• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Kiedy oficjalne przejście dla pieszych koło Parku Reagana (1)

    na wysokości nowszej Biedronki na Dąbrowszczaków(z rozmysłem nie używam nazwy ulicy od nazwiska pewnego pana)? I jakieś rozwiązanie dla kierowców wyjeżdżających z Biedronki - chociażby lustra po drugiej stronie ulicy(czyli na parkingu przy Parku)??? Widoczność tragiczna w tym miejscu...

    • 3 4

    • Mordercy Dąbrowszczacy przechodzą Ci prze klawiature, a Kaczyński nie.

      Rozumiem, ze można go nie lubić, ale lubić od niego bardziej Dąbrowszczaków to przesada.

      • 0 3

  • tak jest wszystkie podziemne przejscia zlikwidować i te które prowadzą na perony, Na pewno będzie bezpieczniejj

    • 3 1

  • chyba jakiś żart z tym buspasem w Oliwie! (2)

    chyba jakiś żart z tym buspasem w Oliwie!

    • 2 1

    • Każdy buspas to dobra inwestycja. (1)

      Jak również każde przejście naziemne.

      • 1 0

      • zabudowali

        Oliwę biurowcami a teraz problem z dojazdem - to zabiorą jeszcze pas jezdni - ot takie rozwiązanie!

        • 0 1

  • W komentarzach korki korki i korki (2)

    Ciekawe co by się stało jakby wszyscy mieszkańcy Trójmiasta + turyści zaczęli korzystać z transportu indywidualnego?

    • 0 2

    • (1)

      Ciekawsze jest co by było jakby zaczęli korzystać z transportu publicznego, który tak naprawdę już teraz jest zatłoczony.

      • 3 0

      • jak na razie coraz więcej osób zaczyna dostrzegać, że transport indywidualny

        to nie tylko prywatny samochód. Coraz więcej ludzi korzysta nieświadomie z indywidualnego transportu publicznego: rowerów MEVO. Polecam także inny niż samochód prywatny transport indywidualny: hulajnogę, rower, rower wspomagany elektrycznie, oraz klasyczne chodzenie piechotą na małe odległości - do przystanków transportu zbiorowego lub do najbliższego sklepu, punktu usługowego, ośrodka zdrowia i parku.

        • 0 0

  • (3)

    Aleja Żołnieży Wyklętych. dlaczego takie określenie tych żolnierzy źle mi kojarzy? Kto wymyślił takie określenie ..... a może coś w tym jest ........

    • 0 3

    • Historia się kłania (1)

      Poczytaj książki, zajrzyj do netu

      • 0 2

      • Ja nie potrzebuję dobrych rad , potrzebuję rzeczywistych ocen zgodnych z prawdą jak to było w tamtych czasach ,potrzebuję wyjaśnienia roli i jakich czynów dokonali ci ludzie. Nie potrzebuję pomników stawianych często pod chwilowe potrzeby , potrzebuje prawdy jakaby ona nie była. Świat a tym bardziej świat wojny nie jest czarno -biały. A książki , ksiązki pisze sie na zamówienie i od tego kto je zamawia zależy co mozna w nich przeczytac . Ale o tym jako uczeń mozesz jeszcze nie wiedzieć. Pozdrawiam .

        • 1 0

    • Określenie żołnierze wyklęci powstało w 1993 użyto go pierwszy raz w tytule wystawy Żołnierze Wyklęci antykomunistyczne podziemie zbrojne po 1944 r.

      Stanowi ono bezpośrednie odwołanie do listu otrzymanego przez wdowę po jednym z żołnierzy podziemia, w którym, zawiadamiając o wykonaniu wyroku śmierci na jej mężu, dowódca jednostki wojskowej pisze o nim: wieczna hańba i nienawiść naszych żołnierzy i oficerów towarzyszy mu i poza grób. Każdy, kto czuje w sobie polską krew, przeklina go niech więc wyrzeknie się go własna jego żona i dziecko

      Piotr Mazurek, Żołnierze Wyklęci... przez III RP, W Sieci Historii nr 3/2014, s. 78.

      • 0 0

  • Przejście obok hotelu central to jakaś pomyłka - ale czy przypadkowa ? (2)

    150 m dalej jest przejście przy Hucisku, 100 w drugą strone jest tunel ? Gdzie tu logika ? Nie ma żadnej logiki - to robienie dobrze właścicielowi hotelu i deweloperom nic więcej. - czyli po staremu "kontynuje dzieło szefffa...."

    • 4 2

    • a mnie jest ciężko schodzić i później wchodzić po schodach w tunelu

      • 1 0

    • twój wpis ma pewną logikę: wskazuje, że myślisz glównie o płynności ruchu samochodów

      wskazuje również na prosty fakt, że stosujesz ukryte zalożenie: samochód jest/powinien być głównym sposobem poruszania się po mieście, a jeśli pojawia się pomysł na jakieś rozwiązanie, które zmniejsza użyteczność samochodu, to nie naleźy go wdrażać. Warto byś jednak zauważył, że w godzinach szczytu to inne samochody są największym źródłem problemów dla "twojego" samochodu. Jak to ogarniesz, dopiero wtedy rozmowa z twoimi poglądami stanie się płodna.

      • 0 0

  • Trójmiasto

    Dulkiewicz dziękujemy. Zakorkować miasto to dopiero wielka sprawa.

    • 6 1

  • czad i dym

    no i dzieki radosnej twórczości Gdańsk zasmrodzimy spalinami- brawo !!!!

    • 3 1

  • i**otyzm!

    Jeszcze więcej korków, jeszcze więcej spalin! Zakorkujmy się całkowicie!

    • 4 1

  • Czy wam się to podoba czy nie samochodów będzie przybywało. Być może w przyszłości elektrycznych, ale będzie. (4)

    Przybywa aut, bo ludzi jest za dużo. Nazjeżdzało się różnej masci słoików z Iław i innych Bydgoszczy i taki mamy efekt. Całe Warmińsko Mazurskie już siedzi w Trójmieście. Rozmnażają się jak króliki. Wyglądają jak dawniej Rumuni z gromadą bachorów! W Polsce wystarczyło by 20 mln ludzi. Nie potrzeba więcej.

    • 6 5

    • sensowna polityka miejska może doprowadzić do redukcji liczby samochodów (3)

      Popatrz na statystyki liczby samochodów na 1000 mieszkańców Berlina, Paryża i Nowego Jorku oraz wielu innych miast nieźle zarządzanych krajów. Tam liczba samochodów na 1000 mieszkańców jest nie tylko niższa niż w Gdańsku, ale spada.

      • 1 4

      • (2)

        Berlin czy inna Holandia nie są dla mnie żadnym autorytetem. Po to są zdobycze techniki, aby z nich korzystać. Może chciałbyś pójśc o krok dalej i nie używać też schodów ruchomych, windy, dźwigu itp... Może przesiądźmy się wszyscy na osiołki? Jeżeli chodzi o zajmowanie miejskiego miejsca przez samochody to może też single i małżeństwa zrezygnują z własnego M i będą mieszkali razem z rodzicami jak np Włosi. Budynków jest zbyt dużo. Nie ma ustawowego przymusu posiadania własnego mieszkania czy domu, a co za tym idzie zawłaszczania kolejnych terenów kosztem dewastacji przyrody, np wycinania lasów. Każde odrębne gospodarstwo generuje smog poprzez przepalanie energii. Generuje też ogromną ilość śmieci i ścieków. Upraszczając można przecież siedzieć w dziesięść osób przy jednej żarówce zamiast każdy przy osobnej.

        • 4 1

        • (1)

          No i np. transport zbiorowy to też jest zdobycz techniki. Tak samo jak na przykład wykorzystanie internetu czy sieci komórkowych do wynajmowania różnych środków transportu na minuty (od hulajnogi po samochody) zależnie od aktualnych potrzeb.

          • 0 4

          • Proponuję jeszcze żony na minuty. Po co każdy ma mieć swoją.

            • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane