• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

80 lat temu stanął Dworzec Morski w Gdyni

Dariusz Łazarski/KFP
9 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Dworzec Morski w Gdyni wraz z zacumowanym przy Nabrzeżu statkiem Batory. Dworzec Morski w Gdyni wraz z zacumowanym przy Nabrzeżu statkiem Batory.

Zabytkowy Dworzec Morski w Gdyni ma 80 lat. W latach dwudziestych była to inwestycja o strategicznym znaczeniu, w otwarciu której uczestniczyli wszyscy państwowi oficjele. Już niebawem w jego murach, przy ul. Polskiej 1 zobacz na mapie Gdyni zostanie otwarte muzeum, mające być hołdem złożonym wszystkim emigrantom.



Otwarcie Dworca nastąpiło dokładnie 8 grudnia 1933 roku. Gmach przy Nabrzeżu Francuskim poświęcił biskup chełmiński Stanisław Wojciech Okoniewski. W uroczystości otwarcia portowego budynku uczestniczyli m.in. ministrowie Ferdynand Zarzycki, Józef Beck, Emil Kaliński, Bronisław Nakoniecznikow-Klukowski, Władysław Marian Zawadzki i Kazimierz Papée, Komisarz Generalny RP w Wolnym Mieście Gdańsku.

Dla władz państwa polskiego gdyńska inwestycja miała strategiczne znaczenie. Jawiła się jako nasza brama na świat. Budowa Dworca Morskiego, zaprojektowanego przez katowicki oddział berlińskiej spółki Dyckerhoff & Widmann, trwała zaledwie rok. Jak na owe czasy, tempo wznoszenia budowli było wręcz niewiarygodne. Prace budowlane wykonała firma Skąpski, Wolski, Wiśniewski. Efektem była modernistyczna bryła, zwieńczona ostrosłupowym świetlikiem.

Fasadę budynku zdobiły dwie płaskorzeźby orłów polskich. Gmach o powierzchni 2,5 tys. m kw. wyposażony został we wszelkie urządzenia niezbędne do przyjmowania i odprawy pasażerów, poczty i bagaży oraz prowadzenia obsługi celnej i paszportowej. Reprezentacyjna niegdyś budowla stanowiła serce stworzonego w latach 30. na obszarze gdyńskiego portu systemu obsługi ruchu emigracyjnego. To stąd za morze wyruszały tysiące naszych rodaków.

Na ul. Polskiej 1 zbiegały się polskie szlaki emigracyjne. Dworzec stanowił bazę pasażerskiej floty transatlantyckiej Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe S.A. obsługującej linie nowojorską i południowoamerykańską. W sąsiedztwie gmachu cumowały początkowo stare parowce: "Polonia", "Kościuszko" i "Pułaski", zastąpione później przez dwie pary nowoczesnych statków pasażerskich "Piłsudski" i "Batory" oraz "Sobieski" i "Chrobry". Zaplecze budynku stanowiły bocznica kolejowa przeznaczona dla ruchu emigracyjnego i magazyny tranzytowe.

Podczas II wojny światowej Dworzec Morski ucierpiał w wyniku alianckiego nalotu na ówczesną bazę Krigsmarine Gotenhafen. Bomby zniszczyły jedno ze skrzydeł budynku. W latach powojennych nadal był tu punkt obsługi pasażerów. Epoka polskiej linii żeglugowej zakończyła się w 1988 r., po wycofaniu ze służby transatlantyku "Stefan Batory".

Zabytkowy budynek w niedalekiej przyszłości stanie się siedzibą Muzeum Emigracji. Będzie jedną z zaledwie kilku placówek na świecie zachowujących pamięć o milionach ludzi, którzy w poszukiwaniu lepszego życia i nowej tożsamości przemierzali tysiące kilometrów.

Zobacz, jak postępują prace przy przystosowania budynku Dworca Morskiego na potrzeby Muzeum Emigracji.

Dariusz Łazarski/KFP

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • Chwała tym co zdecydowali się wyjechać

    Muzeum emigracji to pochwała idei, że wszędzie dobrze, ale w poza Polską najlepiej. Wszyscy najwięksi Polacy to emigranci. I szkoda też, że największą atrakcją nowoczesnego miasta będzie hołd dla tych, co je opuścili.

    • 0 0

  • Hałd za co ?

    Nie mam nic do emigrantów, ale za co mamy im składać hołd ???

    • 0 0

  • W II RP była polityka i gospodarka morska, teraz zostały już tylko muzea, budyń i gryzoń.... (2)

    • 4 1

    • . (1)

      I była też niewyobrażalna bieda oraz skrytobójstwa (o Berezie już nie wspomnę)...

      • 0 1

      • To samo jest dzisiaj, tyle że II RP startowała ze znacznie gorszej sytuacji porozbiorowej

        a mimo to przez 20 lat zrobionio potężny pozytywny skok we wszystkich dziedzinach. A teraz przez ponad 20 lat rozkład i upadek.

        • 0 0

  • Wybuch gazu gdansk kowale aresa 6 (1)

    Wybuch gazu gdansk kowale aresa6

    • 0 4

    • ej ej ej powoli

      kowale to nie gdansk

      • 0 0

  • (9)

    A gdzie jest historyczny Dworzec Morski w Gdańsku. Miasto z tysiącletnią i hanzeatycką przeszłością powinno mieć taki Dworzec Morski.

    • 17 7

    • Tam jest jeszcze gorzej niż w Gdyni (3)

      Baza promowa w Nowym Porcie to miał być obiekt tymczasowy, ale do dziś funkcjonuje. Należy zapytać tylko ile jeszcze ? Połączenie do Nynashamn zupełnie podupadło. Pływa po 2, 3 razy w tygodniu (od 2014 r. pewnie jeszcze rzadziej. Jak prom Scandinavia do reszty się rozleci to pewnie je zlikwidują.

      Terminal na Westerplatte to totalny bubel, bo nikt nie chce z tego korzystać. Po duńskim potentacie DFDS, który się przejechał na linii do Kopenhagi, żaden armator nie jest zainteresowany Gdańskiem.

      • 5 5

      • Znowu jakiś baran podszywa się (2)

        To nie mój tekst.
        A redakcję proszę o wykasowanie tego wpisu.

        • 1 5

        • Hehehe....

          • 0 0

        • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (3)

      miasto z tysiącletnią hanzeatycką przeszłością powinno mieć stary port

      a my nie mamy a serio się mówi o kładce do fisharmonii i zasypaniu Motławy

      ale... hanza to my czy... Niemcy? to nie jest nasza tradycja! nasza morska tradycja ma dokładnie tyle lat ile ma Gdynia.

      • 3 3

      • Hanza była związkiem miast nadbałtyckich, nie tylko niemieckich, sięgającym od obecnej Holandii aż po porty Łotewskie.

        A polska morska tradycja sięga początków 13 wieku i zaczyna się na Pomorzu Zachodnim i Środkowym - Szczecin, Słupsk, Kołobrzeg, Darłowo, Koszalin.

        Także ta cała gdyńska, osiemdziesięcioletnia tradycja może się w kąt schować. Nawet Toruń i Elbląg, miasta śródlądowe, mają dłuższą i bogatszą historię związaną z morzem.

        • 1 1

      • Tysiącletni Sanok.

        • 1 0

      • "hanza to my czy... Niemcy?"

        Widocznie niemiecki Gdańsk nie miał takiej potrzeby, pomimo, że do Gdańska przypływało wielu cudzoziemców. Gdańsk inwestował głównie w kolej. Za panowania Hitlera interesował ich korytarz drogowy do Prus.

        • 1 1

    • poco ci dworzec jak mamy stadion :)

      • 1 1

  • Odpowiednie miejsce aby wysyłać tych , przez których Polacy muszą (2)

    wyjeżdżać na emigrację. Dałbym takiemu małą łodkę, aby za wiele skradzionego nie mógł wywieżć.

    • 5 2

    • A ty z Korwinem na jednym oddziale siedzisz? (1)

      • 1 3

      • ???

        JKM to jeden z mądrzejszych ludzi, którzy drażnią głupców swoją inteligencją.

        • 0 0

  • uwaga (6)

    Przed wojna POLSCY architekci nie zostawiali suchej nitki na tym obiekcie.
    Oto łagodniejsza opinia z 1936 roku:

    "Poza magazynami, których ilość w naszym porcie jest bardzo poważną, zadania portu wymagają budowy dworca osobowego - dworca morskiego". I w tym wypadku, gdzie architektura ma większe pole do wypowiedzenia się gdzie dominuje nad konstrukcją - tutaj popełniono czyn nie do darowania. Projekt dworca morskiego zlecono swego czasu niemieckiej, berlińskiej firmie do opracowania. Przez to zlekceważenie polskich architektów gdyński
    dworzec morski jest zupełnie obcy w swym charakterze, poza tym nie posiada walorów architektonicznych,
    jest szpetny, a i rozwiązanie rzutu poziomego pozostawia wiele do życzenia."

    • 33 11

    • (1)

      Klasyka gatunku - nie wybrali nas, czyli to co stawiają jest do d*py, nie polskie, nie godne i o kant tyłka roztłuc to najlepiej.
      4000 lat i ciągle to samo.

      • 3 0

      • .

        Zgadzam się z Tobą i dlatego przytoczyłem ten DOSŁOWNY cytat.
        Współcześnie mamy kolejny przykład: w Gdyni odrażające bloczki nazywa się modernizmem, bo "koledzy" tak nakazali.

        • 1 0

    • (1)

      Nikt przed wojną nie śmiałby użyć słowa "ilość" w odniesieniu do policzalnych magazynów. Słowo "ilość" przy rzeczownikach policzalnych jest efektem dzisiejszego zdziczenia języka i programistów tłumoków, co nie potrafią tego problemu rozwiązać w programach fiskalnych, korzystając z angielskich tłumaczeń.

      • 1 1

      • ?

        Niestety, jest to dosłowny cytat największego PRZEDWOJENNEGO AUTORYTETU w dziedzinie architektury w Polsce.
        Tyle fakty...

        • 1 0

    • (1)

      ci co myślą że dziś jesteśmy zawistni, ciemni, ciasnogłowi, podzieleni, pyszałkowaci - pod wpływem Komuny - powinni częściej sięgać do historii

      zawsze byliśmy właśnie tacy, a Komuna nas nie popsuła, wręcz nieco naprawiła (o ile się dało), wprowadzając egalitaryzm

      • 6 13

      • ???

        Komuna nas zezwierzęciła i to jest jej jedyny wkład...

        • 15 4

  • Muzeum Emigracji, emigracja wciąż aktualna. Ostatni gasi światło. (4)

    • 80 4

    • Alianci

      czyli w czasie II wojny dworzec zbombardowali alianci, bo nie chcieli juz wiecej emigrantow z Polski.Teraz by musieli lotniska zniszczyc,bo wola hindusow i innych bambusow.

      • 1 2

    • Według danych GUS, na koniec 2012 roku (1)

      poza Polską było 2 miliony 130 tysięcy naszych obywateli, którzy wyemigrowali od momentu otwarcia granic w maju 2004 roku, po wejściu naszego kraju do UE.

      Wyjeżdżają głównie ludzie młodzi. Na ponad 2 mln Polaków, którzy opuścili nasz kraj w ostatnich latach, około 1,4 mln to ludzie do 39 roku życia w tym blisko 230 tysięcy to dzieci do 15 roku życia (a więc wyjeżdżają całe rodziny).

      Jak wyliczył GUS najliczniejszą grupą pośród ponad 2 mln emigrantów z Polski to ludzie w wieku 25-34 lata, których jest blisko 730 tysięcy, a więc ponad 1/3 wszystkich tych korzy wyjechali z naszego kraju.

      Jest to grupa, która rekrutuje się z roczników, w ramach których łącznie w Polsce przyszło na świat 6 milionów 850 tysięcy dzieci, co oznacza, że wyemigrowało z Polski 10,6% wszystkich urodzonych wtedy osób.

      • 11 3

      • wyjechalem i ja

        i se siedze, czytam trojmiasto.pl a funty leca do kieszeni jak trzeba :)

        • 3 0

    • jeszcze warto by dodać ile to muzeum kosztuje i będzie nas kosztować. Kolejny niepotrzebny pomnik władzy.

      • 8 3

  • obecny rząd postawił na lotniska, (3)

    żeby obywatele szybciej i wygodniej mogli wybyć z kraju, im mniej obywateli tym mniej problemów

    • 41 5

    • To zaraz będzie (2)

      Muzeum Portu Kosakowo. Zanim wyląduje pierwszy samolot.

      • 5 3

      • Taaak (1)

        W budowie nowych bezsensownych muzeów i tak jesteśmy lepsi od śledzi - ECS, Muzeum II Wojny, planowane nowe muzeum w Forum Radunia, które będzie dublowało Muzeum Historii Gdańska...
        A co tam, stać nas, niech śledzie zazdroszczą nam naszego wspaniałego i prężnego Pana Prezydenta..

        • 4 1

        • Z II Wojny światowe się nie zgodzę.

          To jedno się przyda, i może być ciekawą atrakcją turystyczną. Warto by Gdańsk robił biznes, na tym, że to w końcu to tutaj zaczęła się wojna.

          Z resztą niewypałów się zgadzam.

          • 1 0

  • A co do Dworca Morskiego mają wodoloty? (3)

    Pytam się poważnie, bo zdjęcie wodolotów przy Róży Wiatrów jest ciekawe, nie widziałem go wcześniej a nie umiem tego połczyć z treścią artykułu i Dworcem Morskim.

    • 9 1

    • Wodoloty pływały (latały?) w sezonie letnim. na zimę wyciągano je z wody i przechowywano - jak widać - na stojakach na nabrzeżu.

      Trochę szkoda że dziś wodolotów już nie ma... Chętnie wybrałbym się z rodzinką na przepłynięcie na Hel i z powrotem, żeby poczuć dreszczyk nostalgii. Pamiętam je z młodości, niezapomniane wspomnienia. :-)

      • 0 0

    • Nie czepiaj się... (1)

      ... tylko potraktuj to zdjęcie jako miły dodatek do niegdysiejszego, polskiego transportu wodnego (osobowego).

      • 1 0

      • I Halkę widać na tym zdjęciu

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane