• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Blask linii PKM gaśnie z każdym dniem

Maciej Naskręt
15 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii. Budowa PKM-ki okazała się o wiele prostsza od organizacji ruchu na gotowej linii.

Pomorska Kolej Metropolitalna ma być dowodem na to, że ponownie w Polsce, po wielu latach przerwy, warto budować linie kolejowe. Tymczasem inwestycja zamiast przyciągać miliony, zachęca zaledwie tysiące pasażerów do podróży. Czas, by w sprawę zaangażowały się władze wszystkich samorządów aglomeracji gdańskiej, inaczej stracimy szansę na drugą nitkę SKM w Trójmieście.



Czy oferta na linii PKM cię rozczarowuje?

Pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - według najśmielszych wyliczeń - miało podróżować od 2 do 5 mln pasażerów rocznie. Linia miała być lekarstwem m.in. na korki w ciągu ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Dlatego na ten kluczowy projekt w skali kraju wydano niemało pieniędzy - w sumie ok. 1 mld zł. Tymczasem spodziewana liczba pasażerów według ostatnich danych to 600 tys. i to jednocześnie na trasie PKM, jak i z Gdyni do Kościerzyny oraz Kartuz.

Gorzej jednak dopiero będzie. W poniedziałek, 16 maja z rozkładu jazdy linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zniknie kilkadziesiąt połączeń. To jest jednak preludium do kolejnych cięć na tym szlaku. Od grudnia 2016 pojedzie tam o 25 proc. mniej pociągów niż dotychczas. Niemal pewne jest, że pasażerów również będzie mniej.

Blask tej wspaniałej linii gaśnie z każdym dniem, a próby przekonywania opinii publicznej, że może być lepiej tylko po elektryfikacji linii i dobudowie kolejnego toru z Osowy do Kościerzyny, nie robią na nikim większego wrażenia. Nikt się na to nie nabierze tym bardziej, że elektryfikacja będzie oznaczała kolejne utrudnienia w ruchu pociągów na linii PKM i dalszy odpływ pasażerów.

Pobierz rozkład jazdy (arkusz kalkulacyjny) z uwzględnieniem zmian na PKM po 16 maja - na linii PKMna trasie Gdynia - Kościerzyna.

  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • Rozkład pociągów obowiązujący na przystanku Port Lotniczy od 16 maja.
  • 18-kilometrowy szlak Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Z każdym dniem Pomorska Kolej Metropolitalna zamiast rosnąć w siłę - stawać się linią aglomeracyjną lub drugim szlakiem SKM w Trójmieście, zmienia się w trasę regionalną, łączącą Trójmiasto z Kościerzyną czy Kartuzami.

Kogo za to winić? Niestety wina spada tutaj na nasze władze samorządowe, a także posłów i senatorów. Zbyt słabo zabiegali o lepszą jakość usług. Niemożliwym dla nich było wywalczenie stałej częstotliwość przejazdów pociągów. Tzw. takt ułatwiłby podróżowanie mieszkańcom, ale także lepiej można by skomunikować pociągi z tramwajami, autobusami, czy trolejbusami.

Brakuje też konsekwencji. Wystarczyło, że mieszkańcy Osowy "tupnęli nogą" w portalu społecznościowym w sprawie likwidacji linii autobusowej 210, dublującej trasę pociągów PKM, by władze Gdańska od razu wycofały się z tego pomysłu. Tymczasem tam, gdzie można, należy ograniczać komunikację autobusową na rzecz kolejowej, która nie stoi w korkach i jest bardziej punktualna.

Widocznie dla samorządowców przecięcie symbolicznej wstęgi podczas uruchamiania wspólnego biletu w Trójmieście jest wydarzeniem drugiego formatu. Wprowadzenie tego rodzaju biletu usprawniłoby przecież podróże i ewentualne przesiadki pomiędzy środkami lokomocji. Tymczasem mieszkańcom coraz trudniej zorientować się w ofercie. Nie wiedzą, na którym bilecie dokąd można pojechać. Zdecydowanie lepiej samorządowcom wychodzi otwieranie inwestycji drogowych z przejazdami dla różnych grup - rowerowych, rolkowych, czy to na hulajnogach.

Władze nie zważają na fakt, że większość pociągów PKM kończy bieg w Gdańsku Wrzeszczu. Wszystkie składy tymczasem powinny dojeżdżać do centrum miasta. Na ten aspekt od dłuższego czasu zwracają uwagę eksperci. Wydłużenie linii i poprowadzenie jej przez kluczowy przystanek Gdańsk Politechnika zdecydowanie poprawiłoby frekwencję.

Nie oczekuję, by teraz ktoś sypał sobie głowę popiołem. Ważne jest, by samorządowcy, urzędnicy, kolejarze zaczęli poważnie rozmawiać o przyszłości PKM-ki - realizowali szybciej pomysły, o których od dawna przypomina wielu ekspertów i dziennikarzy z Trójmiasta i Pomorza. Inaczej zmarnujemy wielki potencjał, drzemiący w tej linii, o której przecież wszyscy marzyliśmy.

Tak samorządowcy cieszyli się z rozpoczęcia budowy linii PKM w 2013 r.

Opinie (675) 7 zablokowanych

  • Www. Warto było pomyśleć.Pl

    Zaprojektowali przystanki na pustkowiach, z dala od bloków mieszkalnych i się dziwią? Świetnie!

    • 3 0

  • ka

    Wciąż brak bezpośrednich połączeń do Gdańska Gł. Jak juz jade z tych Kartuz to chcial bym bezposrednio dotrzec... !

    • 4 0

  • (38)

    Brak połączenia z północnymi dzielnicami Gdyni, niech ktoś sobie sprawdzi jak mozna dojechać komunikacją miejską z Gdyni Pogórza np. do Osowy, już mi się nawet nie chce pisać po raz setny.

    • 394 4

    • Z Pogórza dojedziesz chociażby 194 do dworca i dalej PKM (6)

      jedziesz do centrum Gdyni, a potem 14 minut pociągiem PKM, więc gdzie tu dramat?
      Zamieszkując granice miasta trzeba się z tym liczyć.

      • 9 17

      • Tyle że z przystanku na peron (I w drugą stronę) trzeba dyrdać te 200 metrów, bo 194 nie staje pod dworcem, tylko przy Hali. Niby taki odcinek to pikuś, ale dzień w dzień bywa upierdliwie.

        • 1 1

      • (2)

        Samochodem z Pogórza na Osową jest 15 min ;)

        • 20 0

        • Powinno być raczej:

          "Samochodem z Pogórza do Osowy jest 15 min".

          • 2 1

        • Google mapy pokazuja 19 minut dla godziny 1 rano

          i okolo 26-30 dla 7.30 rano

          Za to powrot od godziny 3 po poludniu do ok 5 po poludniu trwa (zgodnie z google) 40-60 minut

          • 2 0

      • (1)

        Czyli około 1,5 godziny drogi razem z czekaniem.

        • 4 0

        • długo, bo uwzględniają korki na remontwanej estakadzie

          • 1 0

    • mieszkam w Osowej (2)

      a moi rodzice na Pogórzu Dln. Jadąc komunikacją czyli najpierw ztm potem skm potem zkm jadę półtorej godziny. Autem obwodnicą 15 minut. Gdyby pkm dojeżdżała na północ Gdyni oczywiście jeździłabym do rodziców pkm. A tak to autem.

      • 34 1

      • tak tak już to widzę jakbyś wsiadł do PKM (1)

        Jakby jeździła przez te dzielnice to pewnie byś gadał, że przystanek jest za daleko od bloku twoich rodziców o całe 500m.

        • 6 4

        • Mieszkam na Wielkim Kacku

          Niestety nie zgadzam się z Tobą. Próbowałem przesiąść się na komunikację miejską i niestety czas dojazdu na Przymorze to jest ~1h. Autem srednio okolo 30 minut tzn. w najlepszym przypadku okolo 20, a w najgorszym okolo 50 minut (tj. jak sa jakies roboty, albo wypadek a to sie zdarza, ale nie codziennie). Gdyby czas byl porownywalny z checia bym sie przesiadl i dojechal np. do przystanku pkm w Gdyni zamiast jechac przez Sopot albo Osowe. Ciężko to porównywać z metropoliami takimi jak Paryż, gdzie masz metro co 5 minut i praktycznie wszedzie dojedziesz metrem albo RER.

          • 3 0

    • Dodaj jeszcze Chwarzno (1)

      Brak połączenia z mieszkalnymi/ sypialnymi dzielnicami Gdyni....

      • 2 0

      • a po co skoro oni tam tylko śpią

        • 1 2

    • (22)

      Dojeżdżam do pracy z Wrzeszcza do Selgrosa w Owczarni, z przystaknu PKM mam około 3 km piechotą, wg mnie jest za mała gęstość przystanków albo przystanki gdzieś w polu.

      • 401 12

      • Działania dotyczące PKM to niegospodarność w czystej formie (4)

        To niegospodarność w czystej formie stworzenie kolejnego niepotrzebnego zarządu, brak wspólnego taniego biletu na wszystkie formy komunikacji i rozplanowanie przystanków wedle położenia działek powiązanych z Adamowiczem deweloperów. Zupełna niekompetencja to brak przystanków w miejscach zagęszczenia mieszkańców tak jak np Zaspa, Kieleńska, Przystanki w Gdyni i częściowy przebieg trasy a mieszkańcy muszą pokrywać straty.

        • 39 5

        • co rozumiesz przez brak wspolnego biletu? (2)

          Bilet miesieczy istnieje. Mozna ponoc (choc nie mam pojecia jak i gdzie) kupic bilety jednorazowe dla calej aglomeracji.

          Co do kosztu biletu - jaka Twoim zdaniem cena jest sluszna?

          • 3 5

          • bilet miesięczny nie istnieje w tym rozumieniu jakim byśmy chcieli..
            ja jeżdżąc do pracy PKM + bus w Gdyni muszę mieć 2 bilety... Karta miejska + papierowy bilet za.... (i znów :P) 210 PLN.
            Jak zapomnę papierowego to mandat, jak na papierowym nie jest ręcznie dopisany numer karty miejskiej to mandat, i nie doładuję przez stronę czy biletomacie... bo papierowy tylko na dworcach kolejowych mi wydrukują

            • 3 0

          • Nie ma wspólnego biletu a co sugerujesz to możliwość kupienia wszystkich biletów równocześnie. Wspólny bilet to jeden bilet na, którym można jechać dowolnym środkiem transportu w obrębie aglomeracji i nie trzeba go szukać nie wiadomo gdzie bo jest biletem podstawowym. Taki bilet można rozliczać strefowo lub czasowo a istnieje też opcja pre paid która mogła by polegać na podbijaniu biletu na początku i końcu trasy. Lata temu miała miejsce również zmowa cenowa przewoźników na podstawie której ujednolicono ceny biletów tłumacząc to wprowadzaniem jednego biletu. Jednego biletu na aglomerację nie wprowadzono a zawyżone ceny biletów pozostały. Akceptowalna cena normalnego biletu miesięcznego to 120-140 zł uwzględniając patologię zarządów spółek przewozowych Trójmiasta. Można ewentualnie wyłączyć bilet na SKM i wtedy cena biletu mogła by wynosić maksymalnie 100zł lub można by zastosować dodatkowe strefy do Słupska i Tczewa z włączeniem Przewozów Regionalnych w ramach tego biletu. I to tyle lub aż tyle.

            • 8 2

        • Do tego jeszcze brak elektryfikacji w pierwszym etapie budowy linii PKM co generuje dodatkowe straty.

          • 13 4

      • A ja z zakorkowanego przez Słowaka Niedźwiednika (2)

        Mógłbym jechac PKM do centrum do pracy, ale nie pojadę bo jadą tylko do Wrzeszcza. Kto to wymyślił i po co, żeby kolejka jeździła głównie lotnisko-Wrzeszcz?

        • 13 2

        • to sie przesiadz na skm we wrzeszczu? (1)

          gdzie problem?

          • 2 4

          • Gdyby SKM jezdzila co 2 minuty, to moze nie bylby taki problem

            Jednak jezdzi w najlepszym wypadku co 7-8.

            Nie jest to koniec swiata, jednak byloby duzo lepiej, jakby PKMki dojezdzaly nie tylko do Glownego, ale i przyszlosci do Srodmiescia.

            • 5 0

      • Te przystanki w polu i na zad...u psują PKM

        Niestety, tak bardzo pełni nadziei byli mieszkańcy Kiełpina, Ujeściska czy Jasienia że blisko będzie do kolejki...I co? Ujeścisko ma 6km do najbliższej stacji PKM, a korek ten sam na wylotach z osiedli. Jasień? Ta stacja to już prawie Morena jest. Kiełpino? Tamci mieszkańcy za obwodnicą to już w ogóle musieli się zdziwić. Kiedy kupowali swoje mieszkania mieli obiecaną w reklamach kolejkę. Teraz muszą sobie do niej dojechać przez korek na Jasień. Warto? Ten dystans to już połowa drogi do Centrum Oliwy czy Gdańska...
        Bez stacji w normalnych miejscach (nie na wygwizdowach) i częstszych przystanków, nie ma co wróżyć czegoś dobrego...Szkoda

        • 10 0

      • Mam to samo... (1)

        Jak jest czas i słoneczko swieci można 3km dla zdrowotności odbyć ale jak sie spieszy i śnieg leje w oczy to juz nie bardzo. Po Osowej powinien jeździć autobus zsynchronizowany z PKMka, niech zbiera pasażerów jak swego czasu linia 139 z blokowisk Przymorza na stacje SKM Oliwa lub SKM Przymorze. To idealnie działało i pewnie tu tez sie sprawdzi. O chaosie z biletami i na dworcu we Wrzeszczu nawet nie wspominam bo to powinno byc oczywiste...

        • 21 2

        • jesli mowimy o komunkacji miejskiej to jednak nalezy zalozyc, ze synchronizacja sie nie uda

          tu korek, tam roboty budowlane, tam stluczka.

          I tego sie nie da zrobic inaczej niz po prostu czestotoliwie puszczac i pociagi i autobus. Idac na SKM nie patrze, kiedy jest nastepna. Po prostu ide na stacje. (chyba, ze mowimy o porach 22 - 4 rano). Tak samo powinno byc z autobusami czy pociagami, jesli chcemy rzeczywiscie budowac miasto z porzadnym systemem komunikacji.

          Komunikacja publiczna musi byc:
          - niezawodna
          - szybka
          - wzglednie wygodna
          - wzglednie tania

          Dokladnie w tej kolejnosci. Z czego cena naprawde nie jest az tak wazna, jesli pozostale atrybuty bylyby wysokie. Ludzie przede wszystkim chca sie przemieszczac szybko i sprawnie.

          • 15 1

      • (1)

        A skomunikowanie na osowie z autobusami to juz totalna porażka autobus odjeżdża pkm przyjeżdża i tak jest na okrągło przez caly dzień

        • 29 2

        • dzień zaraz

          kur... tydzień

          • 2 0

      • (4)

        Zmien prace

        • 5 31

        • muj ty szogónie

          • 18 2

        • I giń.

          • 2 7

        • I wyjedź stąd

          • 7 7

        • i weź kredyt ;)

          • 34 2

      • Zbudowali przystanek w lesie pod siedzibą PKM, aby urzędole mieli blisko. Choć każdy przyjeżdża swoją bryką, bo zbudowali wielki parking.

        • 27 1

      • a niby czym dojeżdzasz? (1)

        chyba tylko 210

        • 4 12

        • Autem.

          • 25 1

      • Pojechałem z ciekawości jakiś czas temu, totalny brak informacji na dworcu we Wrzeszczu, pani w okienku powiedziała że ona się tym nie zajmuje. Za taki brak kompetencj u mnie w firmie ktoś by został zwolniony z pracy. Ale jak tu sie tak podchodzi, to nie ma co się dziwić że takie będą efekty.

        • 111 5

    • Z Pogórza do Osowy: 194 pod halę, potem przesiadka na skm do Oliwy, przesiadka w 167 (albo 169 - nie pamiętam, dawno nie jechałam) do którego trzeba kawał dojść, korkowanie się na Spacerowej i po 1,5 h - 2h jest się na miejscu. Samochodem 30 minut?

      • 6 1

    • Nie nie nie!!!! (1)

      Masz muzeum emigracji i kolej prawdziwą na kamienną górę!

      • 34 9

      • Dziękuję kochany prezydencie

        • 16 3

  • Ktoś z was jeździ PKM? (1)

    Jeśli nie to się nie wypowiadajcie! Jeżdżę nią od października do Żukowa z Wrzeszcza. Problem polega na braku jej rozreklamowania w Trójmieście. Ludzie wolą autobusy, bo się do nich przyzwyczaili. A linia 210 dubluje PKM tylko w kilku punktach. Jest kluczowa dla Osowej, bo Osowa PKM jest na samym krańcu dzielnicy i dla większości mieszkańców jest po prostu poza zasięgiem. Rozumiem cięcia, ale pretensje, że nie jeździ nią 2 mln osób rocznie są po prostu słabe. Dajcie linii kilka lat i kilku deweloperom wybudować osiedla. A pan redaktor niech się nie odzywa w kwestii PKM, bo nie ma pojęcia o inwestycjach. Żadna nie zwraca się w pół roku!

    • 7 4

    • Ja jeżdżę... a raczej jeździłem do dzisiaj, bo debile z PKM skasowali właśnie połączenia poranne, którymi można było z Jasienia do Gdyni dojechać.
      brawo kurkA PKM!

      • 1 0

  • A jak niby ma jeździć milion pasażerów, jak nie wybudowano przystanków w gdyni przy stadionie (i kompleksie biurowców) i przy rivierze (i urzędzie miasta), nie wydłużono trasy do gdańska głównego i gdyńskiego oksywia? No, kfa, jak? Na lotnisko jeździ garstka pasażerów! A teraz, likwidując poranne połączenia, którymi jeżdżą ludzie do pracy, kasujecie sobie kolejnych klientów!
    w pkm najwyraźniej pracują debile

    • 3 0

  • infrastruktura

    Moim zdaniem jest kilka problemów które nie zostały odpowiednio rozwiązane i tak np: brak wspólnego biletu z autobusami, brak synchronizacji z komunikacją autobusowa i tramwajową. brak odpowiedniej ilości miejsc parkingowych przy PKM, brak stałego peronu z którego odjeżdża PKM na dzisiaj zagadka:" tym razem z którego peronu i wyścigi". Zamiast ograniczać rozkład należy zlikwidować istniejące problemy. Mieszkam w Osowie i długo czekałam że będę mogła dojeżdżać do pracy w Gdańsku ale niestety na dzisiaj nie da się szybciej dojadę autobusem i tramwajem niż PKM. To jest ten problem.
    Mieszkanka Osowy

    • 8 0

  • Tylko ceny biletów zostaną

    Jako mieszkaniec Rumi dojeżdżający do pracy w Gdańsku czuję się zażenowana całą tą sytuacją. Nie dość, że muszę płacić więcej, zlikwidowano autobus którym dojeżdżałam do pracy (linia 142), to na koniec, gdy ułożyłam sobie dojazd do pracy łącząc SKM, PKM i Regio, słyszę, że będzie mniej połączeń.
    Szczerze? H*j mnie strzela, gdy to słyszę. Nie dość, że płacimy coraz więcej, to oferta jest coraz gorsza i niedostosowana do pasażerów.

    Potem jest lament, że jeżdżą wszyscy samochodami. Może by nie było, gdyby ktoś myślał zanim puści skład na tory.

    • 7 0

  • czas

    a ta kolejka nie mogla by jechac szybciej? przeciez to sie w ogole nie rozpedza, to juz szybciej kolejka waskotorowa 100 lat temu jezdzila ludzie, godzine do Kartuz to i 801 jedzie z Gdanska, 2x szybciej, to by wszyscy jechali

    • 9 0

  • Zero synchronizacji pociąg tramwaj

    Ostatnio wysiadam z pociągu na stacji przesiadkowej Brętowo. W tym momencie, z drugiego toru, na tym samym peronie, rusza tramwaj. Wystarczyło poczekać 30 sekund i zabrac pasażerów z pociągu. Czysty debilizm czy złośliwość, może jedno i drugie...

    • 7 0

  • skm na kaszuby (1)

    bardzo mądre głowy ustalają rozkład jazdy skm podam kilka przykładów ; Gdynia - Kościerzyna odj. 14.00 (dużo ludzi kończy pracę o 14 ) trafione w 10!, Z Kościerzyny ok 11.30 zlikwidowany ,tzn brak dojazdu na 2 zmianę do pracy z Gdyni 22.37 zlikwidowany ,śpisz na dworcu (z którego ciecie gonią) . Jeszcze jeden kwiatek ostatni pociąg z kościerzyny po 17 gratulacje!!!

    • 8 0

    • Tak jest,bo urzędasy uważają,że masz jeździć samochodem,a nie pociągiem.Powód:do pociągów trzeba dopłacać,a z takiego Passata TDI są wpływy do budżetu w postaci VAT,akcyzy paliwowej itp.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane