• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Południowej Obwodnicy Gdańska ruszy za tydzień!

Michał Brancewicz
7 października 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
aktualizacja: godz. 13:15 (7 października 2009)
Już w przyszłym tygodniu ciężki sprzęt budowlany pojawi się na trasie przebiegu Południowej Obwodnicy Gdańska. Prace ruszą 15 października i mają się zakończyć w maju 2012 roku. Już w przyszłym tygodniu ciężki sprzęt budowlany pojawi się na trasie przebiegu Południowej Obwodnicy Gdańska. Prace ruszą 15 października i mają się zakończyć w maju 2012 roku.

Już 15 października rozpocznie się budowa Południowej Obwodnicy Gdańska. Prace powinny zakończyć się do maja 2012 roku.



Przebieg POG, wraz z zaznaczonym przebiegiem najdłuższej estakady w Polsce. Przebieg POG, wraz z zaznaczonym przebiegiem najdłuższej estakady w Polsce.
18-kilometrowa droga ekspresowa z 6 węzłami, 10 wiaduktami, mostem nad Motławą i długą prawie na 3 km estakadą kosztować będzie 1,13 mld zł. Wykonawcami jest konsorcjum firm Wakoz i Bilfinger Berger. We wtorek, w gdańskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, podpisano z nimi umowę w tej sprawie.

Obie firmy podzielą się obowiązkami. BB wykona większość obiektów inżynieryjnych, natomiast Wakoz zajmie się robotami ziemnymi i drogowymi.

Zobacz mapę i jej drugą część przedstawiającą dokładny przebieg Południowej Obwodnicy Gdańska.

Pierwsza z firm dała się poznać z dobrej strony podczas prac ziemnych pod budowę Baltic Areny. A od poniedziałku jakość i doświadczenie Wakozu jest weryfikowane przy budowie ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Nowatorów i Budowlanych.

Pierwsze prace polegać będą na wymianie ogromnej ilości gruntu pod przyszłe podpory długiej estakady. - Estakada o długości 2,8 km będzie najdłuższym obiektem mostowym w Polsce - mówi Mateusz Gdowski z firmy Bilfinger Berger. - To bardzo ciekawy podwieszany most, wymagający wzmocnienia gruntu na terenie Żuław.

POG jest jedną z najbardziej wyczekiwanych i kosztownych inwestycji drogowych w Trójmieście. Gdy powstanie, połączy istniejącą Obwodnicę Trójmiasta z prowadzącą do Warszawy drogą krajową S7. Mniej więcej w połowie jej długości połączy się z nią Trasa Sucharskiego, której budowa planowana jest na lata 2011 – 2013. Dzięki temu połączeniu możliwy będzie dojazd do portu z pominięciem centrum miasta oraz do ul. Nowej Słowackiego i dalej do lotniska.

POG wcale nie taka tania
Choć wykonawcy dostaną za budowę obwodnicy ok. 1, 13 mld zł, cała inwestycje będzie droższa o ok. ćwierć miliarda złotych.

- 250 mln zł trzeba doliczyć prace archeologiczne, badanie całego terenu pod kątem niewybuchów oraz wykup wszystkich gruntów – wylicza Piotr Michalski, rzecznik GDDKiA

Tym samym Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad wyda na całą Południową Obwodnicę Gdańska 1,378 mld zł.

Opinie (189) 7 zablokowanych

  • (4)

    a po wyjeździe z "autostrady" czekają nas światła w Cedrach !
    Jupi

    • 13 3

    • a kawalek dalej w Dworku...

      • 0 1

    • Nie od razu Kraków (drogę S7) zbudowano. Na IO w Warszawie zdążą!

      • 2 0

    • kiedy s7

      wie ktos kiedy maja zaczac budowac s7? moze byly juz jakies przetargi bo nie pamietam?

      • 1 0

    • Czyli lepiej nie budować tej obwodnicy?

      • 0 0

  • termin zakończenia prac uważam za nierealny i wyraźnie widać, że jest pod dyktando terminu euro-2012 (9)

    inwestycja ze wszech miar potrzebna ma służyć miastu i mieszkańcom zatem ważnym jest aby się w końcu rozpoczęła i żeby w budżecie Państwa (bo to inwestycja z budżetu centralnego) zostały na nią zarezerwowane środki

    • 10 18

    • (8)

      Wow.... g@llux, kiedy odkryłeś, że większość inwestycji jest pod euro2012?

      • 8 0

      • "termin zakończenia prac uważam za nierealny" (7)

        Zawyrokował światowej sławy budowniczy autostrad i obwodnic w Sopocie. Przepraszamy panie Gallux ale prosimy aby nie wypowiadał się pan na tematy o których nie ma pan zielonego pojęcia. Z naciskiem na "zielonego".

        • 9 4

        • wypowiedz się za siebie (6)

          a nie za innych

          • 2 1

          • (5)

            g@llux napisal: "uważam za nierealny"

            Czytac moze potrafisz, ale ze zrozumieniem juz gorzej.

            • 1 4

            • "18-kilometrowa droga ekspresowa z 6 węzłami, 10 wiaduktami, mostem nad Motławą i długą prawie na 3 km" w półtora roku, jak (4)

              jeszcze nawet łopaty nie wbili? jest coś takiego jak zdrowy rozsądek oraz doświadczenie życiowe

              • 4 2

              • mmm, znawca

                • 2 0

              • (2)

                rozsądku u ciebie Gallux nikt jeszcze nie zauważył, co do doświadczenia... hm, byłeś może w życiu zawodowym kierownikiem podobnych projektów, czy może byłeś projektantem?

                • 1 2

              • był i jest nikim (1)

                • 2 2

              • wam pryszczatym to sie dziwię waszej naiwności, bo wy jeszcze czekacie na irlandzki cud:-P

                • 2 2

  • Supier, że w końcu się to wy buduje (17)

    w bólach się ten projekt rodził, już - ale na szczęście jakoś się udało. MAM TYLKO NADZIEJĘ.... że jakość wykonania będzie tak (przynajmniej) z 10x lepsza niż tego 'wyrobu drogopodobnego' koło urzędu wojewódzkiego - Niedawno był tam remont nawierzchni, bo wcześniej asfalt był dosłownie wyciśnięty jak plastelina. Oby obwodnica była zrobiona z większą PIECZOŁOWITOŚCIĄ I DBAŁOŚCIĄ o szczegóły. Niestety - jestem złej myśli - ale mam nadzieję.

    By the way(swoją drogą, przyp.bomb.) - nowe drogi to jedno, natomiast kultura jazdy to już inna bajka. Ruch będzie płynny i nie będzie się korkować na takich trasach jak obwodnica, jeśli zostaną zachowane warunki tzw. przepływu laminarnego. W czym rzeczy? Już wyjaśniam: Na obwodnicy jest prędkość maksymalna 110km/h i z taką też ZALECANE jest się poruszać. Wszyscy kierowcy, którzy jadą wolniej i SZYBCIEJ od średniej prędkości będą OGNISKAMI KRYSTALIZACJI zatorów. O ile każdy podświadomie czuje, że ktoś kto jedzie 60km/h po obwodnicy, będzie tworzył zator - o tyle już nie wszyscy zdają sobie sprawę że, kierowca pędzący 170km/h też będzie tworzył zator. Różnica jest jedna - kapelusznik stworzy zator ZA sobą, a LESZCZYKEN 'popylający' z nadmierną prędkością stworzy zator PRZED sobą. Proszą uważnie to przemyśleć (co bardziej tęgie głowy odsyłam do wikipedii pod hasło 'przepływ laminarny')

    Inne grzechy kierowców na obwodowej:
    1. "zjeżdżaj kmiocie, panicz jedzie!" - Czyli słynna już kaszubska jazda na zderzaku.

    A teraz mała dygresja na temat zjazdów (mam na myśli zjazd z obwodnicy na Karwiny jak się jedzie w stronę Gdańska). Tam są dwa pasy, a nie jeden! To że wszyscy ustawiają się jak najbliżej lewej krawędzi, to tylko ich sprawa - tam jest jeszcze jeden pas, który służy do jazdy prosto (czyli znowu na obwodnicę - ale tak nikt nie jeździ po bo co) ale jednocześnie do skrętu w lewo. Szlag człowieka trafia, kiedy widzi jak ten zjazd jest zablokowany autami wychodzącymi aż na obwodową - przecież jakby wszyscy tam skręcali z dwóch pasów, to przepustowość tego węzła byłaby DWA RAZY większa! Przecież tam są dwa pasy, skręcające na dwa pasy! Czy nikt tego jeszcze nie zauważy?

    Pozdrawiam myślących (pokażmy ilu nas jest)

    • 9 21

    • pogrążasz się z każdym kolejnym postem... (2)

      A co do skrętu przy zjeździe... skręca się tam też w prawo i ktoś kto by skręcał w lewo blokował by skręt w prawo (z zieloną strzałką). Pomyśl czasem, nie każdy jedzie tam gdzie ty. I nikt nie ma takich problemów z jazdą na obwodnicy jak ty.

      • 6 2

      • Masz rację, skręca się też w prawo (1)

        ale skręca się też w lewo (znaki nie stanowią inaczej) - no sory, przykro mi - ale jak jest korek to się stoi, nic na to nie poradzimy. I tak chyba lepiej stać tam jedną zmianę świateł, niż stać na obwodnicy metr od pędzących tirów, przez kilka zmian świateł (dwa razy mniejsza przepustowość)

        • 2 3

        • Słuszna uwaga. Napisz wniosek do "Generalnej" o zmianę oznakowania. Obecne oznakowanie i przepisy nie zezwalają na skręt z prawego pasa w lewą stronę.

          • 4 0

    • Dwa pasy? (4)

      Jadąc obwodnicą w stronę Gdańska i zjeżdżając w stronę Karwin - przecież tam od zawsze jest jeden pas, przynajmniej tak, jak ja rozumiem pas, czyli fragment jezdni mający po każdej stronie albo pobocze (krawędź jezdni) albo białą linię, ciągłą lub przerywaną. Dopiero przez skrzyżowaniem z Chwaszczyńską jest rozjazd - podział dla tych, którzy chcą skręcać w prawo, w stronę Chwaszczyna i tych, którzy chcą skręcać w lewo pod obwodnicą lub jechać prosto, ale ma on 5 - 6 metrów razem z przejściem dla pieszych. Gdzie te dwa pasy?

      • 2 0

      • zobacz dokładnie (3)

        z obwodnicy jest jeden pas - to prawda
        Ale już przed skrzyżowaniem są trzy pasy:
        Od lewej strony:
        1. Do skrętu w lewo
        2. Do skrętu w lewo i jazdy prosto
        3. do skrętu w prawo (z zieloną strzałką)

        Większość kierowców skręca w lewo - więc logicznym by było żeby ustawiali się na dwóch pasach - wtedy przy jednej zmienie świateł zamiast 10auto - przejedzie 20 aut. Jest różnica prawda?

        Przypominam jednocześnie, że zielona strzałka to PRZYWILEJ a nie obowiązek. Jeśli warunki korkowe nie pozwalają na to, to nie używam tego przywileju. Dziękuję z uwagę.

        Z poważaniem

        • 2 3

        • Będę upierdliwy (2)

          1. W dalszym ciągu trzymam się podanej wcześniej definicji pasa. To, że w którymś momencie dwa wąskie samochody mieszczą się "na lusterko" obok siebie, to jeszcze nie świadczy o tym, że są tam dwa pasy.
          2. Nawet jeżeli na światłach staną dwa pojazdy obok siebie, to zgodnie z przepisami mogą stanąć tak, aby nie blokować przejścia dla pieszych. Wystarczą trzy rzędy pojazdów, żeby zablokować dojazd do skrętu w prawo. Wtedy Ci, którzy mogli by skręcić w prawo (a są tacy i wbrew pozorom nie jest ich wcale tak mało) stoją, nie mogąc skręcić i powiększając korek. Czyli praktycznie na jedno wychodzi.

          A tak na marginesie to moim zdaniem większą przyczyną korka w tym miejscu od samochodów skręcających w lewo są ciężarówki (głównie one) skręcające na obwodnicę w stronę Gdyni od Chwaszczyna. Pod mostem odcinek do czekania na wjazd jest krótki, czeka się długo i jedna ciężarówka ustawiając się na końcu kolejki potrafi tyłem zablokować nie tylko zjazd z obwodnicy w stronę Karwin, ale również pas ruchu obok na Chwaszczyńskiej.

          • 1 0

          • (1)

            ad 1. Tam nie jest wąsko - tam jest na tyle szeroko że dwie ciężarówki mogą bez problemu stanąć obok siebie.

            ad 2. Jeśli pojawią się skręcający w prawo, którzy nie będą mogli dostać się do zielonej strzałki - to powiększą korek, racja, ale jest ich mniej niż tych co skręcają w lewo. Tak więc, korek będzie mniejszy niż obecnie - Jak zapali się zielone - to i tak wszyscy ruszą. Jeśli ruszą jednocześnie dwa pasy, to szybciej rozładuje to korek niż jak rusza jednocześnie jeden pas. Rozdział na dwa pasy mógłby się zaczynać już tuż za zjazdem z obwodnicy (i tak zresztą wszyscy podświadomie 'czują' że tam są dwa pasy) (nawet nie trzeba drogi poszerzać, wystarczy inaczej namalować pasy i zrezygnować z pobocza, które tam nie jest aż tak bardzo potrzebne.

            • 1 3

            • ad 1. Widziałem kiedyś jak osobowy usiłował przejechać obok ciężarówki na przejściu - prawie zawadził o krawężnik. Bez namalowanych pasów to jest zawsze ryzyko, że teraz się mieścisz, za chwilę już nie.
              ad 2. Bez pobocza może by i to wyszło, ale z pobocza raczej nie zrezygnują, bo takie są przepisy. Ale to są i tak dywagacje czysto teoretyczne. Jak S6 pójdzie Chwaszczyńską do obwodnicy to podobno obiecują w tym miejscu pełną koniczynkę. Ciekaw jestem jak to zrobią bez wyburzania domów na Sojowej, Oliwkowej i Górniczej...

              • 1 0

    • sancz (4)

      Proponuje przeprowadzić się w ciekawsze miejsce i nie będzie problemu z jazdą, ewentualnie kupić sobie rower lub hulajnogę.

      • 3 0

      • Sam się wyprowadź (3)

        ewentulanie kup rolki lub wrotki. Jak nie masz nic ciekawego do powiedzienia przypomnij sobie złotą zasadę, że:
        'mowa jest srebrem a milczenie złotem'

        1. Bombardier zawsze odpowiada argumentem
        2. Bombardier nie wdaje się pyskówki
        3. Bombardier szanuje inteligentnych rozmówców

        z poważaniem

        • 0 6

        • troche dopiszę (1)

          1. Bombardier zawsze odpowiada argumentem, tak bezsensownym że ręce opadają
          2. Bombardier nie wdaje się pyskówki, bo wie że ze swoim poziomem nie ma szansy merytorycznie podyskutować czy nawet popyskować
          3. Bombardier szanuje inteligentnych rozmówców, tylko że inteligentni rozmówcy nie szanuja bomardiera, bo na to nie zasłuzył.

          4. bombardier chętnie "wypowiada" się w tematach motoryzacyjnych, mimo ze jest kompletnym samochodowym laikiem

          • 8 4

          • brawo!!!!

            • 2 1

        • Bomba, singlu nie spinaj sie :)

          Bo Ci nawet Andzela nie pomoze

          • 3 1

    • mistrzu

      co ty tam pleciesz. 4/5 nie mają związku z obwodnicą południową i jaki remont koło UW?, to chyba ze 15 lat temu, chyba, że liczysz łatanie dziur ...

      I chyba zapomniałeś coś wspomnieć o lotnisku w Babich Dołach ...

      • 1 0

    • bombardier

      czy moge Ci zrobić krzywde?

      • 2 1

    • myślący pozdrawiają bombardiera (1)

      • 2 2

      • Andzela z Bodegi pozdrawia bombardiera.
        ps. zostaw tą Rączkowską

        • 1 0

  • Nie ukrywajmy i powiedzmy to jasno: to zasluga Donalda Tuska i Sławomira Nowaka (3)

    ktorzy sa nasza pomorska wtyczka w Warszawie. Pomyslcie o tym gdy bedziecie pluli na PO, ktora moze cos tam i ma za uszami, ale buduje drogi, stadiony i poprawia wizerunek Polski za granica.

    • 18 15

    • Tfu Tfu Tfu

      Tfu Tfu Tfu
      Zasługa to jest tych którzy za to płacą.

      • 5 3

    • Zgadzam się efekty widać, pluć na Tuska jest przesadą w tym wypadku.

      • 0 0

    • michas

      drogi ok.ale to wytyczne unii a nie zasługa Tuska

      • 0 0

  • Tylko jeszcze trzeba się nauczyć, w jaki sposób się pytania oznacza.

    • 1 2

  • (1)

    "Ja ci powiem szczerze, Rysiu… ja już nie mam siły sam walczyć z tym wszystkim… jakby Grzegorz, Mirek trochę pomogli mi… przecież wiesz, biegam z tym sam… blokuję tę sprawę dopłat od roku… to wyłącznie moja zasługa"

    • 18 6

    • co to za bełkot?

      • 0 0

  • Wakoz kolejny raz (3)

    co to za firma. kto za tym stoi?

    • 6 10

    • a co ci wakoz przeszkadza? znasz inną firmę w kraju, która byłaby w stanie wykonać w tym terminie roboty ziemne na taką skalę? na Stadionie Gdańskim sobie dobrze poradzili więc jestem przekonany, że i tu będzie dobrze.

      • 10 5

    • Wakoz to koszmarna firma, zero fachowców, same młode nieuki. (1)

      nakupili ciężarówek i myślą że drogi umieją budować... Współczuję nadzorowi budowy i zamawiającemu, ten kontrakt będzie droga przez mękę...

      • 4 0

      • Wakoz chłopki roztropki

        Najpierw nakupili sprzętu a teraz myślą że sieci same się wybudują no i asfalt sam się ułoży, współczuje generałowi firmie Bilfinger Berger i inspektorom z GDDKiA, Nie ma co narzekać projekt jak najbardziej potrzebny i najważniejsze że stanie się faktem w najbliższym czasie.

        • 2 0

  • Zobaczymy uwierzymy (2)

    300m Łostowickiej budują już ruski miesiąc bo miasto (czytaj Adamowicz vel Budyń) wydał pieniądze na bzdury i nie ma ich na drogi nie wspominając o szkołach.

    • 23 6

    • Jest pewna różnica między PRZEbudowywaniem istniejącej już ulicy w środku miasta (najczęściej gdy jednocześnie odbywa się na niej ruch) a WYbudowaniem nowej drogi w szczerym polu.
      Paradoksalnie, to drugie jest przeważnie tańsze i szybsze.

      • 8 0

    • a po co szkoły jak jest niż

      a dla wykształconych absolwentów i tak nie ma pracy

      • 0 1

  • a drogi w mieście jak w Tadżigistanie (1)

    buduje sie za unijne pieniądze (tez mi sztuka- chaoć dla nas jest), a na ul Grunwaldzkiej i wielu innych kółka mozna pooobrywać. Co to samoarządy juz wyprztykały sie z pieniędzy na kolejnych 5 lat na remonty pod rządami PO?
    Gdyby nie Unia to by była bieda

    • 10 5

    • Ale jest Unia i nie ma co narzekać. Też mnie szlag trafia bo mieszkam na Suchaninie na które prowadzą 2 drogi: Powstańców Warszawskich i Sobieskiego. Jedna gorsza od drugiej a Adamowicz na spotkaniu z mieszkańcami osiedla powiedział wprost, że nie ma na to kasy. Wk...am się ale wiem, że taka POG jest ważniejsza.

      • 1 1

  • Bardzo się ciesze że ta droga powstanie, tylko ludzie zacznijcie coś robić na końcu obwodnicy w Gdyni-Chyloni i w kierunku ejerowa. To już jest jedna wielka kicha, w lato nie można tam przejechac a co będzie gdy powstanie obwodnca Gdańska.

    • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane