• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie kursował prom między Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście

Rafał Borowski
5 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat "Tour de Nowy Port", by wrócił prom przez Wisłę
Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r. Umowa na połączenie promowe została podpisana na trzy sezony, począwszy od 2021 r.

Z początkiem przyszłorocznej majówki zostanie wznowione kursowanie promu pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście. Przystanki będą znajdować się na Nabrzeżu ZbożowymMapka po zachodniej stronie Martwej Wisły oraz Nabrzeżu BarkowymMapka po wschodniej. Połączenie będzie realizowane do końca września we wszystkie weekendy, a w razie dużego zainteresowania nawet codziennie. Organizatorzy przedsięwzięcia planują także szereg udogodnień, które uatrakcyjnią teren przy fortecy. Wśród nich znajduje się m.in. całoroczna przystań dla zabytków jachtów.



Czy zamierasz skorzystać z połączenia promowego na Twierdzę Wisłoujście?

31 maja 2016 r. odbył się ostatni kurs promu pasażersko-samochodowego, który zapewniał komunikację pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

Powodem zlikwidowania połączenia było otwarcie w marcu tunelu pod Martwą Wisłą. Wydawało się, że po jego otwarciu dalsze utrzymywanie promu nie ma już żadnego uzasadnienia.

Czytaj więcej: Po 41 latach odbędzie się ostatni rejs Promu Wisłoujście

Praktyka udowodniła, że powyższy wniosek nie do końca jest prawdziwy. Rzeczywiście, w przypadku kierowców płatny prom nie był żadną alternatywą dla bezpłatnej, dwujezdniowej drogi o dwóch pasach w każdym kierunku.

Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana. Prom pasażersko-samochodowy, który kursował pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście w latach 1975-2016. Wysłużona jednostka została zezłomowana.

Powrót promu był uzasadniony



Natomiast pieszym i rowerzystom, którzy nie mają prawa korzystać z tunelu, pozostało jedynie korzystanie z linii autobusowej linii nr 658 (dawniej nr 258), która kursuje na odcinku stadion w Letnicy - ul. Ku Ujściu. Sęk w tym, że nasi czytelnicy wielokrotnie narzekali na to rozwiązanie. Powodem narzekań był niewystarczający czas na zamocowanie jednośladu w autobusie oraz zbyt rzadka liczba kursów.

Czytaj więcej: Autobus w tunelu. Dokąd się spieszy?

Spostrzeżenia naszych czytelników to nie jedyny powód, dla którego warto było rozważyć przywrócenie połączenia promowego, oczywiście już bez zabierania na pokład samochodów. Okolicznościowe kursy, organizowane np. podczas długiego weekend majowego czy historycznych inscenizacji na terenie twierdzy, cieszyły się ogromną popularnością.

Czytaj więcej: Kuter kursujący między Twierdzą Wisłoujście a Nowym Portem okazał się hitem

Zobacz naszą relację z przywrócenia połączenia w majówkę 2018 r.


Kursy od początku maja do końca września



Jak udało nam się ustalić, regularne połączenie promowe pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście zostanie przewrócone już w przyszłym roku. Będzie ono miało charakter sezonowy. Pierwszy kurs ma odbyć się 1 maja, a ostatni 30 września. Powrót promu na Martwą Wisłę to efekt umowy, która została niedawno podpisana pomiędzy Muzeum Gdańska, które administruje fortecą, a spółką Dom Armatorski POLsail oraz Fundacją Dziedzictwa Morskiego. Pierwszy podmiot będzie operatorem połączenia, zaś drugi będzie odpowiedzialny za działania towarzyszące, popularyzujące pro bono tematykę morską. Umowa została podpisana na trzy sezony.

Rejsy będą odbywać się pomiędzy Nabrzeżem Zbożowym w Nowym Porcie a Nabrzeżem Barkowym na terenie Twierdzy Wisłoujście. Jeśli pozwolą na to warunki pogodowe, planuje się wykonanie testowych kursów jeszcze przed majówką. Rozkład połączeń, ceny biletów oraz informacja o ewentualnym kursie testowym można znaleźć na facebookowym profilu Kurs na Twierdzę.

- Pasażerów będzie wozić jednostka motorowa Gulf Star, to dawny otwartopokładowy kuter rybacki, Ex-UST29. Na jej pokład będzie można zabrać 8 pasażerów i 4 rowery. Rejsy będą realizowane w weekendy, tj. w soboty i niedziele. Jeśli będzie duże zainteresowanie, zwiększymy liczbę rejsów, w razie potrzeby nawet do 7 dni w tygodniu. Będziemy także w stanie zapewnić większą jednostkę, którą będzie można przewozić na raz więcej pasażerów i rowerów - mówi Robert Smagoń, prezes Fundacji Dziedzictwa Morskiego i wspólnik spółki POLsail.
Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji. Twierdza Wisłoujście to jedna z dwóch zachowanych do czasów współczesnych fortec morskich na południowym wybrzeżu Bałtyku. Drugi tego rodzaju obiekt znajduje się w Bałtyjsku w obwodzie kaliningradzkim w Rosji.

Ożywienie nabrzeża przy Twierdzy Wisłoujście



Przywrócenie połączeń promowych to nie jedyny powód, dla którego warto będzie w przyszłym roku rozważyć wycieczkę na Twierdzę Wisłoujście. Strony wspomnianej umowy podejmą szereg działań, aby Nabrzeże Barkowe oraz jego bezpośrednie sąsiedztwo tętniło życiem przez cały rok. Wśród planowanych działań znajduje się m.in. utworzenie przystani jachtowej, przeznaczonej przede wszystkim dla tradycyjnych łodzi, organizacja różnego rodzaju imprez czy współpraca z firmami gastronomicznymi.

- Prom to tylko część większego projektu. Od dawna współpracujemy z Muzeum Gdańska, któremu również zależy na uatrakcyjnieniu tego miejsca. Okazja pojawiła się wraz likwidacją przystanku tramwaju wodnego na nabrzeżu, które wydzierżawiliśmy wraz z przylegającym do niego trawnikiem. Chcemy, aby stawały tam foodtrucki, można było tam zrobić grilla, organizować koncerty, spotkania podróżnicze czy warsztaty dla dzieci. Ponadto, chcemy również zrobić tam przystań dla pływających "oldtimerów", które będą mogły cumować na bardzo preferencyjnych warunkach przez cały rok. Krótkoterminowo będą mogły tu także cumować inne jednostki - uzupełnia nasz rozmówca.

Miejsca

Opinie (147) 10 zablokowanych

  • Bardzo dobrze

    Może będę korzystac moze nie ale dla promu mówię tak tak tak

    • 7 1

  • Tyle straconych lat bo urzędasy znów się pomylili. Hamulcowi rozwoju.

    • 13 1

  • Szkoda że nie Łódź wędkarska

    4 rowery? Dla kogo to? Przecież to żaden postęp? Weźcie jak tak to lepiej wcale, zostawcie to po staremu. Szkoda waszej "fatygi" i upokarzania ludzi czymś, na co według was nie zasługują?
    Włos i wykałaczkę podzielcie na cztery
    ...
    Ale równo! Co do ułamka mm.

    • 13 1

  • a będą też kursy z Kokoszek ?

    • 5 1

  • Przecież to inicjatywa wolnorynkowa,

    a nie miasta Gdańsk.

    • 8 1

  • Eeee.. Myślałem, że będzie za darmo

    • 2 1

  • takich promów powinny byc setki (1)

    • 3 1

    • Miliony, jak samochodów elektrycznych.

      • 1 0

  • Jak pływał stary prom.....

    Wielu pracowników Portu Północnego mieszkających po zachodnim brzegu Martwej Wisły dojeżdżało do pracy rowerami. Można było wykupić bilet miesięczny. Teraz to niemożliwe. A szkoda.

    • 8 0

  • Cztery rowery i osiem osób, szaleństwo. Żeby się tylko ten tłum nie zadeptał.

    • 7 0

  • Wreszcie!

    Regularnie korzystałam z tego promu w czasie wypraw rowerowych na Westerplatte i do twierdzy. Od czasu likwidacji tego połączenia nie byłam w tych okolicach ani razu. Bardzo mi tego brakowało. Jak dobrze, że miasto wsłuchuje się w głosy mieszkańców. Wożenie roweru autobusami to jakieś nieporozumienie. Pozdrawiam wszystkich decydentów i rowerzystów. Już wiem, że tak mała ilość pasażerów nie rozwiąże problemu. 8 osób latem to 2 rodzinki wczasowiczów, a samych rowerzystów czekających na prom też jest zwykle kilku.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane