• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kursował prom między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście

Rafał Borowski
5 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r. Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r.

Z początkiem przyszłorocznej majówki zostanie wznowione kursowanie promu pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Przystanki będą znajdować się na Nabrzeżu ZbożowymMapka po zachodniej stronie Martwej Wisły oraz Nabrzeżu BarkowymMapka po wschodniej. Połączenie będzie realizowane do końca września we wszystkie weekendy, a w razie dużego zainteresowania nawet codziennie. Organizatorzy przedsięwzięcia planują także szereg udogodnień, które uatrakcyjnią teren przy fortecy. Wśród nich znajduje się m.in. całoroczna przystań dla zabytków jachtów.



Czy zamierasz skorzystać z połączenia promowego na Twierdzę Wisłoujście?

31 maja 2016 r. odbył się ostatni kurs promu pasażersko-samochodowego, który zapewniał komunikację pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

Powodem zlikwidowania połączenia było otwarcie w marcu tunelu pod Martwą Wisłą. Wydawało się, że po jego otwarciu dalsze utrzymywanie promu nie ma już żadnego uzasadnienia.

Czytaj więcej: Po 41 latach odbędzie się ostatni rejs Promu Wisłoujście

Praktyka udowodniła, że powyższy wniosek nie do końca jest prawdziwy. Rzeczywiście, w przypadku kierowców płatny prom nie był żadną alternatywą dla bezpłatnej, dwujezdniowej drogi o dwóch pasach w każdym kierunku.

Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana. Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana.

Powrót promu był uzasadniony



Natomiast pieszym i rowerzystom, którzy nie mają prawa korzystać z tunelu, pozostało jedynie korzystanie z linii autobusowej linii nr 658 (dawniej nr 258), która kursuje na odcinku stadion w Letnicy - ul. Ku Ujściu. Sęk w tym, że nasi czytelnicy wielokrotnie narzekali na to rozwiązanie. Powodem narzekań był niewystarczający czas na zamocowanie jednośladu w autobusie oraz zbyt rzadka liczba kursów.

Czytaj więcej: Autobus w tunelu. Dokąd się spieszy?

Spostrzeżenia naszych czytelników to nie jedyny powód, dla którego warto było rozważyć przywrócenie połączenia promowego, oczywiście już bez zabierania na pokład samochodów. Okolicznościowe kursy, organizowane np. podczas długiego weekend majowego czy historycznych inscenizacji na terenie twierdzy, cieszyły się ogromną popularnością.

Czytaj więcej: Kuter kursujący między Twierdzą Wisłoujście a Nowym Portem okazał się hitem

Zobacz naszą relację z przywrócenia połączenia w majówkę 2018 r.


Kursy od początku maja do końca września



Jak udało nam się ustalić, regularne połączenie promowe pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście zostanie przewrócone już w przyszłym roku. Będzie ono miało charakter sezonowy. Pierwszy kurs ma odbyć się 1 maja, a ostatni 30 września. Powrót promu na Martwą Wisłę to efekt umowy, która została niedawno podpisana pomiędzy Muzeum Gdańska, które administruje fortecą, a spółką Dom Armatorski POLsail oraz Fundacją Dziedzictwa Morskiego. Pierwszy podmiot będzie operatorem połączenia, zaś drugi będzie odpowiedzialny za działania towarzyszące, popularyzujące pro bono tematykę morską. Umowa została podpisana na trzy sezony.

Rejsy będą odbywać się pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Nabrzeżem Barkowym na terenie Twierdzy Wisłoujście. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, planuje się wykonanie testowych kursów jeszcze przed majówką. Rozkład połączeń, ceny biletów oraz informacja o ewentualnym kursie testowym można znaleźć na facebookowym profilu Kurs na Twierdzę.

- Pasażerów będzie wozić jednostka motorowa Gulf Star, to dawny otwartopokładowy kuter rybacki, Ex-UST29. Na jej pokład będzie można zabrać 8 pasażerów i 4 rowery. Rejsy będą realizowane w weekendy, tj. w soboty i niedziele. Jeśli będzie duże zainteresowanie, zwiększymy liczbę rejsów, w razie potrzeby nawet do 7 dni w tygodniu. Będziemy także w stanie zapewnić większą jednostkę, którą będzie można przewozić na raz więcej pasażerów i rowerów - mówi Robert Smagoń, prezes Fundacji Dziedzictwa Morskiego i wspólnik spółki POLsail.
Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji. Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji.

Ożywienie nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście



Przywrócenie połączeń promowych to nie jedyny powód, dla którego warto będzie w przyszłym roku rozważyć wycieczkę na Twierdzę Wisłoujście. Strony wspomnianej umowy podejmą szereg działań, aby Nabrzeże Barkowe oraz jego bezpośrednie sąsiedztwo tętniło życiem przez cały rok. Wśród planowanych działań znajduje się m.in. utworzenie przystani jachtowej, przeznaczonej przede wszystkim dla tradycyjnych łodzi, organizacja różnego rodzaju imprez czy współpraca z firmami gastronomicznymi.

- Prom to tylko część większego projektu. Od dawna współpracujemy z Muzeum Gdańska, któremu również zależy na uatrakcyjnieniu tego miejsca. Okazja pojawiła się wraz likwidacją przystanku tramwaju wodnego na nabrzeżu, które wydzierżawiliśmy wraz z przylegającym do niego trawnikiem. Chcemy, aby stawały tam foodtrucki, można było tam zrobić grilla, organizować koncerty, spotkania podróżnicze czy warsztaty dla dzieci. Ponadto, chcemy również zrobić tam przystań dla pływających "oldtimerów", które będą mogły cumować na bardzo preferencyjnych warunkach przez cały rok. Krótkoterminowo będą mogły tu także cumować inne jednostki - uzupełnia nasz rozmówca.

Miejsca

Opinie (147) 10 zablokowanych

  • No cóż, sztucznie wydłużona trasa na ukos, żeby ktoś mógł zarobić, tu nie ma co do tego wątpliwości. (1)

    Bo będzie trzeba przystosować nabrzeża, a nabrzeże barkowe to wogóle zbudować, bowiem widać na zdjęciach satelitarnych, że ono praktycznie nie istnieje, zostały tylko 2 rzędy starych pali drewnianych w wodzie i nawet nie prowadzi do niego żadna utwardzona droga.

    Znacznie łatwiej i taniej by było, gdyby prom korzystał z starych przystani promowych lub przy twierdzy cumował przy nabrzeżu, gdzie znajdował się przystanek tramwaju wodnego.

    • 21 1

    • Nie opowiadaj o tym co widzisz na zdjęciach satelitarnych.

      Obejrzyj na własne oczy. Będzie trudno bo nawet nie wiesz gdzie jest Nowy Port.

      • 0 0

  • Dobra wiadomość.

    W sezonie letnim przydałby się jeszcze prom pomiędzy Górkami Zachodnimi i Wschodnimi. Koniecznie z możliwością przewozu rowerów.

    • 10 3

  • A kiedy poprawa drogi do Twierdzy? Nie każdy ma auto terenowe!

    • 11 4

  • Zwierzak

    Prom między portem a westeplatte to była historia,pamietam jak za dzieciaka pływało się na druga stronę siedząc na motorynkach lub komarach albo rowerach jak nie było kasy na paliwo️ Achhhhhh coś pięknego te stare czasy

    • 14 0

  • W każdym zdaniu...

    dosłownie w każdym jest błąd gramatyczny!

    • 12 2

  • Na Twierdzę (2)

    czy może raczej do Twierdzy Wisłoujście?

    • 13 3

    • Kurs na (1)

      Przecież to nawiązanie do języka żeglarskiego, w którym mówi się kurs NA .

      • 1 2

      • tak czy inaczej

        gwara...

        • 0 0

  • Kto wymyślił tę d**ilną trasę?! Jaki turysta się tam zaplącze, czemu rowerzyści mają nadkładać drogi?

    • 7 3

  • (1)

    Pomysł fajny, ale czy na pewno wynajmowanie jakiegoś 8 miejscowego exrybackiego złomu zamiast nowej ekologicznej i oszczędnej typowo promowej jednostki z np 20 miejscami + 10 rowerów to dobry pomysł?

    • 25 1

    • Myślę, że jako pilotaż lepiej sprawdzić zainteresowanie tą przeprawą wykorzystując małą jednostkę niżeli od razu budować flotę promową, a potem ją złomować. Tramwaj wodny mimo wszystko przestrzelili, nie był tak oblegany jak zakładano. Linie zostały okrojone z przystanków, kursowanie również.

      • 0 0

  • (1)

    Na kartę mieszkańca gdańska powinno być za darmo, turyści niech płacą.

    • 16 4

    • sopociaki powinni płacić extra, ze dwie dychy od łba

      za to że my musimy płacić za ich molo, a oni nie

      • 3 1

  • Super pomysł (1)

    Tylko fera powinna być codziennie. Setki ludzi dojeżdżały by rowerami do pracy w nowym terminalu portowym. A i zwykłych turystów i rowerzystów byłoby nie mało.

    • 13 3

    • Setki ludzi?

      Nie tą mini łódką opisaną w artykule.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane