• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Biuro Rozwoju Gdańska: Nowa Politechniczna nie będzie miejską autostradą przez Wrzeszcz

Edyta Damszel-Turek
3 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Biuro Rozwoju Gdańska przekonuje, że ul. Nowa Politechniczna jest niezbędna dla rozwoju Gdańska. Poniższy artykuł jest odpowiedzią na prezentację Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej przedstawioną podczas wtorkowej dyskusji na temat tej ulicy.



Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska. Edyta Damszel-Turek, zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska.
Głos w sprawie ul. Nowej Politechnicznej zabiera Edyta Damszel-Turek, od 1 kwietnia zastępca dyrektora Biura Rozwoju Gdańska, wcześniej kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz. Publikujemy w całości list, będący polemiką wobec wizji Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Oto jej refleksje

Znamy historyczną wartość architektury pozostawionej przez minione pokolenia gdańszczan. Wiemy też, że należy ją w miarę możliwości chronić. Ale aby Gdańsk nie stał się skansenem, potrzebuje nowych inwestycji. Można się obrażać i dąsać na nowe drogi, ale to one stanowią krwiobieg miasta, zwiększają atrakcyjność inwestycyjną i kreują miejsca pracy. To te, rzekome dewastacje pozwalają mieszkańcom na większą mobilność.

Konsekwentnie, od lat miasto rezerwuje tereny przeznaczone pod realizację Nowej Politechnicznej. Ulica ta stanowi ważny element układu transportowego Gdańska w zakresie powiązań międzydzielnicowych. Nadużyciem jest nazywanie jej "autostradą miejską". Nowa Politechniczna zgodnie z obowiązującym studium, planowana jest jako ulica miejska z licznymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych w poziomie jezdni, z typowym wyposażeniem: chodnikami, trasą rowerową i małą architekturą.

Nowa Politechniczna stanowić będzie istotne uzupełnienie istniejącej siatki ulic dojazdowych, a gdy powstanie przejmie ruch międzydzielnicowy z mniejszych uliczek, które dzisiaj są rozjeżdżane przez samochody - dotyczy to np. skrótu na Suchanino przez ul. Wagnera zobacz na mapie GdańskaMozarta zobacz na mapie Gdańska, odetchną też mieszkańcy ul. Schuberta zobacz na mapie GdańskaSobieskiego zobacz na mapie Gdańska.

Zlecana przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska dokumentacja rozstrzygnie jakie elementy Nowej Politechnicznej należy realizować w najbliższych latach (tramwaj czy tramwaj i jedna jezdnia). Dokumentacja wskaże, w jaki sposób zagospodarować pozostały pas rezerwy drogowej, którą należy nadal podtrzymywać. Postulowana rezygnacja z rezerwy pod drugą jezdnię uwolni pas terenu o szerokości raptem 6 -7 m, co nie pozwoli na znaczącą poprawę zagospodarowania terenów sąsiednich.

Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.
Trasa tramwajowa prowadzona w Nowej Politechnicznej będzie stanowić ważny element w systemie transportu publicznego Gdańska. Odciąży ona trasę tramwajową na dolnym tarasie wzdłuż al. Zwycięstwa i al. Grunwaldzkiej. Podstawową funkcją tramwaju w Nowej Politechnicznej, oprócz obsługi przyległych terenów, będzie przejęcie podróży wykonywanych obecnie poprzez dolny taras (przez al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska) z Gdańska Południe do Wrzeszcza (około 40 proc. wszystkich podróży dom - praca/szkoła - dom z dzielnicy Południe odbywa się w kierunku Wrzeszcza).

Za realizacją tramwaju w Nowej Politechnicznej przemawia skrócenie czasu podróży z południa Gdańska do dzielnic centralnych. Jedyną możliwością szybkiego i sprawnego przejazdu tramwaju (także na odcinku pomiędzy ul. Fiszera a al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska) jest budowa wydzielonego torowiska [propozycja FRAG-u zakłada torowisko współdzielone z autami na odcinku ok. 150 m, a na pozostałej części odseparowane od aut; dł. całej trasy tramwaju wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej od Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska do Placu Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska to ok. 5 km - dop. red.].

Doświadczenia Gdańska i miast zachodnich pokazują, że realizacja trasy tramwajowej podnosi atrakcyjność ekonomiczną i inwestycyjną terenów przyległych, ponieważ mieszkańcy i inwestorzy zyskują dogodny dostęp do komunikacji zbiorowej. Twierdzenie, że realizacja elementów ul. Nowej Politechnicznej przyczyni się do dewastacji Gdańska jest poglądem nieprawdziwym.

Materiał archiwalny z sierpnia 2014 r.

Wyburzenie budynku przy ul. Do Studzienki (oficjalnie powodem był fatalny stan techniczny) oraz budynki na odcinku Grunwaldzka-Fiszera, których rozbiórka jest niezbędna dla realizacji Nowej Politechnicznej wg urzędników.


Czy ul. Nowa Politechniczna zrealizowana zgodnie z zapowiedziami urzędników podzieli Wrzeszcz?

Zaprezentowane przez FRAG wizualizacje przedstawiające jeden ze sposobów rewitalizacji ul. Do Studzienki można rozpatrywać tylko w kategoriach czysto teoretycznych. Koncepcja ta w żaden sposób nie rozwiązuje problemu gdańszczan podróżujących codziennie pomiędzy Wrzeszczem a górnym tarasem. Nie odpowiada też na pytanie gdzie skierowano obecnie przejeżdżające ul. Do Studzienki samochody, które w godzinach szczytu stoją w korkach. Można odnieść wrażenie, że autorzy prezentacji FRAG pokazują sytuację, która ma miejsce jedynie w niedzielę o 8 rano.

Przywoływany przez FRAG przykład z Wrocławia jest dyskusyjny [FRAG w swojej prezentacji podawał oprócz Wrocławia, także przykłady m.in. Helsinek, Bremy, Rotterdamu, Lipska oraz Katowic - dop. red.]. Bo czy warto porównywać się do najbardziej zakorkowanego miasta w Polsce? Ostatni raport Deloitte'a dotyczący korków w siedmiu największych miastach Polski wykazał, że w ciągu ostatnich czterech latach aż o 20 proc. wydłużył się czas spędzany w korkach przez mieszkańców Wrocławia. Natomiast w Gdańsku stoimy w korkach o ok 30 proc. krócej niż w 2011 r.

  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak, zdaniem FRAG-u, może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
Edyta Damszel-Turek

Miejsca

Opinie (428) 5 zablokowanych

  • Wczoraj był (2)

    wypadek na zjeździe na obwodnicę na wysokości szadółek. To co się działo na dojazdach do obwodnicy m.in. na Świętokrzyskiej TO K... KOSMOS a pani i te BRG swoje, WY urzędnicy zawsze wiecie lepiej. Tak wiecie lepiej, że Wyspa Spichrzów dale straszy a kto jak i co tak kupił i po jakich kombinacjach to już inna bajka. A te tzw. dziury wstydu?

    • 30 8

    • nie nie nie (1)

      nie znasz się ;) Wg urzędników - nie czujących miasta i mających głęboko w tyłku jego historyczną tkankę oraz układ urbanistyczny - ważne jest aby po jedynej obok Oliwy, autentycznej i oryginalnej dzielnicy jeździć samochodem i załatwiać interesy w okolicznych korporacjach... Ludzie - szerokie drogi są oczywiście istotne, ale może nie koniecznie wszędzie?! Przykład - Gdynia modyfikuje planowany wcześniej kształt Łącznika Trasy Kaszubskiej, który ma połączyć węzeł na Chwarznie z Trasą Kaszubską. Pierwotnie też chcieli 2x2, tunele dla pieszych, ekrany dźwiękoszczelne. Naukowcy, architekci i mieszkańcy pokazali, że efekt bedzie tragiczny - duża dzielnica taka jak Wiczlino zostanie przecięta na pół, nie będzie usług, a korki (a jakże!) skumulują się na węzłach. W nowym kształcie ulica będzie miejska, pozostaną 2x2 ale z rondami, wieloma skrzyżowaniami, ścieżkami rowerowymi. W miastach powinny być ulice, a nie drogi!!!!

      • 15 2

      • o Gdyni to akurat nic nie mów, bo tam jest porażka planistyczna

        komunikacja oparta tylko o samochód i autobus, a drogę o której piszesz obcięto z planowanego kształtu, bo miasto nie ma pieniędzy na większą...

        • 3 3

  • widze, ze tzw. stanie w korkach

    staje sie dla niektorych prawdziwym fetyszem. szanowni urzednicy UMG, transport indywidualny nie moze byc podstawowa wytyczna rozwoju centralnych rejonow Gdanska.

    • 46 5

  • (2)

    Nowa Politechniczna - ok, ważny temat ale ta ulica powstanie za dobrych kilka (oby!) lat - najpierw koncepcje, później projekty i decyzja o pozwoleniu na budowę, w końcu sama budowa). Ważniejszą sprawą na dzień dzisiejszy jest stan pobliskiej ulicy Sobieskiego.

    • 16 7

    • (1)

      Sobieskiego będzie można zamknąć i wyremontować po budowie NP.

      • 3 2

      • proponuję jednak podjąć temat przed budową NP

        • 2 0

  • Aleja Wrzeszczan Wypędzonych (1)

    dobra nazwa na Nową Politechniczną.

    • 55 12

    • Al. Urbanistów Wypędzonych

      ewentualnie Trasa Niemerytoryczna

      • 5 2

  • Błędne założenia FRAGu (11)

    1. Pokazana wizualizacja jest prawidłowa dla bocznej, kameralnej uliczki, a nie dla głównej arterii zbierającej ruch z Moreny i Suchana.
    2. Obecny układ drogowy, który obsługuje Morenę i Suchanino pierwotnie był projektowany dla dużo mniejszej zabudowy. Po wybudowaniu Moreny niezbędna jest szeroka dwupasmowa ulica z tramwajem, która odkorkuje ul. Jaśkową i Szuberta. Przed wojną Niemcy planowali połączenie tej ulicy z autostradą do Berlina.
    3. To co powoduje koszt, to wyburzenie kilku budynków i przeniesienie mieszkańców. Ale i tak trzeba to zrobić, aby zbudować tramwaj i przy okazji uporządkuje się ulicę od strony Politechniki.

    • 42 43

    • potrzebny jest tramwaj a nie ulica. (2)

      ponieważ ulica tworzy korki, a tramwaj nie. A jak będzie trzeba, to możecie nawet wybudować torowisko 2x2. Ale od drogi proszę nam nie fundować

      • 20 7

      • (1)

        ta, tylko, że wyciąganie kasy na samochody pod pretekstem pieniędzy na tramwaje czyli transport indywidualny to jest dopiero przekręt, komisja europejska powinna się tym zainteresować

        • 21 1

        • Mam nadzieję że ktoś uprzejmie doniesie do Brukseli, bo w tym kraju jedynym batem na urzędnika jest inny urzędnik tylko wyżej postawiony.

          • 18 0

    • Ulica do studzienki to obraz nędzy i rozpaczy (5)

      Rozumiem protesty mieszkańców, którzy będą musieli się przeprowadzić, ale teraz to wygląda jak slums.
      Miejscami niecały metr chodnika, samochody chlapiące na pieszych po każdych opadach, czarne elewacje sypiących się budynków.
      A ruch pieszych intensywny, chociażby samych studentów i stojący w korkach autobus - jedyna forma dostania się na Morenę i Suchanino.

      • 12 14

      • fajne rozumowanie, (3)

        samochody chlapiące na mieszkańców - przesiedlmy mieszkańców

        • 17 4

        • ale to dogmat gdański (1)

          jak samochód zabije pieszego na pasach to likwiduje się przejście dla pieszych

          • 13 3

          • No patrz. A na Oruni postawili światła. To to nie Gdańsk?

            • 2 3

        • W sensie za mało miejsca na chodnik.

          • 5 0

      • Skoro ruch pieszy intensywny, co zrozumiale, bo tam jest uczelnia i akademiki!!! to moze wlasnie nalezy wrecz zwezic tam ulice i stworzyc bezpieczny ciag pieszy!! Przeciez tam sa akademiki, zawsze bedzie pelno pieszy, maja chodzic w smrodzie? Moze nalezy wyremontowac ulice (latami remonty byly blokowane przez miasto) i sprawic, ze bedzie to super deptak dla studentow???

        • 6 3

    • wizualizacja nie trafiona (1)

      ale postulat twój i BRG spowoduje utratę własności miejskich (brak usług, brak ludzi, brach ruchu). Najlepszym rozwiązaniem powinien być park and ride na morenie / suchaninie i tramwaj na dół do Wrzeszcza. Urzednicy miejscy za wszęlką cenę starają się wprowadzić ruch samochodowy w dzielnice. Na przekór wiedzy i doświadczeniu miast zachodniej Europy.

      • 17 1

      • park & ride?

        ale dla kogo? mieszkańcy Moreny i Suchanina mają samochodami spod klatek do przystanków dojeżdżać?

        w Gdańsku jest jeden problem, układ drogowy buduje się pod kątem tranzytu i potrzeb ludzi spoza Gdańska a nie mieszkańców, gdyby miasto chciało realizować potrzeby transportowe mieszkańców to wydatki na komunikację miejską zmieniłby proporcję z wydatkami na układ drogowy

        • 14 0

  • wkurzony (2)

    co to jest za modda by wszystko nazywać nowe i stare, ulica to ulica, proponuje by w nazwie na drogowskazie tez pisać "nowa " albo "stara' moze jeszcze dodawać przed nazwa .."Straße" albo "street" , jakos na mapce nie zauwazylem żeby ulica chociaż częściowo zahaczylo o ul. Po;itechniczna. widać ze tylko w gdansku jest możliwe dublowanie ulic. mamy już nowa walowa i kilka innych i teraz będą dwie politechniczne. jakas paranoja.

    • 33 9

    • pomysl zanim cos napiszesz

      "nowa lodzka", "nowa slowackiego" itd sa to robocze nazwy ktore pozniej zmieniaja sie na wlasciwe, ciezko ruszyc mozgownica prawda?

      • 7 0

    • Nie jedź do Londynu, ani do Paryża, bo możesz nie wrócić, skoro nie ogarniasz "zdublowanych nazw ulic". To właśnie polska maniera nazywania ulic tworzy potworki,jak w Warszawie, np. ulica Katalogowa albo Nowolazurowa. Akurat w Gdańsku nie ma takich problemów z nazewnictwem, wyjąwszy te liczne Podwala, które się wszystkim mylą ;) Zresztą, jak masz propozycje nazw nowych ulic,to jest odpowiednia komisja, która się tym zajmuje, pisz do nich!

      • 4 0

  • Bardzo rozsądna wypowiedź przedstawicielki Biura Rozwoju Gdańska (4)

    Bardzo dobrze. Widzę, że BRG dąży do prawidłowego rozwoju miasta ze sprawną i nowoczesną infrastrukturą. Nie zawracajcie sobie głowy jakimiś oderwanymi od rzeczywistości tworami jak frag czy inne nie wiadomo po co działające grupki, próbujące przeforsować jakieś oderwane od rzeczywistości projekty. To może wygląda fajnie na podkolorowanych wizualizacjach ale jest fatalne w skutkach dla funkcjonowania miasta a więc i ludzi w nim żyjących. Nie wiem po co frag podburza społeczeństwo przeciw normalnemu rozwojowi ale widzę, że nie mają najmniejszego pojęcia o gospodarce miejskiej.

    • 25 71

    • sztab propagandy urzędu miasta działa od rana (2)

      • 23 5

      • Żaden urzędnik - po prostu ktoś patrzący dalej niż czubek własnego nosa (1)

        Ale zawsze łatwiej zacząć "wyzywać od urzędników" niz dyskutować :)

        W odwecie możnaby powiedzieć: "Ruch Oporu Wrzeszcz Górny: droga koło mojego podwórka - po moim trupie"

        • 4 7

        • no tak, z Wrzeszcza do Kościerzyny to rzeczywiście patrzy się dalej

          • 5 2

    • Ale tak w czasie pracy na komputerze siedzieć?

      nieładnie urzędniku

      • 10 4

  • A korki na Świetokrzyskiej dzis do godz 19 przedłużą sie niedługo do 21, bo miasto ma gdzies najwiekszą dzielnicę (8)

    i nie chce wybudować na pustym terenie 1,5 km ulicy (połaczenie z Niepołomicką rozładowałoby korki)

    • 23 13

    • skoro tam korki to po co kupiles tam mieszkanie? (3)

      • 12 8

      • skoro we Wrzeszczu jest hałas to po co kupiłeś tam mieszkanie? (2)

        oczywiście Wrzeszcz dla przykładu.

        • 8 9

        • Skoro jesteś głupi to po co wszystkich o tym informujesz.

          • 9 6

        • mieszkanie we Wrzeszczu kupiłem w pobliżu stacji SKM

          i w związku z tym nie korzystam ze środka komunikacji generującego korki na jazdę po mieście. Liczę, że miasto przyjmie sensowny kierunek polityki komunikacyjnej (por. zapisy Strategii 2030+) i hałas będzie mniejszy w wyniku choćby uspokojenia ruchu na Grunwaldzkiej a nie planowanie budowy Drogi Czerwonej.

          • 7 1

    • Kowale, Borkowo, Straszyn, Jankowo to nie Gdańsk, wbijcie sobie to w końcu do głowy. (2)

      • 14 7

      • Co nie znaczy, że nie mieszkają tam ludzie, i to płacący podatki w Gdańsku, bo im się nie chce co i raz jechać do Kartuz ze sprawami administracyjnymi.

        • 1 5

      • dokladnie

        niech z petycjami ida do soltysa :)

        • 9 0

    • nie ma jak kupic mieszkanie w polu na obrzeżach miasta i miec pretensje ze mu drog, tramwajow, szkol i przychodni zaraz nie

      postawia

      • 8 0

  • Pani mówi tak jak chcą ci którzy jej płacą

    nie ma się co awanturować tylko trzeba działać. Jeśli przeforsują tą chorą koncepcję autostrady to trzeba pukać do wszystkich drzwi nawet UE skąd między innymi będą środki. UE kładzie nacisk na transport publiczny w miastach, robi ograniczenia dla wjazdu aut, smrodem oddychają wszyscy nie tylko mieszkańcy a przede wszystkim UE nie daje pieniędzy na burzenie zabytków.
    To miasto Gdańszczan a nie urzędników i to Mieszkańcy powinni decydować jak ma wyglądać ich otoczenie.

    • 47 10

  • tramwaj nie kolidujący z drogą TAK, dwupasmówka NIE (1)

    • 29 12

    • To zlikwidujmy jeden pas Grunwaldzkiej, aby był tramwaj i był jeden pas.

      Istotne jest aby nie powstawały drogi a ulice ze zwartą zabudową pierzei.

      • 9 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane