- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (116 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (217 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (51 opinii)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (64 opinie)
- 5 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (32 opinie)
- 6 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (70 opinii)
Bilet metropolitalny na początek
Wczoraj odbyło się historyczne spotkanie Związku Komunikacyjnego, który jest odpowiedzialny za kształtowanie polityki komunikacyjnej i zarządzanie lokalnym transportem. Innymi słowy, w przyszłości ma całkowicie naszą komunikację miejską zintegrować. Przewodniczącym Związku został dr Hubert Kołodziejski, dotychczasowy pełnomocnik marszałka ds. integracji transportu publicznego.
- Nie zawiodę pokładanych we mnie nadziei państwa i mieszkańców - powiedział po nominacji nowy szef metropolitalnej komunikacji.
A nadzieje są bardzo duże. W pierwszym okresie funkcjonowania Zgromadzenia Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej, należy przede wszystkim wprowadzić wspólne dla 13 gmin bilety, zarówno 24-godzinne, jak i miesięczne. Do sprzedaży w różnych wersjach wejdą już najprawdopodobniej w październiku tego roku.
Kolejnym nie cierpiącym zwłoki projektem jest kolej metropolitalna, czyli nowa linia SKM z Wrzeszcza do lotniska w Babich Dołach przez m.in. Osowę, Rębiechowo, Karwiny i centrum Gdyni. Pod uwagę brana jest również rewitalizacja odcinków linii kolejowych prowadzących z Trójmiasta w kierunku zachodnim.
Według prognoz specjalistów z Katedry Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej, czas realizacji projektu powinien zakończyć się najpóźniej ok. 2020 r. Korzyści finansowych co prawda nie przyniesie, ale za to usprawni połączenie z portami lotniczymi, będzie alternatywą dla komunikacji samochodowej (szczególnie wśród mieszkańców Osowy, Karwin, czy Kacka), pozwoli na lepsze połączenie Trójmiasta z resztą regionu, skróci czas przejazdu oraz ograniczy emisję spalin.
Jakie będą koszty projektu? Już sama nitka SKM, w zależności wariantu technicznego, to wydatek rzędu od 300 do ponad 500 mln zł. Jednak 80 proc. kosztów najprawdopodobniej pokryje Ministerstwo Transportu i Unia Europejska.
- Niewątpliwym plusem inwestycji jest to, że nie zakłada ona budowy linii kolejowej od podstaw. Infrastruktura jest, grunty należą do miasta - mówi prof. Bożysław Bogdaniuk z PG.
Pierwszym etapem realizacji inwestycji będzie połączenie Wrzeszcza z lotniskiem w Rębiechowie. We wstępnym studium wykonalności obliczono, że trasę tę będzie pokonywać 10 tys. pasażerów dziennie. Dzisiaj 86 proc. wszystkich korzystających z portu lotniczego dojeżdża do niego samochodami.
- Dla tego połączenia nie ma alternatywy. Musi powstać przed 2012 r. - mówi marszałek woj. pomorskiego Jan Kozłowski.
Opinie (82) 7 zablokowanych
-
2007-07-12 14:30
"Zmienie zdanie gdy komunikacja bedzie: szybka, zintegrowana, czysta a co najwazniejsze TANIA."
łatwiej bedzie ci zmienić miasto np na sztokholm:-(- 0 0
-
2007-07-12 14:33
Trojanin
Cena biletów kupowanych codziennie na dojazd do pracy a cena biletu miesięcznego do pracy zawsze jest w stosunku drożej/taniej, więc w ogóle nie to porównujesz.
Porównaj do dojazdu samochodem albo do ceny komunikacji w innym mieście. W miastach większych od Gdańska bilet sieciowy miesięczny kosztuje około 80 złotych, a w Warszawie 66.- 0 0
-
2007-07-12 14:41
Warszawę komunikacja miejska kosztuje 1 mld 400 mln, Gdańsk - 130 mln....
- 0 0
-
2007-07-12 14:50
ten temat już był przerabiany po wielokroć
- 0 0
-
2007-07-12 14:52
Przejazd autobusem linii 110 z Lech Walesa Airport - Wrzeszcz to 30 minut (zuruck tak samo). Linia B jedzie szybciej. Poszerzenie Slowackiego skroci czas dojazdu i ogolnie podniesie komfort podrozy. Czy naprawde trzeba wydawac ciezkie pieniadze by mozna bylo zasuwac SKM'ka przez las na lotnisko?
W druga strone - nitka do Gdyni juz jest, przystanek PKP Rebiechowo jest (chociaz na samym koncu pasa startowego), SKM planowalo nawet wprowadzic sklady ciagniete przez lokotywy spalinowe w tamtym kierunku (tak przynajmniej kiedys pisal 'guru' od komunikacji, mlody Tusk). Skoro to polaczenie jest takie istotne, dlaczego nie robi sie nic juz teraz w tym kierunku?- 0 0
-
2007-07-12 14:56
Miernikiem kosztów
komunikacji jest ilość wykonywanych wozokilometrów, czyli jeżeli do każdego Warszawa dopłaca np. złotówkę, a Gdańsk dwa złote, to efektywniejsza jest komunikacja warszawska.
- 0 0
-
2007-07-12 14:57
Do Ax
jasne 1200....., no chyba ze nie jezdzisz komunikacja.....
a jesli jezdzisz to jestes ewenementem na skale swiatowa piszac takie rzeczy....1/6 pensji na bilet miesieczny wydasz i jest luzzzz, nie ma problemu, bo co to jest 200 zl przy 66 w wawie....
twoje wypowiedzi utwierdzaja mnie w tym ze jestes tym za kogo cie uwazam.... nikt kto zarabia 1200 zl i korzysta z komunikacji miejskiej nie bylby zadowolony z takoch podwyzek- 0 0
-
2007-07-12 15:05
Do Ax
a to co piszesz o jezdzie samochodem jest poprostu smieszne.
sam mam samochod i czesto rezygnuje z jazdy fura i wsiadam w autobus, bo jest taniej. Przy cenach 200 zl za bilet wole dolozyc i jechac samochodem niz zdezelowanym ikarusem z zaszczanymi menelami.
Skad ty sie wziales czlowieku? zajbista zacheta do rezygnacji z podrozy autem.... nie ma, co....200 zl za bilet miesieczny
argumenty - typowo ztmowskie farmazony- 0 0
-
2007-07-12 15:22
dopłaty
Komunikację gdańską dotąd odciążała na pewno skm (osobne bilety) oraz jeszcze parokrotnie mniejsza liczba ludności niż w Warszawie. A bilet sieciowy w Gdańsku dotąd kosztował 132 zł. Ciekawi mnie ta prawdziwa efektywność...
- 0 0
-
2007-07-12 15:23
Ja za dojazd płacę ok. 100 zł/miesiąc.
Wspólny bilet mnie osobiście opłacać się nie będzie. Ale na pewno są osoby, które podróżując jednocześnie SKM, ZKM Gdańsk i ZKM Gdynia zaoszczędzą.
Udowodniłem, ze samochód wychodzi drożej. Nikt moich kalkulacji nie obalił.
Nikt też nie podał źródła informacji o rzekomych podwyżkach. Czy trudno zrozumieć, że wspólna oferta nie oznacza wyeliminowania dotychczasowych biletów?
A więc Kleksiku, oczekuję kolejnych inwektyw....- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.