taki jak na Zachodzie, gdzie na widok policjanta obywatela nie przechodzi dreszcz strachu.

    • 2 8

  • Kierowca

    Trzeba być ignorantym by nie dostrzegać potrzeby takich przejść. Co ze starszymi lidzmi, którym ciężko zasuwać po schodach w górę i w dół, co z inwalidami co z małymi dziećmi w wózkach, ludzmi tachającymi cieżkie walizy po schodach. Windy nie załatwią sprawy bo często nie działaja. Nie wszyscy są tak sprawni jak panowie w bmw co gnają przez podwale i chcą mieć zieloną falę. To nie autostrada. Sam mam niepełnosprawne dziecko i wiem jak trudno poruszać się tunelami. Proponuję każdemu kto narzeka, że będzie musiał pięć minut dłużej stać na światłach w swoim wygodnym blachosmrodzie, by chociaż raz przeszedł się z osobą na wózku lub w wózku po mieście. Na pewno przez pięć minut, czekając na zielone światło nie nabawi się hemoroidów

    • 6 11

  • Wprowadzic wizy dla sloikow

    To juz w duzej mierze zmniejszy ruch. Buspasy na glownych arteriach miasta z wieksza czestotliwoscia autobusow.Przejsc podziemnych nie dublowac naziemnymi by niepotrzebnie nie hamować

    • 7 5

  • Czyli przydworcowe przejście przeszło? Cóż...

    Już kiedyś tu pisałem - wbijam w stojące samochody, ale tam jest ogromne zagęszczenie tramwajów. Prawie wszystko tamtędy jeździ. Będą korki. Nie samochodów - tramwajów. Powtórka z Huciska. O ile nie zostanie wprowadzony tam priorytet dla zbiorkomu.

    Plus wydaje mi się, że peron tramwajowy należałoby też poszerzyć w tej opcji.

    • 5 3

  • Tylko przejścia naziemne

    Uspokojenie aut wszędzie.

    • 4 7

  • tunlel (1)

    Podwale grodzkie powinno b yć sprowadzone do tunelu, a na górze tylko tramwaje, autobusy, taksówki, podjazd do dworca i piesi. Początek tunelu przy placu zebrań ludowych a koniec na okopowej - mam nadzieję że miasto ma jakiegoś urbanistę na etacie, który to ogarnie

    • 8 3

    • co z Radunią

      • 1 0

  • Gdzie jest jakiś urbanista? (2)

    Projekty planowane na dorażne potrzeby!!! Żeby problem rozwiązać na kilkadziesiąt lat trzeba sprowadzić większość ruchu w centrum gdńska do tuneli-ruch będzie tylko większy a wprowadzanie ograniczeń spowoduje tylko zakorkowanie ruchuw centrum . Czy samochody spalinowe czy elektryczne -nie ma to żadnego znaczenia i tak będzie ich coraz więcej- bo na komunikację nie można liczyć jest po prostu nieskuteczna i awaryjna.

    • 7 1

    • Nie wiem jaki procent historycznego obszaru miasta jest aktualnie zajęty przez tę przelotówkę (1)

      ale z pewnością jest to obszar tak cenny, że najlepiej ruch tranzytowy przenieść nad tory kolei a wtedy na całym tym obszarze dominanta ruchu pieszego - spojenie zabudowań od dworca w stronę Drogi Królewskiej w jakiś klawy układ - z wydobyciem Raduni na powierzchnię. Ożywić Bastion św. Elżbiety scalić z kompleksem aktualnego Ratusza i parkiem przy Targu Rakowym. Wyeksponować jako miejsce turystycznie ważne dawną siedzibę PZPR. Możliwa w tych okolicach uzupełniająca architektura (architektura - podkreślam - nie: budownictwo). I pięknie zaplanować przedsionek Drogi Królewskiej - i tak dalej i tak dalej.

      • 0 1

      • powtarzasz się koleś

        "Przelotówka" przez centrum miasta to oksymoron. Takie coś nie istnieje, a w wielu miastach takie estakady się likwiduje.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane