• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada A1: z Trójmiasta do Torunia pojedziemy za 29,90 zł?

Maciej Naskręt
28 września 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 569 mln zł za pięcioletni remont autostrady A1
Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą. Autostrada A1 w województwie kujawsko-pomorskim. Most na Drwęcą.

Za dwa tygodnie kierowcy pojadą dłuższą o 62 km autostradą A1. 65 minut potrwa podróż z Rusocina do Torunia. Najprawdopodobniej za tę przyjemność zapłacimy 29,90 zł.



Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF. Przebieg autostrady A1 między Rusocinem, a Toruniem. Kliknij, by pobrać mapę w formacie PDF.
Przebieg autostrady A1 w Polsce. Przebieg autostrady A1 w Polsce.
Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery. Linowe bariery ochronne na autostradzie A1. Zastąpią one nieco przestarzałe stalowe bariery.
Wieczorem, 14 października spółka Gdańsk Transport Kompany - koncesjonariusz pomorskiego odcinka autostrady A1 - otworzy kolejny 62-kilometrowy odcinek drogi szybkiego ruchu. Nowy fragment trasy umożliwi podróż z Trójmiasta do Torunia w nieco ponad 65 minut. Z pewnością znajdą się kierowcy, którzy pojadą poniżej tej średniej, bowiem nowy odcinek autostrady to świetny - zachęcający do przekraczania dozwolonej prędkości - kawałek drogi.

Ile będzie kosztować podróż z Trójmiasta do Torunia? - Do końca nie wiadomo. Cena, jaką zapłacą kierowcy na bramkach zależy od decyzji ministra infrastruktury. Jeśli postanowi on zwolnić kierujących pojazdami z opłat na nowym odcinku, przejazd będzie kosztował 17,80 zł - kierowcy zapłacą wyłącznie za odcinek Rusocin - Nowe Marzy. Jeśli minister wprowadzi opłatę na nowym odcinku autostrady A1 zapłacimy wtedy 29,90 zł - mówi Ewa Łydkowska, rzecznik prasowy GTC.

Kiedy ma zapaść ministerialna decyzja? - W ciągu kilku najbliższych dni - mówi Łydkowska.

Kierowcy po cichu liczą, że minister infrastruktury zwolni ich na kilka miesięcy z opłat. Jego decyzja może przecież w najbliższych wyborach przysporzyć sporo głosów partii rządzącej.

Budowa autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia to inwestycja rekordowa. W jej ramach zbudowano najdłuższy most w Polsce nieopodal Grudziądza. Jego długość wynosi 1953,60 m. Blado wypadają przy nim niedawno otwarty most na Odrze we Wrocławiu (w ciągu Autostradowej Obwodnica Wrocławia) o długości ok. 1700 m i nieco starszy obiekt w Płocku, czyli Most Solidarności, o długości 612 m.

Nowy odcinek to nie tylko dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu i kilkunastoma mostami i wiaduktami. Inwestycja zakładała budowę dwóch węzłów drogowych w Lisewie (zapewni połączenie z Wąbrzeźnem) i w Lubiczu, który umożliwi dojazd m.in do Torunia i drogi krajowej nr 10 wiodącej do Warszawy przez Sierpc.

Przy 62-kilometrowym fragmencie drogi szybkiego ruchu zaplanowano także osiem miejsc obsługi podróżnych. Na razie nie pojawią się przy nich nowe stacje paliw. Będą tam jednak parkingi, toalety, automaty z gorącymi napojami i miejsca do wypoczynku na świeżym powietrzu.

Czy opłata 29,90 zł za podróż z Trójmiasta do Torunia autostradą to drogo?

Nowością na nowym odcinku autostrady A1 będą bariery ochronne nazywane przez drogowców linowymi. Pojawiły się one po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych w latach 80-tych. Na pierwszy rzut oka wyglądają na mało wytrzymałe - są pozornie wątłej konstrukcji. Pozory jednak mylą. Bariery w czasie zdarzenie bez trudu utrzymują w świetle drogi nawet ciężarówkę. Ich zaletą jest m.in. niewielki koszt wykonania, a także szybka naprawa po wypadku.

Budowa 62-kilmetrów autostrady pochłonęła 3,1 mld zł. Trwała od połowy 2008 r. Roboty budowlane prowadziła skandynawska firma - Skanska - oraz NDI. Wcześniej zbudowała ona 88-kilometrową autostradę A1 na odcinku od Rusocina do Nowych Marz.

W połowie przyszłego roku ma być oddany kolejny - 144-kilometrowy - odcinek autostrady A1 między Toruniem, a Strykowem. Tam inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wtedy więc do Łodzi z Trójmiasta dojedziemy w nieco ponad dwie i pół godziny, a nie jak do tej pory, starą drogą krajową nr 1 w ok. 4-5 godzin.

Testy linowych barier ochronnych.

Miejsca

  • GTC S.A. Sopot, Powstańców Warszawy 19

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • Policzmy... (3)

    1km autostrady w Polsce - średnio 36 mln złotych, w Niemczech podobnie, dodając, że tam inżynier i budowlaniec ma 3-4 razy większą pensję, o co kaman?Wpływy do budżetu od kierowców za 2010 rok to 50 MLD ZŁOTYCH, z których można by wybudować 1500km autostrad,a tutaj buduje prywaciarz, o co kaman?Wszyscy nas robią w ch.... ,na stacji benzynowej, w sklepie, w szkole, w pracy.

    • 18 4

    • My sami robimy się w ch...a - jak to napisałeś !!!!Wszyscy nawzajem !!!!

      • 0 0

    • (1)

      Po pierwsze, autostrady w DE są budowane drożej niż w PL (jakość to inna kwestia.). Po drugie, jaką część stanowią wynagrodzenia w kosztach budowy? Po trzecie, skąd wziąłeś 50 mld wpływów od kierowców? Po czwarte, dlaczego nie liczysz wydatków na, ogólnie ujmując, kierowców, takich jak nakłady na budowę nowych dróg (tylko na autostady ekspresowki i krajowe idzie ponad 20 mld rocznie). Co z innymi kosztami, w tym niewymiernymi lub słabo mierzalnymi (w tym wydatki medyczne na leczenie ofiar wypadków, koszty środowiskowe, etc). Dopiero zestawiając wpływy z wydatkami (i kosztami niemierzalnymi) mozesz myślec jak podzielić ten tort. Inaczej to bez sensu.

      • 2 1

      • No wlasnie, jaka czesc stanowia wynagrodzenia ? Widzisz roznice jezeli inzynier bierze 3.000 zlotych, a 3.000 EURO ? No jest roznica, 4 krotna i z pewnoscia ma to decydujacy wplyw na cene bo przy budowie autostrady nie pracuje 10 osob tylko setki, jak nie tysiace (podwykonawcy). A technologie, materialy (maszyny) sa w tej samej cenie.I oczywiscie ze sa inne wydatki jak wspomniales, ale na litosc boska. Ile z tego tortu jest przekazywane na wspomniane autostrady ? Jakis ochlap, dodajac ze w wiekszosci sa to drogi budowane przez prywatnych koncesjonariuszy. I nie chodzi tutaj o te 50 mld z zeszlego roku ,ale policzmy jakie to sa kwoty w skali ostatnich zalozmy 5 lat (duzo wiecej aut, wiekszy dobrobyt obywateli).Jest to definitywnie zbyt wysoka cena jak na nasze POLSKIE warunki. Ktos tutaj musial sie ladnie oblowic....

        • 0 0

  • A teraz (1)

    zniosa na pewno podatek drogowy zawarty w cenie paliwa,skoro drogi platne.I paliwko stanieje,o!

    • 0 2

    • A pozostałe drogi z czego będą remontować?

      • 0 0

  • autobahny w Niemczech są od 50 lat o wiele lepsze, szersze i bezpłatne!..

    i to prawie 13 tys. kilometrów!....A ile u nas!?...buahahaha....

    • 7 6

  • Brawo!

    Podróżuję autostradą kilka razy w miesiącu, jestem bardzo zadowolona, oby tak dalej. Czekam na odcinek do Łodzi ;))

    • 3 2

  • (1)

    Kierowcy dostosowujący prędkość do warunków jazdy, a nie do sztywnych, nieodpowiadających rzeczywistości ograniczeń, nierzadko przejadą się krócej. Z zyskiem czasu dla siebie, i z oszczędnością remontu dla właściciela autostrady - szybciej jadący samochód przez krótszy czas wywiera nacisk na asfalt.Do autostradowego myta należy doliczyć koszt paliwa, i wszystkie inne koszty którymi raczą nas ci demokratyczni bandyci.

    • 4 2

    • Przecież zawsze trzeba dostosować prędkośc do warunków jazdy. Nie pojadę autostradą 150/godz we mgle po śliskiej drodze.

      • 0 0

  • Niech ktoś poda przykład gdzie jest drożej? Może za mało jeżdże po świecie (3)

    Banki, telefony, autostrady mamy najdrożesze a zarobki? No nie licząc tych przy żłobach...

    • 8 1

    • Co z tego, że Ci podam gdzie jest drożej, jak zaraz wyjedziesz, że mało zarabiasz. (1)

      Norwegia, Francja Hiszpania opłaty drogowe są o wiele wyższe.

      • 2 1

      • Spoko tak mało to nie zarabiam, tylko nie lubie być okradany w biały dzień....

        • 0 0

    • Połowa autostrad w USA jest droższa

      I nie wciskać mi tylko, że są one 12 pasmowe. Jeździłem po stanach i więcej za km wydałem niż tu na tym odcinku.

      • 1 3

  • czy ktos wie... (1)

    o jaka odleglosc skroci sie droga do Torunia?

    • 1 0

    • o dwa rydzyki

      • 0 0

  • 3 dychy za możliwość spotkania się z łojcem dyrektorem - to jak za darmo

    • 2 2

  • jak płacić Panie Premierze

    lepiej jechać starą trasą i może stuknąć jakiego pieszego pijanegojak płacić dwa razy za to samoAby lepiej PObyło

    • 4 2

  • moje auto całe sie trzesie przy 140 km/h dlatego nie jeżdżę autostradami (1)

    • 9 1

    • wyważ wreszcie koła

      może będzie lepiej

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane