• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

850 mln zł na zakup pociągów na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie. Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie.

Władze samorządu województwa pomorskiego planują kupić 34 elektryczne zespoły trakcyjne. Na ten cel potrzeba jednak aż 850 mln zł. Lwią część tej kwoty miałaby pokryć dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. Niebawem ruszą prace nad studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia. Pociągi będą jeździć m.in. po trasie PKM.



Czy Pomorze potrzebuje aż tak dużych inwestycji w tabor kolejowy?

Jeśli uda się zakupić 34 zespoły trakcyjne, będą to rekordowe kolejowe zakupy taboru przez samorząd województwa.

Urzędnicy oszacowali, że na tego typu przedsięwzięcie potrzeba aż 850 mln zł. Oznaczałoby, że średnio za jeden skład samorząd skłonny jest wydać 25 mln zł. Dla porównania trójmiejski przewoźnik - Szybka Kolej Miejska - zapłaci lada dzień za jeden pociąg serii Impuls jego producentowi z Nowego Sącza - firmie Newag - ok. 17,8 mln zł.

- Oczywiście zakup 34 składów to nasze oczekiwania. Pamiętajmy, że w konkursach na środki unijne będą startować też inne samorządy, będzie więc rywalizacja o każdą złotówkę. Może się okazać, że nasze przedsięwzięcie jest wymagające finansowo, więc trudno będzie nam pokryć jego koszty z programu RPO dla województwa pomorskiego, dlatego ubiegać się będziemy o dotacje z programu krajowego POIiŚ - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego. Oznaczałoby, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć jeszcze nieco ponad 127,5 mln zł.

Co ważne, na ten rok samorządowcy zapisali ok. 233 tys. zł na przygotowanie studium wykonalności, które jest niezbędnym dokumentem do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Gdzie trafiłyby nowe składy?

Z przygotowanego przez urzędników Regionalnego Programu Strategicznego wynika, że 14 z planowanych 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych zastąpiłoby szynobusy obecnie kursujące z Trójmiasta na Kaszuby w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Powodzenie tych planów uwarunkowane jest elektryfikacją linii kolejowej PKM, a także szlaku z Gdyni do Kościerzyny. Tym zadaniem zajmuje się spółka PKP PLK. Niedawno opisaliśmy szczegółowo plany zarządcy linii kolejowych, z których wynika, że oprócz elektryfikacji, na trasie od Osowy do Kościerzyny powstanie też - dla lepszej przepustowości - drugi tor.

Pozostałe 20 składów zasiliłoby inne szlaki na Pomorzu. Część nowych pociągów zastąpiłoby wysłużone już kolejki serii EN-57, które mają za sobą miliony kilometrów.

Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych. Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
Rekordowe zakupy

Ostatnie tak duże zakupy taboru przez samorząd województwa pomorskiego to kontrakt z 2014 rokuw sprawie dostawy 10 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń kolejowych przez linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umowa opiewała na kwotę 114 mln zł.

Warto podkreślić, że w zasobach województwa są 24 elektryczne zespoły trakcyjne. Niedawno marszałek zlecił modernizację jednego z nich (serii EN57) za kwotę aż 9 mln zł. Z tego powodu samorząd naraził się na krytykę ekspertów branży kolejowej, bowiem ich zdaniem lepiej byłoby zamówić nowy skład w cenie od 15 do 18 mln zł.

Tak wysokie koszty modernizacji składów władze województwa tłumaczą tym, że w całości odtwarzają elektryczny zespół trakcyjny.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • Mogliby zainwestować w PKM w Gdyni (9)

    Jest cała infrastruktura, żeby zrobić w Gdyni kolej miejską i objąć nią północne dzielnice.

    • 92 12

    • dokładnie (3)

      tego oczekuje od władz Gdyni i władz Województwa.

      PKM na Oksywie !

      • 20 3

      • SKM na oksywie (1)

        • 17 0

        • ale to już było...

          I nikt nie jeździł to z tego zrezygnowano....
          Takiej jest puścić autobus w głąb osiedla, niż pociąg który jeździ po obrzeżach w tym samym czasie!! A 2-3 razy drożej!!
          Racjonalizm!!

          • 0 1

      • Przecież to Województwo wybudowało PKM w Gdańska nie miasto

        Dlaczego w Gdyni ma być inaczej?

        • 6 4

    • mogliby (3)

      ale musieliby chcieć, bo nie wątpię że umieją,
      ale nie chcą, albo im sie nie chce
      Gdańsk potrafi, Gdynia nie potrafi nic od kilku lat

      • 20 5

      • (1)

        Bardzo zabawne. Tyle lat blokowania inwestycji przez Gdańsk (bo tramwaje na lotnisko!) i lobbowania przez marszałka i właśnie Gdynię i potem jeszcze nie dość, że dostanią na tacy (go to nie Gdańsk jest inwestorem) to jeszcze takie dyrdymały wypisują. Poczytaj może o przygotowaniach do tej inwestycji - na samym Trójmiasto było conieco artykułów w temacie.

        • 5 2

        • Tak naprawde Gdanszczanie nie zyskali wiele na inwestycji

          Wielu wrecz stracilo - "Morena" dostala tramwaj na okolo + PKM znikad donikad, a autobusy jezdzace tam, gdzie ludzie chca sie dostac - Wrzeszcz / Oliwa zlikwidowano.

          "Morena" -> Oliwa: (tam potencjalnie mial byc tramwaj wzdluz dawniej planowanej Nowej Abrahama) nie ma bezposrednio

          "Morena" - Wrzeszcz: z przesiadka w Bretowie

          • 4 3

      • Marszałek sam proponował by wydłużyć PKM do północnych dzielnic. Gdynia jednak ma na razie inne priorytety

        • 16 5

    • Gruszecka-Spychała nie pozwoli. Lotnisko to priorytet,żadnej kolejki nie będzie.

      • 7 1

  • Dalej chcą ładować kasę w PKM?!

    Trójmiasto wykorzystało już taką ilość funduszów unijnych, że w obecnym rozdaniu będzie (słusznie!) ostatnie w kolejce! KE ma już Zarząd woj. pomorskiego na celowniku...

    • 1 3

  • Lotnisko solidarności polaków

    a nie tw bolka

    • 1 2

  • (14)

    Urzędnik to ma klawe życie, najedzony, opłacony i za nic nie odpowiada.

    • 109 28

    • Dlaczego więc nie jesteś urzędnikiem? (2)

      Skoro tak fajnie to idz do pracy na urzędasa, skorzystają na tym wszyscy - szczególnie czytelnicy trojmiasto.pl - nie będziemy musieli czytać takich debilnych komentarzy

      • 6 7

      • chyba wystarczy już milion urzędników w tym kraju którzy kosztuja budżet 90 mld (1)

        • 7 3

        • Będzie ich więcej . Na obsługę 500+

          • 0 0

    • nic prostrzego

      to trzeba było nim zostać

      • 1 0

    • PZU to nie jest taka super praca (2)

      wady: zarabiasz 4500 na rękę bez cienia szansy na podwyżkę, więc musisz dorabiać na boku, chociaż dzięki robocie masz więcej możliwości, trzeba wstawać wcześnie rano do roboty, nie ma 14stek i 15tek jak u górników, brak możliwości awansu, użeranie się z petentami, brak służbowego samochodu ale płacą kilometrówkę jak jeździsz prywatnym więc całe paliwko wychodzi za friko

      zalety: nie zwalniają tylko przenoszą do innego działu więc robota dożywotnia, sporo dodatków: wczasy, multisport, swissmed, itd, w czwartki dzień w terenie więc można w ogóle nie przychodzić, w ciągu dnia możesz wyskoczyć na zakupy czy siłownię, bezpłatny parking, można też mieć identyfikator ZDiZ który pozwala na wjazd i parkowanie gdzie chcesz, jak nie odbierasz telefonu to nikt nic ci nie zrobi, urlopy bierzesz kiedy chcesz i najważniejsze nie ma odpowiedzialności materialnej

      • 16 11

      • hehehehe (1)

        wady 4500- chciałbym taką wade
        brak 14 i 15 stek- a kto je ma?
        Trzeba wcześnie rano do roboty- na 8? ja wstaje o 5
        brak służbowego auta- poważnie to dramat ja dojeżdzam MZK
        nie płacą za kilometrówkę- to jeszcze za dojazdy do pracy mają płacić ?
        Żałosne

        • 14 3

        • Przecież to troll, nie zakumałeś?

          • 2 0

    • PP

      nasi urzedasy wyjątkowo leniwe. Woj Pomorskie jako jedyne w skali kraju nie ma nowych jednostek (pociagów EZT). Podkreślam jako jedyni w kraju.

      Przewozy Regionalne w Gdyni jeżdżą 30 letnimi zrujnowanymi składami.

      • 0 1

    • a ty za co odpowiadasz w robocie? (3)

      jaki masz zakres obowiązków w szatni?

      • 27 15

      • (2)

        Po co te nerwy sołtysie?

        • 17 18

        • (1)

          Po co zacząłeś głupim komentarzem, a teraz studzisz zapały? Jak dziecko

          • 9 9

          • no i urzędnik, jak widać, ma zawsze czas na trollowanie w godzinach pracy. Żyć nie umierać.

            • 9 4

    • Ze za nic nie odpowiada to sie zgadza, a ze glaby pracuja w urzedach to wina wlasnie tego, ze nikt z glowa na karku za takie pieniadze pracowac nie chce.

      • 2 1

    • Poranny troll też ma klawe życie. Zaczyna wpisy od 6 rano i komentuje przez następne godziny kilka wątków.

      • 10 5

  • na lini PKM nie ma przecież prądu. (15)

    kiedy wspólny bilet i rozsądne gospodarowanie taborem. w szczycie długie składy w nocy krótkie

    • 94 71

    • wspolny bilet na co? (1)

      PKM juz jest objeta biletem metropolitarnym.

      Maruda

      • 5 6

      • ok, do 6 osob minusujacych

        nie jest?

        • 2 0

    • (5)

      a bilet już jest ;)

      • 14 6

      • Myśle, ze chodzi o jeden (4)

        Bilet na wszystko w sensownej cenie bez alternatywy- mam bilet, którym moge jeździć wszystkim w trójmiescie bez zastanawiania sie, jaki bilet kupic, taki bilet kosztuje ok 100zl miesięcznie i nie ma żadnych alternatyw np. tylko skm czy tylko gdansk. Tak powinno to wyglądać. A ze skm i ztm by nie zarabiały? One i tak są dotowane, nie maja zarabiać. Bilet metropolitarny w obecnym stanie to żart.

        • 6 3

        • W Warszawie dało się (przykład) (1)

          SKM (Warszawa) + Koleje Mazowieckie + ZTM pierwsza strefa = 250 lub 280 PLN za 90 dni. Pierwsza cena gdy ktoś udowodni, że płaci podatki w Warszawie (np. na podstawie pierwszej strony PIT).

          • 0 1

          • a wiesz, ze Warszawa doplaca 50% kosztow komunikacji miejskiej

            Nie ma nic za darmo. Zaplacisz albo w cenie biletow bezposrednio, albo w wyszlym podatku.

            Wybor nalezy do ciebie.

            • 1 0

        • pewnie za friko najlepiej

          • 4 2

        • Mysle, ze powinny tez byc mieszkania za darmo

          I kazdy powinien miec samochod zatankowany, np. za 200zl miesiecznie, ale zeby mogl jezdzic ile chce.

          Bo to bez sensu, ze musze placic duzo za samochod, a on nie jest idealny i jeszcze potem musze tankowac - im wiecej jezdze, tym drozej.

          Powinno byc inaczej.

          #sarkazm

          • 8 8

    • (2)

      Rozsądne gospodarowanie taborem to krótkie składy co 1,5 - 2 minut.

      • 12 2

      • nie do utrzymania na głowicy Gdańska Głównego

        • 1 0

      • bez przesady

        taka czestotoliwosc jest w Londynie, na najbardziej obleganych trasach.

        Na mniej obleganych jest 5-15 minut. Jesli w godzinach szczytu PKM i SKM jezdzilyby co 5 minut to bylby juz duzy krok do przodu.

        • 9 0

    • Udajesz idiotę czy nim jesteś? (2)

      Przeczytaj artykuł i przestan pajacować z rana...

      • 22 11

      • jeden głąb to pół biedy (1)

        ale to, ile dostał plusów - przeraża.

        • 23 11

        • Przecież to ten poranny troll, co od 6 rano pisze komentarze i pewnie z różnych adresów IP plusy sobie daje.

          Występuje pod nickami: Janusz, 100% liberał, h, pzu, Lechu. Jedna i ta sama osoba.

          • 6 9

    • artykuł przeczytał?

      bo chyba nie zrozumiał

      • 36 10

  • i tak nie dotrą na czas :-)

    • 1 0

  • Ropa tanieje, a oni chcą elektryfikować??? (1)

    Więcej pochłonie kasy cała ta zabawa.
    Żeby się zwróciło to chyba za 20 lat, bezsensu.

    • 4 10

    • Teraz jest tania

      2 lata temu była droga.
      Nikt nie wie co będzie za 2 lata...
      Jedna mała wojenka w kraju roponośnym i żegnajcie niskie ceny

      • 0 1

  • Ciekawostka (2)

    http://sopot.naszemiasto.pl/artykul/pociag-zostanie-wyremontowany-za-9-mln-zlotych,3655707,art,t,id,tm.html

    • 2 0

    • specjalista (1)

      Najdrożej w historii kraju. Tylko po to aby jezdził Vmac 110km/h na trasie do Malborka gdzie jest 160km/h. A wystarczyło tylko trochę dołożyć i mieć piękną nowa jednostkę z wparciem serwisowym na kolejne 20 lat. A tak reanimujemy trupa za astronomiczną kwotę.

      • 2 0

      • Obiektywnie patrząc nówka kosztuje 2 razy tyle

        Pytanie czy potrafi 2 razy więcej, albo 2 razy dłużej

        • 0 0

  • wietrzę przekręt (5)

    Skoro SKM zapłaci za 1 skład 17,8mln - to przy zakupach 34 składów cenę powinno udać się zbić przynajmniej o 1mln, załóżmy że o końcówkę 0,8 mln - co daje niecałe 580mln {850 - 580 = 270 mln}. Nie wiem jak wy ale ja chcę wejść w ten interes :) chętnie skubnę cegiełkę z tej kwoty :D

    • 18 2

    • (1)

      a nawet powinny być tańszr bo PKM to 2-3 wagony, a SKM raczej ma 2 rzazy więcej

      • 1 1

      • Cena 17,8mln dotyczyła nowych kolejek SKM, nie PKM

        • 0 0

    • Wcale nie.

      Tak by było gdyby nie fakt, że to samorządom równie bardzo zależy na wydaniu pieniędzy, co producentowi na kontrakcie, a patrząc na ilość zleceń ostatnio realizowanych np. przez PESA prawdopodobnie bardziej.

      • 0 0

    • Po prostu bedzie inny rodzaj składów, moze przystosowane na trochę dłuższe trasy o wyższym komforcie, dlatego droższe. Ważne żeby były dobre i długo słuzyły, wtedy nawet mogą trochę więcej kosztować

      • 0 0

    • składy zwyczajnie mogą być dłuższe

      • 1 0

  • dwutorowa linia

    Witajcie,
    Na załączonym zdjeciu widać przykład naszej gospodarności,w przypadku budowy drugiej nitki torów trzeba bedzie wyburzyć nowy peron bo przecież tylko po tej stronie istnieją stare przyczółki mostu nad drogą przechodzącą pod torami.Jeszcze nie ogladałem całej tej inwestycji PKM ale podejrzwewam że znajdzie się więcej takich "kwiatków " naszej myśli technicznej.Pozdrawiam.
    Eugeniusz z Banina

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane