• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy dworzec autobusowy w Gdańsku. PKS sprzedany za 10,2 mln zł

Robert Kiewlicz, Ewa Budnik
23 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zielone światło dla przebudowy dworca PKS
PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera. PKS Gdańsk ma nowych właścicieli. Przewozami zajmie się kartuska firma transportowa Gryf, a nieruchomości przejmie firma deweloperska Górski. Za dworcem widać budynki Gdańskiego Centrum Sprawiedliwości, zbudowane przez tego samego dewelopera.

To już pewne: stary i brzydki dworzec PKS w Gdańsku zniknie, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt, prawdopodobnie z podziemną halą dla autobusów. Wszystko dzięki temu, że jego właściciel, czyli PKS Gdańsk, ma nowych inwestorów. Tabor oraz bazę autobusową przy ul. Sztutowskiej zobacz na mapie Gdańska kupiła spółka transportowa Gryf, a  teren dworca Przedsiębiorstwo Budowlane Górski.



Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych. Budowę dworca autobusowego w Gdańsku zakończono 18 marca 1973 roku. Zespół projektantów Dworca PKS i tunelu łączącego perony dworca PKP z ruchomymi schodami - Bernard Cofta, Wiesław Pławiński, Andrzej Ulasiński i Jan Szuca z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku - otrzymał w 1974 r. nagrodę Ministra Budownictwa i Materiałów Budowlanych.
PKS Gdańsk został sprywatyzowany w 2004 r. Za 9 mln zł kupiła go wtedy Grupa Orbis i włączyła do swojej spółki Orbis Transport. Teraz Orbis postanowił jednak skupić się na działalności hotelarskiej. Dlatego właśnie sprzedał PKS Gdańsk za 10,2 mln zł. Nowi właściciele zapowiadają spore zmiany.

- Przede wszystkim potrzebne będą inwestycje - mówi Marian Kotecki, właściciel firmy Gryf Przewozy Autobusowe. - Chcemy zmienić image PKS-u. Potrzebne będą szkolenia dla pracowników. Wymienione zostaną także autobusy. Z ponad 70 samochodów znajdujących się w taborze, wymienionych zostanie ok. 50. Nie będzie jednak żadnych rewolucji w zmianach rozkładów i tras linii. Na razie chcemy przeprowadzić badania. Decyzje dotyczące zmian podejmiemy, jeśli będą one potrzebne, ale dopiero we wrześniu.

Największą rewolucją będzie jednak budowa całkowicie nowego budynku dworca autobusowego przy ul. 3 maja w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Betonowy klocek zbudowany na początku lat 70. XX ma zniknąć na zawsze z krajobrazu. Zastąpi go nowa inwestycja, którą zrealizuje drugi z nabywców PKS Gdańsk - firma deweloperska PB Górski.

Czy uważasz, że Dworzec PKS w Gdańsku powinien zostać wyburzony?

Co można zbudować w tym miejscu? Opracowany w 2001 roku miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego daje możliwość umieszczenia w tym miejscu dworców i stacji pasażerskich, usług handlu detalicznego, gastronomii, obsługi turystycznej (co oznacza również możliwość budowy hotelu), urzędów pocztowych, biur itp. Zgodnie z zapisami planu nowe budynki nie mogą być wyższe od obecnej zabudowy.

Inwestor zapowiada, że prace nad stworzeniem koncepcji dopiero się rozpoczną.

- Propozycję zabudowy tego terenu będzie opracowywało kilka pracowni, z którymi współpracuje moja firma. Na ich podstawie stworzymy jeden, możliwie najlepszy projekt, uwzględniający wszystkie najważniejsze funkcje, które muszą się tam znaleźć - zapowiada Bogdan Górski, prezes Przedsiębiorstwa Budowlanego Górski. - Na pewno wyburzona zostanie istniejąca hala dworca. Rozważamy umieszczenie hali odjazdów poniżej poziomu gruntu, być może powstanie też hotel, ale jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek obiecywać. Do końca tego roku, najdalej początku przyszłego roku, planujemy przygotować dokumentację inwestycji. Chciałbym, by nowa zabudowa była gotowa w latach 2014 - 2015.

Co ciekawe, te sam deweloper posiada już działki wokół dworca PKS,na których zbudował biurowce, do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury.

Architekci zwracają uwagę, że z punktu widzenia zagospodarowywania przestrzeni publicznej, ważne jest uwzględnienie sąsiedztwa Grodziska.

- Prace trzeba rozpocząć od ustalenia kto, po co i na jak długo tam się pojawia, oraz czego oczekuje. Na tej podstawie określić będzie można funkcje, jakie powinny się znaleźć na tym obszarze. Od ich właściwego doboru zależy sukces tego miejsca, nie tylko w sensie komercyjnym, ale też budowania żywej przestrzeni miasta - mówi Roman Sebastyański, architekt i urbanista. - Wielką szansą dla tego miejsca sąsiedztwo Fortu Grodzisko. W Śródmieściu nie ma parku, Grodzisko ma szanse pełnić taką funkcję. Nowa zabudowa przy ul. 3 Maja powinna być dla niego bramą: swoimi funkcjami, architekturą i duchem zapraszać do wejścia na Grodzisko. Ważna, w dyskusji o przyszłym kształcie funkcjonalnym tego obiektu, jest rola miasta. Powinno ono inspirować dewelopera do szeroko rozumianego ożywienia tego miejsca.

PKS formalnie do życia powołano dekretem Rady Ministrów z dnia 16 stycznia 1946 roku, o utworzeniu przedsiębiorstwa państwowego Państwowa Komunikacja Samochodowa. Wraz z postępującą odbudową kraju okręgowe bazy PKS założono w kilku miastach - Warszawie, Łodzi, Lublinie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Gdańsku, Olsztynie i Kielcach. Już w 1949 autobusy PKS przewoziły ponad 40 milionów pasażerów rocznie. W okresie szczytowego rozwoju przedsiębiorstwa PKS autobusy przewozi­ły ponad 2 miliardy pasażerów.

Miejsca

Opinie (145) 1 zablokowana

  • Dlaczego właśnie Górski

    Kto smaruje ten buduje... Czy nie za dużo tego górskiego w urzędzie? Inni też mogli by budować lecz nie mogą. Mam nadzieje że nowy dworzec nie będzie taką "fuchą" jak kupione mieszkanie od Górskiego.

    • 4 2

  • Duży parking dla dowożących

    Tylko niech nie zapomną o dużym parkingu dla samochodów dowożących ludzi, którzy będą odjeżdżać i przyjeżdżać z tego dworca. Obecnie dowożąc kogoś, lub odbierając podróżnego nie ma gdzie zaparkować aby zaczekać te kilka, czy kilkanaście minut. Czasami zdarzają się opóźnienia autobusów to wtedy czekać trzeba dłużej i dlatego potrzebny jest duży parking.

    • 1 1

  • Sąd i prokuratura w prywatnych budynkach na prywatnej działce?

    "Co ciekawe, te sam deweloper posiada już działki wokół dworca PKS,na których zbudował biurowce, do których docelowo mają się przenieść gdańskie sady i prokuratury."

    • 3 0

  • Jak się okazuje mały może dużo, w odniesieniu do spółki Gryf,
    w stosunku do, jak się okazuje molocha PKS.
    Oby to przejęcie, skutkowało zwiększeniem liczby kursów na trasach,
    gdzie autobus jeździ rzadko, albo ma przestoje czasowe w rozkładzie..
    Np. kurs 16:25, a jak się człek spoźni, to następny o.... 19:30.
    Bo nie trzeba "puszczać" autobusu 50 miejscowego, jeśli po szczycie
    nie ma 80,90,czy 100% obłożenia.
    Wystarczy mały busik do 20 miejsc, czyli takie, jakie obsługują przystanek
    przy Dworcu PKP, w kierunku Pruszcza, Pszczółek, Tczewa.

    • 1 1

  • cwaniaczek G znaowu

    się załapał na ciekawy kąsek.
    Dzisiaj byle pucybut z popraciem sił i sutanny może dużo i z różnymi
    przekrętami.

    Chyba do czasu aż się skończy erea nowych cwaniaczków i kolesiów

    • 3 1

  • extra KOT?

    Jeszcze wszyscy będa żałować,pracownicy a szczególnie pasażerowie,częstotliwość kursowania autobusów zmniejszy się o ok. 40%.Pracowników też czekają takie cięcia,a ci którzy zostaną nie będą mieli łatwego chleba,Kotecki to despota,a zgraja jego kierowników ma wszystkich za złodziei.

    • 7 0

  • Absurd

    nie wolno budować wyżej niż jest - całkowity bezsens bo ten dworzec to placek, tam by się przydało coś 3-4 piętrowego minimum, nawet by pasowało do okolicznej zabudowy.

    • 1 0

  • Gryf

    Wszyscy narzekają na Gryfa że drogi a jaki jest pks jeszcze droższy a Gryf że jest tani to postawi nowy dworzec bez menelstwa i zasikanych ścina.;)

    • 0 3

  • Uwaga na Górskiego- lubi duzo opowiadać

    Czy ta inwestycja wyjdzie czas pokaże , żeby nie było tak jak ze starym browarem we Wrzeszczu. Troche za dużo jest gawędzairzy w Gdansku a za mało solidnej roboty. Był tez taki jeden hotelarz co kupił przychodnię koło dworca i jakoś mu nie wyszło. Ta inwestycja jesli się zrealizuje to na pewno nie bedzie 2015

    • 2 0

  • i dobrze że idzie zmiana, ale stary dworzec nie był taki brzydki

    tylko straszliwie zapuszczony, brudny, zaklejony reklamami, o****ny przez ptaki , obsikany i obrzygany przez meneli.



    Sam dworzec z wyglądu nie byłby zły gdyby nie powyższe. Co innego funkcjonalność - nie było nawet gdzie posiedzieć bo krzesełek prawie brak, po za tym te ciasne tunele na "perony".

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane