• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Krok w stronę buspasa na ul. Spacerowej

Maciej Korolczuk
19 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać. Trzeci pas na Spacerowej pozwoliłby wytyczyć między Osową a Oliwą buspas. Na razie nie wiadomo jednak, kiedy i jakim kosztem mógłby on powstać.

Gdańscy drogowcy kończą opracowanie koncepcji buspasa na SpacerowejMapka. Między Oliwą a Osową jezdnia zostałaby poszerzona do trzech pasów ruchu. Środkowym z nich autobusy jeździłyby w obu kierunkach - rano w stronę Oliwy, a wieczorem w kierunku Osowej. Na razie nie wiadomo, ile będzie kosztować budowa nowej jezdni, ani kiedy miałaby ona powstać. Miasto chce szukać jej finansowania ze środków zewnętrznych.



Buspas na Spacerowej to:

Koncepcja buspasa na Spacerowej wraca cyklicznie co kilka lat.

W 2015 r. była przedmiotem dyskusji mieszkańców oraz radnych podczas głosowania nad sporządzeniem dokumentacji umożliwiającej unijne dofinansowanie do budowy Nowej Kielnieńskiej, tunelu pod Pachołkiem i Drogi Zielonej.

Ostatni raz kwestia pasa dedykowanego pojazdom komunikacji miejskiej wróciła przed dwoma laty w kampanii prezydenckiej, gdy najpierw pomysł budowy buspasa zaproponował Jarosław Wałęsa, a następnie Kacper Płażyński.

Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej. Buspas na Spacerowej ze zmiennym kierunkiem ruchu. Rano autobusy mają jechać nim w kierunku Oliwy, a po południu - w stronę Osowej.
Teraz nad pomysłem pochylili się urzędnicy z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Jak powiedział w tygodniu Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska, prace nad opracowaniem koncepcji buspasa są już na ostatniej prostej. Docelowo między Osową a Oliwą miałby powstać trzeci pas ruchu z rozwiązaniem przypominającym zmienną organizację ruchu zastosowaną z powodzeniem na kontrapasie na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - powiedział Grzelak.
"Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta. "Buspas głupcze za 30 mln zł zamiast tunelu za 2 mld zł - odkorkuje Spacerową" - baner takiej treści w 2015 r. zawisł na balkonie Rady Miasta, gdy głosowaniem nad przyszłością Spacerowej zajęli się radni miasta.
Dodatkowy pas miałby powstać kosztem poboczy po obu stronach jezdni. Autobusy pasem dedykowanym pojechałyby środkiem, a ok. 5-km odcinek zaczynałby się za skrzyżowaniem z Opacką i ciągnął do zjazdu na obwodnicę. Dalej w kierunku Osowej autobusy jechałyby już po ogólnodostępnej jezdni.

- Kluczowe jest zaprojektowanie buspasa w okolicy węzłów i przystanków autobusowych. Chcielibyśmy też w jak najmniejszym stopniu zaingerować w obecne sąsiedztwo ul. Spacerowej - dodaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor GZDiZ.
Newralgicznym odcinkiem dla drogowców będzie na pewno fragment jezdni od ostrego zakrętu przy kapliczce do leśniczówki w Renuszewie, gdzie jezdnia przebiega na skarpie. Niewykluczone, że poszerzenie jezdni będzie wiązać się też z wycinką drzew, co może spotkać się z krytycznymi głosami leśników. Ze względu na brak miejsca w koncepcji nie jest uwzględniona budowa drogi rowerowej.

Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku. Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadransa zamiast obecnych 40-50 minut.

Obecnie ul. Spacerową kursują autobusy trzech linii: 169, 171 i 179.

Punktem odniesienia dla gdańskich drogowców jest kontrapas na Chwarznieńskiej w Gdyni


Co z buspasami na Słowackiego?



Nieco bardziej zaawansowane są prace przy projekcie buspasów między Matarnią a Wrzeszczem. Przypomnijmy, że na początku roku otwarto oferty w przetargu na projekt buspasów na Słowackiego i al. Żołnierzy Wyklętych. Wszystkie okazały się jednak zbyt drogie, dlatego urzędnicy zdecydowali o podzieleniu postępowania na dwie części.

- Buspasy są istotnym element polityki transportowej każdego dużego miasta. Po pierwszym nieudanym podejściu do przetargu na dokumentację buspasów, podjęto wstępną decyzję, by podzielić zadanie na etapy - jeden odcinek od ul. Chrzanowskiego do ul. Góralskiej (w ciągu al. Żołnierzy Wyklętych), drugi od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego). Takie podejście pozwoli na przygotowanie i realizację tego przedsięwzięcia w perspektywie najbliższych kilku lat. W przyszłym roku ruszy projektowanie I etapu chodzi o odcinek od ul. Potokowej do linii lasu (w ciągu ul. Słowackiego) - wyjaśnia Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
  • Po fiasku pierwszego przetargu na projekt buspasów między Matarnią a Wrzeszczem urzędnicy zdecydowali o etapowaniu inwestycji.
  • Buspas w kierunku Wrzeszcza ma powstać na dolnym odcinku Słowackiego do przystanku autobusowego przy rondzie de La Salle.
  • Plan zakłada wytyczenie buspasa między Partyzantów a Potokową.

Opinie (296) 6 zablokowanych

  • Buspas

    Lepszy pomysł to dwa kierunki, bo inaczej to będzie jedno wielkie nieszczęście. Kierowców mamy jakich mamy, a wariatów nie brakuje. Czarno to widzę

    • 2 0

  • Super decyzja (1)

    Udogodnienia tylko dla komunikacji miejskiej

    Inaczej nie wygramy z korkami

    • 13 10

    • Ja bym napisał:

      Udogodnienia przede wszystkim dla komunikacji miejskiej. Ale najlepiej dla wszystkich użytkowników dróg.

      • 1 0

  • Zrobcie tramwaj....

    Tyle lat gadania o głupie nic nie dające buspasy!!! Zróbcie tramwaje i wyrzućcie te smrodliwe autobusy z trasy. Linia tramwajowa jedna z mijanką, będzie wtedy ruch w obie strony i może nawet iść przy lesie - bez żadnego przystanku oczywiście !!!! Dalej chcecie te smrodliwe autobusy forsować. I wszędzie na kluczowych drogach dojazdowych powinny być linie tramwajowe z mijanką.

    • 4 1

  • 5 lat temu cholera

    Dla mnie najlepsze w tym tekście jest to, że dyskusja na ten temat miała miejsce w 2015 r. To było cholera 5 lat temu. przez ten czas nic nie zrobiono, dalej nic nie wiadomo, dalej tylko domysły i wielkie może. Czyli za kolejne 5 lat przeczytamy znowu, że może będzie coś, może nie. A czas biegnie. Brawo dla władz. Czas stracony

    • 6 1

  • Nie tylko Spacerowa jest problemem. (5)

    Problem stanowi przepustowość ul. Opata Jacka Rybińskiego. Wystarczy, że zostanie przedłużony o jakieś 300 metrów prawoskręt w ul. Grunwaldzką i na nim zrobiony buspas. Nieraz zdarza mi się jechać Spacerową i autobus stoi w korku dopiero w Oliwie. Korki na Spacerowej też oczywiście są, ale skoro nie ma kasy aby tam zrobić buspas, to może należałoby go zrobić w Oliwie.

    • 16 2

    • Park Oliwski powinien miec po obu stronach drogi jednokierunkowe. Tak jak od strony cmentarza.

      • 2 0

    • (1)

      Może buspas dla karetek co po 10 godzin stoją przed sorami? A nie, koronawirus jest w odwrocie, jak powiedział pan premier.

      • 1 0

      • Bardzo na temat ;-) Jeszcze przy okazji buspasa podreślmy stan profilaktyki dentystycznej w szkołach podstawowych.

        • 3 0

    • Tak, zaora się taki wąski pasek parku oliwskiego i tam puści ruch samochodowy... Taką mam koncepcję...
      Ale mam też drugą - opłaty za wjazd autem do centrum.

      • 6 0

    • Gdańsk miasto problemów.

      • 1 0

  • (1)

    Pomysł dowodzi bliskowzroczności i rozwiązaniem na wczoraj a nie na jutro na przyszłość. Czy nie można poszerzyć Spacerowej do 5 pasów, po dwa w obu kierunkach i środkowy zrobić buspasem? Przecież jest rezerwa terenu, można łatwo i na wiele lat zrealizować to o czym piszę i będzie spokój na kolejne 50 lat a nie robić coś by firma x,y czy zet miała świeżą kasę a my za dwa lata dalej będziemy stać i kwitnąć.

    • 4 5

    • Rezerwa terenu (jeśli myślisz o parku krajobrazowym jak o rezerwie terenu) pozwala na rozbudowanie Spacerowej do 47 pasów szerokości. Ale nie będzie to rozwiązanie na 50 lat tylko na zero, bo wąskie gardła pozostaną. Jak kto tu fajnie napisał jedyne co może uzyskać to szybsze odklejenie skręcających w stronę Gdynii na obwodnicę i tyle.

      • 2 0

  • Bus pasy to powinien być priorytet! (3)

    A nie drogi rowerowe, kto jeździ na rowerze do pracy? Nawet nie 10procent mieszkańców!

    • 18 18

    • Gdyby były porządne drogi rowerowe to więcej ludzi by jeździło (1)

      Tak samo gdyby było więcej buspasow więcej ludzi wybrałoby autobus. Gdyby było więcej torów i pociągów więcej ludzi jeździłoby SKM.

      Kilka rzeczy wyróżnia drogi rowerowe: są kilkanaście razy tańsze w budowie, kilkaset razy tańsze w utrzymaniu, ich użytkownicy nie zatruwają powietrza i nie generują hałasu.
      Droga rowerowa na też największą przepustowość i pojazdy po niej jeżdżące są najtańsze

      • 7 3

      • Nie zgodze sie. Przed pandemia jezdzilem rowerem do pracy, bo tak bylo szybciej i taniej, ale moze 10% trasy po drogach rowerowych. Drogi rowerowe powinny byc tylko tam, gdzie rowery razem z samochodami stwarzaja zagrozenie, a w kazdym innym przypadku wystarczy szerszy chodnik albo wrecz gruntowa sciezka. Inna sprawa, ze policja powinna sie zajac szalencami na rowerach prujacych ile sie da wsrod pieszych bo przez takich matołkow zaraz wroca karty rowerowe a rowery zostana wygonione z chodnikow, parkow, itp. Znamienne jest, ze na drodze rowerowej wzdluz plazy prawie nikt nie ustepuje pierwszenstwa na pasach. Kultura wsrod rowerzystow lezy i kwiczy.

        • 0 2

    • błaut i roger

      a nie oni nie pracuja

      • 4 3

  • Widząc, że najwieksze korki rano są przez Kielnieńską do Auchana,gdzie dojazd czasem trwa 30 minut, to ten buspas może wiele nie zdziałać. Zresztą, co w sytuacji, gdy Spacerowa zakorkuje się w obie strony? Bez sensu to

    • 3 1

  • Nie zasłaniajcie się wycinką drzew na 3 m pas ruchu

    W TPK tnie się od kilku lat na potęgę, ale żeby to dostrzec trzeba trochę pojeżdzić rowerem. We wcześniejszych latach czegoś takiego nie widziałem. Ale z głównej ulicy nie widać, więc nie boli?

    • 4 1

  • To że my się dopiero zastanawiamy czy taki buspas zrobić pokazuje jak bardzo zacofani jestesmy

    W dodatku jakaś grupa lunatyków chce tłoczyć samochody Kaszubów do miasta tunelem za absurdalne pieniądze, zamiast skomunikować porządnie mieszkańców Osowej za grosze.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane