• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Drzewa? (1)

    Zwężenie jezdni celem ratowania drzew? Czy raczej lobby rowerowe domaga się gnębienia kierowców i pogarszania standardu życia znacznej liczby mieszkanców, którzy codziennie jezdżą tamtędy praca-dom?
    Przecież i tak już mają piękną ścieżkę rowerową. W Gdańsku infrastruktura dla rowerzystów jest dobrze rozwinięta na tle innych miast. Drzewa można dosadzić.

    • 1 1

    • Znajdź w kodeksie drogowym ścieżkę rowerowa

      Bo kolorowy chodnik to nie droga, rowery są pojazdami, powinny jeździć po drogach, nie chodniku

      • 0 0

  • Kurt (2)

    Drodzy mieszkańcy Trójmiasta kto powiedział że aleja zwycięstwa jest drogą przelotową i że można tam jechać 70 Km/h Do transferu na między miastami służy obwodnica trójmiasta i Skmka. 3 pasy w centrum miasta to wymysł urbanistów z lat 50, obecnie na świecie wyprowadza się ruch samochodowy z dntum centrum miasta i stawia się na komunikację miejską oraz rowery

    • 2 6

    • Dobrze, wyprowadzają czyli coś w zamian (1)

      A tu?! Zamykamy, ograniczamy a wy( mieszkańcy) róbcie sobie co chcecie, kombinujcie....jak dojechać, dojść...
      Chyba coś nie tak

      • 0 1

      • Jest konunikacja

        A będzie gorzej, najpierw zakaz starych diesli, aza parę lat spalinowych. Problem się rozwiąże, przeciętny połam zarabiaj elfy śmieszne 3 4 tys nigdy elektryka nie lupu

        • 0 0

  • A może lot na księżyc lub ...

    Aleję wpuścić w tunel a na górze urządzić deptaki i parki czyli marzenia o locie na Marsa z biletem w jedną stronę

    • 0 0

  • Znowu dredziarz na rowerku i drugi na deskorolce pisza wytyczne dla urzednikow (2)

    Czy naprawde zawsze musicie przed nimi na kolanach

    • 15 3

    • Jak nie mamy argumentów to jedziemy ad-personam? (1)

      Bardzo dojrzale, wyprowadź się z Trójmiasta.

      • 0 3

      • Niestety, ale w tym przypadku właśnie tak jest.

        Co Rogerek powie, to włodarze w podskokach zrobią, w imię wchodzenia w sztycę rowerzystom i pogoni za 'nowoczesnością'. Szkoda tylko, że robi się dobrze małej grupie, kosztem jakości życia sprzeciwiających się mieszkańców, których dotykają takie zmiany.

        • 0 0

  • W Gdańsku nie ma żadnych inwestycji drogowych (6)

    A ci zwezaja jezdnie

    • 27 7

    • Chyba przespałeś te pare miliardów puszczonych w drogi w ciągu ostatnich 10 lat (5)

      Tunel. AK, Havla, adamowicza, wiadukt BG, Wyklętych, , czerwony dwór, droga zielona, niezliczona ilość prawoskrętów i innych udziwnień. Plus parkingi kubaturowe. No żadnych inwestycji, zero.

      • 7 10

      • To jest naturalna kolej rzeczy rozwijającego się miasta, które stawia na nowe osiedla. (4)

        Nie wiem co jest dziwnego w tym, że te drogi powstały. Szkoda tylko, że na pozostałych, starych, trasach utrudnia się ruch jak tylko się da. Weźmy Legionów-Rzeczpospolitej. Kiedy tu był remont? Hallera? Plomby można pogubić. Zwężenie Grunwaldzkiej w Oliwie, zwężenie pasów na Jana Pawła i ustawienie świateł tak, żeby na każdych stać na czerwonym. Piramowicza? Mimo protestów i tak zrobili po swojemu.

        Wymieniać dalej?

        • 6 5

        • Możesz sobie wymieniać ale gdzie indziej (3)

          To wątek o inwestycjach a nie wypłakiwanie się na dziury w asfalcie.

          • 3 2

          • Nie ty będziesz mi mówił gdzie mogę sobie pisać a gdzie nie, bo za krótki na to jesteś. (2)

            Jaka to niby inwestycja? Fajny fikoł, żeby zawijanie drogi nazywać inwestycją...

            • 3 2

            • Ale będziesz jeździć, i już jeździsz, tak jak ja chciałem (1)

              Bo ja akurat nie jestem krótki. A niedługo będziesz jeździć mniej, albo autobusem.

              • 0 3

              • buahahaha xD

                Pan długi się odezwał

                • 0 0

  • Oczywiście że można zwęzić, po prostu przyjedzie mniej ludzi samochodami (20)

    Tak to działa na całym świecie

    • 117 275

    • za chwile bedzie zakaz wjazdu dizelków ponad 10 lat do centrum (3)

      wiec i tak polowa szrotow odpadnie :) W kazdym wiekszym miescie w Polsce, tak ustawa nakazuje

      • 7 4

      • A ja sobie właśnie kupiłem dizelka i mam w d...e jeżdżenie do centrum. (2)

        I tak tam nic nie ma. Wolę sobie pojechać na piękne Kaszuby i tam pooddychać świeżym powietrzem a nie miejskim syfem w centrum.

        • 4 4

        • No i prawidłowo (1)

          Zostań na wsi, ty i twój dizelek

          • 1 1

          • Miśk od urodzenia mieszkam w Gu, w przeciwieństwie do ciebie,dańsku :)

            I widzę jak to miasto degraduje. Robi się koszmarne dla normalnych mieszkańców. Wszystko dla swoich i przyjezdnych.

            • 0 0

    • (5)

      A jakie proponujesz inne rozwiązanie dla tych ludzi? Nie każdy ma komunikację 5 minut od domu.

      • 33 12

      • Skm

        • 0 0

      • (3)

        ale 10-15 min to juz kazdy.

        • 16 22

        • Nie kazdy pracuje w korpo (2)

          Niektórzy muszą wozić więcej niż laptop

          • 46 6

          • No i ktoś im zabroni? W pierwszej kolejności odpadną ci, co nie muszą.

            • 1 2

          • A tramwaje nie mają złego wpływu może trzeba je zlikwidować w tamtym miejscu i przenieść ruch koło stoczni

            • 14 7

    • Pomysł rewelacyjny (2)

      tylko czy uda sie go przeforsowac,wszak Polacy to nie dosc ze miłośnicy solowego transportu samochodowego,zwłaszcza w duzych miastach to jeszcze super myslacy za kierownicą asy szczycacy sie tym,ze jeżdżą wszyscy bez wyjatku,szybko i bezpiecznie,no i dążacy by każdy... członek rodziny mial swoj samochod,ktory to musi byc xaparkowany najlepiej prxy wejsciu do budynku kosxtem zielencow i placow zabaw....

      • 33 59

      • Pandemia pokazała, że jednak trzeba mieć swój samochód (1)

        Możemy gadać o komunikacji miejskiej, car sharingu, uberze, i wmawiać ludziom że podejście "wóz pod każdym domem" jest staroświeckie, ale jednak jak przychodzą ciężkie czasy to możemy liczyć tylko na siebie i na własny samochód, bo te nowoczesne wspólne nagle rzeczy przestają działać

        • 12 11

        • Pandemia jest raz na 120 lat

          • 3 4

    • (1)

      W ogole nie przyjada. Z jednej strony o to chodzi ale z drugiej centrum wymrze na amen.

      • 37 17

      • Przecież centrum nie wymiera

        O co ci chodzi?

        • 5 2

    • Oczywiscie, ze mozesz przestac oddychac. Po prostu nie bedziesz marnowac tlenu innym.

      • 1 2

    • Można też zmniejszyć liczbę autobusów.

      Po co tam jezdzic? Lepiej sie przespacerowac. A uslugi i dobra wozic na rowerze. Kto slyszal zeby hydraulik przyjechal tego samego dnia na wezwanie? Lepiej poczekac ten tydzien zeby mu koń z wyczerpania nie zdechł.

      • 34 7

    • chyba w twoim świecie (1)

      • 66 18

      • Jest jeden świat

        Pamiętaj, zażywasz - przegrywasz.

        • 25 11

    • No nie

      Po prostu będę wracać 20 minut dłużej jak dobrze pójdzie

      • 34 11

  • Komedio dramat (10)

    Chyba to jakis zart?! Przeciez sami sie prosza, by ludzie wkoncu ich na tych taczkach z tego magistratu wywieźli.

    • 423 45

    • Tak się kończy wybieranie ideologicznych eko-radykałów (2)

      Czekam na zakaz wjazdu samochodem do centrum

      • 8 3

      • do historycznego centrum Gdańska od wielu lat wjazd samochodem jest mocno ograniczony (1)

        nie zauważyłeś tego? I bardzo dobrze.

        • 2 0

        • Nie zauważyłem bo nie jeżdżę tam od lat.

          Ani samochodem, ani komunikacją. Bo i po co? Centrum jest ciekawe dla turystów i słoików, którzy na początku się zachłystnęli dużym miastem.

          • 0 0

    • Wybieracie w wyborach

      Slugusow deweloperów to tak macie

      • 14 3

    • no cóz albo sól na drogach w zimę albo drzewa przy jezdni (2)

      jedno z drugim niestety nie da się pożenić...

      • 9 22

      • Dlatego nigdzie w Polsce nie ma drzew przy jezdni (1)

        Bo w całej Polsce sypią sól

        • 12 5

        • lipy zdychają przez sól drogową - chyba że to specjalny gatunek który żyje 100 zamiast 1000 lat

          • 8 4

    • A ja pytam kto na nich glosowal

      Olka wygrała w pierwszej turze wyborów

      • 20 3

    • nie na taczkach ale na kopach.

      • 19 2

    • I tak nie masz praw wyborczych bo masz meldunek w Warińsko-Mazurskim.

      • 5 19

  • całkiem was po.... ! (12)

    To można leczyć!

    • 438 39

    • A w Hiszpanii własnie wprowadzili tempo30 na wszystkich drogach miejskich (z niewielkimi wyjątkami) (3)

      Ciekawe jaka go*wnoburza bylaby tu na trojmiasto.pl?

      • 9 19

      • Tak, bo komuniści dzielnie walczą z samochodami. To takie ich wiatraki jak u Don Kichota. (2)

        Ograniczenie dotyczy tylko dróg z jednym pasem w jednym kierunku i nie dotyczy głównych dróg miejskich i dróg o dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. Na nich obowiązuje 50.

        Hmm a teraz zastanówmy się jaką drogą jest Zwycięstwa/Grunwaldzka i jaki tam obowiązuje limit?

        • 13 5

        • ludzie o mentalności komunistycznej domagają się darmowych miejsc do parkowania (1)

          nawet wtedy, gdy mają w swoim gospodarstwie kilka samochodów. Wielu z nich wydaje się, że poszerzanie ulic zlikwiduje korki na nich.

          • 3 5

          • Lecz się.

            Słowem nie wspomniałem o parkowaniu w moim poście. No ale wiadomo, nie ma to jak stworzyć sobie chochoła i dzielnie z nim walczyć.

            • 0 0

    • Co sie denerwujesz, nic takiego nie bedzie (5)

      Czytać nie umiesz, chodzi o to żeby kaske wyprowadzić legalnie za analizę

      • 37 5

      • (3)

        Pierwszym krokiem było ograniczenie prędkości. Wtedy pisałem że za chwilę ogranicza do jednego pasa. I proszę. Ta analiza to tylko podkładka pod już zrobiony plan, który następnie zostanie zmodyfikowany i powstanie osiedle

        • 39 4

        • być może nie wiesz, że przepustowość korytarza ruchu samochodów jest największa w strefie Tempo 30 (1)

          paradoksalne, ale prawdziwe

          • 2 7

          • A jak wygląda wówczas przepustowość na drogach dojazdowych do takiej strefy?

            No i jakie są warunki żeby ta przepustowość była największa w strefie 30? Przejścia co kawałek, pierwszeństwo dla pieszych i rowerzystów, progi zwalniające co 20 metrów, czy może światła ustawione tak, że na każdych stoisz na czerwonym?

            • 4 0

        • Osiedle zaraz powstanie...

          W parku Steffensow. Pewnie podkładka dla dewelopera pod "ciche i kameralne osiedle, 5 min od centrum".

          • 36 3

      • Potem będą udowadniać, że analiza była potrzebna przez realizację. Albo jacyś obcisłogaci czy inni eko aktywiści będą cisnąć na to.

        • 38 4

    • Nogi, bo na głowę za późno...

      Nawet trzeba!

      • 2 0

    • Obawiam się, że tego już się leczyc nie da...

      Tylko izolacja...

      • 57 6

  • Genialny pomysł

    .

    • 0 0

  • czy ona ogarnia jeszcze co sie dzieje w gdansku? (1)

    zwężanie drogi bo drzewa, a jak deweloper wjeżdża to nie ma problemu wycinka 100 letnich drzew zeby posadzić obok trawnik i powiedzieć ze to ogród deszczowy.

    nie wiem jak to skomentować w cenzuralny sposób - nie da się

    • 12 0

    • Po krowce tak

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane