• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brazylijskie drewno ozdobi elementy kładki na Ołowiankę

Katarzyna Moritz
2 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Liczniki czasu sposobem na "uciekającą kładkę"?
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.
  • Kierownice zostaną obłożone egzotycznym, najtwardszym na świecie drewnem pochodzącym z Brazylii.

Jak się chce, to można - kierownice naprowadzające kładki na Ołowiankę zobacz na mapie Gdańska są obecnie brzydką, stalową konstrukcją szpecącą otoczenie historycznego Głównego Miasta. Zostaną jednak estetycznie obudowane egzotycznym drewnem.



Kierownice, które chronią filary kładki, to także rodzaj toru prowadzącego żeglujące jednostki do przeprawy. W ramach budowy kładki na Ołowiankę powstały jako jedne z pierwszych. Są to 32 sterczące z wody stalowe pale wbite w kanał Motławy, obłożone także stalowymi obejmami. Tego typu konstrukcje często są widoczne przy wielu innych wodnych przeprawach i raczej rzadko należą one do ładnych.

Tak obecnie wyglądają kierownice kładki na Ołowiankę. Tak obecnie wyglądają kierownice kładki na Ołowiankę.
Część mieszkańców, gdy zobaczyła je na Motławie, nie była zadowolona z ich wyglądu. Wiele osób było też zdumionych, bo w ogóle nie pokazywano kierownic na pierwotnych wizualizacjach kładki. Okazało się jednak, że ich wygląd będzie poprawiony poprzez drewnianą zabudowę.

"Przedstawiona zabudowa powstała w celu poprawy odbioru wizualnego niezbędnych
elementów bezpieczeństwa ruchu, jakimi są kierownice. Czynnikiem decydującym o zastosowaniu takiego rozwiązania jest położenie na obszarze historycznego układu urbanistycznego miasta Gdańska oraz charakter rzeki Motławy, będącej akwenem, na którym uprawiana jest regularna żegluga - czytamy w dokumentach postępowania, które w sprawie wykonania zabudowy z drewna ogłosiła Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Do końca czerwca kierownice zostaną - od strony toru wodnego - obłożone drewnianą konstrukcją z drewna egzotycznego Massaranduba. Drewno to wykazuje bardzo wysoką naturalną odporność na biodegradację i obejmuje najwyższą, piątą klasę użytkowania (drewno stale narażone na działanie wody morskiej). Trwałość tego drewna w odkrytej architekturze ogrodowej określa się na 30-50 lat.

Pierwsze stalowe elementy kładki na Ołowiankę.



Budowa kładki ma kosztować 7,65 mln zł. Połączy ona tzw. Zamczysko w okolicy ul. Grodzkiej z nabrzeżem Ołowianki, nieopodal gmachu Polskiej Filharmonii Bałtyckiej. Nowa przeprawa ma nie tylko ułatwić dostęp do tej instytucji, ale także usprawnić mieszkańcom rejonu Angielskiej Grobli i Długich Ogrodów dojście do centrum miasta.

Kładka ma być otwarta w czerwcu. W styczniu pojawiło się pierwsze jej przęsło, a w zeszłym tygodniu przywieziono z hal produkcyjnych w Zawierciu na Śląsku elementy stalowe kładki.
Oznakowanie kładki na Ołowiankę. Oznakowanie kładki na Ołowiankę.

Opinie (155) 8 zablokowanych

  • Obiektywnie to kolejna ściema (2)

    Drogi i szkodliwy projekt okazał się jeszcze za tani dla podwykonawców i ich znajomych... Zwolennicy kładki chcą jeszcze zarobić dodatkowo na obkładaniu drewnem konstrukcji która szpecić będzie widok Motławy przez długie dekady. Walory estetyczne kładki z drewnem czy bez to makabra. Drewno wygeneruje kolejne koszty z tytułu utrzymania i konserwacji (przykład niedawno remontowane nabrzeże Wyspy Spichrzów- deski już wypaczone i spróchniałe -a to dopiero początek). Nadal nie otrzymałem odpowiedzi z magistratu kto zapłaci za awarie kładki kiedy nie będzie można podnieść prześlą a statki pasażerskie będą pełne pasażerów z wykupionymi biletami. Kto zapłaci za odszkodowanie z tytułu blokady drogi wodnej? Wiadomo -mieszkańcy... Kolesie zarabiają na stawianiu bubla a skutki negatywne odczuwać będziemy jeszcze dłużej... Grunt że gawiedź będzie się czuła jak w Holandii która na marginesie realizuje projekt tunelu galerii przeznaczonego wcześniej na Motławę... Zawsze zacofani włodarze.

    • 2 1

    • Oczywiście

      Jakiś koleś miał do zbycia zbyt drogie drewno egzotyczne. Trzeba było go poratować.

      • 4 0

    • trzeba przyokazji drewna z brazyli za nasze!!!

      na zdrowie!!! tylko trzymajcie kwity jak przyjdą do was!
      coz zrobić jak na boczku chce się jeszcze pare banieczek wprowadzić?!?
      nic tak nie kosztuje jak brazylijzskie drewno!!!

      • 1 0

  • Rabunkowa gospodarka Brazylii! (3)

    Zniszczyli wioskę kanibali aby dostarczyć tu te kłody. Wstyd!!!

    • 3 1

    • Nie ma świętości.

      Puszczę wycinają

      • 0 0

    • Tu jakoś nie ma protestów. (1)

      Tam wycinają lasy na potęgę, a to po oceanach płuca świata. Egzotycznego drewna się zachciało.

      • 0 0

      • Mordercy w krawatach.

        Planują jak zrobić w puszczy amazońskiej centrum handlowe z parkingiem na 100 000 000 aut i mega lotniskiem.

        • 0 0

  • (2)

    Zawsze do takich konstrukcji hydrotechnicznych stosowano w Gdańsku i w Europie dębinę. Na wyspie spichrzów konstrukcje spichrzów były stawiane na palach z dębu. Teraz te wydobyte kilkusetletnie pale jako czarny dąb sprzedaje się za ciężkie pieniądze. Uważam, że stosowanie do tego celu egzotycznego drewna za niczym uzasadnione fanaberie.

    • 19 1

    • Drewno jesionowe nie nadaje się do celów budowlanych z powodu małej swej trwałości. Cenne walory czynią go pierwszorzędnym materiałem stolarskim z powodu zabarwienia i łatwości obrabiania.
      Z tarcicy jesionowej wytwarza się wiele przedmiotów użytku domowego oraz uchwytów do narzędzi. Natomiast dąb jest trwały szczególnie w warunkach wilgotnych.Z drewna jesionowego dawniej produkowano narty z powodu jego sprężystości. Bardzo dobry materiał do produkcji mebli i stolarki wewnętrznej.

      • 1 0

    • Jesion stosowano....

      • 0 2

  • czyżby celowo pomniejszyli prześwit

    Kładki?!?

    • 1 1

  • Dekady Gdańszczan ,bedą pamiętać jak naczelny wódz Budyniowa twarz ..rozkradłi

    zdewastował Gdańsk ...spustoszenie!
    Pamietamy! ... już nie długo może paka! i zabór Majątku do trzeciego Pokolenia rodziny!
    tak się kończy kolaboranie z Niencem!

    • 3 1

  • no i jeszcze kute srebrne klamry z Tybetu!

    tylko itiota nie kuma co aktualnie robi Gdańsk!

    • 4 0

  • Dofinansowanie deweloperki...

    Przez wiele lat filharmonia starała się o dofinansowanie do budowy kładki (w innej formie) - ale nie było na to żadnych szans. Jak opchnęli a potem rozwalili i popalili wszystkie zabytki na terenie dawnej rzeźni, a deweloperek dokupił tereny wokół i rozpoczął budowę "apartamentów" to nagle budyń się obudził i rzucił kasą - oby tylko miał zarezerwowaną kasę na konserwację...

    PS. ktoś powinien przyjrzeć się deptakowi wzdłuż Wyspy Spichrzów - bo był robiony ze dwa lata temu, a deski zaczynają odpadać i część jest pogięta.......nie wspominając już o tym, że przykręcili je zwykłymi wkrętami, które po prostu rdzewieją i urywają się...

    • 4 0

  • Trudno tu nie zacytować: "Im więcej ten miś kosztuje, tym co?" (5)

    Zwłaszcza jak się samemu za to nie płaci.
    Np podpórki do rowerów przegłosowane w BO urzędasy z Gdańska wysłali do grawerowania laserowego :-) Grawerowanie kosztowało prawie połowę całej podpórki. A kilka z nich nie doczekało nawet wiosny bo zostały skasowane przez samochody.
    A więc śmiało, płaćcie podatki w Gdańsku nowi mieszkańcy bo my wiemy jak i na co je wydawać :-D

    • 51 23

    • Codziennie jeżdżę rowerem i jak widzę, te grawery na podpórkach, to za każdym razem ciśnienie mi rośnie. Żeby za takie dzieło zapłacić trzeba być albo idiotą, albo mieć w tym interes. W przypadku rządzących naszym miastem, dochodzę jednak do wniosku, że powyższe warianty nie wykluczają się wzajemnie.

      Ciekawe ile wyniesie nas podatników zamówienie na brazyliskie drewno i kto jest pomysłodawcą jego zamówienia. Jestem pewien, że wiele sztucznych materiałów, które niewiele ustępowałby drewnu wizualnie, okazałoby się dużo wytrzymalszych i tańszych. W Gdańsku jednak nikomu nie zależy na racjonalnym gospodarowaniu pieniędzmi.

      • 6 1

    • Do MIŚ (1)

      Trudno Polakowi dogodzić wszystko bee, a ja wolę brazylijskie drewno na kładzce niż kolejny pomnik JP2

      • 10 13

      • jak by do pomnika "dawali" mieszkanie

        to było by już kilka pomników.

        • 9 2

    • Płacę w Gdańsku podatki od urodzenia (1)

      I jestem całkiem zadowolony na co idą

      • 9 13

      • Ostrzygli Cie z rozumu czy jak ?

        może brymuchy pokosztował ?

        • 13 9

  • I jeszcze jedno - o ile obłożenie drewnem podroży inwestycję? (6)

    Czy wy dziennikarze myślicie? Podają jakieś bzdurne wyliczenia SPRZED kalkulacji na sprowadzenie i obłożenie materiałem z Brazylii i to w tym samym artykule!

    Zacznijcie myśleć. Sięgnijcie do niewykorzystanych pokładów.

    • 38 12

    • (3)

      A gdzie ty widziałeś niewykożystane podkłady kolejowe

      • 2 1

      • "niewykozystanych" nie widzialem na pewno w slowniku. :) (2)

        idz zrob wpierw normalna mature a potem bierz sie za pisanie publicznie.

        • 5 0

        • (1)

          Podkłady są nasączone truciznami.

          • 0 0

          • Podkłady są złe

            i szyny, szyny też są złe

            • 1 0

    • Przetarg dopiero się rozpoczął (1)

      Dopiero się rozpoczął z tego drewna kosztuje 21 zł

      • 1 3

      • przeczytaj ze zrozumieniem co napisałeś

        i napisz jeszcze raz

        • 2 3

  • no to komuś na daczy przybędzie ładne drewienko..... (1)

    • 11 1

    • taa, to tylko przykrywka, troszkę na kładkę a większość do Cześka, Grześka, Ryśka działeczkę

      drogie to niech podatnik płaci

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane