• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bez rewolucji w ruchu w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
11 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Strefa Tempo 30 ma spowodować, że kierowcy będą po ulicy Starowiejskiej jeździli wolniej niż do tej pory. Strefa Tempo 30 ma spowodować, że kierowcy będą po ulicy Starowiejskiej jeździli wolniej niż do tej pory.

Strefa Tempo 30 i sezonowe zlikwidowanie kilku miejsc postojowych na ul. Starowiejskiej to jedyne trwałe zmiany w centrum Gdyni w ramach programu Civitas Dynamo. Urzędnicy tłumaczą, że projekt zakładał tylko próbne wyłączenia z ruchu i to zostało zrealizowane.



Czy zmiany zaproponowane przez Gdynię są wystarczające?

Przypomnijmy, że w unijnym programie Civitas Dynamo Gdynia zobowiązała się do ograniczeń w ruchu na jednej z trzech ulic: Starowiejskiej, Świętojańskiej i al. Jana Pawła II. Decyzję miały poprzedzić prowadzone przez kilka miesięcy badania, w których wypowiadali się mieszkańcy, a wyniki analizowali specjaliści z Politechniki Gdańskiej. W listopadzie 2014 roku odbyła się dyskusja podsumowująca z udziałem naukowców i zainteresowanych stron. Urzędnicy tłumaczyli, że dopiero w kolejnym roku zapadną konkretne decyzje.

Żadnych oficjalnych komunikatów nie było, co tylko uaktywniło zwolenników i przeciwników zmian spierających się zwłaszcza o kształt ul. Starowiejskiej. W międzyczasie zaprezentowano też wyniki dotyczące sytuacji parkingowej oraz obecności pieszych na wymienionych wcześniej trzech ulicach w centrum.

Bez rewolucji

Kto liczył na rewolucyjne ograniczenie ruchu kołowego w centrum Gdyni, może czuć się zawiedziony. Odetchnąć mogą za to protestujący przeciwko radykalnym zmianom w śródmieściu.

Wiadomo już bowiem, że ostatecznie w najbliższym czasie w w ruchu w śródmieściu zmieni się niewiele. Największą zmianą przeprowadzoną w ramach projektu Civitas Dynamo będzie wprowadzenie ograniczenia prędkości w postaci strefy Tempo 30 na ul. Starowiejskiej, która tym samym stanie się największym beneficjentem unijnego projektu. Malowanie nowego oznakowania zwracającego uwagę, że trzeba jechać w tym miejscu wolniej niż dotychczas, zaplanowano na kwiecień.

- Projekt Civitas Dynamo jest projektem badawczym i jako taki zakładał pilotażowe wyłączenie ruchu kołowego na wybranych ulicach w śródmieściu Gdyni. Założenia te zostały zrealizowane przez przeprowadzanie próbnych zamknięć ulic dla ruchu kołowego w czasie trwania projektu - tłumaczy posunięcia Piotr Majewski z Zarządu Dróg i Zieleni.
Jedynym ułatwieniem dla rowerzystów na ul. Starowiejskiej pozostanie kontrapas na niecałej połowie długości ulicy. Jedynym ułatwieniem dla rowerzystów na ul. Starowiejskiej pozostanie kontrapas na niecałej połowie długości ulicy.
Starowiejska została zamknięta na kilka godzin w jeden z lipcowych weekendów 2014 roku, a Świętojańska dwukrotnie w ramach święta ulicy.

Kontra ruch na bocznych ulicach

Urzędnicy dodają, że oprócz nowego oznakowania, na ul. Starowiejskiej pojawią się dwa parklety, czyli miejsca dla pieszych wyposażone w siedziska, zieleń oraz miejsca postojowe dla rowerów. Zabiorą kilka miejsc parkingowych. To już jednak projekt realizowany z pieniędzy budżetu obywatelskiego, na który wpadli przedstawiciele Stowarzyszenia Starowiejska. Jego koszt to 56 tys. zł.

Nie będzie za to dopuszczony kontra ruch rowerowy. Rowerzyści pod prąd pojadą za to na ul. Zgody zobacz na mapie GdyniMściwoja zobacz na mapie Gdyni, Abrahama - między 10 lutego i Starowiejską zobacz na mapie GdyniZygmunta Augusta zobacz na mapie Gdyni, które również obejmie strefa Tempo 30. Jego wprowadzenie urzędnicy zapowiadali już w sierpniu zeszłego roku. W ślad za tym podobne rozwiązania mogą zostać wprowadzone także na Dąbrowie, o co zabiegają radni dzielnicy.

Urzędnicy z ZDiZ przyznają, że przyszłe zmiany w organizacji ruchu uzależnione są od możliwości finansowania niezbędnych prac remontowych w przestrzeni ulic.

W mniej oficjalnych rozmowach można jednak usłyszeć, że opór środowisk przeciwko zmianom jest tak duży, że na radykalniejsze posunięcia związane chociażby z ograniczeniem miejsc parkingowych, nie ma w najbliższym czasie co liczyć.

Miejsca

Opinie (174)

  • Przesadzają z tym marksizmem rowerowym. (4)

    Kontrapas na 3-Maja. Kto to wymyślił. Goście z dalekiego Wejherowa regularnie się na niego pakują, co (odpukać w niemalowane) będzie skutkowało kolizjami. Przecież kontrapasy są czymś nienaturalnym. To proszenie się o błąd kierowcy. Korki ogromne, a dodatkowy pas pusty. Za to samopoczucie urzędnika doskonałe.

    • 34 5

    • jak mozesz tak mowic

      Ja juz raz widzialem tam rowerzyste.

      • 5 1

    • Odnotowano jakąś kolizję ? W Gdańsku ponad 100 ulic, w tym znacznie węższych (2)

      ma kontraruch od dwóch lat i co odnotowano tam jakąś kolizję ? Red. Naskręt jak by się o tym dowiedział to na pewno o tym napisze.

      I masz problemy z wyminięciem się z rowerzystą na 3 Maja ? Bo jeśli tak to chyba jakiś idiota dał ci prawo jazdy mięczaku !

      • 0 9

      • jak mozna wyminac kogos kogo nie ma?

        Najpierw sie chwalą ze jest tristar za grube siano który ma.usprawnic ruch. A potem robią pasy które ten ruch paralizuja. Naprawde tych kilku rowerzystów nie mogllo by jechac normalnie ulica?czy sa za głupi jak Ci co tak okresliles ze wymijac nie potrafią?

        • 5 0

      • Towarzysze cyklisci juz zaczynaja z inwektywami.

        Zrelaksowac sie prosze, sobota jest.

        • 6 0

  • Rower (1)

    Miasto marzeń? Coś mi sie wydaje,ze władze miasta nie maja wizji jaki wprowadzić ruch (te ścieżki rowerowe w centrum to porażka totalna).

    • 11 3

    • Porażka słaby kierowco ? Masz problemy na 3 Maja czy Starowiejskiej

      z wyminięciem się z rowerzystą ? Dla mnie, dla starego posiadacza prawka jazdy jesteś słabotą do kwadratu i zrzędliwym zgredem.

      Może podesłać ci chusteczki ?

      • 1 3

  • Rewolucje to trzeba zrobić w Urzędzie miasta Gdynia, gdzie na stołkach urzędasy siedzą od kilkunastu lat z "właściwie dowodzącym" Wojtkiem S. Na czele.

    • 13 4

  • Civitas Dymano traci impet (2)

    To pocieszająca wiadomość.

    • 15 8

    • Odezwał się potrójny pedał samochodowy po raz kolejny !

      • 2 4

    • w końcu Ci stanął, przyznaj się

      • 0 0

  • (1)

    Szczurek pajacu ul. Starowiejska jest w takim stanie,że nie trzeba ograniczać prędkości !!!

    • 20 3

    • to prawda, tam sie jedzie max 10 km/h

      • 7 1

  • bez rewolucji i bez rewelacji

    • 5 1

  • Przez rządy Szczurka na wszystko brakuje kasy

    • 7 2

  • POlak

    Przecież na tej statowiejskiej są kocie łby i i tak szybciej się na da jeździć

    • 8 0

  • jedno jest pewne (2)

    Te zmiany spowodują tylko większe korki. Tego jestem pewny.

    • 6 2

    • Ga - większe korki powoduje nadmierna skłonność do korzystania z samochodu (1)

      nawet na krótkie odległości.

      Zdobądź się na chwilę refleksji - wyłącz silnik, włącz myślenie.

      Jazda samochodem naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 1 3

      • Ale za to jak wygodnym!

        • 1 0

  • Lobby samochodowe po prostu dalej rzadzi.

    Takie z lat 70tych.

    W sumie to Gdynia zaczyna wygladac jakby utknela w latach 70tych.

    Jeszcze troche i zrobi sie tam taki skansen.

    • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane