• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • Te ochłapy drogowe = dno totalne i jeszcze tona mułu!

    • 5 1

  • Żeby wpaść na tak "genialne" pomysły

    to wcale myśleć nawet nie trzeba :)

    • 5 3

  • To element programu platformy (1)

    Eliminacja samochodów.

    • 6 3

    • elementem programu "dobrej zmiany" wydaje się być eliminacja pieszych na przejściach dla pieszych

      • 0 0

  • Po kiego buspas...

    ... Tam gdzie są tramwaje? Czyżby na wypadek awarii cudowności na szynach?

    • 5 2

  • Nareszcie!

    Dworzec i ETC ! Super. Mam nadzieję że naprawdę się za to wezma

    • 5 7

  • Jak miło czytać lament kierowców... (5)

    Pamiętajcie tylko, że i Wy kierowczyki, kiedyś możecie przemieszczać się na nóżkach ( o ile wam nie zanikną) to, że lansujecie w autach na kredyt/leasing, nie zwalnia z myślenia i z tego, że miasto jest dla ludzi. Dość autostrad w mieście. Baj baj maszkary:)

    • 10 15

    • (1)

      Jesteś tak biedny, że żadne pieniądze tego nie odmienią.

      • 4 2

      • A Ty tak pusty

        że żaden komentrz tego nie opisze...

        • 1 3

    • Też jestem przeciwnikiem autostrad w mieście, (1)

      ale główny ani żaden inny ciąg drogowy w Trójmieście nie są czymś takim. Zmieniać można wszystko, ale pod warunkiem, że kierowcy dostaną alternatywę poza ścisłym centrum. A czegoś takiego do dzisiaj nie ma!

      • 5 1

      • kierowcy mają od dawna wiele alternatyw : tramwaj, skm, pkp pr, autobus, MEVO etc. etc.

        wystarczy że przestaną traktować samochód za jedyny sposób poruszania się po mieście.

        • 0 2

    • Te na kredyt/leasing to za darmo są?

      Nie bój żaby, z kieszonkowego od mamy nie odłożysz, maszkaro.

      • 0 0

  • (2)

    Taka propozycja by przejścia naziemne zamienić na nadziemne. Prosta kładka wgl nie wpływa na ruch samochodowy i ludzie nie muszą czekać na światło ale widać nikt nie wpadł na taki pomysł bo w Gdańsku wszystkie kładki dla pieszych jakie są to są zapomniane przez władze od lat i popadają w ruinę. Także w myśl tego pomysłu najlepiej by było gdyby zamiast tworzenia kolejnych przejść i buspasów to komunikację miejską uznać za pojazdy uprzywilejowane non stop a w całym Gdańsku wprowadzić strefę 20km/h i znak piesi na jezdni. Wtedy zamiast tych głupich inwestycji większe premie dla "mądrych" rządzących. Przecież to kpina jakąś.

    • 7 10

    • O niepelnosprawnych zapomniales

      • 3 1

    • Poczekaj...

      Aż się zestarzejesz, dostaniesz kule, broń Boże wózek inwalidzki... I zapraszam na kładkę...

      • 1 1

  • Ochrona środowiska (1)

    Czy ktoś spróbował oszacować jak zwiększy się smog przez kolejne miejsca w których zatrzymują się i ruszają samochody? Każde czerwone światło to kilogramy pyłów z klocków hamulcowych, okładzin sprzęgła, gumy z opon i spalin wydzielanych przy ruszaniu. Ile tego będzie więcej. Niech urzędnicy nie gadają że walczą ze smogiem - to bzdura. oni go generują.

    • 13 4

    • jak jesteś taki ekolog, to zrezygnuj z samochodu

      lub co najmniej promuj uspokojenie ruchu i strefy Tempo 30: mniej przyspieszeń to i mniej hamowań, mniej hałasu i spalin, same korzyści dla środowiska.

      • 0 0

  • Ważne

    Im więcej przejść... tym większe korki... tym więcej wdychasz spalin

    • 14 4

  • Przejscia naziemne

    obnizenie poziomu bezpieczenstwa pieszych - będa przebiegac na czerwonym, wydluzenie czasów przejazdu komunikacja miejska - też będa stac w korkach, straca przede wszystkim piesi

    • 10 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane