• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bilet metropolitalny na początek

Jacek Stańczyk
12 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Infrastruktura już jest, chęci również, pieniądze się znajdą, a ciało zarządzające właśnie wyłoniono. Wizja wspólnej komunikacji 13 gmin Metropolii Zatoki Gdańskiej staje się rzeczywistością.

Wczoraj odbyło się historyczne spotkanie Związku Komunikacyjnego, który jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki komunikacyjnej i zarządzanie lokalnym transportem. Innymi słowy, w przyszłości ma całkowicie naszą komunikację miejską zintegrować. Przewodniczącym Związku został dr Hubert Kołodziejski, dotychczasowy pełnomocnik marszałka ds. integracji transportu publicznego.

- Nie zawiodę pokładanych we mnie nadziei państwa i mieszkańców - powiedział po nominacji nowy szef metropolitalnej komunikacji.

A nadzieje są bardzo duże. W pierwszym okresie funkcjonowania Zgromadzenia Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, należy przede wszystkim wprowadzić wspólne dla 13 gmin bilety, zarówno 24-godzinne, jak i miesięczne. Do sprzedaży w różnych wersjach wejdą już najprawdopodobniej w październiku tego roku.

Kolejnym nie cierpiącym zwłoki projektem jest kolej metropolitalna, czyli nowa linia SKM z Wrzeszcza do lotniska w Babich Dołach przez m.in. Osowę, Rębiechowo, Karwiny i centrum Gdyni. Pod uwagę brana jest również rewitalizacja odcinków linii kolejowych prowadzących z Trójmiasta w kierunku zachodnim.

Według prognoz specjalistów z Katedry Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej, czas realizacji projektu powinien zakończyć się najpóźniej ok. 2020 r. Korzyści finansowych co prawda nie przyniesie, ale za to usprawni połączenie z portami lotniczymi, będzie alternatywą dla komunikacji samochodowej (szczególnie wśród mieszkańców Osowy, Karwin, czy Kacka), pozwoli na lepsze połączenie Trójmiasta z resztą regionu, skróci czas przejazdu oraz ograniczy emisję spalin.

Jakie będą koszty projektu? Już sama nitka SKM, w zależności wariantu technicznego, to wydatek rzędu od 300 do ponad 500 mln zł. Jednak 80 proc. kosztów najprawdopodobniej pokryje Ministerstwo Transportu i Unia Europejska.

- Niewątpliwym plusem inwestycji jest to, że nie zakłada ona budowy linii kolejowej od podstaw. Infrastruktura jest, grunty należą do miasta - mówi prof. Bożysław Bogdaniuk z PG.

Pierwszym etapem realizacji inwestycji będzie połączenie Wrzeszcza z lotniskiem w Rębiechowie. We wstępnym studium wykonalności obliczono, że trasę tę będzie pokonywać 10 tys. pasażerów dziennie. Dzisiaj 86 proc. wszystkich korzystających z portu lotniczego dojeżdża do niego samochodami.

- Dla tego połączenia nie ma alternatywy. Musi powstać przed 2012 r. - mówi marszałek woj. pomorskiego Jan Kozłowski.

Opinie (82) 7 zablokowanych

  • inicjatywa spoko, tylko przez tych wszytkich zarządców z wszytkich gmin bilety będą drogie (tak jak to wstępnie przedstawili cenowo) i raczej nie wzrośnie liczba podrużujących.

    bierzcie rozwiązania z warszawy, tam jest tanio i dobrze..

    • 0 0

  • Bilet tak, teny nie

    Te ceny co powymyslali chore. No chyba ze zaczniemy nagle zarabiac tyle euro co zlotowek.

    Jakby ktos zapomnial ze komunikacja miejsca ma SLUZYC miastu(w tym wypadku13 gminom) i jego mieszkancom. A nie odwrotnie.

    • 0 0

  • No fajnie pomysl jest......i co dalej

    Gratuluje pomyslowi.Teraz przydaloby sie dolozyc wszelkich staran,by pomysl zostal zrealizowany.Wiem,ze nie powstanie on w szybkim czasie-bo to przedsiewziecie niczegosobie,ale mam nadzieje,ze nie bedzie sie go projektowac latami i dyskutowac,"co by bylo,gdyby..."itp i "marnotrawic" czas i pieniadze nad studiami jego potrzebnosci.
    A wiec do roboty Trojmiasto!I powodzenia.

    • 0 0

  • niedawno podawano ceny biletów... TRAGEDIA

    to zabicie idei wspólnego biletu

    bierzcie przykład z Toronto, tam można przejechać z jednego końca wielkiego miasta na drugi za jedną stałą opłatę

    • 0 0

  • Po co nam te bilety????????

    ja pidziele, to jest chore!!!! co za ceny!!!!
    wole juz kupowac osobno bilety na skmke i busy niz tyle placic.
    Po co nam bilet metropolitarny, zeby nabijac starym komuchom portfele?? I tak nic nie robia siedza i pierdza w stolki a podrozni placa coraz wiecej i wiecej....
    A tak wogole pomysl stworzenia "metropolii" nie jest zly ale z tego co wiem w Europie sa 2 metropolie: Londyn i Paryz, wiec nazywanie tego tworu metropolia jest smieszne..... megalomanaia, kompleksy wlodarzy? buehehhe
    No ale coz bedzie 3 metropolia w Europie z zajbiscie drogimi biletami....

    • 0 0

  • Ktos zarabia 800 zl miesiecznie

    i 200 zl ma wydac na bilet miesieczny?

    • 0 0

  • czas realizacji projektu powinien zakończyć się najpóźniej ok. 2020 r

    – Niewątpliwym plusem inwestycji jest to, że nie zakłada ona budowy linii kolejowej od podstaw. Infrastruktura jest, grunty należą do miasta

    Dobrze, że lini nie trzeba budować od podstaw, bo prace zakończonoby gdzieś około 2050 roku. Jak tu być w tym kraju optymistą. Jakby to było prywatne przedsięwzięcie to pewnie wystarczyłoby 2-3 lata.

    • 0 0

  • dojezdzam z Gdanska do Gdyni

    Jak dla mnie bomba. Czesto jezdzilem przez Osowe z wzgledu na rozne sprawunki. najpierw jechalem z Wrzeszcza do Oliwy
    tramwaj lub kolejka, potem autobus, a potem autobus, tyle ze gdynski i dalej autobus lub kolejka. Metropolitalna zrobie prawie cala trase jednym srodkiem komunikacji i w sumie zaplace duuuzo taniej. W Gdyni placilem 4 zl a w Gdansku 9,1 za dzienny bo inaczej sie nie da w korkach.

    • 0 0

  • do szczesliwego

    czyli zapłacisz 13,1 zł teraz a po bilecie metropolitalnym 17 zł za całodobowy. Cieszysz sie ? dalej jesteś szczęsliwy ?

    • 0 0

  • Provident będzie udzielać pożyczek na bilety miesięczne. Podobno...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane