• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont Dmowskiego: zyskają kierowcy i rowerzyści, ale nie komunikacja

Maciej Korolczuk
30 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej. Autobusy w korku na Dmowskiego tracą dziennie po kilkadziesiąt minut. To nie skłoniło jednak urzędników do przywrócenia tam pasa dedykowanego tylko pojazdom komunikacji miejskiej.

Od końca lipca trwa przebudowa ul. DmowskiegoMapka we Wrzeszczu. Powstaje tam nowa droga rowerowa i miejsca postojowe, a chodniki zyskają nową nawierzchnię. Niestety nie będzie buspasa, dzięki któremu zyskać mogliby też pasażerowie komunikacji miejskiej.



Buspas na Dmowskiego jest:

Zdjęcia z drona zrobione już w trakcie przebudowy ul. Dmowskiego z pozoru pokazują, że czeka nas zmiana na lepsze. Dotychczasowa, chaotyczna przestrzeń, dziurawa nawierzchnia i zastawione samochodami chodniki zmieniają się z tygodnia na tydzień.

Do końca grudnia w miejscu szerokiego, ale mało przyjaznego pieszym chodnika powstanie nowa droga rowerowa (zysk rowerzystów), wyznaczono też nowe miejsca postojowe (zysk kierowców), a piesi odzyskają zawłaszczone przez auta ciągi piesze (zysk pieszych, ale tylko częściowy, bo nowa droga powstaje kosztem szerokiego chodnika).

Główny wyjazd spod dworca bez priorytetu dla autobusów



- Wszystko wygląda ładnie, a na zdjęciach wręcz elegancko. Problem w tym, że nikt z urzędników planujących i realizujących tę inwestycję nie pomyślał o pasażerach komunikacji miejskiej - irytuje się pan Jan, kierowca GAiT. - Kompletnie nie mogę zrozumieć, jak można było lekką ręką zrezygnować z buspasa, a teraz - gdy droga jest w przebudowie - go nie przywrócić. Przecież ul. Dmowskiego to obok ul. Lendziona główny wyjazd spod dworca we Wrzeszczu do al. Grunwaldzkiej. Brak buspasa w tym miejscu to kpina. Jak poważnie traktować wszystkie wypowiedzi urzędników mówiących o tym, jak to komunikacja miejska jest w Gdańsku traktowana priorytetowo? Ta sytuacja pokazuje, że jest dokładnie odwrotnie. Mam nadzieję, że jeszcze się ktoś opamięta i na jednym z dwóch zaplanowanych pasów buspas się jeszcze pojawi.

Plany drogowców w 2021 r. "Miliony w zamrażarce"



Na co dzień ul. Dmowskiego kursują autobusy pięciu linii: 115, 162, 168, 199 i 262. Każdy z nich, jadąc z dworca w kierunku pierwszego przystanku przy al. Grunwaldzkiej i Jaśkowej Dolinie, traci w korku po kilka minut. W skali całego dnia autobusy łapią tam więc po kilkadziesiąt minut.

Krytyczna wobec zmian na Dmowskiego jest Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny, z którą urzędnicy nie konsultowali proponowanych zmian. Radni sprzeciwili się też wytyczaniu nowej drogi rowerowej kosztem pieszych. Podjęli w tej sprawie nawet stosowną uchwałę, ale miasto w żaden sposób się do niej nie odniosło.

  • Rada dzielnicy wskazuje, że przebudowa Dmowskiego nie była z nią konsultowana, a nowa droga rowerowa powinna powstać kosztem jezdni, a nie chodnika.
  • Uchwała Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny ws. zmian na Dmowskiego.

Buspas przez sześć lat nie spełniał swojej roli



Przypomnijmy, że buspas na Dmowskiego funkcjonował w latach 2011-2017. Powstał na wniosek ZTM, gdy w czasie remontu torowiska w ciągu al. Grunwaldzkiej miał zapewniać płynną jazdę autobusom.

Gdy remont linii tramwajowej zakończył się, drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku postanowili pozostawić wydzielony pas. Pierwsze wątpliwości co do jego celowości pojawiły się już kilka miesięcy później, gdy mieszkańcy i pasażerowie zwrócili uwagę, że kierujący autobusami chętniej i częściej korzystają z lewego, ogólnodostępnego pasa.

Batem na kierowców łamiących przepisy i notorycznie jeżdżących po pasie przeznaczonym dla komunikacji miejskiej miała być zainstalowana kamera, ale i ona nie zdała egzaminu. Ostatecznie w 2017 r. buspas - ponownie na wniosek ZTM - zlikwidowano.

  • Tak ul. Dmowskiego wyglądała przed przebudową.
  • Nowa droga rowerowa powstaje w miejscu chodnika, na którym dotychczas parkowały samochody. Te zyskają teraz nowe miejsca postojowe tuż obok.

Buspasa nie ma, bo nie uwzględniały go wytyczne



Teraz - gdy ruszyła przebudowa ulicy - wydawało się, że nie będzie lepszego momentu, by urzędnicy ponownie nadali w tym miejscu priorytet pojazdom komunikacji miejskiej. Nic z tego.

O to, dlaczego tak się nie stało, zapytaliśmy Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, prowadzącą inwestycję.

- DRMG nie było stroną, która podejmowała decyzję o likwidacji buspasa na ul. Dmowskiego - zastrzega Aneta Niezgoda z DRMG. - Decyzję w tej sprawie podjęto przed przystąpieniem do opracowania dokumentacji projektowej dla budowy drogi rowerowej. Wytyczne, jakie wskazał nam zarządca drogi, nie uwzględniały utworzenia buspasa.
Jak dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, buspas wytyczony wzdłuż ul. Dmowskiego nie do końca spełnił swój cel, bo zamiast skracać czas przejazdu autobusów, w rzeczywistości wydłużał go.

- Działo się tak ze względu na fakt, że był on połączony z jezdnią manewrową dla znajdujących się na ul. Dmowskiego miejsc postojowych. Pojazdy wjeżdżające czy wyjeżdżające z miejsc postojowych skutecznie spowalniały ruch autobusów. Dochodziło wręcz do sytuacji, w której kierowcy autobusów rezygnowali z jazdy buspasem na rzecz ogólnodostępnego pasa, po którym pojazdy po prostu poruszały się szybciej. Stąd też zapadła decyzja o likwidacji buspasa - tłumaczy Kiljan.
Jak dodaje, po zakończonej przebudowie ul. Dmowskiego teoretycznie możliwe jest ponowne jego wytyczenie, jednak oznaczałoby to powrót do stanu wcześniej opisanego.

- Innym rozwiązaniem byłoby wyznaczenie buspasa przy jednoczesnym zlikwidowaniu wszystkich miejsc postojowych po lewej stronie ulicy, a prawej, oprócz likwidacji miejsc, także przy wycięciu drzew i przeniesieniu oświetlenia. Jednak i takie radykalne działanie nie uzasadnia powrotu w tym miejscu buspasa, ponieważ nie rozwiązuje choćby kwestii przeplotu autobusu z lewego na prawy pas na wlocie w al. Grunwaldzką, tak aby potem wjechać w zatokę za al. Grunwaldzką - mówi rzecznik GZDiZ.
  • Zdaniem urzędników buspas na Dmowskiego nie sprawdził się, dlatego nie było sensu uwzględniać go w projekcie przebudowy.
  • Po zakończeniu przebudowy ruch na Dmowskiego będzie odbywać się dwoma pasami. Na żadnym z nich autobus nie będzie miał jednak priorytetu.

Sytuacja poprawi się w grudniu



Jak dodaje Niezgoda, ul. Dmowskiego obecnie jest na fragmentach jednopasowa, ponieważ wykonywane są prace związane z budową drogi rowerową i przebudową chodników. Po przebudowie będzie możliwe ponownie wyznaczenie dwóch pasów i sytuacja na drodze się polepszy. Buspas w tym miejscu na razie jednak nie wróci.

Wykonawcą prac na Dmowskiego jest firma WPRD Gravel. Koszt inwestycji wynosi ok. 1,4 mln zł. Realizacja inwestycji potrwa do końca grudnia 2020 r.

Opinie (180) ponad 10 zablokowanych

  • Zrównoważony rozwój w Gdańsku to bajka (4)

    Zwezaja Grunwaldzka aby poszerzyć chodnik po którym hula wiatr

    Zwezaja chodnik na Dmowskiego na którym jest duży ruch pieszych

    Rezygnują z bus pasa na rzecz rowerów które stanowią kilka procent ruchu w mieście (gdy pogoda dopisuje)

    • 13 2

    • Zrównoważony rozwój to bzdura - jakaś chora nowomowa.

      Rozwój to rozwój. Równoważyć rozwój można tylko poprzez brak rozwoju.

      • 3 0

    • jak na rzecz rowerów? rowery zajmą część chodnika (2)

      buspas zajmą kierowcy. kierowcy będą tam mieli 4 szerokie pasy ( z miejscami do parkowania )
      rowerzyści dostaną wąski pasek na chodniku
      piesi niewiele szerszy chodnik.
      komunikacja publiczna nic.

      Jak zwykle wszystko pod kierowców. kierowcy tradycyjnie dostaną 80% przestrzeni. bo im się przecież należy.

      • 2 6

      • (1)

        Przecież, droga rowerowa jest robiona kosztem ulicy i chodnika. Miejsca parkingowe też się zmniejszą. Także kto korzysta na tym remoncie.

        • 2 0

        • znajomi królika- nie wiesz tego ,bo za krótko mieszkasz w Sycylii

          Italiańce juz dawno mówią, że do Gdańska na nauki warto

          • 2 0

  • kierowca ma rację

    tylko
    panie kierowco - kiedy skończyliście szanować pasażerów , autobus upstrzony taśmami nie-wolno , biletów nie , rozkłady toporne - to mam pytanie :
    Czy nie lepiej wzorem Poczty Polskiej zająć się dodatkowo sprzedażą kawy i ciastek ?
    Na przykład - autobus podjeżdża na przystanek , pasażerów dawno już nie ma - wtedy kierowca wyjmuje kramik i sprzedaje znaczki ..

    To byłby wspaniały pomysł na podniesienie rentowności przedsiębiorstwa ZKTM ( o przepraszam Zakładu Komunikacji Metropolii Gdańsk Gdynia Hel . )
    Nie myślano już o tym u was na zakładzie ?

    • 5 2

  • Te mądre głowy co to wymyśliły mogły pomyśleć trochę dłużej i zrobić parkowanie skosem do drogi a nie prostopadłe bo połowa osób zajmie teraz dwa pasy żeby wyjechać z takiego miejsca.

    • 7 0

  • Tu jak nigdzie indziej buspas powinien być oczywistością (1)

    Argumenty na nie są absurdalne

    • 3 3

    • Buspusy powinny być zakazane.

      • 0 4

  • Ostatnio z dworca do przystanku kolo dolarowca jechalem autobusem 30minut. Ale urzedasy nie widza problemu

    • 5 1

  • nagle objawili się obrońcy buspasa na Dmowskiego. Wszyscy zapomnieli, że powodował jeszcze większe korki niż zwykle tam są, że blokował parkingi, samochody do prawoskrętu w Grunwaldzką - i powszechny był płacz, żeby go zlikwidować. Zlikwidowali i na ile to możliwe jest lepiej. Ale najważniejsze, że krytykować, co tam zdrowy rozsądek

    • 1 3

  • A co z parkowaniem na pasie na grunwaldzkiej przy pętli oliwa
    Dramat

    • 1 0

  • A może jednokierunkową w stronę dworca pkp nikomu nie potrzebną jak na Piramowicza no chlopcy z miasta idźcie za ciosem

    • 1 0

  • Budy handlowe

    Czy w końcu ktoś zacznie inwestycję od początku? Budy handlowe tj; kebaby, sklep nocny itp. powinny być zrównane z ziemią. Poszerzenie odcinka drogi w tym punkcie jest konieczne z uwagi na przepustowość i bezpieczeństwo!!!

    • 2 1

  • Mogę mieć pytanie?

    A nie dało się buspasa połączyć z droga dla rowerów? Konieczna była rozwałka za grube miliony?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane