• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kursował prom między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście

Rafał Borowski
5 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r. Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r.

Z początkiem przyszłorocznej majówki zostanie wznowione kursowanie promu pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Przystanki będą znajdować się na Nabrzeżu ZbożowymMapka po zachodniej stronie Martwej Wisły oraz Nabrzeżu BarkowymMapka po wschodniej. Połączenie będzie realizowane do końca września we wszystkie weekendy, a w razie dużego zainteresowania nawet codziennie. Organizatorzy przedsięwzięcia planują także szereg udogodnień, które uatrakcyjnią teren przy fortecy. Wśród nich znajduje się m.in. całoroczna przystań dla zabytków jachtów.



Czy zamierasz skorzystać z połączenia promowego na Twierdzę Wisłoujście?

31 maja 2016 r. odbył się ostatni kurs promu pasażersko-samochodowego, który zapewniał komunikację pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

Powodem zlikwidowania połączenia było otwarcie w marcu tunelu pod Martwą Wisłą. Wydawało się, że po jego otwarciu dalsze utrzymywanie promu nie ma już żadnego uzasadnienia.

Czytaj więcej: Po 41 latach odbędzie się ostatni rejs Promu Wisłoujście

Praktyka udowodniła, że powyższy wniosek nie do końca jest prawdziwy. Rzeczywiście, w przypadku kierowców płatny prom nie był żadną alternatywą dla bezpłatnej, dwujezdniowej drogi o dwóch pasach w każdym kierunku.

Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana. Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana.

Powrót promu był uzasadniony



Natomiast pieszym i rowerzystom, którzy nie mają prawa korzystać z tunelu, pozostało jedynie korzystanie z linii autobusowej linii nr 658 (dawniej nr 258), która kursuje na odcinku stadion w Letnicy - ul. Ku Ujściu. Sęk w tym, że nasi czytelnicy wielokrotnie narzekali na to rozwiązanie. Powodem narzekań był niewystarczający czas na zamocowanie jednośladu w autobusie oraz zbyt rzadka liczba kursów.

Czytaj więcej: Autobus w tunelu. Dokąd się spieszy?

Spostrzeżenia naszych czytelników to nie jedyny powód, dla którego warto było rozważyć przywrócenie połączenia promowego, oczywiście już bez zabierania na pokład samochodów. Okolicznościowe kursy, organizowane np. podczas długiego weekend majowego czy historycznych inscenizacji na terenie twierdzy, cieszyły się ogromną popularnością.

Czytaj więcej: Kuter kursujący między Twierdzą Wisłoujście a Nowym Portem okazał się hitem

Zobacz naszą relację z przywrócenia połączenia w majówkę 2018 r.


Kursy od początku maja do końca września



Jak udało nam się ustalić, regularne połączenie promowe pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście zostanie przewrócone już w przyszłym roku. Będzie ono miało charakter sezonowy. Pierwszy kurs ma odbyć się 1 maja, a ostatni 30 września. Powrót promu na Martwą Wisłę to efekt umowy, która została niedawno podpisana pomiędzy Muzeum Gdańska, które administruje fortecą, a spółką Dom Armatorski POLsail oraz Fundacją Dziedzictwa Morskiego. Pierwszy podmiot będzie operatorem połączenia, zaś drugi będzie odpowiedzialny za działania towarzyszące, popularyzujące pro bono tematykę morską. Umowa została podpisana na trzy sezony.

Rejsy będą odbywać się pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Nabrzeżem Barkowym na terenie Twierdzy Wisłoujście. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, planuje się wykonanie testowych kursów jeszcze przed majówką. Rozkład połączeń, ceny biletów oraz informacja o ewentualnym kursie testowym można znaleźć na facebookowym profilu Kurs na Twierdzę.

- Pasażerów będzie wozić jednostka motorowa Gulf Star, to dawny otwartopokładowy kuter rybacki, Ex-UST29. Na jej pokład będzie można zabrać 8 pasażerów i 4 rowery. Rejsy będą realizowane w weekendy, tj. w soboty i niedziele. Jeśli będzie duże zainteresowanie, zwiększymy liczbę rejsów, w razie potrzeby nawet do 7 dni w tygodniu. Będziemy także w stanie zapewnić większą jednostkę, którą będzie można przewozić na raz więcej pasażerów i rowerów - mówi Robert Smagoń, prezes Fundacji Dziedzictwa Morskiego i wspólnik spółki POLsail.
Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji. Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji.

Ożywienie nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście



Przywrócenie połączeń promowych to nie jedyny powód, dla którego warto będzie w przyszłym roku rozważyć wycieczkę na Twierdzę Wisłoujście. Strony wspomnianej umowy podejmą szereg działań, aby Nabrzeże Barkowe oraz jego bezpośrednie sąsiedztwo tętniło życiem przez cały rok. Wśród planowanych działań znajduje się m.in. utworzenie przystani jachtowej, przeznaczonej przede wszystkim dla tradycyjnych łodzi, organizacja różnego rodzaju imprez czy współpraca z firmami gastronomicznymi.

- Prom to tylko część większego projektu. Od dawna współpracujemy z Muzeum Gdańska, któremu również zależy na uatrakcyjnieniu tego miejsca. Okazja pojawiła się wraz likwidacją przystanku tramwaju wodnego na nabrzeżu, które wydzierżawiliśmy wraz z przylegającym do niego trawnikiem. Chcemy, aby stawały tam foodtrucki, można było tam zrobić grilla, organizować koncerty, spotkania podróżnicze czy warsztaty dla dzieci. Ponadto, chcemy również zrobić tam przystań dla pływających "oldtimerów", które będą mogły cumować na bardzo preferencyjnych warunkach przez cały rok. Krótkoterminowo będą mogły tu także cumować inne jednostki - uzupełnia nasz rozmówca.

Miejsca

Opinie (147) 10 zablokowanych

  • Jak juz cos robia to na odpier.. (1)

    Po hugo nowa trasa? Stara jest dobra, ma wyremontowane pobrzeza i przystanki wodne, wyjeżdża prosto na drogę to moga z niej korzystać ludzie jeżdżący nie tylko zwiedzać twierdzę. Komplikuja, utrudniają bezsens byle by uplynnic więcej kasy, a potem będzie stało nie używane bo za drogie, bo coś tam..

    • 29 3

    • Taki standard dzialan gdanska

      Drą m... To im zrobimy ten prom, ale specjalnie tak, żeby go nieuzywali, a potem się zamknie.

      • 2 0

  • ile za to skasują (4)

    powinni dawno przewozić za darmo a nie za kasę ,wstyd i żenada , za komuny prom kursował i jeszcze dalej , wszystko było za darmo i się opłacało, teraz jak urzędasy z UM nie zarobią grubej kasy , to się nic nie opłaca . Przywrócić przewozy promem jak najszybciej i za darmo jak to dawniej bywało .

    • 26 16

    • (2)

      Kto zaplaci za darmowe przewozy?

      • 7 4

      • a kto płaci za tunel?

        • 5 4

      • Miasto Gdansk, przeciez m.in. po to zbeira podatki.

        • 2 1

    • Stary prom nie był za darmo.

      Dzidek ty nigdy nie korzystałeś z promu.

      • 6 2

  • jednostka zacna. ;)

    to chyba tylko na odpitol załatwienie sprawy.

    • 15 2

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Stare przyczólki (2)

    promowe zostały wyremontowane i należałoby aby z tych przyczółków startował prom. Inaczej pieniądze z remontu przyczółków zostały wyrzucone w błoto

    • 31 2

    • (1)

      Ale teraz nie będzie takiego promu czyli Stare nabrzeża nie nadają się

      • 1 1

      • Wręcz przeciwnie. Jak najbardziej się nadadzą, mimo że to inny rodzaj promu.

        • 1 1

  • Co z tego...

    Co z tego i tak idioci będą rowerami jeździć w tunelu i znowu trafi sie nieustępliwy tatuś z synkiem w przyczepce

    • 12 11

  • mapa wprowadza w błąd

    przystanek " nabrzeze zbozowe" jest w zupełnie innym miejscu. zalecam poprawic

    • 16 1

  • 6 Zeta bilet - paranoja (8)

    4 osobowa rodzina przejazd w 2 strony 40 Zeta niech se w d*pę wsadza ten prom i zachłanność organizatorów. Co to za prom co zabiera 8 osób i 3 rowery? Na Rugii łódka wiosłowa zabiera 10+ rowerów z właścicielami. Co za d**il wymyślił taki prom i takie warunki. Tam powinien być taki mały prom jak np w kanale kilońskim kursuje non stop co kawałek zabiera kilka samochodów i pieszych. Czy w tym kraju nie ma ludzi myślących?

    • 54 13

    • no właśnie są, zwęszyli jak można przytulić parę groszy. za przejazd tunelem się nie płaci, za ekologię trzeba - jak ktoś sobie rowerkiem chce po stolicy rowerowej pośmigać, ot taki mamy klimat

      • 5 4

    • Rudolfie sam uruchom tai prom o którym piszesz (2)

      • 6 2

      • Przeciez to nie jest komersyjne predsiewziecie! Obowiazkiem miasta jest umozliwienie przeprawy peiszym i rowerzystom. (1)

        • 5 2

        • Z Nowego Portu na Westerplatte można dostać się na wiele sposobów.

          • 1 0

    • Jedź autobusem.

      Albo naokoło przez centrum.

      • 6 3

    • jak za drogo to zasuwaj dookoła. Nie zapłacisz ani złotówki

      • 6 3

    • Prom.

      500 + Ci nie starczy na przejazd.

      • 3 2

    • Nie rozumiem takich pieniaczy jak Ty. Za drogo? To po prostu nie korzystaj! Poza tym pomyśl ile ten prom musi spalić paliwa, ile osób musi obsługiwać tę jednostkę (to nie są wolontariusze). Teraz sobie policz zusy i wyjdzie ładna sumka. Jeśli by to sponsorowało miasto, to pewnie kosztowałoby jeszcze więcej.

      • 1 0

  • A kiedy remont dworu Fischera? (1)

    Tuż obok piękny obiekt z ogrodem popada w ruinę.

    • 28 1

    • Niech sobie Fischer remontuje!

      • 0 1

  • To żart, prawda? (1)

    Juz się ucieszyłem, że w Gdańsku coś w normalną stronę ruszy .... Ośmiu pasażerów? To lepiej ze swoim pontonem przyjść

    • 40 7

    • lub licząc na sztuki

      zakładają max 70 osób dziennie

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane